Ik heb een probleem.. wat zouden jullie doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Calice

Ik heb een probleem.. wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 17:01

hoi hoi,

ik zal het verhaal hier even in het kort proberen neer te zetten.

in zomer 2004 was ik op een ponykamp geweesd (was de laatste keer omdat ik toen 17 werd dat jaar)
alles ging goed behalve op de laatste dag. we gingen nog even een rondje stappen maar tot overmaat van ramp sloeg de hele bups op hol en ben ik er ik een bocht afgelanceert met mijn rug tegen een boom.
met al resultaat 2 afgebroken stabiliteitsuitsteeksels van mijn onderste ruggenwervels (een gebroken rug dus)
na een tijd van revalideren enz. heb ik toen toch weer even op het paard gezeten (heb toen priveles gehad) maar omdat ik toch veelste angstig was was ik er toen weer mee gestopt.

nu ongeveer 2,5 jaar verder ben ik het rijden weer gaan oppakken.
heb nu ondertussen weer 4 lesjes gereden en de laaste 2 lessen ging het wel lekker.
en begon weer wat vertrouwen te krijgen.

2 foto's van vorige week
Afbeelding
Afbeelding

Maar dan nu het probleem... het lekkere weer is weer in nederland en ze gaan nu buitenritten maken.
toen ik er vorige week me geconfronteert werd dat we toen waarschijnlijk al naar buiten zouden gaan stond ik echt te shaken op mijn benen en liepen ineens de angsttranen over mijn wangen (kon er niks aan doen ging vanzelf).
gelukkig vond mijn groep het niet erg om te dressuren dus gingen we in de grote buitenrijbaan.

maarja nu zal morgen weer de confrontatie zijn (ik weet zeker dat we morgen naar buiten zullen gaan)
en heb er vandaag weer om moeten huilen omdat ik zo ontzettend bang ben dat ik naar buiten moet.

nu heb ik zitten denken om die les voor morgen (weer) af te bellen en maar te vragen of ik een gesprekje kan krijgen met de manegeeigenaar.

wat zouden jullie in mijn geval doen?? of hebben jullie tips?

owja ik heb momenteel dus ook de ziekte van pfeiffer maar vind het juist wel lekker om iets te doen maar die stress put me echt volledig uit. (ben daardoor af en toe ook echt kribbig tegen mijn vriend wat ik echt heel rot vind, we zijn namelijk sinds kort verloofd en het zou juist een super tijd moeten zijn nu)

ik hoop snel reacties te krijgen

groetjes ilse

Jolliegirl

Re: Ik heb een probleem.. wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:04

vraag of je op een paard mag die jij vertrouwd.. en makke rustige.. en vraag of ze mischien eerst even een 10 minuten, kwartier in de bak willen rijden, en dan RUSTIG naar buiten.
desnoods kun je vragen of je direct achter de begeleider mag rijden Lachen en zo rustig het vertrouwen winnen..

ik snap echt dat het moeilijk is, amar probeer de stap eens te maken, desnoods loopt er iemand naast ofzo.

hebben t er nog ff over op msn Lachen
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 13-04-07 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:04

Eerst en vooral vind ik het al erg knap en moedig van je dat je na zo'n ongeval weer op een paard stapt. Petje af daarvoor!

Ik denk dat je best gewoon rustig aan doet, en zeker niets doet te paard waarbij je jezelf niet lekker voelt. Wil je op die moment even geen les, dan laat je het. Voel je je er wel goed bij, dan maar weer wel. Niets forceren.

Veel succes ermee!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:07

Ten eerste vind ik het heel erg goed van je dat je weer begonnen bent met rijden! Zal vast een pittige beslissing zijn geweest.

Is de persoon die je lesgeeft op de hoogte van je val?
Ik zou open kaart spelen en vertellen wat er gebeurd is. Daarnaast zou ik niet zomaar met een groep naar buiten gaan. Je zit waarschijnlijk heel erg gespannen op je paard en je paard zal dit overnemen. Ik zou vragen of je met je instructeur alleen een keer op buitenrit kunt gaan. Misschien de eerste keer alleen jij op het paard en iemand die het paard vasthoudt en erlangs loopt. ZO voel je je een stuk zekerder.
Niet te snel alles in een keer willen. Je bent nog bezig om je angst te overwinnen. Met kleine stapjes kom je er ook wel. Het zou heel jammer zijn als je nu te veel wil en daardoor je angst weer terugkrijgt.

