paard gekocht nu problemen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

horsedance

paard gekocht nu problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 08:29

hallo

ik heb vorig jaar een paard gekocht van een vriendin van mij een merrie van 12 jaar oud.
het paard is bij die vriendin van mij gekomen toen het 4 jaar oud was en ze hebben er ook zadelmak gemaakt en
daarna heeft het paard 6 jaar stil gestaan.
Na de koop ben ik er ook mee gaan werken en voornamelijk eerst ook grondwerk waarna ik er naar 7 maanden
naar een manege heb gebracht om haar daar weer in te kunnen laten rijden en dat was daar niet mogelijk ze was daar
als een gevaarlijk rijpaard aangsteld i.v.m. met een trauma uit het verleden.
Toch eigenwijs en heb er iemand anders een kennis bij laten kijken en ook hij constateerde het geval maar aangezien
er een medisch probleem was dacht ik dat het daar door zou komen en ook dit was opgelost en heb er dan alsnog afgelopen
half maart bij de manege geprobeert te laten inrijden waar ik ook les maar ook hier werd er hetzelfde geconstanteerd dat het een
gevaarlijk rijpaard was en heb er ook een paardendierenarts bij laten komen die een psychisch trauma heeft ontdekt bij het paard en je kan het paard het ook niet gewoon benaderen als het paard het halster af heeft.
ik heb van alles met het paard geprobeerd en zelfs tot het aanleren van het halster om te laten doen op het moment als ik het wil.
Ik heb de vorige eigenaresse hiervan de hele situatie op de hoogte gesteld maar ze blijft erbij dat er niks is met het paard en zegt
dat ik het paard zelf traumatisch heb gemaakt door het op 2 verschillende maneges te zetten.
Ik weet zelf dat een paard hiervan niet traumatisch word.

ben ten einde raad wie weet wat ik nu nog kan hieraan kan doen ,heb het paard gekocht om er op te kunnen rijden.

groetjes horsedance

Trammelanda

Re: paard gekocht nu problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:31

Ehm, een moeilijk geval.
Ik zou met die 'vriendin' van je om de tafel gaan zitten, en haar eens goed ondervragen wat ze allemaal heeft 'uitgespookt' met het paard.. en waarom ze het 6jaar heeft laten stilstaan ??
Je kan de antwoorden bij haar vinden denk ik.
Dit is het eerste wat in me opkomt!

Succes

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:33

Ik denk ook dat er een reden moet zijn om een paard 6 jaar lang stil te zetten......

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:40

demn, leer eerst eens met leestekens typen en lees je tekst door voor je het plaatst. het is zeer moeilijk te lezen!

verder kun je niets meer doen t.o.v. de vorige eigenaar. daar is het te lang geleden voor. je had zelf beter na moeten denken en moeten weten waarom het paard 6 jaar stil heeft gestaan. toch, omdat je zegt dat het een vriendin van je is, zou ik eens met haar om de tafel gaan zitten.

verder denk ik dat, wat het trauma ook was, het paard dat moet verwerken. dit heeft tijd nodig, en geduld en eventueel hulp van derden. misschien dat bach-bloesems iets zijn voor jouw paard. en verder kun je kijken of je je paard niet op een natural-africhtingsstal kunt zetten. daar gaan ze toch net wat anders met het dier om, en heb je kans dat ze haar wel `normaal` kunnen krijgen zegmaar. ik weet alleen niet wat dat kost, en wat jij er voor over hebt...

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:44

Het is idd een beetje lastig te lezen Nagelbijten / Gniffelen

Ik zou ook met je vriendin even gaan praten want waarom heeft het paard uberhoud 6 jaar stilgestaan? Ach gut

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:28

Typisch gevalletje: ach leuk een paardje kopen en verder niet nadenken.

Sorry dat dat bot overkomt, maar zo denk ik erover.

Er is een reden dat een paard jaren stilstaat en dat zal waarschijnlijk geen klein dingetje zijn.
Verder is het nooit verstandig om een paard te kopen wat je niet laat keuren (al is het maar klinisch), omdat je met een keuring al een hoop problemen uit kan sluiten.
En wat moet je trouwens met een paard waar je nog niet eens een halster aan kan doen?

