Paard trapt nog steeds als je de singel onder de buik wil ha

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Precious20

Paard trapt nog steeds als je de singel onder de buik wil ha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:04

Ik hoop dat ik het juist geplaatst heb, anders bij voorbaat mijn excuses.

Allereerst een kleine toelichting: mijn huidige zadel past! Het is nog geen maand geleden nagekeken door een bekwame zadelmaker. Mijn paard zelf is nagekeken door 2 verschillende DA's, 2 verschillende fysio's (zij hebben het zadel trws ook bekeken) en een osteophate. Hij is in perfecte gezondheid Lachen

Hier ben ik natuurlijk erg blij om maar dit neemt het probleem niet weg. Mijn paard trapt nl. als je onder zijn buik reikt om de singel te pakken. Hij trapt wel niet raak maar fijn is natuurlijk anders! Zodra de singel rond zijn buik is en je begint aan te singelen is er niets meer aan de hand. Dat is nou net hetgeen wat ik zo gek vind!
Ik heb wel een vermoeden wat de oorzaak van dit gedrag zou kunnen zijn... Mijn paard heeft een tijdje een slecht passend zadel gehad. Het zadel was te klein voor hem geworden en dit resulteerde in spieratrofie in de schoftstreek. In die tijd was hij écht niet te genieten bij het opzadelen. Logisch want hij had pijn!

Aanvankelijk dacht ik dat bij de komst van een nieuw en passend zadel dit gedrag wel vanzelf zou afnemen. Helaas blijkt dit niet waar te zijn... Het gedrag is wel verminderd maar het is niet weg.

Hebben jullie mss enig idee waarom hij dit nog altijd doet? En hoe ik ervoor kan zorgen dat het gedrag verdwijnt?

KimWelsh

Re: Paard trapt nog steeds als je de singel onder de buik wil ha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:08

Ik denk helaas toch dat dit om een kwestie van tijd gaat. Als hij lang met een slecht passend zadel heeft rondgelopen en steeds heeft getrapt, kan dit trappen zelfs een gewoonte zijn geworden. Probeer hem (evt samen met iemand) eens af te leiden tijdens het aansingelen door bijvoorbeeld wat lekkers voor zijn neus te houden of hem te roepen. Wellicht kun je het zo proberen te doorbreken. Straffen moet je hem zeker niet, hierdoor zal hij de singel alleen maar als nog enger gaan ervaren wat het trappen waarschijnlijk alleen maar versterkt. Maar dat doe je gelukkig ook niet. Succes ermee iniedergeval!

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:09

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al....Je paard heeft een nare ervaring opgelopen met zadels en dat zal hij voor altijd blijven houden, ook al past dit zadel wel goed!

Had ook een paard op de manege die niemand durfde op te zadelen ook omdat hij beet en trapte. Hij had nu een op maat gemaakt zadel, maar nog bleef hij trappen....

zit er nou eenmaal in en is er moeilijk weer uit te krijgen. Gewoon heel rustig doen met opzadelen, veel praten en rustig de singel gaatje voor gaatje aanhalen. Zo kun je het prettiger maken voor je paard Lachen

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:12

Die van mij heeft een drukking gehad van de singel. Nu een perfect passend zadel & singel maar hij zal (vrees ik) altijd blijven trappen. Je doet er niets aan....

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:25

Bedankt voor de reacties tot nog toe! Lachen

@ KimWelsh: ik heb mijn oude zadel ongeveer een half jaar gehad. Ik kan niet precies zeggen wanneer het niet meer paste maar het zadel was 5 maanden oud toen mijn paard het echt klaarblijkelijk liet merken. Toen ben ik dan ook op zoek gegaan naar een ander zadel.

Ik heb hem idd nooit gestraft voor dit gedrag. Wel eens geroepen op hem maar dat hielp niet. Daar werd hij alleen maar bozer van. Afleiden met lekkers hebben we ook al geprobeerd. Zonder succes... Hij kijkt dan wel vrolijk maar trapt alsnog.
Ik kan begrijpen dat hij de singel naar vind maar ik snap eigenlijk niet goed waarom hij alleen maar trapt als je de singel onder zijn buik wil doorhalen. Als je aansingelt, wat mijn trws het meest vervelende lijkt, doet hij helemaal niets.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik gaatje voor gaatje aansingel.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:28

mischien is het goed om een singel met elastiek te gebruiken groeten fuego

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:29

Heb ik ook al geprobeerd, net zoals een leren singel en een neoprene singel (mijn huidige). Maakt geen verschil
Ik denk dan ook dat het probleem niet bij de singel zelf zit maar bij zijn buik.

