Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Cassidy schreef:Als hij met deze oefening over je heen walst zul je wat meer tijd moeten besteden aan het wijken voor druk, voordat je naar dat voetje toe gaat. De manier waarop Dolor het beschrijft is ook de manier waarop ik mijn paard geleerd heb om voetjes te geven. Het spaart je rug en je hoofd blijft ver bij eventuele maaiende achterbenen vandaan.
dolor schreef:nee, ik weet niet meer hoe het halster heet. het was in ieder geval een soort touw halster, alleen dus zo geknoopt dat als je druk geeft aan het halster de pony dat op een bepaalde plaats voelt en daardoor stopt. als je het been wel gewoon kan poetsen, kan je proberen of je tijdens het poetsen het touw om zijn been kan doen. als je het been dan door middel van het touw optilt en je paard loopt weg, moet je meelopen maar het been wel omhoog houden, anders heeft je paard gewonnen. als hij dan stilstaat en zijn been stil heeft, mag hij hem weer neerzetten. op die manier leert hij dat hij beloont wordt voor het stilstaan en zijn been rustig houden.
veel succes verder en hopelijk kan je het op de site vinden.