Aan de juryleden, deur waait open onder proef, hoe te beoord

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Waikiki

Aan de juryleden, deur waait open onder proef, hoe te beoord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:17

Ik wist even niet zo goed een passende titel te maken.
Maar ik had een tijdje terug een B proef. Ik reed in de binnenbak, deze binnebak had een ingang voor de C, en nog 2 klapdeurtjes bij de E en de B.
Bij de B moest ik een grote volte maken. Toen ik ong. bij de A reed zag ik het deurtje bij de B helemaal openwaaien. Mijn paard schrok zich wilde, maar bleef netjes doorlopen en ging niet ineens anders lopen o.id.
Maarja ik moest nog mijn grote volte maken, en ik moest een stuk eerder de hoefslag af om, om dat deurtje heen te rijden, want ja ik kan moeilijk door die deur heen Vork
Met als gevolg dat ik dus geen nette grote volte had omdat ik véél eerder de hoefslag afging en dat eerste gedeelte dus niet netjes deed, voor de rest maakte ik een nette grote volte.
Ik kreeg helaas een 5 voor deze volte, met als commentaar dat het begin niet mooi was...
Hoe bekijken jullie dat als jurylid? Als er een deur openwaait onder je proef en je daardoor je figuur minder mooi kan uitvoeren, geef je dan mindere punten of let je daar even niet op?

mirjamalvaro

Re: Aan de juryleden, deur waait open onder proef, hoe te beoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:20

Ik (als niet jury) zou de proef even stilleggen om de deur weer te laten sluiten Nagelbijten / Gniffelen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:23

Mijn moeder stond bij de E, en die vloog al naar de andere kant, maar dat duurd ook even voordat je daar bent. En ondertussen was er ook al een vriendin daar heen geschoten, maar die stond nog bij de uitgang/ingang bij de C, en dan ben je er ook niet in 10 seconden... maar ik had hun niet zien vertrekken, dus had al een paar keer geroepen of iemand die deur dicht wilde doen, maar niemand reageerde Clown en evenlater zag ik mijn moeder en die vriendin daar gelukkig staan en die hielden die deuren vast!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:32

Ik heb een keer gehad met een buiten wedstrijd dat een ander paard mijn ring achterwaarts in stormde(geen hekjes alleen bordjes) en ik dus eerder af moest wenden om mijn keertwendingen te maken, want pony ging echt niet meer vooruit. Stond er ook op protocol: te vroeg gewend.. Terwijl die pony daar stond en ik er echt niet doorheen kon Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:36

Dat vind ik altijd een beetje flauw.
Ik heb eigenlijk nog maar een keer interruptie gehad door een paard in de ring ernaast die zijn ruiter afgooide en bij mij de ring insprong (wel hekjes dus), waarop mijn paard tegen de hand kwam en even helemaal terugkwam. Ik heb hem verder gereden en weer in de hand gesteld en had gewoon een 7 met de opmerking 'netjes hersteld'.
Daarnaast een keer een klein kindje dat ineens over de hoefslag van mijn ring wandelde (stuk of 30 ringen met alleen bordjes, was dus ook niet zo duidelijk) en toen heb ik maar paard stilgezet, ouders hebben het kindje snel gepakt en ik ben weer aangedraafd. Heb ik ook geen puntaftrek voor gehad.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:40

Ik vindt het ook flauw dat je puntenaftrek krijgt voor zoiets. JE kunt moeilijk door een hek, paard of iets anders rijden. Verward

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:59

daarom vroeg ik het ook iig aan een jurylid hoe die dit zou beoordelen Bloos

Maargoed aan de ene kant snapte ik het wel en maakte ik er ook geen punt van want ik had toch zowieso al een wp (anders had ik er zeker weten wél een probleem van gemaakt Clown ) maar aan de andere kant, tsja ik kon er ook niks aan doen...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:03

Ik had je waarschijnlijk even laten stoppen om iemand even de tijd te geven om de deur weer te sluiten.

