Ik heb mijn nieuwe paardje vanaf 1 april officieel en ben 2 weken daarvoor met der begonnen te poetsen, longeren en inmiddels rijden.
Ze was afgelopen weken erg hengstig dus zoooooooo ontzettend lief, ze deed geen stap verkeerd.
Over der verleden weet ik dat ze erg miepte en sloeg en mensen hadden rare ervaringen met der, dit kon mij niet zoveel doen dus ik heb der gekocht.
Nu na haar hengstigheid begint ze ditzelfde gedrag weer te vertonen, als ik haar aanraak begint ze te miepen en slaat/bokt ze....
Alsof ze bomvol spanning zit!!
Wat grondwerk vandaag in de bak gedaan en er was niks aan de hand, maar zodra ik weer ga poetsen is het weer mis.
Hoe los ik dit op?
Tips die ik al gekregen heb:
Rustig aan opbouwen, voorzichtig betasten als ze dit goedvindt en eerst niet al teveel aandacht aan poetsen besteden, maar goed haar aandacht houden waar ik mee bezig ben en zo rustig aan uitbreiden.
Misschien negeren?
Terug slaan/tik geven oid heeft naar mijn idee ook geen zin, al is dit vaak wel een eerste reactie als je van der schrikt als ze dat doet. (heb mezelf er al een paar x op betrapt....
)Ook viel me erg op dat ze erg gefocusd was op de veulens die met hun moeder voorbij de bak kwamen toen wij met wat grondwerk bezig waren...
Ze bleef maar hinniken en knorren en was helemaal gefocust op de veulens en kon der aandacht ook niet trekken tot de veulentjes wegwaren......
Volgens haar vorige eigenaresse is er nooit iets vervelends in haar leventje gebeurt en ze heeft naar mijn weten nooit een veulentje gehad.
Een veulen er voor een keer bijdoen een opie? (laten dekken?)
Ik weet het niet....
mensen met dezelfde problemen ervaring? hoe opgelost?
Ik hoor het graag!
Groetjes Ans
mijn merrie: