Bijten bij gedoe met zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fleming

Bijten bij gedoe met zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 20:06

Heey!

Ik heb kortgeleden dan eindelijk mijn eerste eigen paardje gekregen. Haha! Ik rijd er nu twee weken op en het gaat eigenlijk best goed. Het is een merrie en moet nog vier worden, dus over het algemeen is ze heel erg braaf. Ik kan zelfs met haar naar buiten, helaas is ze er dan niet zo van gediend dat er allemaal paarden achter haar aankomen.

Het probleem is eigenlijk dat ze sinds vorige week is begonnen met buiten/happen met oren in haar nek naar mij toe. Dit doet ze voornamelijk als ik met het zadel bezig ben, ik ben niet zo groot en ben er daarom wat onhandig mee, maar ik doe het zo voorzichtig mogelijk. Als ze niet hapt tijden het zadelen, doet ze het erna als ik haar wil belonen! Aansingelen is niet zo'n probleem. Met hoevenkrabben doet ze het ook wel (voor), maar met de peesbeschermers weer niet zo.

Het vreemdste is nog dat ze het tijdens het opstappen ook doet. Dat vind ik toch een beetje onbegrijpelijk eerlijk gezegd.

Ik straf naar mijn mening goed af met een 'hee!' en tik als automatische reactie, de tik is niet altijd raak.

Daarbij heeft is ze helemaal niet het paard dat gauw bijt als je haar zo ziet, ze ziet eruit als honing en omdat ze ook nog zo jong is, is ze ook erg braaf tijdens het rijden. Ze wil wel eens flink hoog bokken, maar wat verwacht je anders van zo'n jong paard. Ik denk dus dat het ergens aan licht, maar ik zou niet weten waaraan. Misschien moet ze hengstig worden? Kan het dat zijn? Hoop dat iemand raad weet.

Xx Fleming! Lachen

Edit: P.S: Ik heb zaterdag nieuw tuig gekocht bij een zogenaamde zadelpasser, ik was niet erg onder de indruk maar goed. Maar daar licht het denk ik niet aan, want toen dit vrijdag daarvoor begon het eigenlijk al.

Roselie

Re: Bijten bij gedoe met zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:21

Misschien dat ze bij haar vorige eigenaar een slechte ervaring heeft gehad met het zadel

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:26

ik weet maar een ding dta het kan zijn,, slecht pasend zadel zou je zegen, last van haar rug (mischien nog door vorige eigenaar) even iemand naar laten kijken als ze nergens last van heeft in haar rug en het zadle past goed gewoon afstrafen, mischien dat ze het rijden gewoon niet ecth leuk vind! (ps. slecht pasend zadel merk je pas naar verloop van tijd aan het paard)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:27

als ik het zo hoor is het puber gedrag, dus wel proberen af te straffen. bijten mag gewoon nooit!!!

doet hij het wel echt als je aansingelt of aan het zadel trekt/verschuift, dan kan het wel last zijn. maar zoals jij het zegd lijkt het mij dus puber gedrag

probeer, niet elke keer half te straffen. maar precies op je strepen te staan. wat kan en wat kan niet. en daar nooit van afwijken. een tik zoals jij zegt is wel goed.
hij moet er van schrikken en er eigenlijk even over na moeten denken. hij moet er niet schuw van worden, en dat kan gebeuren als je het 100 miljoen keer doet.

dus ik zou als hij bijt niet hee zeggen, maar ineens een tik terug geven. dat ie niet weet van wie het komt.

succes

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:33

Hmmm...altijd moeilijk om dit van een afstand vanachter een beeldscherm te beoordelen Tong uitsteken .
Het kan een aantal oorzaken hebben:

- Het is een merrie...misschien moet ze hengstig worden...sommigen zijn dan uhm...iets minder te genieten zeg maar Tong uitsteken .
-Het kan zijn dat ze je aan het uitproberen is,ze is erg jong en het kan zijn dat ze haar grenzen aan het verleggen is.
- Misschien is het een medisch probleem (heeft ze ergens pijn??)
- Je zegt dat je zelf wat onhandig bent met het zadel omdat je niet zo groot bent,misschien kun je een klein opstapje nemen om op te staan als je haar opzadelt.
- Zet haar iig wat korter vast,of zet haar aan 2 kanten vast zodat ze je niet kan bijten en informeer bij de voormalige eigenaar of ze dit probleem daar ook had.

Het lijkt mij wel verstandig dat je even wat hulp inroept van iemand die kennis van zaken heeft,bijten is een groot probleem en een paard kost een hoop tijd en geld en het moet voor beide partijen dus wel leuk blijven.
Misschien is het wel leuk om wat grondwerk met haar te gaan doen...op deze manier leer je elkaar goed kennen en leert ze wie de baas is.

Ik hoop dat je snel een oplossing kunt vinden voor jullie probleem
Heel veel succes !!

groetjes,Tinky
Laatst bijgewerkt door Tinky12 op 14-04-07 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:33

hoe groot is je paard??
en misschien komt het wel omdat het zadel niet fijn dr op gelegt word.. ( omdat je paard misschien een stuk groter is dan jij zelf)
misschien moet je het eens proberen met een krukje dr bij..
zodat je zelf wat hoger staat en dat je het zadel dan heeeeel rustig erop kan leggen..
het zou kunnen helpen maar weet het niet helemaal zeker..
en met aansingelen misschien alle tijd ervoor nemen..
dus eerst de singel op het 1ste gaatje aan allebei de kanten en steeds 1 strakker..
dat help wel dat weet ik zeker.. Knipoog
mijn vz-haffie houd dus ook van aansingelen en als we het zo doen is er niks aan de hand. Haha!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:39

indd een opstapje is ook een goed idee. gewoon kijken wat het kan zijn.

mijn paard schopte eerste naar de singel. dat toen afgestraft en toen beet hij altijd naar me. nu bij t hij altijd in de boxrand. wel gewoon singeldwang dus. maar niet dat er nog mensen last van hebben

met het hoofdstel in is het bij die van mij ook veel minder. je kan dus ook eerst het hoofdstel omdoen. dan weer met een halster eroverheen vastzetten bijvoorbeeld en dan het zadel

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:39

Weet je zeker dat het zadel past?

Fleming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 18:18

Heey!

Nou, er is een zadelpasser geweest, dus het zou moeten passen. Ik heb nu iig iets gekocht dat ze aan twee kanten vast kan. Bij de vorige eigenaar was er zo'n poetsplaatsje met doush eraan en werd ze daar altijd in opgezadeld, staat dus ook aan twee kanten vast. Dat idee dat je geen stem moet gebruiken zodat ze niet weet wie het doet, vind ik wel slim. Een opstapje, vind ik alleen wat gevaarlijk met opzadelen, dalijk springt ze opzij ofzo en val je van het krukje. Het paard is niet erg groot, maar ik kan het er nog net voorzichtig op schuiven zonder pijn in principe. Aansingelen is niet zo'n probleem. Maar het opstappen wel, kan dit nog ergens door komen? Iig alvast bedankt voor het meedenken allemaal! Haha!

Xx Fleming! Lachen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:21

misschien eens iemand ernaar laten kijken met verstand van paardenlichamen en zadels. Wij hebben ook een merrie die dit deed, sinds ik mijn bit ingeruilt heb voor bitloos is het al erg vermindert, ik begrijp ook niet wat dat ermee te maken heeft er is niets met haar mond. Het enige wat ik kan bedenken is dat ze het rijden fijner vind en daarom opzadelen minder erg vind en daarnaast wordt ze niet getraint op winstpunten zegmaar maar behoud en goed gebruik van haar lichaam. Ook dit vind ze een stuk fijner.
Ik heb vandaag me eerste les met haar gehad en ze ging al beter haar best doen en me al beter dragen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 07:38

Soms kun je te voorzichtig zijn met opzadelen en aansingelen, kun je teveel geruststellen waardoor je het paard bevestigd in zijn gedrag dat hij het zadel niet prettig vindt.

Ik zou eerst uitsluiten dat er wat met het zadel of de rug is door er echt een vakman naar te laten kijken (en een Osteopaat), en als lichamelijke ongemakken uitgesloten zijn, wat handiger worden in het opzadelen en aansingelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 07:44

Ik denk dat je 95% kans hebt dat het zadel niet goed past. Dier geeft duidelijk aan dat het niet prettig is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 07:51

Overigens is het alleen maar fijn voor het paard als je een opstapje gebruikt. Fijner voor de rug van het paard en het behoud van je zadel als je er niet iedere keer met je volledige gewicht aan gaat hangen.
Het is een paard heel goed te leren om stil te staan bij het opstappen met een kruk oid.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 08:22

Fleming schreef:
Heey!

Dat idee dat je geen stem moet gebruiken zodat ze niet weet wie het doet, vind ik wel slim.

