Hond valt paard aan

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Hond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 20:55

Hoe zit dit nu eigenlijk?

Ik kom wel eens langs een erf, waar een hond behoorlijk uit zn dak gaat. Blaffen, grommen, tanden bloot. Tot dusver bleef hij op het erf, pas is hij de weg opgevlogen richting achterbenen van het paard met ontblootte tanden, gelukkig begon die al te meppen voordat hij dichtbij was, en takelde hij af zonder haar ook maar te hebben aangeraakt. echter heeft hij nu de smaak te pakken. Net of hij weet dat ik het met mijn paard ben, en neit een ander paard. Vandaag vlogo hij zo de weg op, en hield niet alleen nos, maar ook veel autos op. Het is totaal geen lieverdje, tanden bloot, en zie hem echt zo mijn merrie grijpen als ik niet uitkijk. Ik ben dan ook in zn achteruit gegaan en terug gereden, omdat ik het niet wilde riskeren. ondertussen waren er een aantal autos al aal het stilstaan, omdat de hond op de weg stond en ik op de weg stond en naar achteren moest.
Eigenaren? Nergens te bekennen.

Ik wil binnenkort wel even bij de eigenaren langs, omdat ik het gewoon té link vind. Straks pakt hij mijn merrie ECHT, of straks slaat mijn merrie hem dood of wat dan ook (al zou ik een fikse tik niet verkeerd vinden).

Maar stel he... DAT Hij in de achterbenen van mijn paard was gevlogen, ik met een gewond paard zat en de hond eigenaren met een gewonde hond vanwege een trap of erger zaten... WIE is dan aansprakelijk? De eigenaren van de hond omdat die hond het erf zelf verlaat om mij en mijn paard aan te vallen? Of ben ik de banketstaaf omdat MIJN paard die hond heeft toegetakeld?

marleen_usar

Re: Hond valt paard aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:57

Allebij zijn jullie aansprakelijk, een inbreker mag je ook niks doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:59

Lijkt me de schuld van de eigenaren van de hond, omdat die hem niet vast hebben liggen.
Kun je hier geen melding van doen bij de politie? Zo'n aggressieve hond is niet alleen gevaarlijk voor voorbijgangers, maar kan ook nog verkeersongevallen veroorzaken als die steeds op de weg losloopt.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:04

zulke situaties zijn erg vervelend
vlak bij de stal waar ik sta is ook zo'n rothond
die mensen hebben het hek ook altijd open staan en als je dan langs rijd komt dat rothondje het erf af struinen en rent dreigend op je paard af (nou is het gelukkig geen grote hond maar toch)
pas waren we aan het mennen geweest en een vriendin van mij reed voor (met haar pony)
we rijden dus langs dat huis op en mee komt dat hondje het erf af en rent op haar pony af
zij twijfelt geen seconde en slaat met haar menzweep zo die hond terug het erf op (hond janken natuurlijk Lachen )
ik reed achter haar en zag dit gebeuren en heb nooit geweten dat daar een hond liep
nu als ik daar voorbij kom hou ik mn zweep ook in de starthouding (ik hou er absoluut niet van om een dier wat te doen maar ik laat mn paard echt niet bijten)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 21:08

Ik sond nu ook al klaar met mijn zweep, terwijl mn vriendin (op de fiets) de hond met boze stem terug probeerde te drijven... Echt, als die hond dichtbij was gekomen had ik hem zo ontzettende harde lel gegeven... Stiekem had ik ook zin dat ik hier de kans voor zouhebben gehad, want misschien leert hij daar wel van... (al kan het natuurlijk ook averechts werken).

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:14

marleen_usar schreef:
Allebij zijn jullie aansprakelijk, een inbreker mag je ook niks doen.

de hond is wel van het erf af op dat moment! en je breekt dus niet in op hun erf of privacy
de iegenaar behoord de hond op zijn erf te behouden middels van hek of lijn...

zoniet dat is de eigenaar van de hond aansprakelijk aangezien zijn hond los loopt en jouw paard niet..

gewoon even netjes proberen bij de eigenaar..geen resultaat? even melding van maken bij het wijkbureau bij jou in de buurt
succes!

