van jonge hengst afgevallen tijdens bok sessie..............

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

meisje23

van jonge hengst afgevallen tijdens bok sessie..............

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 23:43

tja ik heb een jonge hengst zadelmak gemaakt, ging de eerste week prima, echt super braaf maar eergister ging het mis
was begonnen met grondwerk, hij volgt me super en heeft dan ook alle aandacht bij mij, terwijl dit eerder absoluut niet zo was, dan was die echt alleen maar bezig met alles om zich heen.
toen heb ik hem opgezadeld en even gelongeerd en erop gestapt, ging ook weer super, veel overgangen stap, draf gereden en toen bedacht ik me om even buiten over het erf te gaan stappen,(misschien niet zo'n slimme actie) ging ook goed, toen weer terug naar binnen en toen begon die gigantisch te hinneken en hard te lopen en later ook te bokken, niet gemeen bedoelt denk ik(naja hij bokte wel heel hard) maar meer de hormonen, het zonnetje en geen zin meer hebben, dus schreeuwen en doen, en toen viel ik er af, bam keihard op mijn rug, paard bleef direct stil staan en kijken van wat heb ik nu weer gedaan?
maargoed dus naar het ziekenhuis voor foto's van de rug te laten maken maar is gelukkig niks gebroken, alleen gekneusd (auw auw)

maargoed waar het me nu om gaat is dat het paard dus is weggezet toen ik eraf viel, want ik kon er niet meer op dus tja...en de eerste weken denk ik ook nog niet, en ik weet zo niemand die er wel op kan....
zal dit voor veel problemen gaan zorgen?
ik was van plan om zodra ik zelf weer ietsje beter loop het grondwerk iig weer op te gaan pakken.....
heeft iemand misschien tips voor me, en wat denken jullie?zal hij de volgende keer weer gaan bokken in de hoop dan weer vrij te krijgen, of kan het allemaal nog wel mee vallen?
bedankt!

Vjestagirl

Re: van jonge hengst afgevallen tijdens bok sessie..............

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:54

Laat me het even op een rijtje zetten. Zoals ik het lees heb je de eerste keer dat je erop ging hem niet aan de longeerlijn gehouden, én veel overgangen gereden én was je van plan hem uit te stappen buiten de bak? Mag ik vragen waar jij je hersenen bewaard?

Ik zou de volgende keer weer met grondwerk beginnen. En dan rustig erop, aan de longeerlijn, alleen stappen, rustig, 10 minuutjes, meer niet.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:57

ik vind het echt zo'n penny-verhaal, maar zag ik je profiel dat je al 24 bent. Bloos erg van je rug, maar inderdaad niet zo slim van je.

had je geen bodyprotector aan dan? misschien een ideetje bij zadelmak maken?
en vind dat de vorige post wel een puntje heeft: los zonder longe, het erf op, overgangen rijden? niet bepaald slim met een onervaren dier.

je hebt een harde les geleerd. laat het inderdaad een les zijn.
beterschap met je rug!

Helma_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:03

Er staat toch dat ze er al langer mee bezig is? Ik vind het helemaal geen penny verhaal. Ze legt gewoon precies uit wat er gaande is, of mag dat niet.
@ TS; is er misschien niet iemand die met je paard aan de gang kan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:06

Helma_Amber schreef:
Er staat toch dat ze er al langer mee bezig is? Ik vind het helemaal geen penny verhaal. Ze legt gewoon precies uit wat er gaande is, of mag dat niet.