Denk je dat je paard je alleen herkent aan je stem..vergeet het maar...je lichaamshouding,geur en je complete persoon...je paard herkent je niet alleen aan je stem.
Ik vind praten tegen je paard juist goed.Zo weten ze ten alle tijden waar je bent en de stemming in je stem geeft veel weer over hoe zij zich kan voelen...
Ik kom bij iemand vandaan die veel tuigers heeft getraint...onze paarden doen alles op de stem,de stem is een onmisbaar medium Ja

Citaat:
Een opstapje, vind ik alleen wat gevaarlijk met opzadelen, dalijk springt ze opzij ofzo en val je van het krukje. Het paard is niet erg groot, maar ik kan het er nog net voorzichtig op schuiven zonder pijn in principe. Aansingelen is niet zo'n probleem. Maar het opstappen wel, kan dit nog ergens door komen? Iig alvast bedankt voor het meedenken allemaal! Haha!

Xx Fleming! Lachen

Ik zou toch voor een opstapje gaan..het hoeft niet hoog te zijn en ze leert maar stilstaan.Dat is gewoon een kwestie van dicipline.Vroeger moesten alle dames opstappen met een opstapje vanwege het dameszadel en de kleding Tong uitsteken .
Ik heb ook een tijdje een mega groot paard gereden en als niemand aan de andere kant kon hangen nam ik een klein opstapje,anders trok ik het zadel scheef (elastische singel).Dat is altijd goed gegaan en je moet er gewoon rustig de tijd voor nemen.Gewoon even je omgeving bekijken voordat je op je opstap gaat staan om te zien of er niets spannends gebeurd tijdens het opstappen Knipoog .

Het kan zijn dat ze het gewicht aan een kant niet prettig vind als je opstapt...misschien moet je voorlopig even vragen of iemand even aan de andere kant gaat hangen om je zadel in balans te houden...kan helpen...maar met opstapje kan het ook al goed gaan....gewoon zorgen dat de 1e paar keer er even iemand bij is Ja

En toch even je paardje na laten kijken of de rug wel goed is door een deskundige Ja

Groetjes,Tinky

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:19

Tinky12 schreef:
Fleming schreef:
Heey!

Dat idee dat je geen stem moet gebruiken zodat ze niet weet wie het doet, vind ik wel slim.

Denk je dat je paard je alleen herkent aan je stem..vergeet het maar...je lichaamshouding,geur en je complete persoon...je paard herkent je niet alleen aan je stem.
Ik vind praten tegen je paard juist goed.Zo weten ze ten alle tijden waar je bent en de stemming in je stem geeft veel weer over hoe zij zich kan voelen...
Ik kom bij iemand vandaan die veel tuigers heeft getraint...onze paarden doen alles op de stem,de stem is een onmisbaar medium Ja
Groetjes,Tinky

ben het er helemaal mee eens dat de stem onmisbaar is. ik praat/beloon ook veel met mijn stem. maar als je elke keer HEE zegt en een halve tik geeft, dan heb ik het gevoel of kan hij je stem als negatief ervaren. of als je steeds schreeuwt wordt het ook niet beter van.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 19:06

jolentinus schreef:
ben het er helemaal mee eens dat de stem onmisbaar is. ik praat/beloon ook veel met mijn stem. maar als je elke keer HEE zegt en een halve tik geeft, dan heb ik het gevoel of kan hij je stem als negatief ervaren. of als je steeds schreeuwt wordt het ook niet beter van.

Klopt...daarom moet je ook een vriendelijke stem hebben als je je paard begroet...maakt niet uit wat je zegt...als het maar vriendelijk is.
Als ze dan braaf naar je toe komen zeg je "braaf"...simpel je loopt ook niet de hele dag met een zweep te meppen toch.
Bij een nieuw paard moet je elkaar leren kennen en elkaars grenzen bepalen...wees duidelijk naar je zelf en je paard.
Ik brul ook hard HEE als ze iets doen wat mij niet bevalt,dan weten ze ook hoe laat het is, maar als ze iets goed doen dan prijs ik ze de hemel in...allemaal met mijn stem.
Een stem kun je net als elk ander middel goed of fout gebruiken...dat is een kwestie van gevoel,ervaring en leren Knipoog .
Wees duidelijk..als iets fout is,dan is het fout en moet dat resoluut worden afgestraft.Direct en zonder twijfel en 2 tellen later is het klaar en hebben we het er niet meer over.Zo werkt dat in de paarden wereld ook.Half straffen is treiteren en wordt niet gesnapt door een paard ook al bedoelde je het niet zo.
Ga maar eens een middagje kijken hoe het in een kudde gaat...erg leerzaam Ja Knipoog