2 jaar oud en erg brutaal

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marsu

2 jaar oud en erg brutaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:26

Het gaat hier om een 2 jarige ruin die bij ons op de kinderboerderij staat. We hebben hem 2 jaar terug na een inzameling kado gekregen van de buurtbewoners. Ik weet het een kinderboerderij is geen ideale plek voor een 2 jarige. Maar we kunnen het ten opzichte van de buurtbewoners niet maken hem te verkopen. Deze zomer gaat hij samen met de andere pony een paar maanden de wei op bij een boer, dus hebben ze even vakantie.

De pony's staan bij ons overdag de hele dag op de paddock. Hier komen ook geen bezoekers. Deze is. Ong. 30x30m en 's avonds en 's nachts op stal. Dus best wel mogelijkheid om beweging te krijgen.

Ik heb eigenlijk weinig problemen met de pony. Een kwestie van consequent optreden. Ik ben zelf erg voor wijken voor druk. Dit doet hij bij mij zonder problemen. Hij wacht ook keurig in een hoek van de stal als ik ga voeren. Met een stukje wandelen is hij wat sterk, maar voor een tweejarige heel redelijk. Maar dat is bij mij.

Enkele andere vrijwilligers hebben meer moeite met hem. Laten hem veel zijn gang gaan. En bij hun gedraagt hij zich als een draak. Loopt mensen haast onder de voet met het naar de paddock gaan, probeert in het voorbijgaan tijdens het voeren te bijten. Sleurt de mensen aan het halstertouw mee. Afschuwelijk gedrag wat ik echt niet wil hebben.

Ik heb het al verschillende keren aan deze vrijwilligers uitgelegd, maar als ik zeg dat als je gebeten wordt of er wordt een poging toe gedaan wordt best een flinke tik mag geven. Dan snappen ze dat wel, maar ze doen het dan niet. Niet durven/zielig vinden.

Heel vervelend allemaal, maar ik kan niet 24u per dag daar rond lopen om te zorgen dat hij zich gedraagt. Hebben jullie ideeen hoe ik de vrijwilligers iets daadkrachtiger kan op laten treden tegen dit draakje.

Britt

Re: 2 jaar oud en erg brutaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:28

Tja.. Is het bij alle vrijwilligers zo of maar bij een paar? Misschien eens een 'cursusje'? Tong uitsteken

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:31

Een aantal keren samen met de andere vrijwilligers het paardje doen?? Dat je laat zien dat het voor de mens en paard allebei fijner is dat het paard wat respect toont en weet waar zn plek is..

xXPalerma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:31

ja inderdaad..misschien moet je ze keer een dag laten komen..met jou mee laten lopen..en laten zien hoe jij optreed tegen hem..en hoe hij dan is..dat hij dan luisterd en rustig is..dan zien ze het zelf dat het goed is om consequent te zijn en streng.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 21:52

Misschien moet ik inderdaad maar eens een workshopje met ze gaan doen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:05

Mijn ruintje van 5 (ook een shet) doet dit ook, bij mij is hij braaf maar verder probeert hij iedereen uit. Hij heeft ook lang nodig voor hij iemand vertrouwd en dan pas gaat hij luisteren, als je dan veel verschillende mensen aan het paard hebt kan dit een probleem zijn. Misschien beginnen met 1 vrijwilligster en jijzelf die hem verzorgen en daarna de rest pas.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 22:44

Het is idd jammer dat je bij een kinderboerderij zo afhankelijk bent van vrijwilligers. Ik denk dat een cursusje, of iig een demonstratie hoe jij met hem omgaat, en hoe ze mogen reageren (en dat dat dus NIET zielig is) wel op zijn plaats is.
Is er verder geen vaste verzorger voor hem te vinden?