Heel veel succes en plezier!

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:08

Meid, vertel ze wat er gebeurt is 2 jaar terug. En leg het voor bij de instructeur of bij de manege-eigenaar inderdaad. Ik denk niet dat het slim is om toch naar buiten te gaan nu je zo bang bent, wie weet gaat het weer mis en ben je weer bij af. Wat wel een optie is, is bijvoorbeeld de instructeur/trice vragen om het liefste paard van stal en daar rustig mee naar buiten te gaan. Je moet tenslotte ook weer vertrouwen krijgen om weer eens naar buiten te kunnen Lachen ... Of laat iemand desnoods meegaan en als de groep gaat draven rij jij vooruit met je instructeur en wachten jullie de groep op. Dat deden ze bij ons ook altijd... Want we hadden ook mensen in de les die het eng vonden. Dit ging eigenlijk altijd heel goed... Heel veel sterkte, en zorg dat je je vertrouwen niet verliest.. want was is nou mooier dan lekker paardrijden Knipoog ...

Boyzone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:13

Is er geen les op de manege die niet naar buiten gaat?
Wij hadden een groep dames ( en 1 heer) die het ook niet durfde en bleven gewoon rijden in de buitenbak.
Je hoeft je er niet voor te schamen, ik weet wat het is. Je moet alleen wel duidelijk zijn naar iedereen dat je het heel eng vind.
Ik heb het iedereen uitgelegd en iedereen had er begrip voor.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 17:20

zowizo is iedereen er daar van op de hoogte..
maar ze zeggen allemaal dat ik er vroeg of laat een keer "doorheen" moet...
merk alleen aan mezelf dat ik er nu totaal niet klaar voor ben.
ben 2 dagen voor mijn les al 1 bonk stress, misselijk enz. gewoon puur angst voor het buitenrijden.
een keer alleen met een instucteur naar buiten zou mogelijk zijn maar dat zou dan wel een uur priveles zijn dus dat kost me 50 euro. en dat heb ik niet 1,2,3..

misschien is het een idee om mijn les voor morgen dan maar af te bellen en eerst maar eens een goed gesprek moet hebben met de manege eigenaar over wat de mogelijkheden voor mij zijn.

owja en ik had vandaag dus al gevraagd of er niet ene les was die dus niet naar buiten ging maar omdat alle paarden zo braaf zijn gaan zelfs de beginners naar buiten.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:24

En op zo'n braaf paard waar zelfs beginners op rijden durf je niet mee? Desnoods met de beginners ?

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 17:27

nee helaas niet... gewoon het idee dat je buitern bent met al die ruimte.. het is gewoon zo jammer dat ik er buiten afgevallen ben... was vroeger altijd een echte boscrosser (het kon niet hard genoeg voor me) en dat is gewoon allemaal weg....

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:28

En als er nou iemand de pony aan een halstertouw meeneemt en even meeloopt? Dat diegene je pony wel vast heeft? Maar dat je toch buiten bent?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:30

ohw heel herkenbaar zeg...vroeger een behoorlijk ongeluk met ene paard gehad en bij mij heeft het echt zowat 2 jaar geduurd voor ik weer naar buiten wilde. Knipoog

laat je door niemand en niks pushen om te gaan.
jij bent baas over jouw lijf en over jouw gevoelens hoor, als je niet wil dan wil je niet.
pas als jijzelf er aan toe bent ga je mee naar buiten.

dat je er doorheen moet doe je pas op het moment dat JIJ daar aan toe bent ,dat kan een ander nooit voor jou beslissen.
Ach gut

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:32

Ja inderdaad, dat het gewoon een staprit wordt en dat iemand jouw paard mee heeft aan het halstertouw. Hier is vast wel een oplossing voor te vinden. Ja

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:20

Idd wat de anderen zeggen.Heel knap dat je het weer durft te proberen!Anders ga je gewoon met de beginners mee of ga je gewoon op het allerliefste paard van stal.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:52

De beginnersgroepen gaan vast hele rustige buitenritjes maken en misschien zullen dan wel meerdere paarden vastgehouden worden. Misschien kun je daar een keer in meegaan met een paard wat je vertrouwt.

senna9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:56

Blijkbaar ben je er nog niet aan toe.
Ik zou het zeker niet overhaasten!!
Angst is toch een heel vervelend iets, en daar zet je je zomaar niet overheen.
Vind het al heel knap van je dat je weer aan het rijden bent.
Maar laat je niks opdringen.

