mooi weer... heel erg hengstig! hoe lang?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

mooi weer... heel erg hengstig! hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 12:41

Hallo!

Mijn nieuwe merrie is nu al zown 2 weken hengstig waarvan afgelopen week echt extreem!!!
Heb er nu wel weer genoeg van..
Ze piest konstant als ik der aai of poets en met rijden is ze erg traag voor het been want dan ook gaat ze staan piesen!

Hoe lang gaat dit nog duren? (en om de hoeveel weken zijn de meeste merries hengstig?)
Heb der nog maar net en daarvoor altijd mannetje gehad, dus heb der helemaal geen verstand van Tong uitsteken

wie weet hoe lang dit nog kan gaan duren?
En zou het karakter ook helemaal 180graden om kunnen slaan?
Mensen die haar van "vroeger" kennen maakten haar mee als een draak waar geen land mee te bezeilen was, wat sloeg en gemeen was...

Bij mij is ze nu echt ontzettend lief! toeval, echt veranderd of mede met hengstigheid te maken?

Groetjes Ans
bedankt alvast.

Cassidy

Re: mooi weer... heel erg hengstig! hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:39

Kan met de hengstigheid te maken hebben. Als ze nu al zo lang hengstig is, zou ik de DA er toch een keer naar laten kijken, echte hengstigheid is met drie a vier dagen over.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 15:32

Maar ik heb gehoord dat het rond deze tijd soms wel anderhalve week kan duren?
Alleen is zij het dus nu ongeveer 2 weken en 1 week al heel erg dat je der bijna niet eens aan kan raken zonder dat ze piest.

Ze is wel ontzetten lief zo Tong uitsteken maar van mij mag die pieserij wel weer over wezen haha...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:36

Ik zou toch even laten nakijken of er geen 'oud ei' zit.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 15:40

Sizzle schreef:

Euhm wat houdt dat precies in? Mijn kennis van merries reikt niet tot zo ver Bloos

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:02

Mijn merrie is momenteel ook extreem hengstig. Ze plakt aan alles en iedereen en staat continu te plassen, met rijden kan ik mijn lol ook op Clown Mijn merrie is overigens altijd vrij duidelijk hengstig maar zodra het lente wordt is het altijd erg extreem. Haar hengstigheid duurt dan inderdaad ook langer als normaal, momenteel staat ze toch al een week echt zwaar hengstig. Bij mijn merrie is dit echter ieder jaar het geval.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-07 16:07

Ja ik wacht het ook ff af voordat ik er een da bij roep... zal ook wel bij de tijd van het jaar horen, want zowat alle merries zijn hengstig haha...
Alleen duurt het nog lang? Heb het nu wel weer gehad allemaal met die pieserij.. Tong uitsteken

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 16:48

Ans schreef:
Sizzle schreef:

Euhm wat houdt dat precies in? Mijn kennis van merries reikt niet tot zo ver :o

Soms rijpt een ei wel, maar springt niet en wordt dan erg groot. Dit kan dan uiteindelijk een cyste worden. Extreem lange hengstigheid of overgevoeligheid kan daar een teken van zijn.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 18:02

Mijn pony toont gelukkig niet zoveel duidelijkheid van hengstigheid Schijnheilig

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 07:41

Het was gister alweer een stuk minder gelukkig!! Ze is het nog een klein beetje, kon der ook alweer beter rijden hihi...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:26

Nou, veel succes, als de jouwe net zo erg is als de mijne Haha! . Mijn paard is in de winter altijd wat duidelijker hengstig als in de zomer. In het begin van de lente (zoals de afgelopen paar weken) bereikt het dan z'n climax: twee weken hengstig (waarvan een week heftig) en dan weer twee weekjes niet. Ze loopt dan gigantisch te brullen en gillen, gaat het liefst zitten op het hoofd van een ander paard en verliest volgens mij zo'n 10 liter pies (o.k, overdrijven is ook een vak Haha! ). Ik heb dan wel weer de mazzel dat er met rijden niet zoveel problemen zijn, behalve als ze een lekkere kerel tegenkomt want die moet dan uitgebreid begroet... Normaal is ze zo'n drie á vier weken normaal en dan één week hengstig waarvan 4 dagen duidelijk. In de zomer ebt het dan weer weg, dan zien alleen de mensen die haar goed kennen dat ze hengstig is en je merkt er qua gedrag dan bijna niets meer van.

Oftewel, je moet het gewoon even afwachten, iedere merrie is anders!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 10:03

hhi ik ben gelukkig niet de enige met een overdreven "pismerrie" Tong uitsteken
Afgelopen dagen was echt niet normaal... ze was wel ontzettend lief en knuffelig Haha! maar piesen om niks steeds haha..

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 10:43

Ohh herkenbaar, die van mij is ook al dik anderhalve week flink hengstig!! Van mij mag t wel weer ophouden haha.
nouja, over een aantal weekjes wordt ze gedekt dus dan zijn we er hopelijk een tijdje vanaf Haha!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 13:24

Nou net de hoefsmid bij mijn ruin gehad, bij Pecunia leek de hengstigheid gister minder dus we zouden zien of zij ook ff bekapt kon worden...
hm.... dat werd dus niks... hij hoefde haar maar aan te raken en ze pieste neer...
Volgende keer beter Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:02

in de het voorjaar kan het idd wel eens gebeuren dat ze zo een aantal week hengstig zijn. we hebben het 2 jaar terug heel duidelijk gehad bij 2 van onze merries die daarna gewoon drachtig zijn geworden. dat lieve kan straks idd weer overgaan als ze niet meer hengstig is.

