Paard trapt weidemaatje 'in elkaar'

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rukaro

Paard trapt weidemaatje 'in elkaar'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 10:26

Een paar dagen geleden is een weidemaatje letterlijk kapot getrapt/gebeten door, hoogstwaarschijnlijk, mijn paard.
Het slachtoffer is de enige merrie in de kudde en het was de eerste dag van dit jaar dat ze weer het land op gingen met z'n allen.
De merrie heeft, naast de wonden op haar ribbenkast, ook flinke wonden op het zachte deel van de buik (flanken). Ik ben er behoorlijk van geschrokken dat paarden elkaar dit aan kunnen doen en ook zeker van het feit dat mijn ruintje de 'dader' zou kunnen zijn.

Wie heeft een verklaring voor dit gedrag?

Karin_88

Re: Paard trapt weidemaatje 'in elkaar'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:28

is je paard ook dominant in de kudde?

hakkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:31

mijn shet ruitnje is ook helemaal in elkaar getrapt. heeft flinke bijt en trap wonden op zn rug en billen. hij is door een shet hengstje te grazen genomen (hebben het gezien toen we aan kwamen). maar dit komt omdat er ook 2 merries bij staan (en nog een ruintje en hengst veulen) en mijn ruintje heeft af en toen niet helemaal door dat hij geen hengst meer is. daardoor gaan ze vechten om de merries

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:35

Zoiezo doen ze bij ons op stal geen ruinen en merries bij elkaar dat werkt dus meestal niet.
En jou ruin zal wel even de rangorde bepaald hebben dat is wel normaal alleen ging het iets wat aan de harde kant denk ik.

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:39

Wie zet er dan ook 1 merrie bij meerdere ruinen in de wei, dat is toch vragen om problemen Boos!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:55

Nou nou nou Karnat, wellicht heeft de eigenaresse hier zelf geeneens een hand in gehad. Daarbij gaan onze ruinen wel met een merrie op de wei en dat gaat prima hoor! Niet alle paarden over 1 kam scheren.

Wellicht heeft jouw ruin even bepaald dat hij de leider is en heeft de merrie zich daarn iet snel genoeg bij neergelegd. Heel vervelend en ik zou dan ook proberen om indien mogelijk deze twee dieren niet meer bij elkaar te zetten.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 15:08

Bedankt voor alle reacties.
Deze samenstelling van de kudde bestaat al jaren en er heeft zich nog nooit zo'n incident voorgedaan. Daarnaast heb ik inderdaad geen invloed op de samenstelling van de kudde. We staan met z'n allen op een kleine pension stal waar we gezamenlijke beslissingen nemen. Doordat het tot nu toe altijd goed is gegaan hebben we ook nooit onze vraagtekens gezet bij het feit dat de kudde maar 1 merrie telt en dat ze gemengt staan.
De merrie is overigens erg onderdanig en veroorzaakt imo geen machtstrijd.
Mijn paard is inderdaad dominant, maar heeft niet de leiderspositie.

Ze staat overigens nu apart en ik vraag me af of we ze weer zullen herenigen en zo ja, hoe we dit het beste kunnen doen. Eerst alleen met die van mij, juist gewoon met de gehele kudde of adviseren jullie haar voor altijd apart te houden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 21:03

Stond de merrie toevallig hengstig, dat je ruin last had van verdwaalde voorjaarshormonen?

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 09:46

Ja, ze was waarschijnlijk hengstig en ik kan me ook goed voorstellen dat meneer haar besprongen heeft (hij heeft soms wel zo'n periode Knipoog ). Alleen zijn de wonden daar niet echt naar.
Er zijn overigens hoefafdrukken gevonden op de billen van de merrie, wat er op duidt dat de leider van de kudde ook een aandeel heeft gehad. Hij is namelijk de enige met hoefijzers achter (en hele grote hoeven).

Hoogstwaarschijnlijk is het een samenloop van omstandigheden van inderdaad hengstigheid, voorjaarvreugde en een weg gelopen hond die vrijwel de hele dag al blaffend de kudde heeft lopen opjagen vanaf het fietspad.

Hopelijk gebeurt het in de toekomst niet weer. Bedankt voor alle reacties!

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 16:38

bij ons op stal is een paard zelfs doodgetrapt. ze waren aan het vechten en in van de paarden bezweek uiteindelijk aan zijn verwondingen. da was er wel bij gehaald, maar het was te laat.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 07:39

Volgens mij zijn het de hormonen die opspelen. De dieren hebben de lente in hun bol.
Mijn 2 ruintjes zijn altijd dikke vrienden, echter sinds afgelopen weekend zijn ze ook behoorlijk aan het knokken geweest en loopt er 1tje nu met een wond op zn neusvleugel rond. Dit terwijl er verder nooit wat aan de hand is, gister en eergister ging het hard tegen hard.

Mijn hondje, ex-reu, is ook weer helemaal hoteldebotel, probeert zn zusje te dekken en is erg vervelend ( niet luisteren)

mijn 2 cavia's (beertjes,mannetjes) proberen elkaar ook te dekken en te overtuigen van hun mannelijkheid

Ik verklaar dit gedrag aan de lente, echter vervelend is het wel als ze elkaar letterlijk gaan lopen slopen.