springen en wp?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

amen

springen en wp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 13:43

Ik ga binnenkort voor t eerst springen met mn paard....( in mei ofzo)

Heb mn startkaart vorige week aangevraagd.....

Heel vaak is het 1e parcours voor Wp en 2e niet...

Maar bij sommige wedstrijden is het ook beide keer voor wp?

Klassiek en progressief?? wat is het verschil?

Als je bv 1 dressuurproef gaat rijden, mag je dan nog 1 parcours springen of ook 2?

heb al website van knhs gekeken, maar word ik ook niet veel wijs uit....

wie kan mij wat helderheid verschaffen??? Haha!

Ik wil nl wedstrijden op gaan geven.......en wil graag ook weten waar ik voor op geef??

broertje

Re: springen en wp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:37

Een klassiek parcours is voor winstpunten en progressief niet. Progressief zijn een aantal hindernissen (meestal 8) die van laag naar hoog staan. Hindernis 1 is meestal het laagst en 1 punt waard en hindernis 8 het hoogst of moeilijkst en 8 punten waard. Als het om 8 hindernissen gaan is het in totaal dus 36 punten, gooi je nou bijvoorbeeld hindernis 6 eraf dan houdt je 30 punten over. De persoon met de meeste punten is de winnaar.
Het verschil zit hem dus in de winstpunten en in de bouw van het parcours. In het progressief zit ook geen dubbelsprong en in een klassiek wel. Dit is mijn ervaring met progressieve parcoursen. Hoe het zit met dressuur en springen op 1 dag weet ik niet precies. Je mag zoiezo 1 parcours rijden, maar of je ook meer mag weet ik niet.

ino_matcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:18

Hierboven word al beschreven wat een progressief parcours inhoudt. Bij een klassiek parcours is het de bedoeling dat je foutloos en binnen de tijd rond rijdt. Je hebt dan twee winstpunten behaald. Bij 1 balkje of 1 weigering heb je nog 1 winstpunt, heb je meer als 4 strafpunten heb je dus geen winstpunt. Als een organiserende vereniging dressuur en springen heeft kun je ook beide doen. In het buitenseizoen zou je dus 2 dressuurproeven kunnen rijden en 2 keer kunnen springen. De meeste ruiters doen 1 dressuurproefje en 1 rondje springen.
Als je je opgeeft voor een concours geef dan duidelijk aan de organiserende vereniging door wat je precies wil, dit voorkomt problemen op de wedstrijddag zelf.
Succes!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 19:03

alvast bedank zeg.... OK dan!

alweer wat helderheid.....

Hoe zit het met stijl in de B, daar word je toch ook op gejureerd??

als je foutloos bent, maar er als dik trom op zit, kan je dan toch geen wp krijgen....hoe moet ik me dat voorstellen?? Hoe streng is dat.....?

Het leek mij zo leuk om te springen, heb ik een leerpaard gekocht, heb overgens nog niet een hindernis gesprongen met dit paard.....haha, maar volgens betrouwbare bron is het een automaat.... Bloos vroeger sprong ik ook wel eens.....maar nog nooit wedstrijd....

eerst maar wat dressuur, en vrijdag nieuwe ijzers, en dan maar eens wat springen en oefenparcoursje in april.....

broertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 20:58

Gewoon lekker oefenparcourtjes gaan rijden en in het ritme komen. Als je er zelf een fijn gevoel over hebt kun je daarna B gaan rijden. Heb even in je profiel gekeken Knipoog en denk dat het paard je een heel eind op weg kan helpen als leerpaard!
Als je foutloos rijdt is het aantal stijlpunten meestal ook wel voldoende hoor. Je krijgt voor meerdere punten een cijfer, 1) binnenrijden/halthouden/groeten 2) wijze van rijden parcours 3) houding en zit.
Onderdeel 1 telt 1 keer mee en de andere 3 keer. Vanaf 35 punten heb je voldoende voor het rijden dus zo streng is het allemaal niet!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 06:12

broertje schreef:
Gewoon lekker oefenparcourtjes gaan rijden en in het ritme komen. Als je er zelf een fijn gevoel over hebt kun je daarna B gaan rijden. Heb even in je profiel gekeken Knipoog en denk dat het paard je een heel eind op weg kan helpen als leerpaard!
Als je foutloos rijdt is het aantal stijlpunten meestal ook wel voldoende hoor. Je krijgt voor meerdere punten een cijfer, 1) binnenrijden/halthouden/groeten 2) wijze van rijden parcours 3) houding en zit.
Onderdeel 1 telt 1 keer mee en de andere 3 keer. Vanaf 35 punten heb je voldoende voor het rijden dus zo streng is het allemaal niet!

weer wat geleerd......super....thanks....

het paard waar ik mee ga springen , is het paard wat met een link in mn onderschrift staat,( kinky)....niet in mn profiel overgens.....maar missch. bedoelde je dat ook wel.....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:33

je mag max 4 * starten op een dag, dus 2 proeven en 2 parcoursen. Onvoldoendes voor stijl zijn heel erg zeldzaam.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 11:40

Lielle schreef:
je mag max 4 * starten op een dag, dus 2 proeven en 2 parcoursen. Onvoldoendes voor stijl zijn heel erg zeldzaam.

ik heb ook een hele zeldzame rijstijl...haha Bloos