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:30

Die van mij kreeg juist die drukking door een neoprene singel (die bewegen helemaal niet en gaan daardoor verdikkingen veroorzaken). Ik heb er nu eentje van Thorowgood en die werkt super!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:31

wat doet hij als je de dekensingels wil pakken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:32

Met welk been trapt hij? Voor of achter? Zorg dat je met je hoofd uit de traprichting blijft, dus als hij achter trapt, pak je de singel met je rechter hand, trapt hij voor, met je linkerhand. Of je gebruikt een stukje ijzerdraad om de gesp te pakken, blijft je hoofd helemaal uit de buurt van de benen.
Probeer eens aan te singelen van de andere kant? Dat doorbreekt het bekende patroon.
Trek het voorbeen naar voren na het aansingelen, zodat er echt niets dubbel kan gaan zitten.
En anders denk ik toch echt dat je er mee moet leren leven. Of je moet dit gedrag nu echt ongenadig gaan afstraffen omdat daar geen reden voor is, maar of dat eerlijk is?

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 17:40

@ Lielle: naar de voorste dekensingel trapt hij maar naar de achterste niet. Hij trapt overigens ook naar de longeersingel.

@ UK_eef: ik heb nog nooit een drukking gezien op mijn paard. De neoprene singel lijkt hem juist beter te bevallen dan eender welke andere. Jammer dat die niet werkte voor jouw paard.

@ Cassidy: hij trapt met zijn achterbenen (meestal het linkerachterbeen). Hij trapt wel niet gericht naar mij maar ik zorg uiteraard wel dat ik met mijn hoofd uit de buurt blijf Ja Ik heb ook al geprobeerd met een ijzerdraad de singel te pakken. Ok ik heb de singel dan wel en mijn hoofd is veilig maar hij blijft trappen...
We hebben hem ook al eens met 2 proberen op te zadel zo doende dat ik aan zijn rechterkant stond en de singel doorgaf aan de persoon die aan de linkerkant stond. Aansingelen aan de rechterkant heb ik ook al gedaan. Maakt allemaal geen verschil
Voorbenen naar voren trekken na het aansingelen gebeurt standaard Lachen zodat er zeker geen vel geplooid tussen de singel zit.
Hem afstraffen wil ik echt niet want dat is imo niet eerlijk. Maar ik hoopte dat er een vriendelijkere manier was waardoor ik hem toch zou kunnen leren dat de singel geen pijn doet.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:48

Waarschijnlijk heeft hij het zich toch een beetje gewoonte gemaakt. Op het moment dat je het aansingelen doorzet voelt hij direct dat het geen pijn doet (het past immers allemaal) en laat hij het dus. Ik weet niet of je hier nog echt iets aan kunt doen... wellicht verminderd het met de tijd...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:04

bij het pakken van de singel meteen iemand een brokje laten geven?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:26

Ik heb dit net bij de hand gehad. Ook door een slecht passend zadel. Ik mocht geen singel meer omdoen (ook longeersingel) of ik kreeg een kont naar me toe, ze beet en was aan het hippen.
Ik heb na behandeling van fysio eerst geoefend met de longeersingel.
Mijn vriend heeft me geholpen. Ik heb haar eerst laten snuffelen aan de singel en daarna haar gewreven met de singel. Toen hebben we hem opgelegd, eerst nog niet vast gedaan. In de tijd dat ik hem oplegde, gaf mijn vriend een snoepje. Eerst veel onrust, maar na ong 6x herhalen ging het goed.
De volgende dag weer hetzelfde. Ze verviel eerst weer in het oude gedrag, maar ze had minder herhaling nodig voordat ze rustig bleef. Wel hebben we iedere beloond met een snoepje.
Na een dag of 4 bleef ze helemaal rustig bij het opleggen. Natuurlijk uitgebreid beloond.

Toen pas ben ik verder gegaan met aansingelen, gaatje voor gaatje. Bij het eerste gaatje braaf, snoepje. Paar pasjes lopen (i.v.m. opblazen v.d. buik) en weer een gaatje. Weer braaf, snoepje.
Dit had minder tijd nodig, een dag of 2.
Toen mijn nieuwe zadel een week later kwam, konden we zonder problemen zadelen. Ze krijgt na het zadelen een snoepje als beloning.
Opstijgen was eerst nog wel een probleem. Ging ze ook dansen en dreigen met slaan. Ik heb dr boos toegesproken en klap onder dr buik gegeven, ook houdt iemand dr vast en leunt op de andere beugel, zodat het opstijgen makkelijk gaat. Op het moment dat ze rustig stond, opgestegen. Rustig gaan zitten en beloond met stem en aaien.
Dit verzet wordt iedere keer minder en gister na 5 dagen kon ik zonder hippen opstijgen. Ze loopt heel fijn onder haar nieuwe zadel, ze heeft weer plezier in het werk en daardoor gaat ze het zadel weer associeren met iets fijns.

