Wetgeving auto en trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneruth

Wetgeving auto en trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 10:35

Ik ben op zoek naar de 'keiharde regels' als het gaat over de combinatie auto - aanhanger.

Ik weet wanneer je een BE rijbewijs moet hebben maar ik heb een discussie over het volgende:

Het trekvermogen van je auto moet dat gelijk zijn als het maximaal laadvermogen van de aanhangwagen?

Stel: Auto mag maximaal 1200 kilo trekken. Trailer weegt 600 kilo en het paard ook (=1200 kilo) mag dat dan achter de auto die maximaal 1200 kilo mag trekken? Of moet je afgaan op het totaal laadvermogen van 1600 kilo van de aanhangwagen en moet je dan dus een auto hebben die maximaal 1600 kilo mag trekken?

Ik ben benieuwd of iemand weet waar ik de regelgeving hierover kan vinden want ik heb al bij de RDW, BOVAG, ANWB etc gezocht maar kom er niet achter.

Mizsz_Kitty

Re: Wetgeving auto en trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:44

maximaal laadvermogen moet je vanuit gaan, dacht ik....

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:53

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:54

PB Ikke eens, die weet er alles van..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:55

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 11:12

Delerium ik zie bij jou document alles staan over wanneer BE vereist is maar ik zie niet staan dat je bijvoorbeeld een lege 2 paardstrailer mag hangen achter een auto die 1200 kilo mag trekken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:16

Dat mag, zolang je tweepaardstrailer maar onder die 1200 kg blijft, je mag er dus zelfs nog wel een klein paard inzetten. Maar een echt lekker combi is het niet, dat mag duidelijk zijn.
Er is een maand ofzo geleden een heel uitgebreid topic over geweest, daar staat vanalles in, inclusief een melding wat er op het prikbord van de politie hangt Cool

Zilvandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:32

Ja, je moet altijd uitgaan van het totale laadvermogen + ledig gewicht van de trailer (dit staat op de papieren van de trailer). Het trekvermogen van de auto moet altijd meer zijn dan dit gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:34

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-04-07 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:34

het gewicht van de auto toch? toch niet alleen het trekvermogen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:06

Alles wat iedereen meld gaat over wanneer je B of Be moet hebben. Dat is al bekend. Ik ben zelf ook opzoek naar de wetgeving die het volgende bewijst:

(Komt uit de Bokt WIKI)

Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 12:09

Als ik naar Wiki ga, dan zie ik staan dat ik dus inderdaad naar het gewicht moet kijken wat ik op de trailer plaats en niet naar het totale laadvermogen van de trailer. Maar betaald Wiki ook mijn boete als ik aangehouden wordt en blijkt dat ik niet met mijn paard en trailer mag rijden achter mijn auto?

Op de site van het CBR staat enkel wanneer ik welk rijbewijs nodig heb niet of ik naar het totaal laadvermogen + lediggewicht van de aanhanger moet kijken of naar het gewicht wat ik op de trailer plaats. Ik zal de site over caravantrekken eens bestuderen.

Mag je auto 1500 kg trekken, dan mag je aanhanger dus maximaal 1500 kg wegen. Je mag hier best een 2-paardstrailer met een MTM van 2000 kg achter hangen als je je BE-rijbewijs hebt. Je moet dan wel zorgen dat je met beladen niet over die 1500 kg heen gaat, maar 1 paard laden dus. Bij twijfel op de weegbrug! deze tekst (of vergelijkbare) kan ik dus op geen enkele betrouwbare site vinden (infopolitie.nl - cbr - rdw)

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:10

voorbeelden

Voorbeeld 1
Ledige massa motorvoertuig: 700 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 730 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: aanhangwagen is lichter dan 750 kg

Voorbeeld 2
Ledige massa motorvoertuig: 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 950 kg
Vereist: rijbewijs BE
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en tevens meer dan de ledige massa van het motorvoertuig

Voorbeeld 3
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 850 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan 750 kg en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Voorbeeld 4
Ledige massa motorvoertuig: 2800 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 740 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan 750 kg

Voorbeeld 5
Ledige massa motorvoertuig: 1600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 2000 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is meer dan dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale combinatie is zwaarder dan 3500 kg

Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.

Voorbeeld 7
Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

zie hier de gegevens van je auto (gewicht etc)
https://www.rdw.nl/Ovi/Paginas/Default.aspx

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door verania op 11-04-07 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:14

Jarno, dit gaat weer over wanneer je B of BE moet hebben, dit is niet terzake doende.

@Rhodos, Ik zoek ook naar de feitelijke bewijzen hiervan. Ik heb nl een combinatie zoals beschreven staat in de WIKI.

Het schijnt ook alleen te mogen met aanhangwagens waarbij er op het kentekenbewijs vee-inrichting vermeld staat.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:14

Ik meende dus ook dat de auto het maximale gewicht van de trailer moest kunnen trekken. Blijkbaar is dit dus niet. Op zich vind ik het in mijn geval niet erg. Mijn auto mag een 1,5 paards trailer (vol) trekken. Bij een 1,5 paards trailer gaat het nog om een auto te vinden die het mag trekken. Maar dat is dus al moeilijker bij een 2 paards. Maar het zou wel makkelijk zijn als ik met mijn auto dus wel een 2 paards-trailer erachter kan hangen indien er eens eentje is die niet op een smallere trailer durft (of je veel mee moet nemen).