Wat deze zaak betreft, ben ik bang dat je geen verhaal meer kan halen. Het is meer als 6 maanden geleden dat je het dier gekocht hebt en je hebt het niet laten keuren.
Ik ben bang dat je een kat in de zak hebt gekocht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:31

Als het paard al zo lang in het bezit is van die vriendin, dan snap ik niet dat je geen beter beeld had van het paard voor je besloot het paard te kopen.
Als het paard niet te benaderen is zoder halster had je dat toch allang kunnen ervaren? Waarom heb je dat paard van haar gekocht?
Het klinkt me een beetje naief in de oren zoals je het paard gekocht hebt namelijk. Sorry als dit wat hard overkomt, maar ik vindt dat gewoon wat vreemd...

Een paard kan wel degelijk veranderen als het verhuisd van zijn vertrouwde plek en als het vlot achterelkaar verhuisd wordt kan het daar ook steeds erger last van krijgen omdat het niet de tijd heeft gehad de verhuizing te verwerken en gelijk nog meer stress voor de kiezen krijgt. Ik kan niet zeggen dat dit met dit paard gebeurd is. Je kunt alleen het gedrag bij de oude eigeraresse vergelijken met het gedrag nu.

Mijn pony moet in elk geval ook erg wennen met verhuizingen en is de eerste weken tot maanden meestal erg schrikkerig in de nieuwe omgeving en vind veel dingen eng.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:32

Als de vriendin het paard zelf zadelmak heeft gemaakt denk ik zomaar dat er tijdens het zadelmak maken iets goed fout is gegaan.
Ik zou het paard dus niet naar een manege brengen voor verder africhting, maar er een echte expert bijhalen. Dat betekend wel dat je er nog wat meer geld in moet investeren, maar het paard zal gerust wel te rijden zijn. Of het uiteindelijk een geschikt paard voor jou blijkt te zijn is plan twee.
Overigens kan het ook zijn dat het paard bijzonder eenkennig is. Als hij in de afgelopen 8 jaar niets anders heeft gezien dan het weiland bij je vriendin is een vreemde omgeving erg angstaanjagend.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:35

tja als het al zoalng stil heeft gestaan had ik toch naar de reden daarvan gevraagd,
en neem aan dat je dit paard al kon omdat het een vriendin van je is ,

wat ikenindi zegt ga ik in mee naar een natural kamp brengen er zitten een paar goede in nederland maar in belgie zit ook een prefecte, als ik jou was even googelen en je hebt er zo een aantal het kost wel wat maar tis beter voor je paardje , en wss ook voor jou in de toekomt .

verder zou ik het diertje eerst het vertrouwen geven en laten winnen wat ze mist , en je zegt dat er ook een medische reden is geweest mag ik vragen wat ? en wat heb je eraan gedaan ?

eerst maar eens langs je vriendin en vragen naar de reden van het lange stilstaan , en dan op zoek naar een trainningskmap in natural daar zijn ze geduldig en hebben ze vaak al duizenden moeilijker paarden voor de jouwe gehad
succes in ieder geval

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:40

ikenindi schreef:
demn, leer eerst eens met leestekens typen en lees je tekst door voor je het plaatst. het is zeer moeilijk te lezen!

verder kun je niets meer doen t.o.v. de vorige eigenaar. daar is het te lang geleden voor. je had zelf beter na moeten denken en moeten weten waarom het paard 6 jaar stil heeft gestaan. toch, omdat je zegt dat het een vriendin van je is, zou ik eens met haar om de tafel gaan zitten.

verder denk ik dat, wat het trauma ook was, het paard dat moet verwerken. dit heeft tijd nodig, en geduld en eventueel hulp van derden. misschien dat bach-bloesems iets zijn voor jouw paard. en verder kun je kijken of je je paard niet op een natural-africhtingsstal kunt zetten. daar gaan ze toch net wat anders met het dier om, en heb je kans dat ze haar wel `normaal` kunnen krijgen zegmaar. ik weet alleen niet wat dat kost, en wat jij er voor over hebt...

ps over spelfouten demn schrijf je niet zo maar zo damn

horsedance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 13:16

Ben geen goede schrijfster in teksten sorry voor de fouten die er af en toe tussen zitten.

De reden dat het paard 6 jaar heeft stil gestaan kwam omdat hun er geen tijd meer voor hadden en ze hebben er op gereden en het paard was zelfs verkeersmak na het zien van de foto`s van het paard.