Zoals het er staat heeft ze een week grondwerk gedaan, en is er daarna op gegaan. Als dat niet zo is dan spijt het me van mijn opmerking, maar voor nu: banketstaaf van je rug, maar k vind het erom vragen.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 17:16

hahahaha, sorry maar jullie snappen het verkeerd, even voor de duidelijkheid....
in het begin heb ik grondwerk met hem gedaan, toen zadeltje erop en longeren, dat heb ik een week gedaan en toen die het zadel helemaal normaal vond ben ik erover heen gaan hangen, beloont en weg gezet.
de dag erop weer eerst gelongeerd en toen erop AAN DE LONGE EN ALLEEN STAPPEN, toen beloont en weer weg gezet, de dag daarop weer erop en ook gedraafd aan de longe en ga zo maar door, dus eerst 3 dagen goed aan de longe gedaan, zelfs een galopje meegepakt ging allemaal super!!de 3e dag ook een stukje los in de bak, ging ook super, vanaf de 4e dag heb ik hem om de dag gepakt, ging helemaal super, wel eerst longeren maar wel direct los erop, ging echt super en dus zo ongeveer de 8e dag is het dus mis gegaan....
dus sorry echt geen penny verhaal!!
misschien dat er nu wel tips zijn?

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 17:17

Citaat:

nee helaas er is niemand die erop kan of wil, en zoals het nu lijkt kan ik voorlopig echt nog niet rijden, laat staan op zo'n jong dier, heb vreselijk last van mijn rug.
wil vanaf morgen wel weer wat grondwerk oppakken....

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 17:18

dierfysio:
nee had idd geen bodyprotecter aan, heb er geeneens een, maar heb mijn lesje wel geleerd idd, eens even kijken waar die dingen te koop zijn....

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:26

Gaat het misschien niet te vlug voor het dier achter elkaar, dat was het eerste wat in mijn hoofd kwam hij heeft zoals ik het lees geen rust gehad tussen door en er is dagelijks iets nieuws met hem gedaan wat misschien even teveel van het goede is geworden voor hem en dit op deze manier laat merken!

Ik zou opnieuw starten maar dan wel met dagen rust er tussen dat die alles ook wat kan verwerken!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:31

Ik zou je hengst iig zeker beweging geven, dmv longeren of loslaten in de wei. Als je er over een week weer opgaat wil je neit dat hij al z'n ernergie eruit gooit!
Als je hengst buiten wild wordt, kun je naar mijn idee beter even afstappen. Het is misschien wat slimmer om ieman dmee te nemen, die er evt naast kan lopen of gewoon er achteraan op de fiets voor evt problemen?
Daarnaast klinkt dit niet als een penny-verhaal. Denken jullie dan dat hengsten vanzelf zadelmak worden? Er meot toch iemand zijn die het doet, en als je het doet, vind ik neit dat je meot verzwijgen dat het een hengst is.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:40

met rust bedoel ik niet zet hem stil maar gooi hem dan aan een longeerlijn voor even gewoon aan het halster even zonder zadel, hoofdstel en ruiter dat die dus wel energie kwijt kan tenzij die hele dagen buiten loopt dan vind ik het longeren weer minder nodig

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:41

Joyja schreef:
met rust bedoel ik niet zet hem stil maar gooi hem dan aan een longeerlijn voor even gewoon aan het halster even zonder zadel, hoofdstel en ruiter dat die dus wel energie kwijt kan tenzij die hele dagen buiten loopt dan vind ik het longeren weer minder nodig

Misschien moet je het longeren juist wel blijven doen voor de discipline. Na een week alleen maar op de wei staan kost het weer wat meer tijd om hem te laten wennen aan het 'werken', denk ik. Dus gewoon blijven oefenen met stemhulpen, grondwerken dus.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:48

Eerder toen ik nog paarden zadelmak maakte (toen ik nog geen ijzer in mijn been had Bloos ) ging dit altijd met beleid, en de manier hoe je een paard aanvoelt is heel belangrijk.

Hengsten zijn een geval apart, als je geen ervaring hebt met hengsten moet je er hele goede beleiding bij hebben of door iemand laten doen die het echt kan.

Dat hengstengedrag wat jij beschijft moet meteen afgestraft worden, en in dit geval heeft het paard het dus gewonnen, de volgende keer bij je bang als je erop gaat, en dat voelen paarden heel goed aan.

