hoe paard uit de wei halen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

hoe paard uit de wei halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:10

Vorig jaar was het geen probleem en liep ze gewoon naar het hek als ik haar riep. Dat kwam misschien omdat ik haar toen net kreeg en bij de vorige eigenaresse ook in de wei stond. Nu mog ze voor het eerst weer het land in ( heb helaas geen beschikking tot 24/7 wei op de manege). Ze stond heel rustig te grazen. Maar toen ik haar eruit wou halen kwam ze dus niet. Ik die wei in, maar nee hoor als ik op een meter afstand was had ze zoiets van ik ga mooi niet mee sta veels te fijn zo. Wie heeft er nog meer problemen met het paard eruit krijgen en hoe los ik dit op?

Cassidy

Re: hoe paard uit de wei halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:13

Ik heb geen problemen om mijn paarden uit de wei te halen, ze gaan graag met me mee naar binnen.

Oplossen doe je dit door haar niet met rust te laten op het moment dat ze wegloopt. Trek er de hele avond voor uit, of desnoods een Zaterdag, begin vroeg en stop niet voordat je haar te pakken hebt. Niet stoppen omdat het begint te regenen, jij moe bent, boodschappen moet doen of een andere afspraak hebt. Niet achter haar aanhollen, parallel meelopen als ze wegloopt. Niet naar haar ogen kijken maar focus op haar schoft. Niet in een rechte lijn op haar aflopen al ze wel blijft staan, maar in een boog. Kriebel op de schoft en tast je van daaruit naar het hoofd. Op het moment dat je haar hebt, uitvoerig belonen en METEEN weer loslaten. Daarna weer proberen te pakken. Zal de tweede keer beter gaan. Dit een aantal dagen herhalen.
Staat ze met halster op het weiland?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:16

Nee zonder halster, t stomme is dat ze in de paddock als een schoothond achter me aanloopt. Ik hoorde ook iets van laat haar maar snachts buiten staan ze is het vanzelf zat dan gaat ze wel mee. Is dat ook een oplossing? Ik heb haar uiteindelijk er wel uitgekregen maar moest toen dus ook echt weg.

Vronie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:18

Misschien wat biks mee om te lokken? of even blijven staan en kijken als ze alsnog komt.. Knipoog

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:20

Dat heb ik al geprobeerd Knipoog Kreeg een hele kudde achter me aan, behalve mijn paard

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:21

Logisch toch?? Wat zou jij doen als je als paard zijnde na een winterperiode op stal eindelijk de wei weer in mag?? Ik zou me ook niet laten vangen Haha!
Gewoon geduld hebben en als ze een langere periode erin staan, zal hij vast weer wel komen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:22

Mijne had dit ook altijd.
Hij's gelukkig helemaal gek op penen, dus neem ik gewoon vast een peen mee.
Zodra hij mij ziet krijgt 'ie al kwijl in zijn bek. Nagelbijten / Gniffelen

(En hij wil eigenlijk niet naar binnen want pas kwam hij even alleen de wortel halen en toen was hij per ongeluk ook weer als de donder weg. *LOL* )

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:25

ik heb een verzorg paard en we hebben sins kort een wei bij de manege en toen stont hij dus in de wei maar telkens als we dicht bij hem waren begon hij keihard weg te galoperen zo ver morgelijk van ons weg, maar nu schudden we gewoon met een schep met wat bix en hij komt zo naar je toe hij het hek. Mischien een tip Knipoog

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:27

Ik heb al gezegd, is al geprobeerd Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:30

moonsparkle schreef:
Nee zonder halster, t stomme is dat ze in de paddock als een schoothond achter me aanloopt. Ik hoorde ook iets van laat haar maar snachts buiten staan ze is het vanzelf zat dan gaat ze wel mee. Is dat ook een oplossing? Ik heb haar uiteindelijk er wel uitgekregen maar moest toen dus ook echt weg.

Nee, buiten laten staan omdat je haar niet te pakken kunt krijgen is geen oplossing. Iedere keer als jij het probeert, je haar niet te pakken kunt krijgen en daarom opgeeft, is het een punt voor je paard. Op het moment dat je haar pakken wilt, ga er voor.
Buiten laten staan kan wel, maar dan moet je niet van tevoren tevergeeft hebben geprobeerd om haar te pakken te krijgen.

tax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:08

Ik vind de methode van hierboven ook altijd het best. Desnoods een hele dag vangtraining Tong uitsteken.

Máár op stal staat een paardje die zich ook niet wilde laten vangen. Baasje liep de wei in en het paard kwam niet. Alles geprobeerd..echt alles, maar paard kwam niet. Dus baasje zei, zoek jij het maar uit. Dus paard op de wei gelaten. Volgende dag liep ze opnieuw de wei in en weer wilde het paard niet komen en dus liet ze haar weer staan. Dag later hetzelfde, tot de zoveelste dag (weet niet precies, dag of 4/5) en het paard stond haar op te wachten bij het hek en laat zich nu gewoon pakken.

nu moet ik wel zeggen dat baasje+paard een goede band hadden, wellicht dat het paard zich 'in de steek gelaten' heeft gevoeld...

