te veel eisend?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tottaly

te veel eisend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 09:55

ik heb nu 5 jaar mijn eigen paard,
het is nu een 12jarige fries, heeft altijd voor de kar gelopen.
nu gaat het rijden best aardig,
we zijn vooral bezig met verzamelen, en hoofd op de loodlijn en hoog.

maar zelf vind ik dat ik teveel vraag;
zelf ga ik te ver in dingen,
hij word vervelender
gaat in veel dingen staken
de les gaat 'bijna' nooit goed (onder de les kan meneer ineens niets meer Vork )

nu gaat zo langzamerhand het plezier eraf,
en het rijden gaat slechter.
ik besteed ook minder tijd aan prins.

heeft iemand misschien advies hoe het weer leuker kan worden?
( ik ga ook weer lessen 1x in de 2 weken bij mijn oude instructrice )

Boev

Re: te veel eisend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:59

afwisseling afwisseling afwisseling!!!
Het is prima om aan verzameling te werken, maar niet elke dag! Plan ook eens 1 of 2 dagen in de week dat je terug gaat naar de basis, laag instellen en goed op je eigen houding letten. Zorg dat het gewoon een uur lang fijn gaat, vraag geen dingen die hij moeilijk vind. En verder, werk ook eens met wat balkjes, longeer hem eens of neem hem mee naar buiten! Plezier is ook belangrijk!

Als je door terug te gaan naar de basis weer een paar keer lekker hebt gereden krijg je er heus weer meer plezier in, en je paard ook! Hij zal dan ook makkelijker weer wat zwaarder werk voor je willen doen Lachen
succes!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:07

Hoe bedoel je dat je zelf vind dat je teveel vraagt? Wat is je doel met het rijden? Wat wil je bereiken? Wat gaat er dan niet goed?
Iedereen heeft weleens een dipje, het kan niet alleen maar leuk zijn en goed gaan. Als het rijden slechter gaat en je daarom minder gaat rijden kom je in een neerwaartse spiraal. Zeker als je wel verwacht dat Prins moet presteren op het nivo toen je hem wel veel reed.
Ik vind het op de foto's in je profiel er best leuk uitzien. En zoals Boev zegt veel afwisselen is belangrijk. Als je steeds op één ding blijft hameren wat steeds niet goed gaat wordt het niet leuk en zeker ook niet beter. Zelf zou je het ook niet leuk vinden als je elke dag alleen die oefeningen mocht doen die je heel erg moeilijk vind en niet iets doen wat je wel goed kan en waar je complimentjes voor krijgt.

xxMIERxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 10:09

Ik denk dat je het veel moet afwisselen om het voor jezelf en je paard interresant te houden. Ga af en toe een buitenritje maken, of ga een keertje springen bijvoorbeeld. Daarnaast kun je voor jezelf een maximum tijd instellen waarin je serieus met je paard aan de slag gaat. Dat werkt voor mij ook altijd goed, anders blijf je te lang 1 ding oefenen en dan wordt het voor jezelf erg frustrerend wanneer het niet wil lukken. Wanneer je het dan een andere keer weer probeert pakt je paard het mischien beter op, je hebt allemaal wel eens een minder moment.
Daarnaast begrijp ik dat jouw paard vroeger voor de kar heeft gelopen. Waarschijnlijk vind hij het moeilijk en pikt hij daarom de dingen minder snel op dan een paard dat altijd onder het zadel is gereden. Probeer in ieder geval vol te houden en ook de band tussen jullie niet te laten verwateren.

Veel succes!

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 15:03

we gaan best vaak op buitenrit,
maar we kunnen maar 2 verschillende routes.
ik woon in nieuwegein, bij utrecht in de buurt,
en daar kan je eigenlijk nergens buitenrijden (tenzij je de snelweg leuk vind Tong uitsteken)
ik denk dat het misschien het makkelijkste is om gewoon een vast rooster te maken?
maar veder een paar vraagjes;
-zal het helpen om af en toe ( 1x in de 2 maanden ofzo) met een slof te gaan rijden?
-in mijn les ben ik snel mijn geduld kwijt, want in de les gaan we ook steeds 'moeilijkere' dingen vragen. zal het helpen om basis werk te gaan doen in mijn les?

alvast bedankt, jullie reacties helpen hoop ik echt! 0=)
ik ga prins vandaag denk ik samen met zijn vriendinnetje los zetten..(: zulk mooi weer!

