Scheerapparaat scheert alleen met de hoeken.. waarom ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Scheerapparaat scheert alleen met de hoeken.. waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 16:15

Ik ben vandaag 1 van mijn pony's aan het scheren. Althans, dat was mijn bedoeling.
Echter 'pakt' het apparaat de vacht niet. Alleen op de hoeken, de rest 'aait' het door de haren heen. Als ik de machine vlak boven de vacht hou snijdt het iets beter, maar nog niet optimaal.
Ik heb al van alles geprobeerd, messen vast draaien, losser draaien, olieën etc. maar niets werkt.
Nou heb ik dit vaker met scheerappraten dus er zal vast iets aan de instelling liggen, maar wat ?!

Het gaat om een accu-scheermachine van het merk Laval. Het is een goed scheerappraat van rond de 1800 euro. De messen zijn pas geslepen dus aan die dingen kan het niet aan liggen. De pony is schoon en droog, de vacht is niet megadik.
Vorige keer dat ik de machine gebruikte sneed hij soepeltjes door de vacht, nu heb ik een half zebrapaard staan.

Het hoe en waarom ik mijn pony nu scheer doet nu even niet aan de orde, dus daarover graag geen reacties, ik ben alleen op zoek naar iemand die mij een antwoord kan geven hoe ik het apparaat weer deugdelijk kan laten scheren. Wat is nu de juiste instelling van de vastheid van de messen, en andere antwoorden die van invloed kunnen zijn op het apparaat ?

MyWishMax

Re: Scheerapparaat scheert alleen met de hoeken.. waarom ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:19

Zitten de messen er wel goed in? Niet omgedraaid, dat had ik namelijk en dan aait die ook door de vacht heen (alleen scheert die dan niet de hoeken..)

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 16:24

Nope, de messen zitten zoals het hoort

cassy_girl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:29

zijn de messen niet bot?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:32

Ik lees even mee !! Mijn apparaat deed gister prescies het zelfde.

ik heb gebeld naar mijn ding waar het vandaan komt, en die vertele mij toch dat als de messen inet strak genoeg staan of te los, je dit effect krijgt.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 16:33

cassy_girl14 schreef:
zijn de messen niet bot?

messen zijn pas geslepen heb ik in mijn startpost gemeld Knipoog

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:34

als de pony maar iest van zand in zijn vacht heeft zitten schuurt dat op de messen en zijn ze na 5 minuten bot je denkt dat je paard schoon is maar op de huid waar jij langs gaat met de tondeuse ligt altijd wat zand dus wassen en gelijk drooglopen of heel goed rossen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:35

Vacht te dik? Anders kan het echt niets anders zijn dan dat de messen niet goed geslepen zijn..

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:36

ik heb dit toevallig gisteren en eergister meegemaakt hij staat nu nog half kaal morgen krijgen we nieuwe messen

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:37

horsewisper schreef:
die vertele mij toch dat als de messen inet strak genoeg staan of te los, je dit effect krijgt.

Bij onze scheermachine (Aesculap) moet je de schoef aandraaien en dan 1,5 slag losdraaien. Dan zit die goed. Maar ik weet dus niet of dat voor die van jou ook geldt.
Mocht dat niet lukken, misschien toch even andere messen proberen. You'll never know (en proberen kan nooit geen kwaad).

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 16:41

De vacht is niet extreem dik, pony is in januari nog geschoren, ik wil nu de nieuw aangemaakte vacht er weer af hebben.

Heb al gepoogd de fabrikant te bellen, zijn helaas gesloten na 16.30

Pony is vrijdag nog gewassen en scheerappraat heeft bepaald messensysteem waardoor slijtage minimaal is. Heb de messen zelf opgestuurd ( werk bij welkoop waar we de veescheermessen naar werkplaats sturen ) om te slijpen, dus daar kan ook niet zoveel mis gegaan zijn.
En als de messen bot zouden zijn, zouden toch niet de hoeken super scheren ? En de messen in het midden wel scheren als ik de vacht strak hou en het apparaat boven de huid eroverheen haal ?

Ik ga er zelf vanuit dat ik iets niet goed doe met de afstelling van de messen..

Dit is het apparaat;
Afbeelding

Dit de beschrijving;
Het DeLaval veescheerapparaat R200 is oplaadbaar. Het is een duurzame en flexibele scheermachine voor melkvee en paarden. De machine is snoerloos, zodat het gemakkelijker werkt: meer bewegingsvrijheid en een beter bereik van alle te scheren oppervlakken. Het apparaat is geschikt voor zowel binnen- als buitengebruik.

Voordelen .
- Geschikt voor melkvee en paarden

- Snoerloos voor grotere bewegingsvrijheid

- Een uniek messysteem zorgt voor verdeling van de druk over het gehele mes, slijtage aan het mes wordt hierdoor voorkomen.