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 07:12

@ cassidy. Het gaat vooral om het voeren en buiten en binnen zetten. Dus 's morgens en 's avonds. Geen tijden dat er verzorgers rondlopen. We hebben geen vaste verzorgers, omdat we geen clubje kids willen hebben die zich dieren toe gaan eigenen.
Dat hebben we in het verleden gehad. 2 kids die hele dagen stonden te borstelen en de rest stond er bij en mocht er nog net naar kijken.

Er komen wel regelmatig meiden poetsen maar dit verschilt van dag tot dag we maken geen vaste afspraken. Dan zetten we de pony's voor ze vast en mogen ze borstelen. Zo kan je ook andere kids behalve de paardenmeisjes er bij betrekken. Poetsen en vaststaan is trouwens geen enkel probleem. Hij gedraagt zich voorbeeldig.

rokylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:35

Misschien moet je 'm een paar maanden naar een proffesioneel iemand doen, waar hij gewoon wat grondwerk kan leren enzo.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 16:43

Dat kan ik zelf ook wel. Hij snapt dat ook al wel. Maar hou in de gaten, deze jongen is pas 2. Die kan ik nog niet aan het werk zetten. Maar zich normaal gedragen dat zal hij wel moeten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:31

Is dat andere paard ook nog jong? Het zou kunnen helpen als hij wat meer soortgenoten als opvoeders heeft, dat scheelt in veel gevallen al en doen zijn soortgenoten het werk. Maar ik neem aan dat dat lastig is omdat hij op de kinderboerderij moet blijven...

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 19:47

De andere pony is 6 jaar, maar heeft niet enorm veel overwicht. Ik hoop dat als ze over een paar maanden de wei in gaan dat hij dan even heftig op zijn plaats gezet wordt.
Afgelopen weekend heb ik de vrijwilliger die de meeste problemen heeft even wat laten zien en dat hielp al.

pasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:33

Ey,

Het grootste probleem met de shet is dat er geen alpha merrie is. Deze houdt de kudde, in het wild, in de gaten en voedt de jongere paarden op. Op deze leeftijd gaan de paarden testen op welke plek ze in de kudde staan en in jouw situatie ben jij dus de alpha merrie. Jij bent de "baas" over hem. De vrijwilligers zijn in de ogen van de pony paarden geworden die onder hem staan.
Wat al eerder is aangegeven is het het beste dat jij de vrijwilligers dit uitlegt zodat het ook voor hun duidelijk is waar zij staan in de ogen van de pony. Hierdoor is het voor hun ook duidelijker en vinden ze het (waarschijnlijk) niet meer zo zielig om strenger op te treden. Ook moet je hun laten weten dat ze consequent moeten zijn, want half werk is geen werk bij een paard.

Groetjes, pascale

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 12:39

Marsu schreef:
@ cassidy. Het gaat vooral om het voeren en buiten en binnen zetten. Dus 's morgens en 's avonds. Geen tijden dat er verzorgers rondlopen. We hebben geen vaste verzorgers, omdat we geen clubje kids willen hebben die zich dieren toe gaan eigenen.
Dat hebben we in het verleden gehad. 2 kids die hele dagen stonden te borstelen en de rest stond er bij en mocht er nog net naar kijken.

Dit kan ik me wel voorstellen, maar we praten nu over een 2 jarige die niet goed wordt opgeleid.
Waar je straks nog veel meer problemen door krijgt.
Daar moet je dus wat aan doen..
Er zal 1 persoon of 2 zich met dit paardje bezig moeten houden en niet meer.
Geen kinderen, want die hebben meestal ook geen ervaring daarin, zeker als je nu moet corrigeren....

Geef er 1 of 2 "les" en de rest moet er vanaf blijven tot het weer goed gaat Vork

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-07 16:33

Inmiddels hebben we hem met een paar personen de afgelopen week een beetje gecorrigeerd. Hij is weer voor iedereen makkelijk te hanteren.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 16:36

Marsu schreef:
Inmiddels hebben we hem met een paar personen de afgelopen week een beetje gecorrigeerd. Hij is weer voor iedereen makkelijk te hanteren.

leuk om te horen was dit topic net aan het lezen Lachen