hoe lang in- en uitstappen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sarahke

hoe lang in- en uitstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 21:11

Wanneer mijn paard niet echt nat is, stap ik meestal maar ongeveer 5 minuutjes uit, maar ik vraag mij af of dit niet te kort is. Ik rijd gewoon recreatief dus geen zware oefeningen en ondertussen mag hij vaak uitblazen. Hoe lang stappen jullie in en uit? Moet het paard dan nog goed doorstappen of mag hij wat slenteren? Hoe lang doen jullie dit en wat kan er gebeuren als je een paard niet genoeg uitstapt?

Wiesje

Re: hoe lang in- en uitstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:25

Mijn paard moet (eigenlijk Haha! ) goed doorstappen bij het uitstappen. Ik stap totdat hij op adem is. Helemaal droog krijg ik hem toch niet en daarvoor gebruik ik dan een zweetdeken of hij kan rollen in het zand.
Als je paard niet goed op temperatuur en adem is kan hij verkouden worden, zorg er dus wel voor dat in ieder geval weer dat is.
OOk ik rijdt trouwens recreatief, en ben meestal 10 minuutjes tot een kwartier aan het uitstappen. Instappen trouwens ook.

Bella88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:30

Ja mijn paard moet ook altijd goed doorstappen met het in en uitstappen. Meestal stap ik eigenlijk ook zo'n 10 tot 15 minuutjes in en uit

skabelpunk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:49

het ligt er een beetje aan hoe lang ik heb gereden.
Als ik een uur intensief heb gereden stap ik ongeveer 10 minuten uit. als ik een uur heb gereden en hij niks intensiefs heeft moeten doen (alleen een beetje stap draf galop) dan stap ik meestal wat korter uit.
maar in ieder geval wacht ik tot ie op adem is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:53

Instappen een kwartier, uitstappen dito. Instappen om de gewrichtsvloeistof goed te verdelen, uitstappen om de spieren weer te laten ontspannen en de afvalstoffen beter te laten afvoeren, en to hij op adem is. Tien minuten uitstappen op harde bodem is trouwens ook goed voor de pezen en botten, helemaal bij jonge paarden.

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:19

Ja, instappen moet zowieso altijd ! anders kan je paard blessure`s op lopen... in stappen en uit stappen doe ik altijd ong. 10 minuutjes, maar soms moet ik de bak al uit dat de andere les gaat beginnen dan doe ik het in het gangpad gewoon Tong uitsteken

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:24

Ik stap meestal 10 minuten in een uit, uitstappen sowieso totdat ze droog is. Stappen jullie jullie pony's ook uit totdat ze droog zijn of is het niet zo erg om een pony die een beetje bezweet is op de wei of stal te zetten?

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:26

10 minuutjes in stappen, met korte stukjes draf in verlichte zit...
en 10 tot 15 min uitstappen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:25

Ik stap niet uit tot ze droog zijn, ze gaan vaak na het rijden toch onder de douche.

MaartjeEsra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:28

Ik stap tussen 5 en 15 minuutjes in. Hangt een beetje van haar bui af. Ik stap uit tot ze op adem is en niet meer warm aanvoelt. Helemaal droog stappen lukt bij haar niet.

dyaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:30

ik stap meestal 15 min in en uitstappen dat hij op adem is zweten doet hij nooit dus daar geen probleem in .
Laatst bijgewerkt door dyaco op 11-04-07 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 13:39

Cassidy schreef:
Ik stap niet uit tot ze droog zijn, ze gaan vaak na het rijden toch onder de douche.

Maar toch niet in de winter ofzo? Knipoog

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:38

Als wij rijden stappen we zo'n 15 minuten in. eerste paar rondjes met lange teugels en dan een beetje oppakken om de spieren warm te laten draaien.. En dan stappen we meestal lekker op het gemakje uit totdat ze op adem zijn.. We laten ze dan gewoon lekker op het gemakje slenteren..

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:39

Als wij rijden stappen we zo'n 15 minuten in. eerste paar rondjes met lange teugels en dan een beetje oppakken om de spieren warm te laten draaien.. En dan stappen we meestal lekker op het gemakje uit totdat ze op adem zijn.. We laten ze dan gewoon lekker op het gemakje slenteren.. In en uitstappen is natuurlijk heel belangrijk anders rijd je je paardje 'kapot'

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:46

Ik stap meestal 10/15 minuten in. In de winter wanneer mijn paard na het rijden op stal gaat stap ik ongeveer 10 minuten uit. Als hij na het rijden de wei weer op gaat stap ik tot hij op adem is, op de wei loopt hij wel weer verder Haha!

Lexmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:23

Instappen doe ik meestal 10 minuten en uitstappen ook zo'n 10 minuten tezij hij heel erg buiten adem is stap ik wat langer uit Lachen

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:31

met mijn pony reed ik meestal 10 min. à een kwartier in, beetje loswerken ook in draf en galop. als ik voelde dat hij ging ontspannen en attent was ging ik hem oppakken, meestal reed ik 3 kwartier (behalve les natuurlijk) en dan uitstappen. Voor uitstappen had ik niet echt een vaste tijd, ik keek gewoon wanneer hij weer rustig ademde, minder bezweet was, dus als droog aan het worden was, en dan (voornamelijk 's winters) smeerde ik hem in met spiergel, en dan een dekentje op en voetjes afspuiten en op stal. handje voer erna en hij had het goed naar z'n zin hoor Haha!

in en uitstappen is het halve werk voor de volgende dag! (zo zag ik het Knipoog)

Lott_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:41

Ongeveer tussen 5 en 10 min. instappen en uitstappen tot dat ie op adem is. Ja

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:44

O,jee misschien een domme vraag, maar hoe zie je dan of hij op adem is ?
Ik stap trouwens 10 minuten in en uit Lachen

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:46

1 km heen en 1km terug naar de bak Tong uitsteken Ze is dan altijd weer droog en op adem als we bij de stal zijn (behanlve als het regent Tong uitsteken)

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:53

prii schreef:
O,jee misschien een domme vraag, maar hoe zie je dan of hij op adem is ?
Ik stap trouwens 10 minuten in en uit Lachen

aan hoe groot zijn neusgaten zijn,
of hij staat te pompen (zie je ook aan de neus en de buik)
en zo ja een paar rondjes extra wandelen, lekker ontspannen en dan nog een keertje kijken Haha!

* edit, geen ENKELE vraag is dom Ach gut daar is het een vraag voor !

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:55

als ik prive les heb gehad is het minimaaal half uur uitstappen. doen dan stukje door het bos uitslenteren.nu ik van stal ben veranderd is de heen en terug weg ong een 15 min dus kan ik dan al in en uit stappen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:59

Beide minimaal 10 minuten, ook voor longeren. Instappen eerst lange teugel, daarna et aanleuning wat grote wendingen enz tot hij los is. Zowiezo dus 10 minuten, soms ook wat langer.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:01

Ik probeer altijd ruim 10 min los te stappen. Neem hier soms al wel eens een zijgang in mee, en pak hem stukjes op. Uitstappen afhankelijk van hoe hard hij gewerkt heeft. Minimaal 10 minuten, meestal 15 min. Als ik het idee heb dat hij echt heel hard gewerkt heeft stap ik soms na het afzadelen en poetsen nog extra aan de hand.

aniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 21:04

Moet een kwartier rijden naar de bak. Dus loopt die al een beetje warm..
dan stap ik nog ff in.. en ik stap nog zo'n even 10 minuutjes uit.. En dan ga ik weer een kwartier naar huis stappen..