Schaduw in de wei, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Schaduw in de wei, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:17

Regelmatig zie ik weilanden met paarden/pony's of andere dieren erin waar totaal geen boom of schuilstal staat. Dus echt alleen maar in de volle zon de hele dag.
Ik vind dat als je een weiland hebt dat er dan ook de beschikking over schaduw moet zijn. Anders vind ik dat toch echt zielig, want hoe zou jij het vinden de hele dag in de volle zon? Kijk als het 10 of 15 graden is is het anders, maar zoals vandaag en gisteren met temperaturen rond de 30 graden vind ik het niet kunnen.

Wat vinden jullie?

Marijkjuh

Re: Schaduw in de wei, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:17

De paarden bij ons staan zelden bij de schuilstal

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:19

Ik vint wel dat de paarden moeten kunnen schuilen als ze het willen!! desnoots gewoon een boom ofzo

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:20

je kan dat wel willen, maar moet ook mogelijk zijn. ik heb weiland, en staan bomen naast, na de middag hebben ze dus wel schaduw, maar schuilstal mag niet. fdak mag niet, zelfs een zonnescherm mag niet
Ik vind dat de wetten eens aangepast moeten worden, van de DB moet je schuilplek heben ( ben ik ook voorstander van) maar vangemeente mag je nog geen parasol neerzetten, laat staan een schuilstal of afdakje

xx_winny_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:22

waarom geen parasol?:O

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:22

Ik vind ook dat als het erg warm is er schaduw moet zijn. Bij ons gaan de paarden/pony's ook echt in de schaduw staan als de zon erg heet is. Dus ze maken er dankbaar gebruik van. BIj ons staan gelukkig een paar enorme bomen, dus altijd schaduw.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:23

Mijn paard heeft in sommige weilanden ook geen schuilplek, midden op de dag in de zomer staat ze er wel in. Als het wat frisser is niet.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:26

Bij ons op de wei is er ook geen schaduw, alleen van 1 boom na een uur of 2 pas. Ik zou ook graag een schuilstal en/of schaduw willen, maar helaas. En je weet zelf dat in Dordt nou eenmaal weinig (goede) stalingen zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:26

ik mag van gemeente niks plaatsen in de wei. geen tent, niks wat verlaatsbaar is. verpest t uitzicht zeiden ze. Aangezien weiland gemeente grond is, zal ik me er ook goed aan moeten houden.
ben nog steeds met ander weiland bezig, maar dat duurt nog een klein jaartje. Dit ligt iets afgelegener en hier risceer ik een schuilstal maken wel. Waar ze nu staan, is aan een druk bezochte weg door wandelaars en fietsers, en hebben ze het zo in de gaten.
Zo`n partytent is al eens geplaats, dag erna werd die persoon al gebeld en moest het verwijderen.

Op de andere wei he ik wel een stal, maar staan ze nrmaal alleen sàvonds in. hebben wel grote bak met vers water ter beschikking, da is in sommige plekken ook anders, Groen vies stinkend water

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:30

kinderachtig zeg van die partytent.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:52

Ik vind dat er absoluut schaduw moet zijn zodat de paarden daar in kunnen staan als ze dat willen.
Mijn pony's kunnen dat ook en al zie je ze er niet vaak gebruik van maken ze doen het wel degelijk.
Dit heb ik afgelopen zomer gemerkt toen ze waar ik werkte op een wei moesten staan waar helemaal geen schaduw was. Binnen een week hadden ze beide verbrande neuzen en geiriteerde ogen terwijl ze daar eerdere jaren nooit last van gehad hebben.
Het is voor mij dus in de praktijk bewezen dat ze dat echt wel nodig hebben.

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:56

Mijn paardje heeft in 't land waar ze nu staat ook geen schaduw :S
Vind dit zeker niet leuk, maar ja ik heb haar liever daar dan dat ze binnenstaat,
waar ook volop de zon op de stal schijnt... Scheve mond
en geloof niet dat ze er zelf last van heeft, ze ligt heerlijk in het zonnetje Lovers

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:56

Bij mijn paard in het weiland is wel schaduw hij staat alleen zelf de hele dag in de volle zon Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:57

Ik heb één wei naast een haag en één weitje met bomen. Als het warm is staat vooral de shetlander de hele middag in de schaduw. Ik vind het dus geen overbodige luxe.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:58

Zeker wel schaduw! Mijn paard heeft een keer een zonnesteek opgelopen doordat hij in een weiland stond zonder schaduw. Ik wou hem al pertinent niet op dat land, maar buiten mijn weten om is dit toen toch gebeurd. Hij kwam er al schuimend en zwetend vanaf en wou niet meer eten. Het heeft uren geduurd voordat hij weer een beetje terug op aarde was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:00

Ik vind het idioot als een paard niet kan schuilen, zowel voor slecht weer als voor hitte/zon. Lijkt me ook echt niet prettig.