De reden dat ik het paard kochte was dat er gelijk een klik tussen het paard en mij zat en ik het halster gelijk om kreeg en af kon doen in de rijbak en ze bleef gewoon bij mij stilstaan( wat bij hun niet kon omdat ze dan keihard wegrende).
Ik heb de eerste maanden ook veel join-up met haar gedaan en grondwerk zodat ze veel vertrouwen in mij kon krijgen.
Het paard kreeg ook alleen maar het halster om wanneer een hoefsmid of dierenarts kwam bij hun
Ze is dan ook klinisch gekeurd en goedgekeurd.

groetjes horsedance

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:26

Wil de vorige eigenaar wel met je meedenken naar wat mogelijk de oorzaak is of werd je bij de eerste vraag naar het verleden van het paard al de hort op gestuurd dat je onzin verkondigde?

Zoals je zelf misschien alwel begrijpt is het niet ´normaal´ om een paard waar niets mee mankeert voor 6 (!!) jaar op rust te zetten. Het vermoeden dat er iets is gepasseerd is wel erg groot op deze manier.

Wat voor soort maneges heb je het paard heengebracht om opnieuw te beleren? Mijn keus zal geen manege zijn namelijk, maar een goed aangeschreven trainingsstal is beter op zijn plek waarschijnlijk (liefst één met ervaring in ´probleempaarden´). Nadeel is wel dat hier een prijskaartje tegenoverstaat natuurlijk.

Heb je ook onderling niets met de vorige eigenaresse afgesproken, heb je laten weten dat je het dier kocht als rijpaard. Heb je het gevoel dat ze iets voor je verbergen? Wat is de reden dat je na 7 maanden pas hebt gekozen voor de eerste manege om in te rijden?

Een boel vragen, maar het is oeilijk als je maar de helft van de feiten kent om over je verhaal te oordelen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:35

Over het feit dat je veel join-up met haar hebt gedaan: heb je er al eens over nagedacht dat het juist die join-up weleens geweest kan zijn die van je zelfverzekerde paard een zenuwbundel heeft gemaakt? Lees de sticky bij Natural Horsemanship nog eens door, en laat het even bezinken. Misschien heb je door het meenemen van die Join-Up, en het niet kunnen opvolgen van dat pak rammel wat ja haar psychisch hebt gegeven (en misschien komt daar dat psychische trauma wel vandaan waar de paardendierenarts het over had bij het zien van je paard) al die problemen zelf in de hand gewerkt?

viewtopic.php?f=125&t=556025&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:39

Wat noem je 'veel' join up, ik meen me te herinneren dat Monty Roberts aanraadt om het niet vaker dan een paar keer in een paardenleven te doen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:39

mail eens naar annemarie van der toorn met je probleem mischien kan die wat voor je betekenen

horsedance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 16:39

De vorige eigenaresse denkt niet echt mee aan wat er gebeurt is en ja ze is er nu vanaf omdat ze graag camper rijden en nu zit ik dus met een probleem ,en het paard was in hun ogen ook altijd lief en er was niets aan de hand maar toen ik vertelde dat het paard ook weefde op stal zegt ze ja dat heb ze bij ons nooit gedaan ,maar daar kreeg ze bij hun ook de kans niet voor want ze stond daar op een stalletje van 2 bij 3 meter.
Wat het met het paard deed was een join-up en geregeld grondwerk.
Ik deed ook alles op mijn gevoel ik het aan moest pakken en dat werkte goed dus daar ik zie geen problemen.
Inmiddels heb ik via de mail ook contact opgenomen met annemarie van de toorn die een vrijdag moet bellen.
hoor dan wel wat zij zegt hierover.

horsedance

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 19:03

Maar wat ik nog steeds erg vaag vind, is dat je een paard koopt omdat alleen jij er een halster bij om kan doen...
Heb je dan echt geen verstand van paarden?
Een normaal paard (lees: paard met een gezond stel hersens) laat zich gewoon als ieder paard om de hoek benaderen en betasten.
Zo niet: schroef los en niet kopen.
Je ziet nu zelf dat je in de sores zit met een paard waar je niets mee kan en wat je klauwen met geld gaat kosten, als dat al niet gebeurd is.

Ik blijf erbij dat dit niet een al te snuggere zet is geweest.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:36

Tsja Scheve mond

Ik sluit me aan bij de vorige posters, dit klinkt alsof je wat ondoordacht dit specifieke paard gekocht hebt.

