Hoe zorg je ervoor dat je paard je respecteert & ziet als le

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Saskia1987

Hoe zorg je ervoor dat je paard je respecteert & ziet als le

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 16:17

Ik had even een vraag.
Hoe zorg je ervoordat je paard je respecteert. Dat hij je dus gaat zien als zijn leider.
Ik heb namelijk te maken met een paard dat nogal ongehoorzaam is en ik heb het idee dat dat komt door gebrek aan respect voor mij. Hij ziet mij niet als leider.
Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen.

Sandraluna

Re: Hoe zorg je ervoor dat je paard je respecteert & ziet als le

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:02

grondwerk .
dat werkt echt super om een leider te worden voor je paard .
lees het boek van monty roberts is echt een aanrader;)
sucses

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 21:14

respect verdienen, niet meer en niet minder. respect kun je niet afdwingen

elizahbep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 22:04

ik blijf dit ff volgen zat een beetje met het zelfde probleem

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:01

Ga Grondwerk doen, maar niet volgens Monty Roberts. Die zet in een keer rats-boem de verhoudingen recht, maar als je niet weet dat er daarna nog een heel traject volgt, of de Join-up niet goed weet toe te passen, kun je meer stuk maken dan dat het helpt.

Voor een samenvattend topic over de Join-up volgens Monty Roberts, moet je hier even kijken:

viewtopic.php?f=125&t=556025

Voor Grondwerk kan ik je het boek van Inge Teblick aanbevelen:

viewtopic.php?f=125&t=625206

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:02

Respect krijg je alleen maar als je het ook geeft

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:03

Geef hem recpect, en vooral: wees duidelijk, en als je gaat wandelen het NIET voorbij je laten lopen! Heb ik ook moeten doen met een manege-pony die niemand als zijn baas zag, en binne 2 weken had hij respect voor mensen! ( en dat was dan 2 keer per week half uurtje wandelen )

Saskia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 11:24

KiWiKo schreef:
Respect krijg je alleen maar als je het ook geeft

Dat begrijp ik. Alleen hoe geef je dan respect?
Veel grondwerk is belangrijk merk ik nu. Maar zijn er verder nog manieren om respect te geven/krijgen?

Saskia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 11:25

Nettieejj schreef:
Geef hem recpect, en vooral: wees duidelijk, en als je gaat wandelen het NIET voorbij je laten lopen! Heb ik ook moeten doen met een manege-pony die niemand als zijn baas zag, en binne 2 weken had hij respect voor mensen! ( en dat was dan 2 keer per week half uurtje wandelen )

Hoe heb jij ervoor gezorgd dat die pony niet voorbij je liep?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 11:42

Terugzetten, iedere keer als hij aan je voorbij wil. Zweepje mee, desnoods een tikje voor de boeg als hij echt aan je voorbij schiet. En vooral: heel konsekwent zijn.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:40

Helaas is er niet 1 vaste regel die jou zomaar even leider maakt, was dat maar zo...

Een leider van de kudde bepaald wanneer er wel en niet gegeten of gerust wordt, en loopt altijd voorop...daarbij is zij de baas over alles wat de onderdanige wel en niet mogen en heeft zij eigenlijk altijd de laatste "slag".

Mijn v-pony was ook nogal dominant toen ik haar ging verzorgen, ze was nog maar 2 jaar.. maar toch.
Ik heb heel veel met haar getraint en gewoon oefeningen gedaan om haar mij te laten volgen. Ook de join-up kan heel handig werken. Bij het uit de stal gaan zelf eerst gaan, de pony laten wachten en op jou commando "kom maar" er pas uitlaten. Allemaal dingen die ervoor zorgen dat de pony meer respect voor jou krijgt. Als ik vind dat ze te snel voor mij uit loopt, zeg ik "wachten" en zet haar indien nodig een paar passen achterwaarts. Daarbij heel erg consequent zijn... een pony heeft ook duidelijkheid nodig. Verder natuurlijk ook uitermate goed belonen als het wel goed gaat!

Verder ligt de "echte" training ook een beetje aan hoe het paard zich precies dominant opstelt.