In ieder geval, veel succes met welke methode je ook probeerd. Ook op stal hebben we het gedaan met een longeerlijn. Lijntje aan hek vastbinen (vlak bij hoek). en je paard in de hoek drijven, longeerlijn omhoog en zo je paardje insluiten. 3x nodig gehad en paard liet zich vangen!

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 22:56

VSW --> OMG.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 08:11

Ik wil er wel een hele dag vooruit trekken, alleen heb niet zoveel tijd Nagelbijten / Gniffelen Ik gooi haar vandaag weer gewoon de wei in en ik moet wel net zo lang langzaam achter haar aanlopen tot ik haar heb omdat ik haar savonds liever niet buiten heb.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:03

Ik ken het probleem, maar mijn paard had het bij de vorige eigenaar ook al. Toen ze dit jaar het de eerste dag in de wei stonden was ik er overdag ook, dus meteen inderdaad lesje vangen is leuk gedaan. dwz. vangen, naar stal meenemen, paar heel simpele lenigheidsoefeningetjes doen waar hij lekkertjes voor kreeg en weer de wei in. ong. 45 min. later weer vangen voor het voer en daarna weer de wei in. Dat helpt al gedeeltelijk en omdat ik op dit moment overdag kan komen gaat hij als ik klaar ben altijd weer de wei in. Verder als hij zich niet laat pakken wandel ik met hem mee (op een afstandje) en laat hem elke 20/30 meter van hand veranderen. Na een paar keer (soms 2 soms 6) ben ik volgens hem zo belangrijk/interessant dat hij mij aankijkt en ik naar hem toe kan lopen en hem kan pakken. Belangrijkste is wel om altijd rustig te blijven, niet haasten en niet boos worden.

Sap_Fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:37

Ik heb mijn paard geleerd dat hij een snoepje krijgt als ik m te pakken had
en als ik nu aan kom lopen en zeg: Fres, Gaat ie mee?
(ja sorry, alsof het een hondje is.. ) dan komt hij 9 van de tien keer gelijk aanlopen.. soms zelfs dravend als hij veel honger heeft.. en die ene van de tien keer neemt hij nog een hapje en nog een.. en dan beselft hij dat ik ook snoepjes heb en dan komt hij alsnog..
paarden doen alles voor eten.. Duivel

xx

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 16:27

Ik had haar weer in de wei staan gister. En ik heb een oplossing voor tijdelijk Vingers aflikken . Ik had een emmer meegenomen met biks, kwam ze de eerste keer niet op af. Maar nu stormde alle paarden richting het hek, haha. Dus mijn paard stormt automatisch met de kudde mee. Ik gaf haar een heel klein stukje van een snoepje en toen gelijk het halster erover gegooit.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 20:16

Lokken met voer werkt vaak opgegeven moment ook niet meer.

Wat ik doe is, in ieder geval altijd zorgen dat je hem vanaf de voorkant benadert. Dus als je paard wegloopt, een boog erom heen en van de voorkant benaderen. NOOIT er achteraan blijven lopen, dan jaag je hem juist weg.
Werkt dit niet, dan mag hij aan het werk. Dat betekent: Geen eten, maar lekker rennen in de wei. Op mijn teken wel te verstaan. Als paardlief wil stoppen, nog even een paar rondjes. En daar weer van voor benaderen.
Laat hij zich weer niet pakken, herhaal je het hele riedeltje.

Maar ik heb nog nooit lang over gedaan om een pony te pakken op deze manier (zelfs de shetlander, die drie weiden tot haar beschikking had aangezien ze onder de draad door kon, deed niet erg lang moeilijk met deze methode)

succes!

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:41

er is een topic over bij wiki zaken. ik ben het niet eens met de ts daar, en heb er mijn eigen idee bij gezet. als je daar even leest hoef ik het niet nog een keer te typen;) hoop dat je er iets aan hebt...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 08:46

Ga je alleen de wei in om je paard te pakken als je iets wilt gaan doen?
Zo ja, ga tussendoor eens de wei in zonder iets van haar (hem?) te vragen, een keer een kriebel geven, een aai.Of gewoon eens rustig bij haar zitten en van een afstand bekijken.
Je paard moet het leuk vinden dat jij komt. Bij mij hielp het,maar ik ga regelmatig de wei in om ze eens een aai te geven of een appel of om gewoon lekker naar ze te kijken. meestal (eigenlijk) altijd komen ze me dan vanzelf wel even opzoeken.

Juniortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:51

misschien met biks proberen?
Dat helpt bij mijn pony vaak wel hoor

xLonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:08

Junior. Dat had ze al geprobeerd.