Dus heel conseqent blijven en anders naar een prof brengen, en dat jij hem weer overneemt als die goed zadelmak is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:55

Ik zou 'm nu zeker morgen weer aan het werk (laten) zetten.
Anders is het echt vragen om problemen.
Als het niet gaat vanwege je rug, zou ik als een gek bellen om er morgen een kundige ervaren ruiter er op te laten rijden. 1tje die ervaring heeft met hengsten zadelmak maken.
Kost misschien wat, maar een paard wat je "verpest" en dus niet fijn op kunt rijden, kost ook wat.

Dit paard leert zo dat hij na het bokken en het vallen van de ruiter vrij krijgt. Misschien is hij er zelf ook van geschrokken en is het daarom belangrijk om "gelijk" weer aan de slag te gaan.
Zeker een gespannen ruiter (na het vallen) is niet handig bij het inrijden van een paard.
Alle redenen om het paard morgen te laten werken.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 14-04-07 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:55

Ja, als ik jou was zou ik hem tijdelijk bij een proffesionele stal onderbrengen, daar kun je 'm dan enkele keren rijden voor je 'm weer meeneemt naar huis. Vertel wel eerlijk erbij dat je gevallen bent enzo.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 17:57

ik denk om eerlijk te zijn niet dat het te snel is gegaan voor hem, er is al veel met de hengst gebeurd namelijk, heeft de KWPN en de AES keuring gelopen, dus al wel heel wat gezien
en daarvoor dus ook al getraind en van daaruit heel rustig het zadelmak maken opgepakt.eerst een week lang alleen zadel opgedaan, langzaam gaan hangen enz enz en dus niet zo het zadel erop en erop gaan zitten.
hij komt er nu natuurlijk wel iedere dag uit hij staat op een grote stal dus daar hoef ik verder niet achteraan!
en nimmerdor je hebt helemaal gelijk hoor, hengsten zijn echt een geval apart en ik denk dat ik op een gegeven moment gewoon iets te makkelijk werd, juist omdat het allemaal zo goed ging, en juist dan moet je op je hoede zijn!!
ik vind je tip van wegbrengen en zadelmak laten maken wel een heel goed idee maar dat moet de eigenaar natuurlijk ook willen, zal het er eens met hem over hebben.
echt bang ben ik niet geworden maar natuurlijk zal ik wel iets gespannen zijn als ik er weer op moet en dat zal hij natuurlijk direct doorhebben....lastig..
bedankt voor de reactie's!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 17:58

het is trouwens niet mijn eigen paard, ik rijd bij een hengstenhouderij.....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:00

meisje23 schreef:
hahahaha, sorry maar jullie snappen het verkeerd, even voor de duidelijkheid....
in het begin heb ik grondwerk met hem gedaan, toen zadeltje erop en longeren, dat heb ik een week gedaan en toen die het zadel helemaal normaal vond ben ik erover heen gaan hangen, beloont en weg gezet.
de dag erop weer eerst gelongeerd en toen erop AAN DE LONGE EN ALLEEN STAPPEN, toen beloont en weer weg gezet, de dag daarop weer erop en ook gedraafd aan de longe en ga zo maar door, dus eerst 3 dagen goed aan de longe gedaan, zelfs een galopje meegepakt ging allemaal super!!de 3e dag ook een stukje los in de bak, ging ook super, vanaf de 4e dag heb ik hem om de dag gepakt, ging helemaal super, wel eerst longeren maar wel direct los erop, ging echt super en dus zo ongeveer de 8e dag is het dus mis gegaan....
dus sorry echt geen penny verhaal!!
misschien dat er nu wel tips zijn?

Ik vind dat je te snel naar de volgende stap bent gegaan. Tussen de eerste keer hangen en de eerste keer rijden zitten bij mij toch echt wel minstens twee weken, in die twee weken doe ik elke dag hang-sessies en laat hem al zoveel mogelijk aan de bewegingen achter hem wennen.

Dan de stap tussen de eerste keer rijden en de eerste keer los rijden....duurt ook toch zeker wel minimaal anderhalve week, tot twee weken.

