ruin bespringt mijn merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Olita

ruin bespringt mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 11:44

Mijn merrie staat al een paar maand bij een nieuwe stal.
Sinds 2 weken mogen de paarden weer in de wei.
Nu is ollie erg hengstig.
Er loopt een halflinger ruin die nog niet heel erg lang ( half jaar tot een jaar denk ik ) gecastereerd is.
Nu blijkt van horen zeggen dat hij ollie telkens bespringt. Nu weet ik ook niet zeker als het alleen erop springen is en of hij daadwerkelijk zit te paren. Tot hoelang is dit nog mogelijk dat ruinen dit merries kunnen doen?
Mijn hoofdvraag eigelijk is stel dat hij nog bij haar binnen kan komen, aan de hand hoevaak dit gebeurd is dit dan schadelijk voor ollie? als infencties?

Authentic

Re: ruin bespringt mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:46

Als hij erop springt kan hij wondjes veroorzaken bij je merrie (vooral op de zadelplek..) ruinen zijn overigens best goed in 't dumpen van hun viezigheid in andermans merries, vraag anders 'ns aan de eigenaar of diegene d'r ruin een beetje regelmatig schoonmaakt tusen z'n achterbenen. Nagelbijten / Gniffelen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:51

Als hij werkelijk tot de daad overgaat kan je merrie er zeer zeker infecties van oplopen. Daarbij willen sommige ruinen zich nog weleens in de schoft van de merrie vastbijten, en als hij voorijzers onder heeft ook voor krassen en wonden op de rug zorgen. Al naar gelang van de maat en het gewicht van de hengst is het ook niet zo fijn voor de merrie als hij iedere keer op haar springt. Ik zou het dus niet fijn vinden als mijn merrie in een gemengde groep komt te staan met ruinen die dekken.

Bonechi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:52

Sommige ruinen blijven hun hele leven denken dat de hele handel nog in gebruik is. Dit zie je vaker, zeker bij heren die laat geruind zijn.

Het levert inderdaad een hoop derrie op, met kans op infecties en wondjes. De merrie die ik bijrijd zit met hetzelfde probleem en blijft ook langer hengstig door de aandacht. Kun je ze niet op een apart landje zetten?

Olita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 12:00

Dat zal ik dan moeten overleggen met de eigenaar van het land. maar ik vind het ook niet prettig. Gister liep ik met haar voorbij zijn stal en probeerd ze stil te staan en dan laat ze weer vocht achter...
Krijgt ze dan wondjes en infecties binnen in het lichaam? hoe merk ik dit?

De eigenaar van die halflinger doet nu al een poos niks met hem. Ze wil hem verkopen en komt eigenlijk bijna nooit bij m.

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:10

Mijn ruin wil ook nog wel eens op een merrie springen, terwijl hij wel vroeg gecastreerd is (voor zijn 2e jaar). Hij heeft geen hoefijzers dus de eigenaresse van de merries hebben er geen problemen mee, de merrie houdt er niks aan over. Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 15:16

Olita schreef:
Krijgt ze dan wondjes en infecties binnen in het lichaam? hoe merk ik dit?

Geen wondjes in het lichaam, en een bacteriele infectie van de baarmoeder is ook niet altijd van buitenaf te zien. Het kan alleen heel lastig worden als je je merrie ooit wilt laten dekken, kans is groot dat ze dan maar moeilijk drachtig te krijgen is, en eerst moet worden gespoeld voordat er kans is op een succesvol innestelen van de vrucht. Helemaal als een hengst natuurlijk dekt kan hij door jouw merrie zelf wat oplopen en dat zo meeslepen naar de volgende merrie. Daarom vragen heel veel hengsteneigenaars van hengsten die natuurlijk dekken ook een controle van de DA of je merrie schoon is.

Het dekseizoen is eigenlijk heel kort. Als je merrie niet schoon is (en die test of je merrie schoon is kan pas gedaan worden als je merrie hengstig is) en er moet gespoeld worden, moet je daarna nog een maand wachten tot de volgende hengstigheid. Je bent dus zeker twee maanden verder. Bij een dekseizoen van een vier a vijftal maanden is dat gewoon heel veel.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 01:46

niet goe voor die merrie er is wel 1 voordeel drachtig kan ze niet worden suc6