Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Rhodos schreef:Ik ben op zoek naar de 'keiharde regels' als het gaat over de combinatie auto - aanhanger.
Ik weet wanneer je een BE rijbewijs moet hebben maar ik heb een discussie over het volgende:
Het trekvermogen van je auto moet dat gelijk zijn als het maximaal laadvermogen van de aanhangwagen?
Stel: Auto mag maximaal 1200 kilo trekken. Trailer weegt 600 kilo en het paard ook (=1200 kilo) mag dat dan achter de auto die maximaal 1200 kilo mag trekken? Of moet je afgaan op het totaal laadvermogen van 1600 kilo van de aanhangwagen en moet je dan dus een auto hebben die maximaal 1600 kilo mag trekken?
Ik ben benieuwd of iemand weet waar ik de regelgeving hierover kan vinden want ik heb al bij de RDW, BOVAG, ANWB etc gezocht maar kom er niet achter.
Rhodos schreef:Als ik naar Wiki ga, dan zie ik staan dat ik dus inderdaad naar het gewicht moet kijken wat ik op de trailer plaats en niet naar het totale laadvermogen van de trailer. Maar betaald Wiki ook mijn boete als ik aangehouden wordt en blijkt dat ik niet met mijn paard en trailer mag rijden achter mijn auto?

Rhodos schreef:Ik heb een mailtje gestuurd naar de politie en de rdw, ben benieuwd naar hun antwoord.
Rhodos schreef:Mijn opmerking is absoluut niet flauw bedoelt maar ik ben wel zo flauw dat ik het niet eerder overtuigd ben dat dat ik iets zwart op wit heb van ofwel de politie of de rdw. Het is dan ook een tip aan wiki om bronvermelding te plaatsen met daarbij de exacte regelgeving.