Veilig naar buiten!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maaykuhhh

Veilig naar buiten!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 12:59

Hoe doen jullie dit voor de eerste keer?
Ik ben al wel een paar keer het pad afgeweest, maar hij is doodsbang voor alles wat om hem heen gebeurd. Fietsers, Auto's, Vogels enz enz. Ik wil graag met mijn 4-jarige naar buiten, maar hij is gewoon nog niet te vertrouwen!
Laatst was ik even van het erf af, een landweggetje in, we kwamen fietsers tegen, hij draait zijn kont om en trapt richting de fietsers. Kortom echt onervaren en volledig onbetrouwbaar buiten!

Hoe zijn jullie begonnen? Hoe gingen jullie voor het eerst naar buiten?

Tips, tips, tips!!!!!!

Somebitch

Re: Veilig naar buiten!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:00

Met een ouder paard? Mischien eerst wandelen oid?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:54

Wandelen en als je in de bak hebt gereden eens 5 minuutjes buiten uitstappen. Dat breid je gewoon steeds meer uit Lachen

xan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 20:55

Misschien samen met een ouder ervaren paard naar buiten.
Eerst een aan de hand en later uitbouwen.
Of een soort schriktraining doen in de bak. Zo laat je hem misschien wennen aan fietsen, paraplus, wapperende voorwerpen enz.
Succes ermee.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 14:28

Ik loop al vaak het pad af en ga een stukje de weg op, maar moet dan echt hopen dat ik geen auto's tegenkom! Anders is hij een gevaar op de weg!
Ik ga sowieso met een verkeersmak paard naar buiten, maar dat maakt geen verschil.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 14:30

Wat doet hij naar auto's dan?

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 11:22

sorayalover1 schreef:
Wat doet hij naar auto's dan?

Hij draait zijn kont om en trapt naar achter! Boos!

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:25

Ik denk dat je hem dan toch even flink op z'n nummer moet zetten, dat mag hij natuurlijk nooit doen!
Maar heb je ook niet bij de stal auto's ofzo? Waar hij rustig even aan kan snuffelen, en dan later misschien is laten wennen aan een stilstaande auto met de motor aan.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:31

Op het moment kun je nog niet veilig naar buiten,niet doen dus.

Maar in de toekomst ga je dit veranderen Haha! ,tja en hoe doe je dat.

Eerst ga je ervoor zorgen dat je dier in de bak,netjes aan de hulpen staat.
Dat ie jou begrijpt en dat ie ook weet wat de bedoeling is als de versnelling naar beneden moet.
Vervolgens ga je elke keer als je serieus in de bak gereden hebt,nog even buiten een stukje stappen.
Let erop dat je niets veranderd,immers de hulpen in de bak gelden ook voor buiten.
Ga dus ook niet overdreven om je heen zitten kijken,ademhaling veranderen maar zie dat kleine stukje buiten als voortgang van je training alleen buiten de bak.
Dit voer je elke keer iets op,en neem dan ook de draf mee,uiteindelijk is de periode buiten de bak,langer dan in de bak en ervaart je dier dit gewoon als werk,dus op de ruiter letten en het is pas eng als het baasje het eng vind Haha!

Merk je dat ondanks deze aanpak,kan zo een paar maanden,half jaar overheen gaan,je dier nog niet voldoende vertrouwen heeft.Spreek dan af met een doorgewintert buitenpaard.
In het begin lekker erachter zetten en naarmate je dit vaker doet veel van positie veranderen.

Uiteindelijk,na heel wat tijd,krijg ook jij je bomvaste paard, daar gaat wel wat tijd overheen.
Maar zo is het veilig en zal zijn instinct in het vluchten uiteindelijk afnemen.
Immers jij geeft aan dat het niet eng is en hij kent alle hulpen.

Succes ermee.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:34

Oja en nog even over dat snuffelen aan een auto?
Niet doen dus,tijdens het werk in de bak laat je hem toch ook niet aan het hekje snuffelen.
Gewoon voorwaarts op het been,een auto is heel gewoon als de ruiter het gewoon vind.
Geen reden om te staken,maar doorlopen Haha!
Altijd bedenken dat je buitenrijdt zoals je in de bak zou doen.

Bo0tJuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:36

Misschien kan je in je vakantie een keer met begeleiding naar buiten gaan?
Ik weet alleen geen goede adressen.. Jij wel?
Ow en het pad af en dan de auto's en fietsers is misschien nog iets tet veel van het goede. Ga eerst een paar keer naar de natuur waar het veel ruistiger is en bouw het zo op. Is bij mijn 5 jarige ook het geval. Na het pad, het dorp in is gewoon zo druk, daar gebeurd altijd wel wat. Volgens mijn instructrice kan ik hem verkeersmak maken zonder voor 5 jaar niet in het dorp te rijden.
Nouja, succes!

