Ze geloven mij niet...(lang verhaal)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Ze geloven mij niet...(lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 07:48

Hallo bokkers,

Ik zit een beetje met een probleempje op stal.
Ik heb namelijk het idee dat ik niet geloofd word door de staleigenaren.

De paarden mochten bij ons op stal altijd 3 uur op de wei. Dan stonden ze ieder apart in een stukje afgezette wei.
Sinds een week zijn er tweetallen gemaakt zodat ze dan samen op de wei kunnen voor 7 uur.
Hartstikke fijn natuurlijk voor de paardjes.
Nu staat Silence met een Haflinger en in eerste instantie leek het goed te gaan toen we het uit gingen proberen.
Dus een dag later zijn ze door stal samen op de wei gezet (weidegang word verzorgd) en haalde ik Silence al meteen met een bloedend wondje uit de wei. Nou goed, eerste dag samen, ze moeten natuurlijk uitmaken wie de baas is.

Maar na drie dagen kwam Silence nog altijd onder de rare plekken uit de wei. Toen ben ik gaan kijken hoe of wat en die Haflinger heeft er dus een handje van om Silence te bijten. Die plekken zijn dus de happen van de Haflinger. Dus ik na die drie dagen naar de staleigenaar dat ik graag wilde kijken voor een ander maatje voor Silence. Silence is nou eenmaal vrij onderdanig in de wei en bijt daarom dus ook nauwelijks of helemaal niet van zichzelf af. De staleigenaar gaf ons nogal een flinke uitbrander. Daar ben ik best van verschrokken.

Conclusie: we moesten het maar even aanzien, want paarden doen altijd wel wat naar elkaar.

Ja oke, dat klopt, alle paarden doen weleens iets, maar die Haflinger laat Silence dus echt niet met rust.
Maar volgens de staleigenaren was er dus niks aan de hand, want toen hun keken stonden ze allebei te grazen (ze hebben misschien 1x of hoogstens 2x gekeken op 3 dagen tijd). Het zou wel spelen zijn, want de Haflinger is nog maar 4 jaar dus een jong paard.

Nu staan ze dus nog altijd samen en gisteren heb ik (met nog 3 andere) eens een flinke tijd bij de wei staan kijken.
En de conclusie was van iedereen duidelijk.....Wat de Haflinger doet, is absoluut geen spelen.
Zodra Silence in de buurt komt, legt hij zijn oren plat, legt zijn tanden bloot en rent op Silence af of hem vervolgens een flinke hap te verkopen.
Hetzelfde doet hij als ik Silence benader om bijvoorbeeld uit de wei te halen.
Ook trapt hij naar Silence en dat is overduidelijk gericht trappen, want hij draait z`n kont naar Silence toe en haalt dan recht naar achter uit (waar Silence dus staat). Ook als Silence langs loopt, haalt hij flink uit. En zo kan ik nog wel even door gaan.

Gisteren was voor mij dus de druppel, ik wil niet meer dat ze samen staan op één wei.
Helaas waren de staleigenaren gisteren weg dus kon ik het er niet over hebben, maar vandaag moet het er echt van komen (ze staan op dit moment namelijk ook weer samen en als ik niks zeg blijft dat zo).

Alleen ik ben dus een beetje huiverig geworden na die uitbrander van eerder.
Toen was wel duidelijk dat hun vonden dat er niks aan de hand was en dat het ook uitmaken was wie de baas is.
Maar dat zou dus nu wel over moeten zijn, ze staan ruim een week samen. En nogmaals, iedereen vond het gisteren wel duidelijk.

Ik vraag me dus eigenlijk twee dingen af:

Hoe zouden jullie het brengen bij de staleigenaren?
Wat zouden jullie doen als ze me nog altijd niet geloven en er niks aan willen doen?

Sorry voor het lange verhaal, maar voor diegene die het door hebben gelezen: Bedankt.

Alvast bedankt voor je reacties.

Splinter

Re: Ze geloven mij niet...(lang verhaal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:12

Tja als het echt geen spelen is, zou ik mn paard er ook niet bij willen hebben
Dus ik zou gewoon zeggen tegen de staleigenaren dat je niet meer daarbij wilt staan, punt,
Je betaald er toch voor?

Zijn er al stalgenootjes bereid om te ruilen? dat maakt het nog makkelijker Knipoog

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 08:14

Bedankt voor je reactie.