Dat de eerste paar keer super ging wil helemaal niet zeggen dat het paard het ook allemaal snapt wat er gebeurt.

Ik denk dat je ook zeker veel te snel los over het erf bent gaan stappen. levensgevaarlijk.

balen van je rug, maar toch vind ik het een beetje erg ondoordacht....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:03

Joyja schreef:
Gaat het misschien niet te vlug voor het dier achter elkaar, dat was het eerste wat in mijn hoofd kwam hij heeft zoals ik het lees geen rust gehad tussen door en er is dagelijks iets nieuws met hem gedaan wat misschien even teveel van het goede is geworden voor hem en dit op deze manier laat merken!

Ik zou opnieuw starten maar dan wel met dagen rust er tussen dat die alles ook wat kan verwerken!

Dat vind ik geen rede om je eraf te bokken.
Ik heb op een africhtingsstal gewerkt waar je ook ongeveer met deze snelheid de paarden MOEST beleren (niet omdat je dat wilt, maar omdat de eigenaar z'n beest niet 3 maand op africhtingsstal wil hebben, maart het paard moet wel goed mak zijn en bijn a B klaar binnen 6 weken)

Maar geen paard die je er af bokt omdat je te "snel'' gaat
Je merkt wel aan sommige dingen dat je bij sommige paarden te snel moet, maar dat is meer in de kleine dingetjes, zoals zuur doen!
Maar er gemeen afbokken heeft nog geen beest gedaan (heb er ongeveer 80 meegemaakt)

Maar goed!
Het mooiste zou zijn als je iemand kan regelen die er een paar keer opwil!
Het hoeft niet veel of vaak te zijn!

Wij hebben het 2 jaar terug gehad met een paard.
Toen hadden we een heeeeeeel moeilijk dier (was een eigen paard dus we konden het wel in alle rust doen gelukkig)
Maar goed, we hadden dat paard net een beetje normaal, viel degene die zadelmak maakt daar van een ander paard met het resultaat dat ze 6 weken niet mocht rijden.
Nou ik stap ook niet op dat dier, daar is mijn ervaring niet toerijkend genoeg voor.
kan het wel proberen maar lig er waarschijnlijk in de eerste bocht af en dan is het helemaal feest!

Dus dat paard moest na 6 weken weer opnieuw!
En dat as nog een behoorlijke klus!
We waren eigenlijk weer terug bij af.

EDIT: hengsten zijn inderdaad een geval apart Knipoog

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:07

Vaak kan je hem in het begin zoveel mogelijk aan nieuwe dingen laten wennen. Ze zijn dan vaak zo overdonderd dat ze er niet om malen. Ieder heeft zijn eigen manier van zadelmak maken en er is geen perfecte methode, alleen een methode die perfect is voor het desbetreffende paard. Bokt zou bokt niet zijn als er niet weer mensen zijn die weer eens flink commentaar moeten leveren. Betrokkene vraagt om advies. Persoonlijk zou ik wel zorgen dat ie in ieder geval voldoende beweging had en als je weer begint gewoon een stapje terug doen in het zadelmak maken. Waarschijnlijk zit het gewoon netjes opgeslagen in zijn koppie en kan je vrij snel weer op het moment zitten waarop je gestopt bent.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:08

meisje23 schreef:
ik denk om eerlijk te zijn niet dat het te snel is gegaan voor hem, er is al veel met de hengst gebeurd namelijk, heeft de KWPN en de AES keuring gelopen, dus al wel heel wat gezien
en daarvoor dus ook al getraind en van daaruit heel rustig het zadelmak maken opgepakt.eerst een week lang alleen zadel opgedaan, langzaam gaan hangen enz enz en dus niet zo het zadel erop en erop gaan zitten.
hij komt er nu natuurlijk wel iedere dag uit hij staat op een grote stal dus daar hoef ik verder niet achteraan!
en nimmerdor je hebt helemaal gelijk hoor, hengsten zijn echt een geval apart en ik denk dat ik op een gegeven moment gewoon iets te makkelijk werd, juist omdat het allemaal zo goed ging, en juist dan moet je op je hoede zijn!!
ik vind je tip van wegbrengen en zadelmak laten maken wel een heel goed idee maar dat moet de eigenaar natuurlijk ook willen, zal het er eens met hem over hebben.
echt bang ben ik niet geworden maar natuurlijk zal ik wel iets gespannen zijn als ik er weer op moet en dat zal hij natuurlijk direct doorhebben....lastig..