Succes...

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:59

ik denk dat grondwerk echt heel goed is voor je als leider te zien. En wees consequent ! Als iets niet mag, dan mag het niet ! zo simpel is het Knipoog ! Ik denk dat je paard je ook moet vertrouwen want anders denk ik niet dat het zal lukken Knipoog !!

veel succes xxx

Saskia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 17:35

KimWelsh schreef:
Helaas is er niet 1 vaste regel die jou zomaar even leider maakt, was dat maar zo...

Een leider van de kudde bepaald wanneer er wel en niet gegeten of gerust wordt, en loopt altijd voorop...daarbij is zij de baas over alles wat de onderdanige wel en niet mogen en heeft zij eigenlijk altijd de laatste "slag".

Misschien is het handig om erbij te vertellen dat het om een hengst gaat. Want die lopen toch niet voorop in de kudde?

En ik ga zeker dat boek van Inge Becktil kopen. Weet iemand misschien of het ook in gewone boekwinkels te krijgen is? Of alleen via haar site.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 07:44

Saskia1987 schreef:
En ik ga zeker dat boek van Inge Becktil kopen. Weet iemand misschien of het ook in gewone boekwinkels te krijgen is? Of alleen via haar site.

Het boek is ook in de gewone boekhandel te koop, maar het zou al helpen als je de naam van de schrijfster goed zou spellen. Het boek heet "Grondwerk"en de auteur heet Inge Teblick...
O.a. te verkrijgen via www.paardentips.com

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 22:00

Saskia1987 schreef:
KimWelsh schreef:

Misschien is het handig om erbij te vertellen dat het om een hengst gaat. Want die lopen toch niet voorop in de kudde?

Hmm... hij qoute niet geheel hetgene wat ik hebben wil ... moest alleen onderstaand stukje hebben;

Nee, dat klopt, maar zelf voor je pony lopen heeft nog meerdere voordelen. Je kunt op deze manier gaan trainen en dan bijvoorbeeld veel bochtjes lopen, tussendoor stilstaan en versnellen. Omdat jij voor hem loopt, moet hij zijn tempo/richting aan jou aanpassen en wordt hij dus oplettender. Dit is ook meteen erg handig. Zo leert hij dus zijn aandacht op jou te focussen en ben je ook nog lekker bezig!

Saskia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 10:51

KimWelsh schreef:
Nee, dat klopt, maar zelf voor je pony lopen heeft nog meerdere voordelen. Je kunt op deze manier gaan trainen en dan bijvoorbeeld veel bochtjes lopen, tussendoor stilstaan en versnellen. Omdat jij voor hem loopt, moet hij zijn tempo/richting aan jou aanpassen en wordt hij dus oplettender. Dit is ook meteen erg handig. Zo leert hij dus zijn aandacht op jou te focussen en ben je ook nog lekker bezig!

Is het dan de bedoeling dat hij aan een halster met touw, hoofdstel of gewoon los loopt?

Saskia1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 10:55

Cassidy schreef:
Het boek is ook in de gewone boekhandel te koop, maar het zou al helpen als je de naam van de schrijfster goed zou spellen. Het boek heet "Grondwerk"en de auteur heet Inge Teblick...
O.a. te verkrijgen via http://www.paardentips.com

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

Ik ben bij verscheidene boekwinkels langsgegaan, maar nergens hadden ze haar boek. Ik heb wel andere boeken over grondwerk gezien. Er werd daar echter veel gebruik gemaakt van balkjes, maar daar heb ik niet de beschikking over. Ik vroeg mij dan ook af of zij bij de oefeningen in haar boek beschreven ook vaak balkjes gebruikt?

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 12:50

Saskia1987 schreef:
KimWelsh schreef:

Is het dan de bedoeling dat hij aan een halster met touw, hoofdstel of gewoon los loopt?

Kan in principe gewoon aan halster met touw, maar het zou uiteindelijk helemaal mooi zijn dat hij ook los met je meeloopt. Echter is dit in de weide vaak lastig omdat ze dan toch snel het gras weer opzoeken.....