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:14

bij die hond bij ons in de buurt helpt het wel want die rende met zijn staart tussen zijn bene terug het erf op Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:18

schuld van de eigenaar. een hond dient aangelijnt te zijn buiten het eigen erf. als jouw paard hem trapt is het zelfverdedeging. moeten ze hun hond maar bij houden

Strawberry_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:48

Ik zou in iedergeval even met de eigenaren gaan praten idd. Mijn hond heeft ook wel eens moeite met m'n paarden maar dat is meer omdat ze jaloers is, niet omdat er echt kwaad in haar zin zit Lachen

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 08:55

Ik ben benieuwd hoe dat zit als het tot een rechtzaak zou komen (niet dat ik denk dat dat hier het geval is, maar toch). Stel dat een hond van het erf de openbare weg op rend, waar jij rijdt met je paard en hij bijt in de benen van je paard of jou paard trapt die hond dood. Wie staat er dan in zijn recht? De eigenaar van de hond zal zeggen dat jou paard zomaar slaat en jij zegt dat die hond jou paard beet en dat het paard zichzelf verdedigde......heeft iemand hier verstand of ervaring mee?

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:07

Ik ben ook erg benieuwd hoe dit zit, helaas kom ik namelijk regelmatig in aanraking met ''minder vriendelijke'' honden.... Laatst had ik het in het bos, hond liep los en kwam luid blaffend en springend op ons af. Op een gegevens moment werd de hond wat happig en vond mijn paard het genoeg, de hond kreeg een flinke tik boven op zijn kop! Gelukkig liep dit goed af en had zowel de hond als mijn paard niets. De eigenaar van de hond stelde mij in mijn gelijk en vond dat de hond zijn lesje nu wel geleerd had. Ik ben erg benieuwd hoe dit juridisch gezien ligt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:12

Lees het stuk paard/aansprakelijkheid/verzekering eens op FAQ.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:25

Leetjuhh schreef:
Ik ben benieuwd hoe dat zit als het tot een rechtzaak zou komen (niet dat ik denk dat dat hier het geval is, maar toch). Stel dat een hond van het erf de openbare weg op rend, waar jij rijdt met je paard en hij bijt in de benen van je paard of jou paard trapt die hond dood. Wie staat er dan in zijn recht? De eigenaar van de hond zal zeggen dat jou paard zomaar slaat en jij zegt dat die hond jou paard beet en dat het paard zichzelf verdedigde......heeft iemand hier verstand of ervaring mee?

Een hond die dicht genoeg bij een paard komt om getrapt te worden is per definitie aan het solliciteren naar een trap. Zo zal dat bij een rechtzaak ook gezien worden.
Als een hond blaffend op je af komt is de beste methode er recht opaf te rijden en de hond te achtervolgen naar zijn huis/baas (dit lukt meestal niet als je ment Tong uitsteken ). De meeste honden vinden dat niet grappig en duiken achter de baas weg..... De enkeling die anders reageert zul je zelf moeten herkennen en je tactiek bijstellen. Weglopen, zeker met enig tempo, is in ieder geval een uitdaging voor de hond om door te gaan.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:56

MarchaL schreef:
Ik ben ook erg benieuwd hoe dit zit, helaas kom ik namelijk regelmatig in aanraking met ''minder vriendelijke'' honden.... Laatst had ik het in het bos, hond liep los en kwam luid blaffend en springend op ons af. Op een gegevens moment werd de hond wat happig en vond mijn paard het genoeg, de hond kreeg een flinke tik boven op zijn kop! Gelukkig liep dit goed af en had zowel de hond als mijn paard niets. De eigenaar van de hond stelde mij in mijn gelijk en vond dat de hond zijn lesje nu wel geleerd had. Ik ben erg benieuwd hoe dit juridisch gezien ligt.

als jij op openbaar terrein rijdt en/of een plek waar honden een aanlijnplicht hebben dan sta jij ten aller tijden goed en stevig in je schoenen Knipoog

maar nu deze:

ik loop vaak met mijn honden in het recreatiegebied op het gedeelte wat speciaal is voor honden om los te mogen oftewel de hondenuitlaatplaats van een aantal km's

dus ik wandel daar lekker en de hondjes kunnen lekker ravotten maar dan komen er van die jonge onnozele trienen met hun pony's dwars door dat gebied scheuren!!!! Nou zijn mijn honden paarden wel gewend,maar vele honden die daar lopen dus niet!! en dan gaan ze erachteraan en worden wij vervolgens uitgescholden door die domme grietjes!
Ik vind dat als je gaat crossen door een hondenuitlaatgebied je moelijkheden kunt verwachten

Maar als mijn hond dan wel 1 van die pony's grijpt? wat dan? hij ziet er uit als een gevaarlijke hond straks! wordt ik dan vervolgd terwijl het hun schuld is? want zo krom is de wet wel..