Je gevoel zegt meestal wel of het kan of niet. Elk paard is verschillend Ja
Zadelmak laten maken is misschien niet eens nodig, maar iig een paar x, zodat hij een goed gevoel krijgt/houdt . Als jij zelf denkt er morgen of langer niet op te kúnnen ivm je rug.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:10

superwoman schreef:
meisje23 schreef:

Je gevoel zegt meestal wel of het kan of niet. Elk paard is verschillend Ja
Zadelmak laten maken is misschien niet eens nodig, maar iig een paar x, zodat hij een goed gevoel krijgt/houdt . Als jij zelf denkt er morgen of langer niet op te kúnnen ivm je rug.

Ja dat vind ik ook de voornaamste reden!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 18:17

tja voor iedereen die vind dat het te snel gaat.....
ik heb eerder bij een stal gewerkt waar ik wekelijks zo'n 3 paarden zadelmak moest maken, die beesten kwamen dan vaak compleet groen aan en moesten dus binnen 2 weken zadelmak, stuurbaar en heel braaf zijn, tja dat is gekken werk dat besef ik me nu ook, maargoed ik deed wat moest en had niet het lef om er tegenin te gaan toen..toch ging het bijna altijd gewoon goed.

bij de stal waar ik nu rijd heb ik veel meer tijd voor alles, maak de paarden(merrie's/hengsten)eerst keuringsklaar als ze voor de keuring moeten, en anders zorg ik dat ze eerst alle tijd hebben om aan alles te wennen en te accepteren, dan praat ik dus over maanden, geen weken, zo ook deze hengst,en na de keuring heeft hij een paar weken vakantie gehad.
vandaaruit dus rustig het zadel erop, accepteert hij dat dan er eens overheen hangen, dus echt stap voor stap.
tja en dat ik er nu af ben gevallen is gewoon dikke pech geweest, ik rijd er 6 die nu allemaal stil staan.

daantjuhhh: bij welke stal heb je gereden?
ik heb namelijk in de buurt bij jouw gereden op een stal, in zuidwolde.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:21

Je hebt PM! Haha!

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 18:27

Dus na 8 dagen denk je al met een hengst ergens los over het erf stappen, rij je al veel overgangen en dan vind je het gek dat ie bokt?

Dat je al heel lang met een paard bezig bent voor keuringen ed wil nog niet zeggen dat hij het onder het zadel allemaal zo maar even doet?! Paarden blijven nou eenmaal onvoorspelbaar en helemaal met een jonge hengst zou ik nou niet zo snel buiten de bak gaan rijden. Ik denk dat hij gewoon het voorjaar in zn bol had en daarbij een vreugdedansje deed op zijn manier. Het is gewoon ongelukkig voor je dat je zo hard op je rug bent gevallen.

Als ik jou was zou ik gewoon lekker doorgaan met grondwerk, (als je dat nog wel lukt met je rug) en m, als je zelf weer kan rijden, gewoon zelf weer oppakt. Het is helemaal niet verkeerd voor m om even niet onder het zadel te zijn, kan die daar ook weer een beetje van bijkomen. Als ik jou was zou ik gewoon veel afwisselen. Als je grondwerk doet, het daar bij houden voor dan en hem dan niet opzadelen ed. maar m de volgende dag rijden ofzo. Veel afwisseling is goed voor jonge paarden, het houd ze allert en ze blijven het dan ook leuk vinden.

Succes ermee!