paspoort en intentingen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pgent

paspoort en intentingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 19:15

Hallo,

Weet iemand op welke leeftijd een paard voor de eerste keer geent wordt?

Een kennis van mij wil wedstrijden gaan starten met haar pony. De eerste jaren is hij in het paspoort geent en daarna 2 jaar niet. Nu staat er in het Nederlands bij dat het paard tussentijds goed is geent maar ze mist ze dus wel in het paspoort terwijl de jaren ervoor en erna wel in het paspoort staan zegt ze. Is dit een probleem?

ik dacht nl dat dit alleen bovenaan mag staan dus voordat het paard een paspoort had.

Moska

Re: paspoort en intentingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:22

Het lijkt mij dat de basisenting dan weer opnieuw gedaan moet worden wanneer er een onderbreking is geweest. En vanaf die basisenting weer binnen de 365 dagen opnieuw enten. Mijn paard is vanaf veulen ingeënt en de eerste entingen staan in zo'n dierenpaspoortboekje en zijn later over gezet naar het paardenpaspoort.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 23:18

Als er in het paspoort een onderbreking is van de vaccinatiegegeven, telt dat als niet gevaccineerd en dus zal er een nieuwe basisenting moeten worden gegeven.
Dus twee vaccinaties met minimaal 27 en maximaal 92 dagen ertussen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:21

Het is wel geldig. Die regel bovenaan was met de overgang van entingsboekjes naar paspoort. Knipoog Iemand die ik ken start met een belgische pony met een belgische eigenaar en een belgisch entingsboekje, de stickers worden in het entingsboekje geplakt en ieder jaar komt er op een nieuwe regel "het entingsverleden enz" in het paspoort te staan. Dit is gewoon goedbevonden door de KNHS.

Even voor de personen die voor me hebben geantwoord, de entingen zijn wel gegeven maar staan niet in het paspoort, in plaats van die entingen staat er de regel dat het entingsverleden correct is. Knipoog

En op welke leeftijd een paard ge-ent wordt, sommige met 4 maanden, sommige op 6 jaar voor het eerst.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:33

Misschien dat voor zulke specifieke gevallen, zoals een buitenlands paard, uitzonderingen gelden, maar als er eenmaal begonnen is met de vaccinaties in het paspoort op te schrijven, moet hiermee worden doorgegaan.
Dus als die regel bovenaan staat, waarna er een reeks vaccinaties staat opgeschreven, is het goed, maar als ik het goed begrijp, staan hier een reeks vaccinaties, dan 'ontbreken' er een paar in het paspoort, waar dan die regel staat geschreven, waarna de vaccinatiegegevens weer doorgaan.
En voor zover ik weet is dat niet toegestaan.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:28

Mijn pony is wel al jaren op tijd geent, maar dit staat niet in het paspoort omdat ze deze winter pas gechipt is en een paspoort is aangevraagd. Deze gegevens staan wel in het entboekje volledig ingevuld... wordt dat gezien als voldoende 'bewijsmateriaal'?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 19:23

Dat kun je opzoeken in de wedstrijdreglementen. Het antwoord is nee, dit is niet voldoende, wat je moet doen kun je dus in de reglementen vinden.