Als een paard maar een dagdeel, en niet 24/7 op de wei staat, is het wel wat anders. Maar dan nog is een klein rijtje bomen oid wel fijn natuurlijk.

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:34

Cayenne schreef:
Zeker wel schaduw! Mijn paard heeft een keer een zonnesteek opgelopen doordat hij in een weiland stond zonder schaduw. Ik wou hem al pertinent niet op dat land, maar buiten mijn weten om is dit toen toch gebeurd. Hij kwam er al schuimend en zwetend vanaf en wou niet meer eten. Het heeft uren geduurd voordat hij weer een beetje terug op aarde was.

En om dat maar te voorkomen laat ik mijn paard ook niet in de hitte zonder schaduw staan. De temperaturen van 35, 36 graden die we vorig jaar hadden vind ik echt veel te hoog om je paard in de volle zon te laten staan. Ik laat hem dan nog liever de hele dag binnen staan om hem dan 's avonds, als de ergste hitte voorbij is, nog een paar uur buiten te zetten. Je doet een paard er echt geen plezier mee om hem in die brandende zon te laten staan. Als er schaduw in het weiland is, zou ik hem wel in de wei zetten. Afgelopen weekend stond hij ook lekker onder de bomen buiten Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 23:03

VSW --> SV.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 23:10

schaduw vind ik zeker van belang.
ook al maakt het paard er (voor zover je weet) geen gebruik van, hij moet de keuze toch wel krijgen.

zag gister, met de warme zon, nog een paar shetlanders samen in een klein beetje schaduw staan wat een groot reclame bord ze gaf, dat in het weiland stond.

het geld trouwens voor alle dieren, schapen bijvoorbeeld ook, die zie je ook zonder schaduw in het land staan, is ook niet goed vind ik.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 05:59

Die van mij hebben nu wel schaduw, maar ze gaan er mooi niet in staan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 06:09

Voor mij is het niet echt nodig. Als het echt tropisch warm is, zet ik mijn paard gewoon 's ochtends vroeg of 's avonds een paar uur in de wei. De stal waar mijn paard in staat is namelijk heel erg koel, dus daar staat hij op het heetst van de dag een stuk beter. Maar ik zou hem dus nooit de hele dag in de brandende zon zetten, zonder schuilmogelijkheid. Overigens hebben we wel goede watervoorziening in de wei.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:05

Mijn vorige verzorgpaard staat op een pensionstal en heeft ook geen schaduw in de wei..
Hij werd wel binnen gezet als het echt té warm werd, maar verder staat hij gewoon in de zon..

Mijn huidige verzorgpony staat bij huis en heeft wel schaduw in de wei op het warmste moment van de dag. In de middag staat de zon zegmaar zo dat er een schaduw van de grote schuur in de wei valt. Da's toch wel lekker. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:07

bij ons hebben we wel schaduw in de wei maar de paarden gaan zomers van 11 tot 4 op stal want daar is het koeler dan op de wei..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:13

Ach, ze zijn niet van suiker hoor ! Bij ons staan de paarden in een hele grote wei, zonder schaduw. Ook ik vond het zielig vorig jaar zomer met die extreme temperaturen; dus heb ik die van mij op een andere wei gezet mét bomen. Maar denk maar niet dat ze daar ging staan hoor: ze bleef gewoon lekker in de volle zon staan grazen (was in de schaduw ook prima mogelijk). Ook de andere pony's die wel eens op dat weiland staan, gaan niet in de schaduw staan... Wel werd er uiteraard toen niet overdag gereden, maar pas 's avonds laat als het wat afgekoeld was (of niet als het te warm bleef) en véél water !

Overdag op stal zetten vind ik geen optie: ze moeten lekker buiten kunnen grazen en niet met dat soort temperaturen in een hokje van 3 x 3 staan. Ze staan nu al 24/7 op de wei bij ons en komen daar pas weer in oktober vandaan !

knapmannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 12:16

Wij hebben ook geen schaduw plekken op het land. Als het echt heel warm word doen wij de paarden overdag naar binnen en s'nachts naar buiten. Clown