zand/klei waarom eet ze dit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

angelq

zand/klei waarom eet ze dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 12:04

en weer een vraag Tong uitsteken als mijn paard in de buitenbak loopt dan graaft ze kuilen.
dan gaat ze ineens likken zand/klei ze krijg van alles
wormenkuuren, vitamiene , knoflook, groene friek, sport biks, hooi, fruit, en heeft een zoutblok in de stal hangen het is voor mij een raadsel
wie herken dit of wie heb er tips? want me rug die vind het niet zo erg fijn meer als ik al die kuilen eerst moet dichten als ik wil rijden Tong uitsteken Boos!

Alytuiere

Re: zand/klei waarom eet ze dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:08

wat voor zoutblok heb je? Ik mis namelijk de mineralen in je rijtje Knipoog

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:09

ja die van mij doet dat ook altijd Bloos en idd inprencipe zou ze niks te kort moeten kunnen komen Bloos mss wel gewoon lekker.. of een appart stofje wat er in zit Clown

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:14

Zand (of mest) eten duidt vaak op een tekort aan mineralen. Dus verstandig om eens te kijken wat hij aan mineralen binnenkrijgt via zijn voer en eventueel de voeding aanpassen. En zorgen dat hij niet in een kale weide staat is ook wel handig.
Ik zou wel uitkijken met een paard dat zand eet, ze kunnen er zandkoliek van krijgen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 12:19

Groene friek? Foenegriek! Haha.

Kribbebijten, mest eten etc. komt vaak door een tekort aan grazen of ruwvoer en verveling. Kan ook dat het paard het heeft leren eten. Toen mijn vz paard op stro stond at hij de hele stal leeg. Hebben we hem dus snel vanaf gehaald, maar nu hij op zaagsel staat (maar wel genoeg ruwvoer en mineralen krijgt) eet hij soms nog steeds zijn eigen mest. Doet hij in de paddock ook wel eens.

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:44

Omdat ze een tekort heeft aan mineralen die wel in klei zitten, zand eten gebeurt wel eens uit verveling

angelq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:12

cindysponys schreef:
Groene friek? Foenegriek! Haha.

Kribbebijten, mest eten etc. komt vaak door een tekort aan grazen of ruwvoer en verveling. Kan ook dat het paard het heeft leren eten. Toen mijn vz paard op stro stond at hij de hele stal leeg. Hebben we hem dus snel vanaf gehaald, maar nu hij op zaagsel staat (maar wel genoeg ruwvoer en mineralen krijgt) eet hij soms nog steeds zijn eigen mest. Doet hij in de paddock ook wel eens.

hahaha ik heb wat met die griek Tong uitsteken

angelq

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 19:15

moet ik dan apart mineralen kopen of zit dat ergens extra in?

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 20:22

Ja ik denk dat je gewoon extra mineralen moet kopen !

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:49

laat eens een prof naar je dieet kijken, ik heb het idee dat je heel veel overbodige supplementen voert, en dat trekt belangrijke verhoudingen krom. hoe zit het met de samenstelling, en het type van de grasmat, en hoe is het hooi? deze twee zaken moeten het hoofddeel van het dieet uitmaken (icm een mineralenblok), en niet de vitaminespuit (waarvan een teveel nare problemen kan geven, tot verlammingsverschijnselen aan toe) en de sportbrok.

wat voor mineralenblok heb je hangen?

rachillover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:03

angelq schreef:
moet ik dan apart mineralen kopen of zit dat ergens extra in?

Naast het ruw- en krachtvoer geef ik dagelijks 100 gram Semper Min ( hopelijk schrijf ik het goed ) daar zitten extra vitaminen en mineralen in. Het is te verkrijgen bij de betere ruitersportzaak en het zit in een grote groene emmer ( 5kg?) en het kost ong. 20 euro maar je doet er erg lang mee.
Mijn paard had een verminderde weerstand en het gaat nu stukken beter met haar, en ze vind het nog eens superlekker ook!

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 13:21

een tekort aan mineralen/vitamines.

Lauralco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:33

Probeer het eens met een Himalaya liksteen, zit alles in. Is verkrijgbaar bij de Paardendrogist.

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:39

Mijn merrie heb ik dus ook "betrapt" op het eten van/likken aan zand en mij is geadviseerd om een mineralenmengsel van Subli te voeren (is geadviseerd door een hom. dierenarts overigens). Als ze hier niet op reageerd komt de arts langs om haar lever en milt na te kijken (zand eten kan ook duiden op een verminderde lever en/of milt functie).
Dus we gaan eerst kijken wat ze op mineralen doet en als dat niet werkt wordt ze nagekeken.