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 11:41

naadje24 schreef:
MarchaL schreef:

als jij op openbaar terrein rijdt en/of een plek waar honden een aanlijnplicht hebben dan sta jij ten aller tijden goed en stevig in je schoenen Knipoog

maar nu deze:

ik loop vaak met mijn honden in het recreatiegebied op het gedeelte wat speciaal is voor honden om los te mogen oftewel de hondenuitlaatplaats van een aantal km's

dus ik wandel daar lekker en de hondjes kunnen lekker ravotten maar dan komen er van die jonge onnozele trienen met hun pony's dwars door dat gebied scheuren!!!! Nou zijn mijn honden paarden wel gewend,maar vele honden die daar lopen dus niet!! en dan gaan ze erachteraan en worden wij vervolgens uitgescholden door die domme grietjes!
Ik vind dat als je gaat crossen door een hondenuitlaatgebied je moelijkheden kunt verwachten

Maar als mijn hond dan wel 1 van die pony's grijpt? wat dan? hij ziet er uit als een gevaarlijke hond straks! wordt ik dan vervolgd terwijl het hun schuld is? want zo krom is de wet wel..

Bij ons heb je ook een gebied wat én honden-los-loop gebied is én waar de ruiterpaden lopen. Ik vind dan dat zowel ruiter als hondeneigenaar zich moet aanpassen. Ruiter rijdt rustig in stap/draf door dit gebied en hondeneigenaar weet zeker dat zijn hond niet achter paarden aan gaat. Maar zo zijn beide op openbare grond, waar ruiters mogen rijden en waar honden los mogen lopen, hoe zit het dan? Want menig hond daar loopt toch achter het paard aan. Mijn paard kan het gelukkig hebben en slaat niet zo snel, maar het is gewoon lastig, zo'n blaffende hond kun je niet de rug toedraaien, want dat geeft alleen maar meer aanzet om te blaffen en dichterbij te komen en eventueel zijn tanden in een paarden been te zetten. Zo heb ik wel eens tien minuten met mijn paard voor een blaffende hond gestaan en het baasje liep gewoon door! Hond bleef blaffen en de weg versperren, toen heb ik toch het baasje eens terug geroepen en gevraagd of ze haar hond bij zich wilde roepen, anders waren de risico's voor haar....toen pas kwam ze terug lopen om haar hond mee te roepen....dat vind ik dan zo raar...
Ik moet wel zeggen dat er ook veel mensen zijn die als ze je zien aankomen hun hond bij zich roepen en netjes wachten tot je ze gepasseerd zijn. Meestal maak ik dan een babbeltje met deze mensen om ze te bedanken, krijg dan ook (bijna) altijd leuke reacties terug.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:40

op het gebied waar ik loop zijn dus geen ruiterpaden en lijkt mij het duidelijk genoeg wie de rechten daar heeft
maar toch als de hond bijt is de hond de sigaar vooral als hij er gevaarlijk uitziet

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:43

op het moment dat de hond van het erf af is en niet aangeleid is is de eigenaar van de hond aansprakelijk..heb zowiets al eerder meegemaakt en de honden eigenaar was aasprakelijk omdat en de hond was niet aangelijnd en hij was van zijn erf af

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:44

naadje24 schreef:
op het gebied waar ik loop zijn dus geen ruiterpaden en lijkt mij het duidelijk genoeg wie de rechten daar heeft
maar toch als de hond bijt is de hond de sigaar vooral als hij er gevaarlijk uitziet

Dan hadden die meiden zich zeker moeten aanpassen....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:06

Als ik een hond tegenkom die achter mijn paard aan wil dan draai ik mijn paard altijd naar de hond toe. Moet je de hondeneigenaren snel zien worden met de honden naar zich toeroepen...
Mijn paard vind het iig een leuk spelletje dat honden jagen... De meeste honden en baasjes vinden het minder leuk. Extreme duivel

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 08:36

Esther schreef:
Als ik een hond tegenkom die achter mijn paard aan wil dan draai ik mijn paard altijd naar de hond toe. Moet je de hondeneigenaren snel zien worden met de honden naar zich toeroepen...
Mijn paard vind het iig een leuk spelletje dat honden jagen... De meeste honden en baasjes vinden het minder leuk. Extreme duivel

Ik draai ook altijd mijn paard met zijn hoofd naar de hond toe, maar vaak is het gevolg dat de hond dan probeert bij het hoofd van mijn paard weg te komen en zo staan we dus even te draaien. Bij mij valt het eigenlijk wel tegen dta de baasjes dan snel reageren....heb wel eens tien minuten gestaan en toen geroepen dat de consequenties voor haar (eigenaar hond) waren als mijn paard haar hond dood sloeg...dat hielp wel, toen kwam ze ineens aanhollen. ben toen omgedraaid en weggereden......soms wordt ik daar echt moe van.
Ik rij altijd stapvoets als er honden/mensen op het ruiterpad lopen, terwijl er verderop notabene genoeg honden-wandel-weggetjes zijn!! Daar mag ik toch ook niet komen?? Kom dan ook niet met je hond op het ruiterpad......