Ik wens je veel succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:38

Maak iets aan de singel zodat je veilig de singel kunt pakken en blijf die beweging heel rustig net zo lag herhalen totdat hij stopt met trappen. Dan onmiddelijk stoppen en iets heel anders gaan doen. bv terug naar stal of wei, wandelen, etc. als het maar leuk is en er geen singels bij komen. Als je zonder reactie de singel kunt vastmaken ga je gewoon met zadel erop verder. Niet alleen rijden, maar doe het bv ook als "decoratie" op, zodat het er gewoon bij hoort.

Snoepjes geven moet je hier mee oppassen dat je niet juist het trappen beloont. Je kan het wel gebruiken, maar dan moet je timing heel precies zijn.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 20:38

Ankem en Tamary bedankt voor de tips! Belonen met snoepjes of brok had ik nog niet geprobeerd om de reden die Tamary aanhaalde. Maar misschien is het toch wel het overwegen waard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:18

Idd het snoepje (of een plukje hooi, dat duurt wat langer) geven voordat je de singel pakt. Pas als hij met zijn hoofd bij het eten is, kun je die singel pakken.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:21

Ons paard heeft het ook.
Ze heeft alleen nooit verbetering gehad.
Ze doet het altijd, ene keer wat meer dan de andere.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:28

Ik denk dat het heel veel oefenen wordt, en vooral rustig blijven, en geduld hebben.

Maar ik had even een vraagje, doet hij dat ook als je bosrtelt onder zijn buik? of is het echt puur alleen op voor de singel?

Anders kan je intussen je de buik borstelt er met de singel overheen, en dan rustig vastmaken.

Of een keer de wei in gaan, longeersingel mee, en opleggen, niet vastmaken, maar dat hij dus leert dat het een "gewoonte" is, en geen pijn doet Lachen Later kan je desingel wel eens proberen vast te maken, let wel op je iegen veiligheid Knipoog

Iig succes Lachen

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 21:52

Lielle schreef:
Idd het snoepje (of een plukje hooi, dat duurt wat langer) geven voordat je de singel pakt. Pas als hij met zijn hoofd bij het eten is, kun je die singel pakken.

Dát heb ik al geprobeerd. Dan trapt hij alsnog. Ik wil nu eens gaan oefenen met hem zoals Ankem en Tamary het voorstellen. Dus steeds maar herhalen totdat hij het gewoon wordt en als hij niet meer trapt naar de singel belonen met een snoepje.

@ suusje26: als je zijn buik borstelt doet hij niks. Hij vindt het nog leuk ook Lachen het is echt alleen als je de singel wil pakken. Het is dus zeker geen slecht idee om dat fijne gevoel te koppelen aan de singel! Ga ik zeker eens proberen! Ja
Zadel of longeersingel opleggen is echter geen probleem. Hij trapt pas als je onder zijn buik reikt om de singel te pakken. Eens je de singel vast hebt, is er niets meer aan de hand.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 01:10

tijd tijd tijd!! neem is een haak ofzo om de singel te nemen? en ze zal je hand dan niet zien gaan onder der buikje en in het begin zal ze mss iets rustiger zijn geef ze een wortel ofzo? alvast suc6

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 05:49

Ik heb mijn paard in die week van het oefenen wel in die zin vrijgegeven dat ze de hele week geen zadel of longeersingel omhoefde.
Ik longeerde gewoon met hoofdstel en enkele lijn. Na het longeren in alle rust geoefend met de singel. Zo leg je er niet teveel druk op en ga je niet te snel. Je moet met kleine stapjes werken. En elke verbetering, hoe klein ook, belonen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 06:02

Mijn paard doet het ook. Maar ik geef haar een plak hooi, daarin verbijt ze haar frustratie en ik kan rustig haar singel pakken. Het werkt voor ons beiden goed. Misschien lukt het jou ook op deze manier om de cirkel te doorbreken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 09:10

friendly gamen is een gerichtere aanpak, en zou hierin veel voor je kunnen doen.

mijn zusje heeft een haf, die in het begin (toen verzorgde ze het paardje nog bij iemand anders) trapte bij het zadelen. dit zadel deed ook pijn, eigenaar heeft er nooit naar laten kijken. het was echter niet te missen, en mijn zusje regelde een ander zadel. bij de eerste keer was het paardje nog wantrouwig, de tweede keer werd dat minder en daarna heeft ze het nooit meer gedaan.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 09:21

merrieveulen schreef:
friendly gamen is een gerichtere aanpak, en zou hierin veel voor je kunnen doen.

Kan je dit even uitleggen aub? Lachen