Bo0tJuH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:47

De kunst is gewoon dat je rustig blijft.
Niet denken van straks schrikt hij daarvan en jezelf gespannen maken en daarmee hem. Dat helpt wel, gewoon luchtig doen, want hij neemt jouw vibe over.
Weet niet of je een rustig natuurgebied of een rustige plek in de buurt hebt? Met verkeer op afstand? Want het schoppen komt natuurlijk omdat hij zich bedreigd voelt. Zoek een plek waar hij wel het verkeer hoort en fietsers ziet enz maar waarbij ze op 'veilige' afstand zitten (metertje). Zo kan hij eraan wennen zonder het gevoel dat dat allemaal eng is.
Wat ik eerst ook deed toen ik altijd onwijs ging aanspannen/verkrampen was ruilen, dan ging de ruiter van het ervaren paard op mijn paard. Zo zag ik dat hij wel normaal kon doen en durfde ik zelf ook meer, was ik rustiger. Want op een gegeven moment ga je toch zo zitten van ik hoop niet dat er dit en dat komt blablabla. Dan kan je beter ruilen en later weer steeds langer er zelf opgaan tot je weer dacht van nu is het wel weer genoeg.
Hopelijk heb je hier wat aan!

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:51

Ik heb mijn paard als 2 jarige gekocht. We zijn toen al veel met m gaan wandelen. Heel veel indrukken op doen met m. Strand, verkeer vreemde omgeving, steeds wat anders. De eerste keer onder de man ben ik met 2 andere paarden mee gegaan. Voor de zekerheid liep er iemand naast mijn paard met een touwtje. Hij was toen 3.

Dus veel gaan wandelen, laat m zien dat ie op jou kan vertrouwen. Als jij zegt t is goed dat t ook goed is. En als dat goed gaat dan pas er op naar buyiten en liefst met ander paard wat goed verkeers mak is.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:30

xan schreef:
Misschien samen met een ouder ervaren paard naar buiten.
Eerst een aan de hand en later uitbouwen.
Of een soort schriktraining doen in de bak. Zo laat je hem misschien wennen aan fietsen, paraplus, wapperende voorwerpen enz.
Succes ermee.

Dit lijkt me een goede training. Zo went hij aan dingen die hij eng vind zonder dat hij een gevaar is op de weg. Zo kan hij ook vluchten en er ook juist rustig op zn gemak aan ruiken en naar kijken Knipoog

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 13:34

RoseK: Natuurlijk geef ik hem op zijn nummer! Maar wel met mate..hij is best gevoelig en mocht hij er buiten vandoor gaan dan word de situatie er zeker niet beter op. Stilstaande auto's vond hij wel eng, dat is nu een heel stuk minder.

Dagmach: Ik stap altijd uit op het pad, na het rijden...maar aangezien ze een grote oprijlaan hebben waar het heel rustig is heb ik daar niks aan. Daarom loop ik vaak een stukje verder. Ik probeer hem het vertrouwen door te geven, maar hij is nog te druk met de omgeving. Ook in de bak is hij heel snel afgeleid.

Maar ik ga wat je geadviseerd hebt zeker in praktijk brengen!

Dank jullie wel allemaal!! Haha!

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 14:31

dagmach schreef:
Oja en nog even over dat snuffelen aan een auto?
Niet doen dus,tijdens het werk in de bak laat je hem toch ook niet aan het hekje snuffelen.
Gewoon voorwaarts op het been,een auto is heel gewoon als de ruiter het gewoon vind.
Geen reden om te staken,maar doorlopen Haha!
Altijd bedenken dat je buitenrijdt zoals je in de bak zou doen.

Als mijn paard erg bang is voor een hekje laat ik haar wel even snuffelen, kan alles proberen om haar erlangs te krijgen maar als ze het eng vindt zal het me mooi niet lukken.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 16:17

Wat misschien ook handig is, is om bijvoorbeeld om 6 uur 's ochtends naar buiten gaan. Dan zijn er amper mensen op straat en kun je rustig oefenen met het wandelen zelf. Want zelfs zonder verkeer zijn er voor een paard genoeg spannende dingen om aan te wennen.
Maar zit je er altijd op als je naar buiten gaat? In dat geval lijkt het me namelijk handiger als je er eerst naast gaat lopen.
Dat maakt namelijk soms een wereld van verschil. Mijn tinker bijv. durft alles aan als ik er naast loop, maar zodra ik erop zit, hoe ontspannen ik ook ben, vind 'ie alles eng.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-07 14:51

Ik heb er inderdaad de eerste paar keren naast gelopen, maar misschien moet ik dat wat vaker doen.
Nou ben ik gister samen met een vriendin, met een erg verkeersmak paard naar buiten gegaan. Het ging gelukkig al iets beter!
Bedankt allemaal voor de tips! Haha!