- Overbelastingsbeveiliging voorkomt het verbranden van de motor en verbetert de batterijwerking

- De krachtige 100 W motor staat garant voor efficiënt scheren
Laatst bijgewerkt door SANEX op 16-04-07 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:42

Kan een van je collega's je dan niet helpen om het op te lossen?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 16:44

Die nemen niet op, zullen wel denken ; "heb je haar weer Clown Haha! "

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:46

Heeft het apparaat misschien niet meer genoeg scheerkracht?

cassy_girl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:47

batterij ver leeg ? omdat er staat dat ie oplaad baar is

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:49

zit het vierkante blokje er nog wel in? er moet als je de messen eraf haalt een vierkant blokje in het midden zitten die zeg maar zorgt dat de messen heen en weer bewegen als dit blokje mist dan scheert je apparaat ook niet goed...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 16:49

Steffie89, hoe bedoel je precies ?

Cassy-girl 14, nope, accu volop opgeladen.

Channie18, blokkie zit erin, alles is compleet

Bedankt voor het meedenken allemaal trouwens hoor!

cassy_girl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:54

zijn de messen helemaal recht? anders zou ik et echt niet weten

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:54

Het laten slijpen van scharen/scheerkoppen geeft geen garantie dat het weer optimaal werkt. Soms krijg je je gereedschap weer scherp terug, soms blijf je aankloten met het spul, hangt volledig af van het adres waar je het heen stuurd, maar ook dan kun je er niet zeker van zijn.
Ik zelf laat iets maar 1x slijpen, werkt het niet, dan koop ik nieuwe.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 17:00

9 van de 10 keer hebben we geen klachten als de messen terug komen van de werkplaats. Kettingzaagkettingen willen nog wel eens slecht geslepen zijn, de rest komt meestal goed terug. Maar het kan natuurlijk zo maar zijn dat mijn veescheermessen dit keer ook niet goed geslepen zijn, het is druk bij het bedrijf gezien alle kettingzagen, grasmaaiers en verticuteermachines geslepen en gerepareerd moeten worden nu natuurlijk, dus er kan wel eens iets mis gaan.

Heb het apparaat net even grondig schoongemaakt opnieuw, de messen schoongemaakt en vastgezet. Ga het nog 1 keer proberen straks en als het niet werkt neem ik morgen eerst wel nieuwe messen mee. Werken die ook niet dan weet ik dat er meer aan schort dan botte messen

cassy_girl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:07

sucses hoop dat het nu wel lukt

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 08:29

Beste (Sanex),

De messen voor de alfa laval accu machine dienen bijna vlak geslepen te worden. Als de messen te hol zijn zal hij alleen aan de zijkant of helemaal niet scheren/knippen. Dat de messen anders geslepen moeten worden als bijvoorbeeld bij Aesculap scheermachines komt door het type druksysteem in de scheerkop. Als je niet de juiste slijper kunt vinden die dit kan slijpen, kan je het ook naar ons opsturen. Alfa Laval is hetzelfde als Heiniger waar ik service monteur van ben.
Als je messen monteerd op de machine zorg dan dat ze droog zijn, dus vrij van olie. Stel de stelschroef aan en laat de machine lopen en doe dan pas olie op de tanden en aan de zijkant waar de messen op elkaar dragen.

Groetjes Dick

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 17:51

Ah dat klinkt als iemand met verstand van zaken ! Knipoog
De messen bleken vandaag íets hol te zijn in het midden, dat vertelde mijn collega me.
De messen worden geslepen bij bedrijf Stuivenberg, misschien zegt het je wat.

Maar goed, de vraag van welles-nietus durfde ik niet meer aan, dus heb vandaag maar een nieuw setje messen meegenomen Clown

De manier waarop jij beschrijft van in gebruik name van het apparaat doe ik altijd al idd. ( ik stel de schroef strak, machine lopen, olie erop en dan de schroef een dikke slag terug )

Maar fijn dat ik weet dat hier iemand met verstand van zaken zit, mocht ik met problemen zitten zal ik ze idd volgende keer eens naar jullie toesturen

TD_Aesculap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:03

Klopt het dat je 1800 euro voor betaaldt hebt voor die machine? Volgens mij moet de advies prijs € 368,-- zijn.
Als de machine echt zo duur is kan je misschien beter onderdelen van Heiniger via je werk bij Kommer Biopharm in Heiloo bestellen.
Een tip voor het gebruik van de accu's:
Je moet net zolang doorgaan met de accu tot de machine uitzichzelf uit gaat. Dit wordt elektronisch geregeld in de scheermachine.

Dick

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 21:01

1800 euro en adviesprijs 368 euro? Bloos! dat scheelt nogal zeg Nagelbijten / Gniffelen