Qua ruilen heb ik het er nog niet met iemand over gehad, maar er zijn er zowieso wel bereid om Silence als derde paardje in "hun" wei erbij te laten als dat goed gaat.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:15

Doet de haf het constant of echt met tussenpozen? Anders kan je samen met de eigenaren gaan kijken en ze dan ook echt bijhouden dat ze blijven staan om het te zien..
Eventueel met nog een stalgenootje die het ook heeft gezien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:16

Als pensionklant heb jij het recht om je mening te uiten en om duidelijk te zeggen hoe je dingen hebben wilt (en wat je liever niet wilt). Ik vind het bijzonder klantonvriendelijk als je zo een uitbrander krijgt, en dat er per definitie niet naar je geluisterd wordt. Ik zou het nog een keer rustig en vriendelijk aankaarten dat je daar niet zo blij mee bent, eventueel je paarden binnen laten staan om te laten zien dat je het echt meent, en als er verder niet met de pensionhouder te praten valt, op zoek gaan naar andere stalling.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:17

eerst rustig alles vertellen, geeft de eigenaar je een uitbrander, dan moet je eens flink op je strepen gaan staan en zeggen dat hij wel normaler kan reageren en dat je er wel voor betaald Boos! (weet niet of je naar een andere stal kan, maar anders verhuizen )

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:18

Hoe groot zijn de landjes waar ze op staan? Als die stukken maar groot genoeg zijn, zou jouw paard makkelijk uit de buurt kunnen blijven van de ander.

Buiten dat vind ik het idee hierboven om onderling op zoek te gaan om te ruilen ook erg sterk.

Als je besluit het mee te delen aan de staleigenaar, laat je dan niet zo snel uit het veld slaan met een weerwoord. Je mag best zeggen dat je klant bent en dat je verwacht dat je ook waar krijgt voor je geld. Vraag gewoon of ze een ander alternatief voor je kunnen verzinnen. Je paard toch weer apart, of ander maatje of hun weide door twee?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:19

Jemig zeg...
lastig iets... wij hadden t zelfde probleem, alleen pakte mijn paard de haf... maar niet zo erg als jij om schrijft...
wij hebben er een draadje tussen gedaan, en nu zijn t de grootste vrienden geworden...
Nogal jammer dat de staleienaren zo reageren...
Ik heb geen tips ... maar lijkt me niet dat dit ten koste moet gaan van je paard....

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:20

Cassidy heeft helemaal gelijk,
gewoon rustig brengen, zo niet dan maar een dagje op stal laten staan.. nog niet luisteren op zoek naar een andere stal!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:22

Laat je ouders het zeggen die hebben misschien meer overmacht... Sterkte!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:22

Sterkte, maar laat niet over je heenlopen! Nu is het allemaal lastig en zielig voor Silence, maar voor je het weet is er straks echt serieus iets aan de hand!
En een staleigenaar heeft tenminste het fatsoen op te brengen om te overleggen, doet-ie dat niet: paard pakken en wegwezen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 08:23

@BrittKitt : Bedankt voor je reactie. Hij doet het eigenlijk vrijwel constant.

@Cassidy : Bedankt voor je reactie. Ik ga het vanmiddag aankaarten. Binnen laten staan vind ik dan weer minder tegenover Silence, maar het is inderdaad een optie.

@verography : Jij ook bedankt. Misschien dat ik dat ook maar eens moet doen als ze weer moeilijk doen. Dat ik zelf ook een flinke uitbrander geef.
Wat betreft een andere stalling, daar ben ik over aan het denken. Ook ivm. de afstand (ik rij nu dagelijks 50km), maar als er dan zulke dingen voor gaan vallen is de keuze natuurlijk sneller gemaakt.

@Bienotje : Bedankt. Silence kan wel uit de buurt van hem blijven, maar dan zoekt de Haflinger hem toch weer op.
We zijn verder niet onderling op zoek gegaan, maar zoals ik al schreef waren de staleigenaren er gisteren niet, dus hebben we onderling de mogelijkheden een beetje bekeken. Dit aangezien alle weides nu vol staan zover ik het weet.

@KindnessM : Bedankt. Het moet inderdaad niet ten kosten gaan van Silence. Vandaar dat ik er ook wat aan wil doen.

@AmmieJ_ : Dank je wel. Die stap ga ik vandaag daarom ook rustig zetten.

@griebels : Dank je voor de tip, maar toen we de uitbrander kregen was ons mam er ook al bij. Zij was ook min of meer het gesprek aangegaan omdat ik Silence net binnen halen was.

@delerium : Dank je. Ik laat ook niet over me heen lopen, zeker niet als het gaat om Silence.
Vandaar dat ik vandaag dus inderdaad ook echt overleg wil.

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:26

delerium schreef:
Sterkte, maar laat niet over je heenlopen! Nu is het allemaal lastig en zielig voor Silence, maar voor je het weet is er straks echt serieus iets aan de hand!
En een staleigenaar heeft tenminste het fatsoen op te brengen om te overleggen, doet-ie dat niet: paard pakken en wegwezen.

helemaal mee eens. (sorry voor het korte antwoord, maar alles wat ik wil zeggen is al een keer gezegd. en om nou alles weer te gaan herhalen.. Knipoog )

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 08:26

@eertjuh22 : Dat snap ik hoor Knipoog Toch evengoed bedankt.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:28

