welke deken ter bescherming tegen hitte/zon ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wanderers

welke deken ter bescherming tegen hitte/zon ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 13:04

Ons oudste paard (een Fries) gaat super, maar hij heeft duidelijk last van de warmte. Schaduw/bomen hebben we niet in de wei, dus haal hem (en zijn maatje) elke keer na een uurtje of 2 weer naar binnen .. de schaduw in. Is hij dan ook echt aan toe .. staat te wachten op me en sjokt dan helemaal moe met me mee.
Ben dus nu op zoek naar een oplossing om hem tegen de hitte te beschermen terwijl hij buiten staat, want uiteraard staat hij dolgraag buiten in het land .. maar de hitte vraagt veel energie van hem.

Zat zelf aan een licht gekleurde deken met hals te denken. Heeft iemand ervaring op dit gebied? Gaat dus om een Fries .. is wel belangrijk voor pasvorm Knipoog .

fjordnina

Re: welke deken ter bescherming tegen hitte/zon ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:11

Kun je geen kleine sproeier in het land zetten? Zorgt wel voor veel verkoeling. Met een deken op krijgen ze het vaak nog warmer, ook al is die deken lichtgekleurd.

boghy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 15:32

ik gebruik een witte vliegendeken met uv-filter en deze bevalt prima hij is van het merk amigo,vaak zijn dekens met uv wel duurder maar werken wel,elk paard zweet als het heet is maar het scheelt enorm als de zon niet in de vacht brand,mijn paard is er echt gelukkig mee.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 15:38

Ook met de zgn. reflecterende dekens die de UV- stralen tegen zouden moeten houden?
Sproeien is op zich een goede tip (dank je) maar weet zeker dat die oude daar bang voor is en ver uit de buurt zal blijven van zo'n 'eng ding'..

--- zie net de reactie van boghy, bedankt! ---

Meer mensen met ervaringen??

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:46

Een goede eczeemdeken/vliegendeken beschermt ook tegen de zon, bijv.bucas eczeemdeken

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:07

ik ben heel erg blij met mijn bucas vliegendeken, deze is ook uv-werend. mijn paards is tegen het zwart aan en is onder deze deken altijd nog lkkr koel

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:34

marloezzke schreef:
ik ben heel erg blij met mijn bucas vliegendeken, deze is ook uv-werend. mijn paards is tegen het zwart aan en is onder deze deken altijd nog lkkr koel

Zou ik inderdaad ook aanraden als je voor het koele gaat

Mettetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 15:43

Mijn paard kon een aantal jaar geleden absoluut haar warmte niet kwijt. Bultjes en kortademigheid waren het gevolg. Dit kwam ook door schaduwgebrek. De zon stond pal op het weiland.

Het beste is uiteraard schaduw, maar ik las dat je dit niet hebt in je weiland (zou toch iets proberen!)

De dierenarts had een hele aparte tip destijds; een wit laken omknopen (kijk maar naar de gewaden in warme landen).

Zo gezegd, zo gedaan. Van een oud dekbed zelf een deken gemaakt inclusief sluitingen. WErkte prima en is een stuk goedkoper dan al die dure UV-werende dekens.

Sterkte ermee, gelukkig is het nu weer wat koeler!

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 08:37

Mettetje schreef:
Zo gezegd, zo gedaan. Van een oud dekbed zelf een deken gemaakt inclusief sluitingen. WErkte prima en is een stuk goedkoper dan al die dure UV-werende dekens.

Sterkte ermee, gelukkig is het nu weer wat koeler!

Ik denk niet dat zoiets werkt als je een enigzins slopend paard hebt. Die stofis tochzo stuk op een paard.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 19:07

Bedankt voor het reageren !
Zelf maken is voor mij geen optie ... ben absoluut niet handig genoeg daarvoor, kan ik het arme dier niet aandoen om in een produkt van mijn hand rond te moeten lopen !

Zorgen voor schaduw in de wei is ook geen optie. Heb dat al eens geprobeert met een trailer in de wei zetten .. ze gingen overal staan, behalve .. juist ja !

Heb vanmiddag maar een IR. deken gekocht. De enige rijshop in de buurt had alleen dit merk. Waren er zelf erg tevreden over en een toevallige klant beaamde dat haar paard zelfs in de hitte van vorig jaar koel bleef ..

Nou ja, blijft toch een kwestie van zelf ook uitproberen. Weet nu in ieder geval al wel dat de pasvorm niet zo geschikt is voor een Fries .. had dieper uitgesneden moeten zijn, hadden minimaal loopsplitten in moeten zitten.
Dacht ik in de winkel eigenlijk al, maar wilde in ieder geval al iets voor mijn paard hebben, gelet op de warmte die weer voorspelt is.

Volgende week maar proberen of het mogelijk is om elastisch band aan de voorzijde te laten zetten ... valt niet mee om iets te vinden wat zondermeer past ...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 10:51

De HH reflective vliegendeken Knipoog Werkt supergoed en je fries blijft nog zwart ook Lachen

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 12:45

Is dat zo'n witte met hals van vrij stug netstof ?
Twijfelde even over die deken, maar werd me daar afgeraden .. geen problemen met schuur plekken ??

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 17:04

nee, tis een zwarte deken, met een metallic bovenkant
Afbeelding

kijk wel even waar je hem zou kopen, bij horseshop horsepower is hij 29 euro, bij Ingrid van Berlo 87 euro!!! Mega verschillen dus!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-07 21:44

Hee, apart .. heb exact dezelfde gekocht.. maar dan van Imperial Riding !?

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 22:04

Wanderers schreef:
Hee, apart .. heb exact dezelfde gekocht.. maar dan van Imperial Riding !?

Ikheb uit nieuwsgierigheid even gekeken op de imperial website en die hebben inderdaad een vergelijkbaar model.