[Overwicht] Iedereen kent het woord, maar hoe krijg je het?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sokje

[Overwicht] Iedereen kent het woord, maar hoe krijg je het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:39

Wat betekent voor jou overwicht hebben?

En hoe kun je het volgens jou krijgen als je er niet van nature mee bent geboren? Of kun je het dan nooit helemaal krijgen?

Groetjes,

Sokje!
Laatst bijgewerkt door sokje op 16-04-07 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit

Re: [Overwicht] Ieder kent het woord, maar hoe krijg je het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:40

over·ge·wicht (het ~)
1 te groot lichaamsgewicht
2 wat bij verkoop boven het bepaald gewicht wordt toegegeven of geleverd blijkt te zijn => overwicht

zegt van dale.nl

sokje

Re: [Overwicht] Iedereen kent het woord, maar hoe krijg je het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:42

overWicht, niet overgewicht Tong uitsteken

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:43

HAHAAH! foutje..

OverWcht. Tjah door veel grondwerk en zelfverzekerd te worden van jezelf en hoe je overkomt op ej paard.

Ik heb van nature ook niet veel overwicht. Daarom stap ik ook nooit snel op een paard dat ik niet ken. Ik begin eerst met frondwerk dat de verhoudingen duidelijk worden en dan pas stap ik erop. Als daar enigzins de mogelijkheid voor is..
Laatst bijgewerkt door Blueberry op 16-04-07 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:44

over·wicht (het ~)
1 grotere invloed, macht of aanzien => preponderantie
2 wat boven het bepaalde gewicht geleverd wordt => overgewicht

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:44

Dames, het gaat hier om OVERWICHT, niet overGEwicht Nagelbijten / Gniffelen

Ik zie het zo: sommigen zijn er mee geboren, anderen moeten er altijd hard aan werken om het te krijgen/behouden en sommigen lukt dat nooit.
Net als talent, dus.

sokje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 14:49

Hoe maak je met grondwerk die verhoudingen duidelijk?

En hoe weet je of je talent hebt voor overwicht of niet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 14:59

Overwicht komt voort uit weten wie je bent, wat je sterke kanten zijn, wat je zwakke kanten zijn en daar goed mee om kunnen gaan. Daardoor straal je een zekerheid uit die zowel mensen als paarden graag volgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:46

Overwicht over je paard krijg je door te leren hoe een paard in elkaar steekt, je bezig te houden met hoe een paard denkt, en waarom hij zo reageert als hij reageert, en daar je gedrag op aan te passen. Overwicht is te leren, weten hoe je je moet gedragen in de buurt van een paard en te reageren op dingen die het paard doet, valt te leren.

Hoe je het leert? Ga grondwerk doen met je paard, ga Parelli doen, veel lezen, goed kijken....

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:48

Houding: Schouders naar achteren, kin omhoog. Bij bedelen bijvoorbeeld niet zomaar eten geven. Consequent zijn. Straffen als je paard iets gericht fout doet en het afgeleerdmeot worden. Grondwerken en een band opbouwen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 23:18

Dniesjj117 schreef:
Houding: Schouders naar achteren, kin omhoog. Bij bedelen bijvoorbeeld niet zomaar eten geven. Consequent zijn. Straffen als je paard iets gericht fout doet en het afgeleerdmeot worden. Grondwerken en een band opbouwen.

rustig aan. bijlange na niet elk paard moet benaderd worden met de schouders naar achteren en kin omhoog. bij mijn merrie en jaarling neem ik deze houding nooit aan, bij mijn ruin zelden. vergeet niet dat je met een dergelijke houding constant aan het domineren bent, iets wat niet 100% van de tijd nodig is, zeker niet bij een rechtliggende verhouding. overwicht krijg je niet enkel door dominantie.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 17:48

Duidelijk en eerlijk zijn en op de juiste momenten corrigeren!

Als je duidelijk/consequent/eerlijk en flexibel bent, heb je volgens mij al heel wat overwicht.
Flexibel moet je in mijn opzicht altijd met paarden zijn, omdat ieder paard anders is en niet iedere dag hetzelfde in zn vel zit.
Maar ligt ook weer op de grens van 'duidelijkheid', iemand die heel erg flexibel is wordt vaak beschouwd als een besluiteloos on-evenwichtig persoon, dat kan natuurlijk, het is juist de kunst om dit in balans te houden met je consequent zijn, kortom best moelijk.

Het is wellicht niet je doel waarin je flexibel moet zijn, maar je weg ernaartoe!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 17:22

Overwicht hebben.. naar je paard bestaat dat uit respekt en wederzijds respekt. Je paard gehoorzaamd jou wat jou dominanter maakt.
Overwicht op mensen hebben vind ik dominantie. Een relatie tussen mens en mens is gelijk. En kom ik toch weer op respekt en wederzijds respekt.

De defenitie is ondertussen al een paar maal aangegeven in verscheidene contexten Knipoog

monya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:32

Doe veel grondwerk met een ervaren persoon naast je, of een instructeur erbij, die kan je direct bijsturen zodat je het snelste aan jezelf kunt werken. Voor de een is het makkelijker dan voor de ander, maar alles is te leren, neem de tijd en wees kritisch maar wel positief naar jezelf!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 09:38

Kyan01 schreef:
Overwicht hebben.. naar je paard bestaat dat uit respekt en wederzijds respekt. Je paard gehoorzaamd jou wat jou dominanter maakt.
Overwicht op mensen hebben vind ik dominantie. Een relatie tussen mens en mens is gelijk. En kom ik toch weer op respekt en wederzijds respekt.

Overwicht en dominantie zijn twee verschillende dingen. En je kunt wel vinden dat een relatie tussen 2 mensen gelijk is, maar dat werkt in de praktijk toch anders. Verschillende mensen zitten verschillend in elkaar en hebben verschillende sterke en zwakke punten. Iedereen kent voorbeelden van leraren die geen orde kunnen houden en andere leraren die zonder moeite een perfect ordelijke klas hebben, dat is overwicht, geen dominantie. En daar tussenin de leraren die met straf de wind eronder houden, daar is over het algemeen vooral sprake van dominantie, niet van overwicht.
Het is allemaal leuke theorie om te zeggen dat alle mensen gelijk zijn, maar hou daarbij wel heel goed in de gaten dat ook alle mensen verschillend zijn en dat is juist goed. Iedereen heeft zijn eigen talenten en bij sommigen is dat zichtbaarder dan bij anderen, maar dat maakt de "onzichtbare" talenten niet minder waard. Overigens geldt voor paarden feitelijk hetzelfde, ook daar zijn grote individuele verschillen en daarmee dus ook behoorlijk grote verschillen in de omgang tussen mens en paard.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 13:49

sokje schreef:
Wat betekent voor jou overwicht hebben?

En hoe kun je het volgens jou krijgen als je er niet van nature mee bent geboren? Of kun je het dan nooit helemaal krijgen?

Groetjes,

Sokje!

Sokje, waarom gebruik je een foto die IK heb gemaakt (van MIJN paard) als avatar?

Sim0ne