Indien het mogelijk is denk ik dat je het beste een auto voor de trailer kan zetten die het dus ook volgeladen aan kan/mag. Dan krijg je dus niet snel problemen. Bijvoorbeeld bij een ongeval of controle.

Passiepaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:16

Max. laadvermogen van de trailer, ik heb om die reden de papieren van de trailer laten veranderen bij het RDW omdat ik er net ietsje onder zat met max. te trekken gewicht van de auto.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:19

Ik heb dus een 2 paards zodat ik extra troep mee kan nemen. Er handig als je endurance rijd of veel troep hebt. Haha!

Daarbij is het zo als ik een keer met 2 paarden weg wil, ik alleen maar een andere auto hoef te lenen. Ik heb deze combi (auto mag 1500 trekken & MTM trailer 1800 kg) al een paar jaar, maar ben nog nooit aan gehouden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 12:33

Ik heb een mailtje gestuurd naar de politie en de rdw, ben benieuwd naar hun antwoord.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:33

Rhodos schreef:
Ik ben op zoek naar de 'keiharde regels' als het gaat over de combinatie auto - aanhanger.

Ik weet wanneer je een BE rijbewijs moet hebben maar ik heb een discussie over het volgende:

Het trekvermogen van je auto moet dat gelijk zijn als het maximaal laadvermogen van de aanhangwagen?

Stel: Auto mag maximaal 1200 kilo trekken. Trailer weegt 600 kilo en het paard ook (=1200 kilo) mag dat dan achter de auto die maximaal 1200 kilo mag trekken? Of moet je afgaan op het totaal laadvermogen van 1600 kilo van de aanhangwagen en moet je dan dus een auto hebben die maximaal 1600 kilo mag trekken?

Ik ben benieuwd of iemand weet waar ik de regelgeving hierover kan vinden want ik heb al bij de RDW, BOVAG, ANWB etc gezocht maar kom er niet achter.

Je moet kijken naar het maximale gewicht dus trailer + lading van de aanhanger.
dus niet wat erin komt te staan al zou je er een shet in zetten en is het gewicht oke voor de auto.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:42

Rhodos schreef:
Als ik naar Wiki ga, dan zie ik staan dat ik dus inderdaad naar het gewicht moet kijken wat ik op de trailer plaats en niet naar het totale laadvermogen van de trailer. Maar betaald Wiki ook mijn boete als ik aangehouden wordt en blijkt dat ik niet met mijn paard en trailer mag rijden achter mijn auto?

Een beetje een flauwe opmerking.
Er heeft destijds iemand uitgebreid uitgezocht ism met politie en RDW hoe het in elkaar zat, die tekst is in de FAQ gegaan (en dus weer in de Wiki)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:45

Rhodos schreef:
Ik heb een mailtje gestuurd naar de politie en de rdw, ben benieuwd naar hun antwoord.

Keep me posted will you?

Volgens de rijschool waar ik mijn E gehaald heb was het zo en volgens hen was er ook jurispudentie over te vinden...
@ urielle, wie was dat? Ik wil graag meer info!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 12:46

Mijn opmerking is absoluut niet flauw bedoelt maar ik ben wel zo flauw dat ik het niet eerder overtuigd ben dat dat ik iets zwart op wit heb van ofwel de politie of de rdw. Het is dan ook een tip aan wiki om bronvermelding te plaatsen met daarbij de exacte regelgeving.

Esperanza: ik zal het antwoord in dit topic plaatsen

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:52

Artikel 5.12.7

De last onder de assen van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum aslasten. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de last onder de koppeling niet meer bedragen dan in het kentekenregister of op het kentekenbewijs is vermeld.

De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum massa.

De som van de aslasten van autonome aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op het kentekenbewijs vermelde toegestane maximum massa.

(weet niet of je hier iets aan hebt)

komt trouwens bij de politie vandaan deze info
Laatst bijgewerkt door verania op 11-04-07 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:59

Rhodos schreef:
Mijn opmerking is absoluut niet flauw bedoelt maar ik ben wel zo flauw dat ik het niet eerder overtuigd ben dat dat ik iets zwart op wit heb van ofwel de politie of de rdw. Het is dan ook een tip aan wiki om bronvermelding te plaatsen met daarbij de exacte regelgeving.

Nee, snap ik ook wel maar het komt zo banketstaaf over tegenover degene die wellicht veel tijd en moeite gestoken heeft in het uitzoekwerk.
(en als je ziet hoe weinig mensen zelfs bij de verkeerspolitie durven zeggen hoe het zit is het ongetwijfeld ook een heel werk geweest)

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 13:12

Je hebt ook wel gelijk hoor, voor degene die er veel energie in heeft gestoken klinkt het niet aardig maar ik meen het wel. Sommige wetenswaardigheden/feiten wil je gewoon echt 100% zeker weten en dan vind ik Wiki geen bron waar ik rechten aan kan / mag ontlenen.

Jouw zin tussen haakjes snap ik niet Urielle.. Het moet toch een hele simpele wetgeving zijn?