Gaat eczeem over van moeder op veulen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

janne173

Gaat eczeem over van moeder op veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 22:54

Hallo,
dit is mijn eerste topic hier en ik heb al overal ( ook op bokt ) naar antwoorden gezocht maar ik heb nog niets gevonden.
De titel zegt het al. Ik lease nu een paardje dat uitgerekend is voor 25 mei. Nu is ze namelijk gediagnosteerd met zomreczeem. Zal het veulentje sneller vatbaarder zijn of zou het al direct zomereczeem hebben?

Alvast bedankt

Mossel

Re: Gaat eczeem over van moeder op veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:55

Ik denk dat dat niet genetisch bepaalt is maar don't shoor me if im wrong, paard kan het namelijk zelfs nog op latere leeftijd nog krijgen (als ik het goed heb)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:29

je hebt schuren en schuren...
en alle schuren wordt nogal makkelijk onder de noemer zomereczeem geschaardt...
Ik heb merries gehad die niet schuurden en hun veulens wel, paarden gehad die hier(bij ons) schuurden en elders niet, maar ook veulens gehad en gezien van een bepaalde hengst die schuurden (maar heb er te weinig gezien om te kunnen zeggen dat het bij de hengst weg zou kunnen komen)
Heb ook een merrie gezien die echt alles schuurde wat ze maar kon schuren.. manen, staart, maantop, hoofd, benen, buik etc tot bloedens toe.. haar veulen helemaal niet en nooit gedaan (veulen is 15 geworden, moeders 12 maar geen idee of ze meer veulens heeft gehad ze was 7 toen het mij bekende veulen is geboren, en drachtig gekocht) onder een deken van neus tot staart van schoft tot hoeven ingepakt had ze een prettig leven in en tijdens de schuurperiode...

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 12:55

Volgens mij is zomerexceem wel erfelijk (weet ik niet 100 procent zeker). Net zoals je met mensen erfelijke ziekte hebt. Jou merrie is dus drager en die hengst niet (als het goed is Tong uitsteken).. Dus als je dan de kans berekent heb je 25% kans op zomerexceem, 50 procent kans op dragerschap en 25 op niks.

Softijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 09:22

Ga dit topic even volgen. Mijn moeder en ik zouden best graag een veulentje willen van ons ijslandertje, maar ze heeft ook zomereczeem

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:38

dat is nog steeds niet medisch vastgesteld of het erfelijk is. Mij persoonlijk lijkt het dan ook raadzaam om niet te gaan fokken met een paard met zomereczeem.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 12:41

Het is (naar mijn weten) nog niet wetenschappelijk vastgesteld, maar in de IJslanderfokkerij fokken de professionele fokker meestal niet/nauwelijks met paarden met zomereczeem omdat het risico op overerven toch groter is gebleken. Maar het wil dus niet zeggen dat jouw veulen nu ook zomereczeem krijgt hoor1!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 16:33

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe dit afloopt. Ga dit topic dan ook even volgen.

Ik heb zelf een welsh A merrie met zomereczeem. 3 jaar geleden ben ik met haar op de nakomelingenkeuring van haar vader geweest. Er liepen van de ongeveer 20 nog 2 met eczeem. Ik weet dat de moeder van mijn pony vrij is.
Logisch lijkt het dat het daar niet kan zitten. Aan de andere kant bezit de lijn van waaruit mijn pony gefokt is (beroerde keuze van fokker) vrij veel inteelt.
Ik heb er weleens over nagedacht of het daar misschien in zou kunnen zitten. Misschien helemaal niet zo raar gedacht, of wel?

Ook ik kan je vertellen dat nog niks bewezen is. Het blijft dus nog wel even gissen.
Ergens wil ik ook erg graag een veulen van mijn merrie, maar het eczeem houdt me toch wel tegen.

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:00

Ik weet dat de 2 veulens die mijn paardje heeft gehad, allebei eczemers zijn geworden.
Eczeem uit zich meestal niet bij veulens, maar vanaf het 2e jaar.
Maar het ene eczeem is inderdaad het andere niet. Veel paarden vertonen geen eczeem aan de kust, maar die van mij dus wel. Ik denk aan de combinatie van gras en uv straling.

boghy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:50

mijn pony is 9 jaar en heeft erge eczeem,er worden allerlei oorzaken genoemd voor eczeem bv;eiwit mugjes,teveel eiwit rijk voer ,alergie,stress,tevaak enten,ontwormen,of antibiotica en ervelijkheid,nou bij mijn pony zit het zogezegt niet in de familie en volgens mij kan je gerust fokken met zo'n pony hoor,er zijn er verschillende die ik ken die er geen problemen mee gehad hebben.
eczeem komt volgens mij gewoon door irritatie van de steken van de mugjes waar je paardje niet tegen kan en de reactie komt van binnenuit.
ik geef nature's best van pavo dat is eiwit arm en zeewier,dit schoont het lichaam vanbinnen en wat erxtra biotine voor de vacht en ik heb nu een haflinger met super lang haar.
natuurlijk moet je ook wel wat doen aan de jeuk van buiten maar dat is voor elk paard verschillend.
je moet zoeken welk middel bij jou paardje past.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-07 11:31

Ik ken een merrie waarvan alle nakomelingen op 1 na zomerexceem hebben in meer of mindere mate. Toevallig hebben wij de 'gezonde' pony, deze fokt het ook niet door. Met de desbetreffende merrie wordt nu niet meer gefokt, puur vanwege het risico. Want al die jeuk gunt niemand een paard!
Kortom, het is nog niet bewezen dat het erfelijk is, maar in dit geval lijkt het er wel op. Ik zou dus ook niet snel gaan fokken met een exceempony, mits het echt om zomerexceem gaat! Want 't ene exceem is het andere niet natuurlijk.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:25

tinka__ schreef:
Volgens mij is zomerexceem wel erfelijk (weet ik niet 100 procent zeker). Net zoals je met mensen erfelijke ziekte hebt. Jou merrie is dus drager en die hengst niet (als het goed is Tong uitsteken).. Dus als je dan de kans berekent heb je 25% kans op zomerexceem, 50 procent kans op dragerschap en 25 op niks.