Als een ander paard de ring in komt tijdens een buitenwedstrijd laat ik de proef ook even stoppen als de ruiter hinder van het andere paard ondervindt.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:39

mm beetje flauw dat ze er minder punten om geven. je kunt onmogelijk dwars door die deur heenrijden natuurlijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:27

Ik zou er zeker niet minder om gaan punten. Andere combinaties hebben die pech ook niet gehad.

Ik heb zelf vorig jaar meegemaakt dat ik in een ring reed die parallel lag aan een openbare weg. Komt er opeens een mestwagen achteruit mijn dressuurring in gereden met de sproeier (water) aan! Mijn paard schrok zich wild. Ik heb doorgereden en kreeg na de proef ook nog eens op mijn donder van het betreffende jurylid dat ik teveel aandacht had besteed aan die mestwagen. Ik had zeeeeer weinig punten.
Nou ja.... dan ben je imo als jurylid echt verkeerd bezig.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:29

dat is echt bizar Lachen

ik zou zeker "trots" op een starter zijn die dit gewoon uit kan rijden en op kan lossen.

Niet dat je er extra punten voor moet krijgen, maar ik had minstens de proef stilgelegd

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:45

ik had afgelopen week een hond los in mijn ring ben doorgereden op mijn volte maar kon de hoefslag niet raken want daar liep hondlief maar kreeg gewoon punten aftrek met commentaar hoefslag niet geraakt...

Had ik dan die jack russel moeten vermorselen ??

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 09:55

Ik vind het een beetje apart. Je zou denken, netjes op gelost en gewoon normaal beoordeeld (vanaf het punt waar je wel gewoon langs kon rijden).

Zoals de voorbeelden van Urielle vind ik het veel netter opgelost.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:00

Puntenaftrek voor zoiets krijgen vind ik echt niet kunnen, jij kan er als ruiter toch niks aan doen, net alsof jij voor de lol een hond in de ring heb lopen of expres deuren open laat waaien Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:00

Ik heb het ook eens gehad
Het was een Z ring en de laatste 20 meter om de baan in te korten was ingekort met kleine denneboompjes
1 was er ook omgevallen op de hoefslag.
Kawa vond het wel mega eng en de middendraf richting dat boompje misslukte helemaal, toen zag ik het omgevallen boompje pas, want ik was eerder druk bezig hem die richting in te krijgen en snapte niet wat hij nu aan het mutsen was.

Ook gewoon een slecht punt, niet over nieuw kunnen doen en de jury leek zelfs wel gepikeerd dat mijn voorlezer de boom recht ging zetten Verward

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:04

Wat een rare situaties worden hier aangehaald zeg, wat verwachten die juryleden dan? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:05

Ik denk omdat Kawa spring paard is ik de rest van de proef maar moest gaan springen Tong uitsteken Haha!

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:11

Ik lees met oprechte verbazing wat sommige juryleden kort door de bocht kunnen zijn zeg. Wij hebben nu eenmaal het recht om de proef stil te leggen en de eventuele openzwaaiende deur/loslopende hond/ langsrijdende sukkel te verwijderen/ tot de orde te roepen. Ik heb het zeker in het buitensezioen meerdere keren meegemaakt dat zoiets gebeurde en stopte daar waar het mogelijk was de proef en kijk hoever de proef was. Of helemaal overnieuw of vanaf een bepaalt punt weer beginnen. In de gevallen dat de combinatie wel door kon rijden geef ik er zeker geen aftrekpunten voor. Wat een flauwekul om dat wel te doen zeg!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:21

Ik heb in Waspik in het Z1 een keer gehad dat er zo'n 4/5 meter naast de ring een paar van die hele grote strobalen lagen. Shine liep ontzettend te miepen en wilde daar de hoefslag niet over, sprong zelfs om en ik werd best pissig want die dingen liggen bij ons gewoon regelmatig op het pad en daar zijn ze nóóit eng (boerenbedrijf hè Haha! ). Tot de jury belde en haar hokje uitkwam, recht op de balen afliep en er 3 kids van een jaar of 5 uit wegstuurde. Die zaten daartussen/achter te spelen en dat was dus wél eng Ja. Ik mocht geloof ik 4 onderdelen overnieuw rijden, vond dat wel heel netjes van desbetreffende jurylid en heb haar daar uiteraard na afloop vriendelijk voor bedankt!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:39

