Hoe achtervoetjes doen geven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Hoe achtervoetjes doen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:27

Ik heb een groot probleem met een van mijn 'verzorg'paardjes. Het gaat over een hengstje, volwassen (weet de leeftijd niet precies). Er wordt niet veel mee gedaan. Hij staat in een groep met hengstjes en is daar de leider. Hijzelf is een Welshje, de rest zijn Shetlanderhengstjes.

In het begin was er niets met hem aan te vangen, je kon hem niet aanraken, niet fatsoenlijk met hem wandelen, niets. Nu, een halfjaar later (wel maar 1 à 2 keer per week), kan ik al vrij veel met hem doen. Zijn 'mij-aanvallen'-periode is over, hij volgt goed, stopt als ik stop, laat zich volledig borstelen, de voorhoeven gaan perfect. Een beetje té goed zelfs.
Maar die achterbenen blijven een heel groot probleem. Eenmaal heeft hij me keihard in mijn achterste gebeten. Dat was 4 weken geleden en die beet staat er nog steeds in...

Het eerst halfjaar kon ik niet in de buurt komen van zijn achterbenen. Nu wel, maar als ik ze wil oppakken is het een ramp. Hij steigert (als hij kort vaststaat slaat hij zijn benen tot boven zijn hoofd), hij bokt, slaat, springt met vier benen in de lucht, gaat zitten, laat zich vallen, springt en draait, plet me tegen de muur, probeert me dood te slaan, bijt (mocht hij kunnen, ik doe hem een pot om), schudt zo hard dat ik soms bang ben dat hij uit zijn halster raakt.... En vecht gewoon voortdurend. Ik blijf er rustig bij, ga gewoon langzaam naar zijn benen en beneden etc.

Uiteindelijk ben ik de laatste paar keer er geraakt, na een halfuur dit toneeltje. Hij is absoluut niet bang, want eenmaal hij zich gewonnen geeft, gaat het perfect. Hij geeft ze goed, laat ze goed krabben, etc. Paar keer na elkaar oppakken ook. Maar als ik naar de andere kant ga, of de volgende dag probeer, krijg ik net hetzelfde gevecht. Ik weet niet hóe het begod mogelijk is, hij vecht zich echt in het zweet (ik me ook trouwens), hij laat zich niet doen.
Ik heb hem een paar keer een ferme trap gegeven als hij echt schopt om me te raken, maar het heeft geen effect. Hij blijft sterker dan ik en het maakt totaal geen indruk. Verder probeer ik gewoon rustig en consequent te zijn.

Ik weet me geen raad om dit gemakkelijker te maken...!

Cassidy

Re: Hoe achtervoetjes doen geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:32

Even een quite van mezelf uit een ander topic:

Cassidy schreef:
Zo heb ik mijn paard voetjes leren geven: met een halstertouw.

Het beste is dat je dit met zijn tweeen doet. De een houdt het paard vast, de ander hanteert het touw.
Neem een lang katoenen halstertouw en haal daar de clip vanaf. Dit om te voorkomen dat het paard jou of zichzelf bezeert mocht hij wel in paniek raken, Katoen geeft geen brandwonden in de kootholte van het paard, of aan je eigen handen, en een ongecontroleerd langsvliegende clip kan heel zeer doen.

Ga met je paard in de rijbak staan en leg het halstertouw in een lus op de grond terwijl je de uiteinden vasthoudt. Laat dan je paard aan stap vooruit zetten zodat hij met zijn voet in de lus gaat staan. Blijf ten allen tijde zeker een meter bij het paard vandaan, ga schuin voor zijn schouder staan, vlak naast het hoofd.
Laat het touw vervolgens met zagende/aaiende bewegingen langs het been glijden, naar boven en weer naar beneden tot je geen reactie meer krijgt, en het paard stil blijft staan. Dit herhaal je aan alle vier benen. Blijf bij de achterbenen naast het paard op buikhoogte staan, zodat hij je bij eventueel uithalen niet kan raken.
.
Als het paard op alle vier benen niet meer opde aaibeweging reageert ga je wat druk houden. Ga schuin voor het paard staan, laat het halstertouw zakken tot in de kootholte en geef druk tot hij zijn voet optilt. Als hij gaat maaien, niet gaan trekken, gewoon druk houden. Wacht tot het paard het been ontspant, dan laat je het been weer zakken. Dit zal niet meteen vlekkeloos gaan, blijven oefenen. Je moet met behulp van het touw het been op kunnen tillen en weer neer kunnen zetten zonder dat hij gaat hengelen, maaien of trappen.

Als de beweging naar voren goed gaat, maak je een lus in het touw (zodat het niet eventueel van de hoef afglijdt) en legt deze weer om het been, laat zakken tot kootholte. Haal nu het been naar achteren toe, of opzij. Ook hier moet het paard gelaten toestaan dat je alle kanten omgaat met het been, hij mag niet hengelen, niet trappen. En jij mag niet trekken, alleen druk houden.