Daarnaast hoeft er niets mis te zijn met het paard. Als het paard zes jaar lang alleen dezelfde weide heeft gezien en nu plots verhuist naar 2 verschillende maneges dan is de kans groot dat ze daardoor flink van slag is. En ja, dat kan voor dit paard best wel schokkend zijn (een trauma zou ik het niet willen noemen, die term wordt al heel snel gebruikt terwijl er eigenlijk niets aan de hand is).

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:47

Als je een paard koopt om op te gaan rijden dan ga je ook proefrijden. Vaak kan de afspraak worden gemaakt een paard een paar weken op proef thuis te zetten zodat je het kan uitproberen. Blijkbaar heb je dat niet gedaan.
Uit je profiel kan ik niet halen hoe oud je bent want daar staat niets in maar ik denk dat je in ieder geval met paarden onervaren bent. Heb je voor dat grondwerk wel Parelli of zo gedaan? Wat hield dat grondwerk in?

Misschien kom je al een stuk verder met privélessen.

horsedance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 09:05

ik ben opgegroeid in de paarden en ik heb zelf een verzorgpony gehad en ik heb ook met vrijwilligerswerk gedaan
3 jaar lang met gehandicapten bij het paardrijden.
mijn leeftijd is 28 jaar nu nog twijfels dat ik niet met paarden om kan gaan ???

horsedance

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 10:01

hmm. horsedance. Niet zo aangevallen voelen, vanachter de computer is moeilijk te oordelen of iemand wel of geen paardenervaring heeft.. Zo ook hier, op één of andere manier blijft het bij sommige bokkers een beetje een raadsel waarom je een paard hebt gekocht om te rijden. Dat door de huidige eigenaren niet eens een halster omdoen lukte bijvoorbeeld. Daar kunnen bokkers dus wel eens sceptisch op reageren dus.

Niet om je post hierboven onderuit te halen, maar ook als je jaren als passagier meevaart met een kapitein. Dan heb je heel wat zeejaren, maar mogelijk nog lang niet de kennis zoals de kapitein.

Wacht maar even af wat Annemarie van Toorn bevoorbeeld voor je zou kunnen betekenen..

P.s. Ben je erbij geweest toen ze op de maneges bezig waren met je paard in te rijden, heb je het onhandelbare met eigen ogen gezien bedoel ik? Een ouder paard zal na jaren vrijheid inderdaad anders kunnen reageren dan een jong paard. Is er geen kans dat de maneges te snel hebben gewild?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:15

kende je het paard nog niet toen je dit paard kocht??

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:28

Wat ik mij nu afvraag is wat je nu probeert te bereiken met dit topic behalve dat we je voor niet al te slim gaan aanzien.

Er zijn ik weet niet hoeveel paarden te koop in nederland. Jij zoekt een paard om op te rijden en wat doe je, je koopt een paard wat 6 jaar stil heeft gestaan. Waarom niet een leuk paard gekocht wat wel recent bereden is.

Wanneer je eerst het halster wel omkreeg en nu niet meer heb je dus zeker iets fout gedaan bij de join up/grondwerk.

En om het paard opnieuw in te laten rijden breng je hem naar een manege?
Maneges zijn bedoeld om mensen te laten (leren) paardrijden en zijn nou niet bepaald de geschiktste plaatsen om een paard te laten inrijden.

Bovendien als het een paard van een vriendin is had je kans genoeg om het paard eerst wat beter te leren kennen alvorens het te kopen. Dus kun je nu niet gaan zeuren over het karakter had je maar beter op moeten letten.

horsedance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-07 18:54

ik was erbij bij het inrijden en heb het met eigen ogen gezien en degene die met haar bezig waren hadden al meerdere paarden ingereden en te snel voor het paard is het niet geweest.
het paard kende ik al voor ik het kocht.
ik probeer advies te winnen met dit topic en niet om op een manier afgekraakt te worden hier !!!
het paard is absoluut niet aangeleerd om geregeld het halster aan te doen en ben ik daar dus wel mee bezig geweest dat ze het zou leren zoals bij elk paard waar je elke keer dagelijks een halster om kan doen.

lindsey, het lijkt mij dat maneges er ook zijn om paarden te beleren te rijden en niet alleen om mensen te leren paardrijden.
en wat betreft het paard niet kennen en is te groot voor woorden het paard kon ik al en als ik het paard niet had gekent en geen klik erbij had dan had ik zekers niet gekocht.
koop jij een paard die je die je niet kent en dat je er geen klik bij hebt???

horsedance

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 07:07

Ik koop iig geen paard waar ik niets mee kan... dus dat voordeel heb ik iig!