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:09

Ben je niet teveel gefocust op een ding? Inderdaad de afwisseling is heel belangrijk, ga eens werken met lange lijnen (en dan dus niet die verzameling doorvragen, dat kan altijd). Wees blij met kleine stapjes en beloon hem daarvoor uitvoerig. Ga eens andere dingen doen (een wandeling buiten maken). Er zijn zoveel dingen in de paardensport...vrijheidsdressuur, mennen....name it

Het komt op mij over alsof het niveau wat jullie in de les moeten rijden jullie beide (of in ieder geval jou) een beetje te hoog is, is niet erg, maar dan gaat wel de lol er vanaf.
Die slof zou ik gewoon lekker achterwege laten, ga eens andere dingen doen, wie weet zorgt de grote afwisseling ervoor dat hij beter zijn best wil doen in de les.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 15:21

we kunnen het bijde best hoor, heb daar alle vertrouwen in 0=)
maar ik rijd nu 1x in de maand wedstrijd, 1x in de week les -> de les is verenigingsles .
ik hoop altijd op commantaar waar ik wat aan heb van de jury,
maar dat heb ik ook bijna nooit,
kortom; waar moeten we aan werken dan?
met als gevolg; wat grotere stappen zetten; verzamelen enz.
dus ik ben vrij onzeker over de dingen die ik doe
(wijkt hij zo goed? loopt hij niet te diep? goede middedraf?)
dus ga steeds strenger worden in elke stap die hij zet.
zal dit het probleem zijn?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:40

volgens mij wordt het tijd voor een nieuwe instructeur. normaal is het namelijk zo dat je lessen (veel) beter gaan dan als je voor jezelf rijdt. omdat tijdens de lessen iemand kijkt en ziet (als het goed is) wat je fout doet en je daarbij helpt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:44

Soms is het idd zo dat je ergens doorheen moet en zo weerstand krijgt, maar je moet op een gegeven moment ook tevreden zijn met wat je krijgt, en het paard in zijn waarde laten. Steeds maar pushen is niet goed, daar krijg je een zuur paard van, en - zoals je zelf al heel goed aanvoelt - steeds minder plezier in het rijden.

Zet eens een stapje terug, zoek andere instructie, en probeer eens niet op de loodlijn en hoog te rijden (moet je paard qua africhting ook nog eens aankunnen) maar begin laag, en voorwaarts - neerwaarts. Je ziet zelf dat je doodloopt, en dat krijg je heel vaak als je dingen gaat overslaan en de basis niet goed zit.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 17:23

nieuwe instructeur: dit gaat vrij moeilijk;
het zijn verenigingslessen en mijn ouders betalen daarvoor 300 euro per jaar,
anders is dit weg gegooid geld,
en dat is ook zonde...
en aangezien ik nog dik 2 jaar aan deze vereniging vast zit//

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:25

Leuke vereniging....moet je je meteen voor twee jaar aanmelden? Haha!

Stel nou dat je je paard verkoopt, of hij komt te overlijden, wordt er toch ook wat geregeld, of niet dan?

Voor 300 Euro per jaar kun je al een aantal privelessen nemen hoor!
Niemand dwingt je om lid te blijven van die vereniging.

tottaly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 17:38

we hebben vooruit betaald, voor je het weet is er weer een jaar voorbij,
dit hebben we besloten omdat de lessen toen egt perfect gingen,
maar nu toch wel een beetje spijt van..

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:28

Je zegt zelf al dat je denkt dat je teveel van hem vraagt. Waarschijnlijk is dit ook zo gezien zijn reactie. Wellicht is de druk te groot en vraag je dingen van hem die hij (nog) niet begrijpt.

Je vindt het zelf ook niet meer zo leuk en op deze manier groeien jullie steeds verder uit elkaar met als gevolg een ongelukkig paard en een ongelukkige eigenaar.

Ik zou een paar stappen teruggaan en weer bij de basis beginnen. En naast het rijden ook veel aandacht geven op stal en laten merken dat je blij met hem bent.

Veel succes!