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:20

Als je het niet durft, moet je het niet doen. Je zit sowieso niet lekker in je vel door de Pfeiffer en dan ook nog de angst. Ik vind het ook heel knap van je dat je uberhaupt nog rijdt!! Maar als je echt graag wilt zou ik idd om een meeloper vragen. Lachen

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 05:00

Oh ik herken me helemaal in jouw verhaal, al is het bij mij niet zo erg als bij jou. Ik heb nooit iets gebroken, maar wel een paar keer uit het niets met paard en al gevallen waardoor het voelt alsof ik buiten helemaal geen invloed uit kan oefenen op mijn eigen veiligheid. De eerste keer dat ik weer naar buiten ging was toen mijn instructeur een van de nieuwe paarden voor het eerst mee naar buiten wilde nemen (sowieso al geen goed idee) met mij op een 'beginnerspaard' ... althans zo noemde hij het, maar het bleek dus een paard voor gevorderden te zijn en is er in galop dan ook flink met mij aan de haal gegaan. Daarna ben ik voor het eerst weer naar buiten gegaan op een ander 'beginnerspaard', wat alleen maar wilde galloperen en met haar hoofd tussen haar benen bokkend berg op, berg af ging. Clown Je snapt, dat was ook niet zo'n succes, maar gelukkig kon ik halverwege met een van de instructrices van paard wisselen (zij had trouwens ook haar handen vol aan mijn zogenaamde beginnerspaardje).

Voortaan vraag ik haar dus om advies over welk paard ik mee naar buiten neem. Ik heb nu dan ook een heerlijk paardje voor mij gevonden; dik in de dertig, super breed en compleet bomproof ondanks al mijn zenuwen. Ze heeft nog een paar andere paarden voorgesteld, dus ik denk dat ik als het weer lekker weer is een keer met een ander paard naar buiten ga.

Dus zoek iemand die je kan vertrouwen en vraag of hij/zij een goed paard voor je weet. Het maakt echt een groot verschil of je je paard wel of niet vertrouwd.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 06:35

Heel knap dat je na zo'n heftige ervaring weer lekker aan het rijden bent! Je moet niet forceren dus ik zou met mijn instructeur gaan praten en wellicht is het mogelijk dat je eerst een keer met slechts 1 begeleidend paard op het allerbraafste paard naar buiten gaat met iemand naast jou die kan ingrijpen als jij het niet langer vertrouwd. Het belangrijkste is dat je een beetje vertrouwen krijgt. Dit gaat langzaam, maar stap voor stap kom je er wel. Heel veel succes en laat je niet opleggen wat jij niet wilt doen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 07:09

Ik vind het inderdaad ook knap dat je weer op een paard durft en dan na vier lessen alweer naar buiten, vind ik toch wel erg snel. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat je daar niet klaar voor bent. Vraag anders voor prive les in de bak tot je je zeker genoeg voelt. Als je dichterbij woonde zou ik zeggen kom die van mij maar rijden eerst in de bak en daarna met mij ernaast buiten maar ja dat zou je erg veel tijd kosten, maar misschien is het wel een optie om iemand te zoeken die je wilt helpen met een braaf eigen paard. Hier kun je meer vertrouwen mee opbouwen als met een manegapaard wat iedere keer met een beetje pech een ander paard is. Verder zou ik inderdaad dus niet forceren door maar mee te gaan omdat zelfs de beginners dat doen. Het grote verschil is dat de meeste beginners (nog) geen angst kennen. Overigens vind ik een manege die met beginners buiten gaat rijden niet verantwoord bezig. Mensen die nog niet stabiel zitten of goed weten hoe de teugels gehanteerd dienen te worden? En wat als er een keer een paard schrikt, het blijven immers dieren?
Luister goed naar jezelf en ga zeker niet met zenuwen op een paard zitten, dat draag je over en dan heb je een grotere kans dat er iets gebeurt.