De staleigenaren Silence wondjes laten zien. Zeggen dat je daar geen zin in hebt en Silence graag bij twee wat vriendelijkere paarden in de wei zet. En dat andere stalgenootjes dat al prima vinden.
Wat vind trouwens de eigenaar van de haflinger ervan?Ik zou iig niet willen dat m'n paard een ander molesteert en dus ook willen dat ze gescheiden worden. Misschien dat je het dan samen kan aankaarten.
Heel veel succes en je hebt gewoon gelijk dat je je pony niet bij de hapgrage haflinger in de wei wil hebben.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:28

sorry dat ik het zeg, maar wat ben je onbeschofd behandeld zeg!!! het is toch zeker jou paard? als jij zegt dat je hem niet meer op de wei wil hebben met die haf, dan hebben zij dat gewoon te accepteren, klaar! ik zou wel nog een keer met ze gana praten en anders inderdaad flink op je strepen gaan staan... succes verder

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 08:31

@ Evelijn : Dank je. De wondjes kan ik inderdaad laten zien. De eigenaar van de Haf zegt alleen:
Doet ie anders nooit, gaat wel over. No Cheer

@ Joanne1987 : Ik schrok van je eerste zinsdeel Bloos Ik dacht ojee, nu gaan we het krijgen. Iets persoonlijks.
Maar toen ik verder las leek het gelukkig niet op mij persoonlijk te slaan.
Bedankt voor je reactie. Ik maak er vandaag zeker werk van.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:34

Als je zeker weet dat het gericht trappen is en niet langer de tijd nodig hebben om aan elkaar te wennen zou ik inderdaad op mijn strepen gaan staan. Het is jouw paard! Wat doet de Haf trouwens met andere paarden, ben je daar mee bekend?

Veel succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 08:35

@ Es79 : Bedankt. Als hij echt voor Silence gaat staan en z`n kont naar hem draait lijkt het mij (en anderen) toch echt gericht trappen.
Ik weet niet wat de Haf bij andere paarden doet, maar zijn eigenaar is niet zo geliefd op stal dus wil niemand er liever bij in de wei.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:35

Ze moeten niet zeuren zeg, het is JOUW paard en als jij die niet bij dat andere paard wil hebben, of dat nu terecht is of onterecht, dan is dat jouw goed recht!
Vraag ze maar eens of als die Haflinger Silence goed kreupel slaat en hij is niet meer geschikt om mee te rijden, of zij dan de waarde van Silence vergoeden... vast niet!
Imo mag je hier best eens flink op je strepen staan. Het is JOUW paard, jij draagt de verantwoordelijkheid ervoor dus je hebt ook echt wel het recht om te gaan staan voor de veiligheid van je paard!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 08:46

@ Urielle : Bedankt voor je reactie. Zo te zien ben jij het er ook echt niet mee eens.
Zo`n argument van dat vergoeden is inderdaad een goeie als ze echt heel moeilijk gaan doen.

En wat betreft dat zeuren, toen wij de vorige keer die uitbrander kregen kwam het over alsof de eigenaar ons dus vond zeuren.
Het zal vandaag dus helemaal wel problemen geven ben ik bang.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 08:53

Silence schreef:
@ Es79 : Bedankt. Als hij echt voor Silence gaat staan en z`n kont naar hem draait lijkt het mij (en anderen) toch echt gericht trappen.
Ik weet niet wat de Haf bij andere paarden doet, maar zijn eigenaar is niet zo geliefd op stal dus wil niemand er liever bij in de wei.

Dat is niet fijn inderdaad.
Mijn paard stond namelijk ook met een paard buiten maar heb ik een maand aangekeken en ging gewoon niet.
Nu staat ze samen met een ruin en dat gaat prima! (Stappen eerdaags in het huwelijksbootje. Clown )

Dan toch echt op je strepen gaan staan en zeggen dat je het anders wilt hebben, dat het jouw paard is en dat hun niet voor jou hoeven te beslissen.
Je hebt genoeg gezien en daarmee klaar.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 08:54

Dat ga in inderdaad in de strijd gooien.
Dat ze dan zelf de moeite maar eens moeten nemen om te gaan kijken ipv. achter hun bureautje vandaan te beslissen of het wel of niet gaat.
Ja sorry, maar de mannelijke staleigenaar lijkt tegenwoordig liever lui dan moe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 09:00

Is het een idee om samen met 1 van de personen waarmee je ook hebt staan kijken te gaan? Die kan dan jou verhaal beamen. Of maak er een filmpje van zodat staleigenaar het zelf kan zien mits die het fatsoen kan opbrengen om er naar te kijken voordat die totaal onterecht uit z'n slof schiet. Ik zou idd vragen wie de kosten gaat betalen wanneer er echt iets ernstigs gebeurd en er een dierenarts aan te pas moet komen. Is er 1 staleigenaar of zijn er 2 (man en vrouw of zo) praat dan met degene waar je het beste mee overweg kunt. Succes!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 09:02

@ Gast8253 : Dank je wel. Die personen zie ik eigenlijk elke dag dus als ze bereid zijn, kan ik ze er inderdaad bij betrekken.
Dat opnemen vind ik een goed idee. Zal ik vanmiddag eens doen (rij ik maar een keer extra 50km Clown ) en als hij dan niet wil praten zal ik het eens laten zien. De eigenaren zijn man en vrouw en die man is dus zo uit zijn slof geschoten.
Vandaar dat ik het vandaag ook zeker aan haar voor ga leggen. Alhoewel, volgens haar is er ook niks.