Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
)marleen_usar schreef:Allebij zijn jullie aansprakelijk, een inbreker mag je ook niks doen.

Leetjuhh schreef:Ik ben benieuwd hoe dat zit als het tot een rechtzaak zou komen (niet dat ik denk dat dat hier het geval is, maar toch). Stel dat een hond van het erf de openbare weg op rend, waar jij rijdt met je paard en hij bijt in de benen van je paard of jou paard trapt die hond dood. Wie staat er dan in zijn recht? De eigenaar van de hond zal zeggen dat jou paard zomaar slaat en jij zegt dat die hond jou paard beet en dat het paard zichzelf verdedigde......heeft iemand hier verstand of ervaring mee?
). De meeste honden vinden dat niet grappig en duiken achter de baas weg..... De enkeling die anders reageert zul je zelf moeten herkennen en je tactiek bijstellen. Weglopen, zeker met enig tempo, is in ieder geval een uitdaging voor de hond om door te gaan. MarchaL schreef:Ik ben ook erg benieuwd hoe dit zit, helaas kom ik namelijk regelmatig in aanraking met ''minder vriendelijke'' honden.... Laatst had ik het in het bos, hond liep los en kwam luid blaffend en springend op ons af. Op een gegevens moment werd de hond wat happig en vond mijn paard het genoeg, de hond kreeg een flinke tik boven op zijn kop! Gelukkig liep dit goed af en had zowel de hond als mijn paard niets. De eigenaar van de hond stelde mij in mijn gelijk en vond dat de hond zijn lesje nu wel geleerd had. Ik ben erg benieuwd hoe dit juridisch gezien ligt.

naadje24 schreef:MarchaL schreef:Ik ben ook erg benieuwd hoe dit zit, helaas kom ik namelijk regelmatig in aanraking met ''minder vriendelijke'' honden.... Laatst had ik het in het bos, hond liep los en kwam luid blaffend en springend op ons af. Op een gegevens moment werd de hond wat happig en vond mijn paard het genoeg, de hond kreeg een flinke tik boven op zijn kop! Gelukkig liep dit goed af en had zowel de hond als mijn paard niets. De eigenaar van de hond stelde mij in mijn gelijk en vond dat de hond zijn lesje nu wel geleerd had. Ik ben erg benieuwd hoe dit juridisch gezien ligt.
als jij op openbaar terrein rijdt en/of een plek waar honden een aanlijnplicht hebben dan sta jij ten aller tijden goed en stevig in je schoenen
maar nu deze:
ik loop vaak met mijn honden in het recreatiegebied op het gedeelte wat speciaal is voor honden om los te mogen oftewel de hondenuitlaatplaats van een aantal km's
dus ik wandel daar lekker en de hondjes kunnen lekker ravotten maar dan komen er van die jonge onnozele trienen met hun pony's dwars door dat gebied scheuren!!!! Nou zijn mijn honden paarden wel gewend,maar vele honden die daar lopen dus niet!! en dan gaan ze erachteraan en worden wij vervolgens uitgescholden door die domme grietjes!
Ik vind dat als je gaat crossen door een hondenuitlaatgebied je moelijkheden kunt verwachten
Maar als mijn hond dan wel 1 van die pony's grijpt? wat dan? hij ziet er uit als een gevaarlijke hond straks! wordt ik dan vervolgd terwijl het hun schuld is? want zo krom is de wet wel..

naadje24 schreef:op het gebied waar ik loop zijn dus geen ruiterpaden en lijkt mij het duidelijk genoeg wie de rechten daar heeft
maar toch als de hond bijt is de hond de sigaar vooral als hij er gevaarlijk uitziet

Esther schreef:Als ik een hond tegenkom die achter mijn paard aan wil dan draai ik mijn paard altijd naar de hond toe. Moet je de hondeneigenaren snel zien worden met de honden naar zich toeroepen...
Mijn paard vind het iig een leuk spelletje dat honden jagen... De meeste honden en baasjes vinden het minder leuk.

Leetjuhh schreef:edit: Bij mij in het bos vind ik dat de gemeente ook niet echt goed heeft nagedacht; een stuk bos waar én ruiterpaden lopen én wat tevens een honden-losloop-gebied is.......is niet echt een goede oplossing vind ik, dan vraag je om problemen.....Is dit trouwens bij meerdere gemeentes zo?

Leetjuhh schreef:edit: Bij mij in het bos vind ik dat de gemeente ook niet echt goed heeft nagedacht; een stuk bos waar én ruiterpaden lopen én wat tevens een honden-losloop-gebied is.......is niet echt een goede oplossing vind ik, dan vraag je om problemen.....Is dit trouwens bij meerdere gemeentes zo?