Hoe kun je dit nou zeggen? Verward

Je zegt eerst dat je niet weet of zomereczeem uberhaupt erfelijk is, vervolgens ga je een rekensom maken waarbij je er vanuit gaat dat zomereczeem dominant is. En daarna maak je de aanname dat de merrie heterogygoot is en vervolgens kloppen de getallen die je noemt ook nog niet... Gaat toch nergens over zo'n berekening gebaseerd op niks Verward

Voor TS: Voor zover ik weet is er nog niks bewezen dat zomereczeem erfelijk is. Wel zijn er aanwijzingen toe, en men is bezig te proberen te achterhalen waar het gen zit, en hoe dit gen vererft. Zolang dit niet bekend is zijn hier dus geen uitspraken over te doen.

In het geval van dit veulen; Over het algemeen uit zomereczeem zich pas na het eerste jaar, dus op zijn vroegst als jaarling. In een enkel geval al eerder.

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:03

Ben het met Tinka eens..
Heb van mijn merrie zes veulens gefokt, drie veulens blijken nu zomereczeem te hebben, waarvan twee veulens dezelfe vader hebben, en een veulen in dezelfde bloedlijn zit als de vader van die andere twee.
Nu is het zelfs zo dat deze merries op de keuring allebei een tweede premie kregen, vanwege dit eczeem. Om je maar te ontmoedigen te gaan fokken, lijkt mij dus echt wel erfelijk. Alle drie kregen dit pas op vijf jarige leeftijd.
Iemand ervaring dat het pas op latere leeftijd begint?

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:01

IK dacht laat ik mijn ANW is in de strijd gooien is t weer niet goed Tong uitsteken..
Laatst bijgewerkt door tinka__ op 26-04-07 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:03

tinka__ schreef:
Ik heb gewoon de merrie als drager genomen en de hengst niet en dan klopt mijn rekensom gewoon!.. T was maar een voorbeeld hoor om een idee te geven hoe het eventueel kan zijn, maar zo kan je erfelijke dingen berekenen Tong uitsteken !..
IK dacht laat ik mijn ANW is in de strijd gooien is t weer niet goed Tong uitsteken..

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 18:37

ik heb een merrie met zomer exceem in mijn tijd heeft ze 2 veulens gehad van de zelfde vader, nu vertonen ze nog geen jeuk of exceem.
een nakomeling van mijn merrie die nu een jaartje of 9 is heeft wel en een tijdje last van wat exceem deze is van een andere hengst. dus het blijft moeilijk.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 10:58

tinka__ schreef:
Ik heb gewoon de merrie als drager genomen en de hengst niet en dan klopt mijn rekensom gewoon!.. T was maar een voorbeeld hoor om een idee te geven hoe het eventueel kan zijn, maar zo kan je erfelijke dingen berekenen Tong uitsteken !..

Ok, laten we dan aannemen dat zomereczeem dominant op 2 allelen vererft. Dan stellen we een dominant zomereczeem allel op Z en een recessief zomereczeem allel op z.

Je neemt de merrie als drager. Bedoel je dan een heterogygoot, dus Zz, of een homozogoot, ZZ. In beide gevallen tonen ze dan zomereczeem omdat we aangenomen hebben dat zomereczeem dominant is.

Je hengst is geen drager, en kan dus alleen zz zijn.

Stel nou, je hebt een heterozygote merrie, Zz. Dan krijg je de volgende kruising:

zz x Zz

Dan heb je 25% kans op Zz, een zomereczeemveulen dus. En je hebt 75% kans op een niet zomereczeemveulen.

Als je een homozygote merrie hebt, ZZ. Dan heb je de volgende kruising:

zz x ZZ

In dat geval heb je 100% kans op een zomereczeemveulen.

Voor hetzelfde geld is de aanname die we gemaakt hebben dat zomereczeem dominant vererft niet goed. In dat geval zal hij dus recessief vererven, en is een zomereczeempaard zz.

Je neemt aan dat de merrie drager is, en dus heterozygoot, Zz. Je hengst blijft een niet zomereczeempaard, in dit geval dus een ZZ.

Kruising:

ZZ x Zz

Dit geeft dan 100% kans op een niet eczeempaard. En 25% kans op een drager.

Maar de merrie had zomereczeem, en kan dus geen drager zijn, maar moet zz zijn.

Kruising:

ZZ x zz

En dit geeft 100% kans op een niet zomereczeem veulen, waarvan 100% drager zal zijn.

Vergelijk deze berekeningen even met die wat je zelf maakte. Het principe klopt wel, alleen je maakt aannames die tegenstrijdig zijn met elkaar en daarom kloppen de uitkomsten niet!

Overigens wil ik met deze berekeningen niet zeggen dat zomereczeem erfelijk is he!!! Dat heb ik voor het gemak maar even aangenomen, als het niet erfelijk is heeft zo'n berekening namelijk totaal geen nut!

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 18:49

okaay dan Tong uitsteken
naja dan kwam ik toch mooi in de buurt met mijn sommetje Lachen