als ruiter loskomen tijdens het rijden???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

als ruiter loskomen tijdens het rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 21:32

Een vriend van mij is altijd heel erg stijf en heeft enorm veel last van zijn liesen en rug... Nu vroeg hij aan mij ofdat hij oefeningen kan doen te paard waardoor dit alles losser kwam... nja ik weet hiervoor niet direct een antwoord, ik kamp namelijk niet met zo'n problemen Haha!

Heeft iemand hier ook last van, en weet er iemand goede oefeningen om niet stijf te zijn in de liesen en rug???

P.S. hij is niet stijf van het rijden!!! Hij is stijf van het zware werk dat hij moet doen, maar hij wil toch 2x in de week paard rijden. 1x een rustige wandeling en 1x dressuur... Dus met andere woorden, hij is al stijf van voordat hij op zijn paard kruipt.

Urielle

Re: als ruiter loskomen tijdens het rijden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:58

Voor het rijden rustig wat opwarmen en stretchoefeningen doen helpt al best fijn. Stretchen herhalen na het rijden. Ik doe gewoon de klassieke oefeningen zoals hoog uitrekken, doorbuigen naar voren, tenen aanraken. Arm over je hoofd naar opzij rekken. Armen naar voren strekken en doordraaien naar opzij. Skibewegingen met je benen. Zitten en naar je tenen reiken met benen wijd en benen gesloten recht vooruit. etc.

Pilates schijnt ook goed te zijn om de rugspieren soepel en sterk te krijgen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:33

idd warminh up voor je erop stapt...
maar als je er op zit kun je ook nog wat oefeningen doen
met je rechterhand je linkerteen aanraken en met je linker hand jke rechterteen
dit een paar keer herhalen
en zo zijn er nog wat meer dingen die wijvroeger altijd in de lessen moesten doen..

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:37

wat ik altijd heerlijk vond om los te komen was:
neem een braaf paard.
ga zonder zadel op het paard zitten.
ga met je rug op de rug van het paard zitten.
goed ontspannen en dan het paard (met iemand ernaast is wel verstandig) laten stappen.
heerlijk vond ik dat. mijn spieren ontspaneden en werden half gemasseerd

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:39

Een beetje strekken voordat je opstapt kan sowieso geen kwaad. Voor de rest rijd ik altijd de eerste 10 minuutjes achtjes en slangevoltes in stap. En dan moet je echt met je zit sturen en komt je onderrug vanzelf los.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:43

Thuis een massage vragen voordat je gaat paardrijden Bloos (ik weet het, ik ben lui)

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 10:04

haha, die massage zal hij wel niet afzeggen hoor Haha! Tong uitsteken

verder bedankt voor de tips!!!, ik zal het hem zeker eens zeggen Haha!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 19:20

Ik ben door lichamelijke redenen heel stijf. Ik stijg dus ook stijf op. Maar ik merk dat ik door het rijden juist minder stijf wordt. Ik moet er dan opletten dat ik mezelf zo goed mogelijk ontspan en dat mijn paard licht van voren is.
Soms merk ik tijdens het rijden dat mijn linkerschouder moeilijk gaat doen, dan ga ik even met lange teugel stappen en wat rondjes draaien met mijn arm, schouders naar voren, naar achteren.

Als oefening voor thuis heb ik van mijn fysio de volgende meegekregen. Je gaat liggen op je rug en trekt je knieën op. Je brengt je knieën naar rechts, terwijl je op je rug blijft liggen. Je brengt ze naar links. Dit zo een aantal keer herhalen.
Ook een been laten liggen, andere been met knie zoveel mogelijk naar neus toe brengen en even vasthouden met je armen er omheen geslagen.
Op de rand van je bed zitten en een bal tussen je voeten klemmen. De bal omhoog bewegen en weer naar beneden, maar je mag de grond niet raken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.