Aansluitend kun je proberen de benen met de hand op te tillen...dit zou geen probleem moeten opleveren als je bovenstaande stappen goed hebt doorlopen. Hier zijn meerdere sessies voor nodig, dus geduld en blijven oefenen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:54

Ik heb dit al gedaan Cassidy, wekenlang. Ik vond het ook een hele goede manier, maar het ging niet. Hij blíjft slaan. Hij sloeg desnoods uren, hij sloeg het touw uit mijn hand, laat zich vallen op de grond, alles om ze maar niet te geven.
In dat opzicht maakt het dus niet uit of het mijn handen zijn of een touw, behalve voor mijn eigen veiligheid. Maar ik heb het gevoel dat het 'beter' gaat met de hand, omdat ik zijn voeten dan tenminste kan pakken, terwijl dat met het touw niet kan.

Het touw is een ideale manier om het te leren bij paarden die het niet kunnen, maar het lijkt niet te helpen bij paarden die het niet willen.

Bedankt voor je advies Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:57

Het touw is de ideale manier ook voor paarden die niet willen. Alleen moet je dan wel wat meer qua kracht en lengte in te brengen hebben, en precies weten wanneer je door moet gaan en wanneer je moet stoppen. En ik heb zomaar de indruk dat je het alleen hebt proberen te doen, terwijl het dier vast stond aan de wand. Je hebt er een tweede persoon bij nodig, het feit dat hij je heeft kunnen bijten is al niet goed.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:00

Hoe worden zijn hoeven dan gedaan ponyzotje? Hoe oud is dit hengstje?

Edit: ik lees net dat je de leeftijd niet weet.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 20:24

Cassidy, ook met meerdere personen hebben we dit geprobeerd. Met het touw was een andere keer dan wanneer hij beet (ik heb al veel geprobeerd Haha! ). Ik verminder of laat de druk vallen op het moment dat hij ook maar een milimeter de richting uit beweegt die ik wil. Maar hij houdt zijn been stijf, of slaat uit. Het is me toen ook een paar keer gelukt om zijn hoefje vast te houden, maar telkens ik wou krabben sloeg hij naar mijn hand.
Hij is ook gewoon ongelooflijk lenig. Hij heeft al zijn voorvoet uit mijn hand geslaan met zijn achtervoet. Ik heb nog nooit zo'n pony gezien. Ik kan het opnieuw proberen met het touw, maar hoe anders moet ik dan werken?

kay27, zijn achterhoeven worden eigenlijk niet gedaan. De laatste keren is hij ervoor verdoofd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:48

Als hij bij het bekappen al verdoofd moet worden, denk ik zomaar niet dat je er goedschiks nog wat van gedaan gaat krijgen.

Ik krijg de indruk dat jij niet de enige bent die met hem omgaat?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:43

Ik zou zeggen; laat dat touw even achterwegen en probeer het eerst met een stok (een egale, zonder splintertjes, bobbels, wat dan ook. Je wilt hem geen pijn doen). Met een stok ben je lekker uit de buurt van zowel zijn hoofd als zijn achterbenen. Desensibiliseer hem eerst hiermee: strijk vanaf een plek die hij prettig vindt (bv. de manenkam) rustig door naar achteren. Stop op het moment dat hij het niet prettig meer vind en ga dan terug naar die veilige plek bij de manenkam. Als hij is gekalmeerd ga je weer richting zijn achterbenen. Je stopt niet voordat je hem overal aan kan raken met de stok. Don't worry; het duurt nooit langer dan twee dagen. Neem die tijd dan ook Lachen De kans is groot dat het veel korter duurt, maar je moet zeker de eerste keer niet opgeven en al helemaal je geduld niet verliezen, want daarmee verpest je het. De bottom line is dat het paard je gewoon niet vertrouwd met zijn achterhoeven. Jij moet hem laten zien dat je hem geen pijn doet. De stick is gewoon om te zorgen dat hij jouw geen pijn doet.
Als je succes hebt, stop dan onmiddelijk! Ga geen brokjes voeren, overdreven aaien enz. Zet hem gewoon terug in de wei en probeer het de volgende dag nog eens.
Als hij je een aantal dagen na elkaar heeft toegstaan hem en zijn achterbenen aan te raken met de stok, probeer dan daarna eens met je handen (Dus na een succesvolle stok-sessie, begin je hem te aaien met je handen bij zijn veilige plek en doe dan hetzelfde als wat je met de stok deed. Langzaam naar zijn achterhand toeaaien en op het moment dat hij het niet meer prettig vindt, ga je terug naar zijn veilige plek tot hij kalm is.)
Als je hem ook met je handen overal kunt aanraken (Neem hier gewoon weken de tijd voor en wees blij met elke vooruitgang die je boekt: elke centimeter die je hem mag aanraken is er één).
Uiteindelijk zul je hem zonder problemen in zijn hak kunnen knijpen. Dit veroorzaakt een reflex waardoor het gewicht van zijn been gaat, de meeste paarden tillen zelfs hun voet helemaal op. Pak het been niet vast, aan alleen even over de plek waar je geknepen hebt en stop ermee voor die dag. De volgende dag begin je weer opnieuw; eerst met de stok, dan met je handen, dan eventueel knijpen en dan weer met je handen. De dag erna kun je twee keer knijpen (als alles goed gaat, zo niet ga dan gewoon door waar je mee bezig was), daarna drie keer, daarna kun je de voet even vasthouden enz.