Als het paard er niet heftig op reageert zou ik de proef door laten gaan. De proef stoppen levert vaak ook weer spanning op. Ik zou echter geen aftrek in de punten geven als het paard wat kijkerig doet of iets spanning heeft.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:43

Sommige juryleden ook Boos!
Ik heb het gelukkig nog nooit in mijn proef aan de hand gehad, wel een keer vlak voor ik moest beginnen. Waait er echt een enorme deur open met veel kabaal. Dus de ringmeester loopt er snel naar toe om dicht te doen. De ringmeester was nog maar net in de bak richting de deur, hoor ik de lezer door de microfoon. JE MOET NU BEGINNEN! Dus ik kijk nog zo om van ja, hoe dan. Roept ze nog een keer ( en duidelijk in opdracht van de jury ). Boos! Ik heb mooi gewacht, had volgens mij -2 voor het eerste onderdeel. Nou ja, jammer dan, zo kan je toch niet rijden.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:51

Urielle schreef:
.
Daarnaast een keer een klein kindje dat ineens over de hoefslag van mijn ring wandelde (stuk of 30 ringen met alleen bordjes, was dus ook niet zo duidelijk) en toen heb ik maar paard stilgezet, ouders hebben het kindje snel gepakt en ik ben weer aangedraafd. Heb ik ook geen puntaftrek voor gehad.

Zo had ik een keer een hond voor mijn neus toen ik bij B aan moest springen. Meneer had niet door dat hij met zijn hond door de ringen wandelde. Ik stond kon nog maar net op tijd halthouden en toen de meneer in de gaten kreeg dat zijn hond mij 'lichtelijk' in de weg stond, sprong ik direct aan en vervolgde mijn proef. Ik kreeg ook zevens voor dat stuk, met een compliment voor het oppakken.

En een keer koos een losgebroken paard er voor om in mijn ring te verblijven, toen ik voor het eerst met een heel ril paard op concours was. Hij vond andere paarden toen nog heel spannend en ik wilde het opgefokte, losgebroken paard niet wegjagen, dus ik reed rustig naar hem toe, zodat de mensen hem na veel pogingen eindelijk konden pakken.
Daarna gaf de jury aan waar ik weer kon beginnen. Ik werd zelfs nog 4e met die proef.

Ik bedoel hier mee te zeggen dat ik het ook erg flauw vind dat de jury zo reageerde. Ik heb alleen maar de ervaring dat ze je juist tegemoet proberen te komen als je gehinderd wordt in de proef.

Melissa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:01

Het domste wat ik zelf ooit mee heb gemaakt is het volgende: Bloos
Ongev. 1 jaar geleden (reed toen L1) had ik een indoor wedstrijd in een 20x60 rijbaan.
Deze was afgezet door witte klap hekjes (de meeste kennen deze denk ik wel).
Had een oefening dat ik van hand moest veranderen over de diagonaal in middendraf richting de hekjes! Dat ging allemaal goed tot dat.............. mn paard een van die hekjes meenam!!!
Hij was met zijn linker voor been in zo'n hekje gaan staan en ja... nam deze mee.
Ik in de stress, mn lezer hekje verwijderd en benen nagekeken.(toch zo'n 2 min proef stop gezet)
Geen reactie van de jury, dus ben ik "gewoon"doorgereden.
Uiteindelijk 2e met 160 pnt (oude telling) en GEEN commentaar van de jury.
Dus zo zie je maar dat ze echt niet altijd moeilijk doen
Pling Pling

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:16

Het ligt een beetje aan de situatie, hoe mensen het oplossen. Je kunt de proef wel stil leggen maar dan haal je mensen ook uit hun concentratie.
In jouw geval had ik de proef niet stil laten leggen maar afhankelijk van hoe je de rest van de volte door kwam, een 6 of 7 gegeven. Iig geen 5 of lager.

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 12:21

belachelijk vind ik t als juryleden daarom punt aftrek geven!