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 09:43

dank jullie wel voor alle lieve berichtjes Lachen
fijn dat ook iedereen het met mij eens is dat ik het niet moet overhaasten en naar mijn eigen gevoel moet luisteren.

had namelijk eerst het gevoel dat ik maar aan het "zeuren" was over dat ik zo bang ben en echt niet naar buiten durf.

ik heb straks om 12.00 een gesprekje met de manege eigenaar wat alle eventuele andere mogelijkheden zouden kunnen zijn voor mij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:12

En naar buiten is een buitenrit? Er zijn genoeg maneges waar je niet op buitenrit hoeft als je gewoon voor les betaalt. Misschien heb je net een verkeerde manege getroffen. Je kunt het er in de lessen wel fijn vinden, maar als men altijd met mooi weer het bos in gaat zegt dat ook wat over het niveau (laag).
Het lijkt mij dat er wel meer ruiters zijn die niet het bos in willen. Ik zou dat eerst vragen op de manege. Ik kan mij niet voorstellen dat elke les met mooi weer altijd in het bos rijdt.
Daarom zou ik er gewoon over praten. Wie weet kun je wel iets regelen dat ze slecths 1 keer in de 2 weken het bos in gaan en dat jij de lessen gewoon mee kunt rijden om de week ofzo. Of is er wel een les die alleen in de bakken blijft.
Als die mogelijkheid er niets is zou ik toch echt eens kijken of dit wel de geschikte manege is. Paardne die veel buite nkomen zijn vaak wel betrouwbaar, maar elke manege heeft wel een paar makke paarden.
Probeer er over te praten. Het lijkt mij dat er echt wel lessen gegeven worden in de bakken in de zomer. (zeker met zo'n mooie buitenbaan op de foto).
En als je dan wat meer lessen in de bak gehad hebt, dan moet je overleggen of je een rondje buiten mag uitstappen. GEwoon met 1 of 2 anderen evne 5 minuten van het terrein af. En dit zo uitbouwen. Dan komt het vast wel goed. Lesrijden is denk ik eerst het belangrijkste voor jou. Maar het gevoel van een fijne buitenrit moet je wel proberen terug te krijgen.

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:17

Stel het nog even uit! Ga desnoods aan de slag met het allersloomste en braafste paard van de manege waar je na een tijdje onder begeleiding van een ervaren persoon een kwartiertje mee op wandel gaat!

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 15:03

een kleine update na mijn gesprekje van vandaag,

het is nu zo geregeld dat ik gewoon in mijn eigen les blijf rijden en dat als hun op buitenrit gaan dat ik dan mag vrijrijden Haha!
rijden zij ook in de bak dan volg ik dus gewoon de les.

ben erg blij met deze uitkomst.
de eigenaar zij ook dat ik niks moest forceren en als ik er op een geven moment klaar voor ben dan kan ik het gewoon aangeven dat ik mee naar buiten wil.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:10

wat goed dat je dat al geregeld hebt. knap gedaan!

ik herken mezelf erg in jouw verhaal; ben er ooit als klein meisje nog, hard afgegaan buiten, en de pony is toen op m'n borst gaan staan. gevolg: al m'n ribben zwaar gekneusd, en een dik buitenrij-trauma...

het angstzweet brak me al uit bij het idéé dat we naar 't bos gingen. bah. m'n toenmalige instructeur heeft me toen apart genomen, en voorgesteld dat ik op het allerbraafste paard naast hem zou rijden, in stap, aan de longe. zo hebben we het langzaam uitgebouwd, totdat al m'n vertrouwen weer terug was.

nu ben ik alwere jááren lang een echte bosruiter, en ik geniet intens van een stuk stappen, maar ook weer van een daverende rengalop!

dus: langzaam opbouwen, niet forceren. en als je wil weten wie mij toen zo goed geholpen heeft, dat was Louis den Toom, van FNRS***** Manege Den Toom, in Doorn (prov. Utrecht). Topvent! Lachen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:08

Dat is wel een hele mooie uitkomst zeg! Ik zou niet naar buiten gaan als je eigenlijk niet wilt. Straks durf je dan helemaal niet meer te paardrijden!