Dit proces kan weken duren, maar als je er gewoon de tijd voor neemt, gaat het allemaal veel sneller dan als je gehaast bezig bent en denkt van 'het moet!', want het moet helemaal niet, het zou gewoon mooi zijn als het kon.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 19:00

Cassidy, ik ben niet de enige die ermee omgaat, maar wel de enige die hem verzorgt. Hij is eigenlijk spermadonor voor onderzoek op sperma, en enkel daarvoor wordt hij van stal gehaald (om te dekken dus). Verder ben ik zeker dat ik de enige ben die met hem omga, maar vóór mij kunnen er wel andere mensen zijn geweest. Ik kan hem ook echt niet elke dag doen (heb een druk lesrooster en zorg ook nog voor die andere 6 hengstjes die bij hem staan)... Vrees ook dat het nooit meer helemaal goedkomt. Maar kijk, nu lúkt het op zich wel, maar die strijd is echt telkens uitputtend (zowel fysiek als mentaal...) en dat wou ik verbeteren.

Alicia, een hele goede methode, ware het niet dat ik hem wel overal kan aanraken. Zelfs aan zijn geslachtsdelen kan ik hem nu aanraken. Ik heb ongeveer gewerkt volgens de methode die jij beschrijft, iedere keer wat meer, en hij liet het toe. Al moet ik zeggen dat het niet cm per cm ging, maar meer een 'doorbraak' op het moment dat hij mij even als leider aanvaardde: toen ging alles ineens veel beter.
Even heb ik er echt geen leiderschap over gehad, maar dat is imo nu wel terug (zie wat ik heb beschreven in het eerste bericht). Ook kan ik dus perfect zijn benen borstelen en strelen. Ik kan echter niet in de buurt komen als hij doorheeft dat ik zijn hoeven wil pakken. Ik kan op zich bijvoorbeeld wel op zijn benen strelen, maar vanaf 'onze strijd' begint voor de hoeven, kan ik even ook dat niet meer Haha!

Ik ga volledig mee in je idee van er tijd voor uittrekken. Het borstelen is met hem inderdaad ook de eerste keer pas gelukt toen ik zei, jij bent de enige vandaag die ik doe, desnoods sta ik hier drie uur, maakt me niet uit. En het ging een heel pak beter. Dus die visie snap ik echt wel... Maar die achterhoeven blijven een groot dilemma.

Het is ook niet zo dat ik bijvoorbeeld eerst zijn voet moet leren pakken, en pas in een later stadium uitkrabben, en dan... Want een keer hij ze geeft, geeft hij ze perfect en laat hij zich ook echt doen.

Ik snap dat paard echt amper, het enige waar ik kan opkomen is zijn laatste verzet om mij de baas te blijven... Alhoewel ik het in andere omstandigheden al niet meer merk... Scheve mond

Weet je wat iedereen ook zo raar vindt? Iedereen zegt van 'ja, doe ik wel even, kom, laat mij maar' omdat het zo'n LIEF paardje is. Een knuffelkont tot en met, komt kroelen ed... Tot jij iets doet dat hij niet wilt. Eerst is hij dus ook superlief naar die mensen, maar gaan ze naar zijn achterhoeven probeert hij ook hen een beetje dood te slaan Scheve mond . Denk dat dat ook de reden is dat ik uiteindelijk als enige voor hen overblijf... 't zijn allemaal karaktertjes en hij nog het meest.
Maar omdat die hoeven zo belangrijk zijn (ze stonden allemaal met rotstraal en dat is nu pas langzaam aan het verbeteren) moeten zijn hoeven toch écht wel gedaan worden... (ze zien er nu wel redelijk goed uit bij hem, gelukkig Lachen )

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 20:59

Even een filmpje, vandaag ging het echt HEEL goed, maar een paar minuten gevecht en zoals je op het filmpje kan zien, ook vrij 'zacht', niet écht vechten Lachen

We gaan dus de goede kant op, iemand nog tips vanaf dit filmpje? (stel dat het de volgende keer weer fout gaat Scheve mond )

http://www.zippyvideos.com/1450554076918826/mov02154/

Allemaal bedankt alvast Lachen