Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
[***] schreef:Ik vroeg me af of het een probleem is dat je paard gras eet tijdens het rijden terwijl die een bit aan heeft, hiermee bedoel ik dan voor het paard zelf (bv. kans op verslikken e.d.).
Bij de cavalerie was de touw'strop' om de hals ook mede daarvoor bedacht. Huertecilla schreef:[***] schreef:Ik vroeg me af of het een probleem is dat je paard gras eet tijdens het rijden terwijl die een bit aan heeft, hiermee bedoel ik dan voor het paard zelf (bv. kans op verslikken e.d.).
Geen probleem in principe. Het is logisch dat je daarna niet moet gaan galopperen of een ander zuurstofeisende inspaning moet vragen. Er zal altijd gras met speeksel in de mond zitten en dat is dan wel een potentieel probleem.
Rijtechnisch is het zoals je weet niet goed en ook is het potentieel riskant.
'Gewoon' niet laten doen en bij langere pauzes het bit er uit. Dat is daarbij toch al gewenst. Daar zijn heel practische combi-hoofdtellen voor bedacht een paar eeuwen terug alweerBij de cavalerie was de touw'strop' om de hals ook mede daarvoor bedacht.
HC

) en dan heeft die al een paar happen genomen voordat ik terug de aandacht heb en kan verderrijden.
)
[***] schreef:Mijn vraag is dan eigenlijk vooral of ik er moet afspringen en zoveel mogelijk gras eruit trekken omdat het dus gevaarlijk is,
Citaat:of dat ik gewoon door kan stappen en de pony het zelf laten opeten...

Je kan het niet altijd voorkomen dat je paard gras eet weet ik uit ervaring
ze zijn soms sneller dan je denkt