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:52

Leetjuhh: Kijk ik snap je reactie heel goed,maar ik heb het dan precies andersom!
ik heb last van meiden op paarden en pony's die van het ruiterpad afwijken! en onze loslopende honden die dat op dat moment dus mogen niet respecteren en ons onze huid volschelden op het moment dat mijn honden niet terug fluit..
Nou ben ik erg zuinig op mijn honden en roep ze dus wel terug ,bang dat ze een opduvel krijgen...
Maar op dat moment geef ik zo'n blaaskaak wel haar zin!
Kijk en daar wordt ik nou moe van Knipoog

En uiteraard is de "eftelingpolitie" (boswachters) nergens te vinden...maar ow wee als mijn hond 1 poot in het water zet waar het niet mag!
En die paardenmeisjes er maar doorheen crossen! Boos!

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:40

@Naadje: Wat zou het fijn zijn als iedereen zich gewoon keurig aan de regels hield he......?
Gewoon heel simpel:
Ruiters op het ruiterpad en niet op de paden waar niet aangegeven staat dat het een ruiterpad is (dus op de paden die verboden zijn voor ruiters!!) en mensen met honden/wandelaars niet op de ruiterpaden, maar op de paden die bedoeld zijn voor wandelaars/mensen met honden. En voor die grieten die je bijna ondersteboven rijden: Onder de 18 onder begeleiding van een volwassenen. En als iedereen zich dan netjes aan de regels zou houden.....
Snap heel goed dat je je regelmatig ergert aan die cross-meiden, daar zou ik me zelfs (als ruiter) aan ergeren. Ze horen personen en dieren altijd stapvoets te passeren!

Dit wordt wel wat moeilijker voor de openbare weg, woonwijken en dorpen en dergelijke. Daar mogen beide partijen gebruik maken van de weg. In dit geval vind ik dat de eigenaar van de hond zijn hond bij zich moet houden en het paard netjes (stapvoets) aan de ene kant van de weg moet blijven rijden, zodat gemakkelijk gepasseerd kan worden.

edit: Bij mij in het bos vind ik dat de gemeente ook niet echt goed heeft nagedacht; een stuk bos waar én ruiterpaden lopen én wat tevens een honden-losloop-gebied is.......is niet echt een goede oplossing vind ik, dan vraag je om problemen.....Is dit trouwens bij meerdere gemeentes zo?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:28

Leetjuhh schreef:
edit: Bij mij in het bos vind ik dat de gemeente ook niet echt goed heeft nagedacht; een stuk bos waar én ruiterpaden lopen én wat tevens een honden-losloop-gebied is.......is niet echt een goede oplossing vind ik, dan vraag je om problemen.....Is dit trouwens bij meerdere gemeentes zo?

Ben blij dat er uberhaupt ruiterpaden zijn Knipoog
Zo veel zijn die er helaas niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:40

Leetjuhh schreef:

Gemeentes denken per definitie niet na over consequenties van hun indelingen. Dat zie je zowel binnen als buiten de bebouwde kom.
Bij ons in het bos is ook een ruiterroute die door een losloopgebied gaat, ik kan er niet mee zitten, eerlijk gezegd, het is gewoon aangegeven met bordjes waar dat gebied begint en eindigt. Maar ja, ik kom hier niet zo heel veel wandelaars tegen op de ruiterroute en zelfs niet heel veel buiten de ruiterroute (ligt ook een beetje aan mijn timing) Haha!
Veel onhandiger als je ruiterroutes en mountainbikeroutes regelmatig laat kruisen, dat is pas gevaarlijk.....

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:48

Helaas heb ik het dus 3 jaar geleden mee gemaakt met mijn paard. We waren heerlijk aan het stappen op een ruiterpad toen er ineens een hond de bocht om kwam zeilen. Hij greep direct in het achterbeen van mijn paard, waardoor deze hevig begon te bloeden. Na een paar tellen kwam de eigenaresse de hond bij zich roepen en ik was ontzettend kwaad.

Mijn paard is helaas een half jaar lang ziek geweest, doordat hij toch een infectie had opgelopen van de hondenbeet.

Ik ben na aankomst op stal en bezoek van de veearts naar de politie gegaan en aangifte gedaan. De eigenaresse van de hond was dus wel degelijk aansprakelijk.

Ik heb alle veeartskosten (en dat waren er echt heeeeel erg veel) kunnen verhalen op haar en alles vergoed gekregen.