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:29

Mijn merrie is ook s' zomers vaker hengstig als in de winter.. en vaak ook langer...
In de winter blijft het meestal beperkt tot ong een week voordat het over is en 's zomers vaak tegen de 1,5 week en soms zelf 2 weken! Rolleyes De tijdsduur ertussen verschilt meestal wel.. meestal 3 weken in de winter en 's zomers ook weer vaker..
En ze is dan verder niet echt super vervelend, maar ze is met rijden wel erg 'chagerijnig' , zoals tegen m'n been en snel geirriteerd. En slaan met een iets te stevige beenhulp. Verder is ze op stal wel hetzelfde, alleen ze plast alles onder zodra een ander paard dichtbij komt. En in de paddock constant onderdanig naar alles in haar omgeving.. met haar bek klapperen als een veulentje e.d. En dat natuuurrrlijk haar staart één grote plakzooi is.. Scheve mond

Soms zijn merrie's weleens lastig ja... Knipoog hahaha..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 11:39

is je merrie toevallig ook heel sterk op een kant. of gaatie de ene kant op makkelijker dan de andere kant? Heeft ze ook wel eens problemen met opzadelen en galoopeerd ze makkelijker de ene of de andere kant op?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:31

oosterhoff schreef:
is je merrie toevallig ook heel sterk op een kant. of gaatie de ene kant op makkelijker dan de andere kant? Heeft ze ook wel eens problemen met opzadelen en galoopeerd ze makkelijker de ene of de andere kant op?

Vraag je dit nu aan mij?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 14:59

dat is een algemene vraag aan mensen die last hebben van een merrie met overmatige hengstigheid. Dus tja dat zou ook voor jou kunnen gelden

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:27

oosterhoff schreef:

Als mijn merrie hengstig is dan is ze onder het zadel inderdaad ook een stuk minder los. Ze wil dan vaak een kant totaal niet aannemen of wordt sterk/stug op een hand. Met zadelen is ze tijdens haar hengstigheid ook niet vrolijk maar dat is ze met poetsen dan ook niet. Aan haar galop merk ik geen verschil. Waar doel je precies op?

Deze problemen hebben we vooral op de aanloop en de piek van haar hengstigheid, hierna neemt het af en loopt ze weer als gewoonlijk.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:38

Had je maar een ruin moeten nemen dan had je dit probleem niet!! Nee hoor geintje! Kan het toevallig zijn dat de merrie voor ze bij jou kwam niet bij ruinen stond en nu wel? Ik begrijp n.l dat je haar pas hebt? Het is bekend dat merrie's dan veel hengstiger zijn ineens. Ik heb het hier al div. malen meegemaakt als er een nieuwe merrie kwam en die zag ineens al die verleidelijke kerels om zich heen. Daarbij opgeteld het rare warme weer, en de dame's denken nog maar aan een ding.....jawel! In de mensenwereld is dat meestal net anders om.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:42

Dus in normale toestand is ze helemaal netjes recht in de aanleuning?

Doordat sommige paarden een blokkade hebben achter de oren in combinatie met een blokkade van het heiligbeen kunnen ze over gevoelig zijn bij de productie van de hormonen.
Mijn merrie was altijd ruim twee weken hengstig en dan weer een week niet en dan begon het weer opnieuw. Heel lastig was dat. niet dat ze heel vervelend of gemeen werd maar als je het been aanlegde of de zweep gebruikte kwam ze vooral terug. ze vond het heerlijk.
Ik heb haar toen laten behandelen door een osteopaat en het was direct over. Nu is ze op een normale manier hengstig makkelijker te rijden en in haar humeur ook prima. Ik heb door een en ander nog wel eens een terugval gehad maar steeds na de behandeling was het weer okay.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:43

Als ik dit allemaal zo lees ben ik blij dat ik niet de enige ben met zo'n tuttebel. Clown
Mijn verzorgpony is meestal 3 dagen ontiegelijk hengstig en dan de twee weken er omheen een klein beetje.. En irritant dat ze dan is! Gestoord Piesen, krijsen, likken, knuffelen, trappen, ze kan het allemaal dan..
Maarja hoe lang ze hengstig zijnverschilt per merrie, de een heeft er niet tot nauwelijks last van, de ander juist heel veel. Nagelbijten / Gniffelen

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 16:06

oosterhoff schreef:
Dus in normale toestand is ze helemaal netjes recht in de aanleuning?

Nou, dat wil ik ook niet zeggen Haha! Ik rijd haar recreatief-dressuurmatig op zeg maar L-niveau dus we hebben bij lange na nog niet alles netjes recht. Ze wisselt zo nu en dan nog steeds van moelijke en makkelijke kant met tijdens haar hengstigheid merk ik wel een heel duidelijk verschil. Normaal gesproken is ze erg werkwillig en doet ze in ieder geval haar best, tijdens haar henstigheid laat dit zeker te wensen over. Zoals ik al zei is ze dan echt duidelijk moeilijk op een kant en krijg ik haar ook niet of met heel veel moeite los. Ze wordt gelukkig iig niet gemeen.

oosterhoff schreef:
Mijn merrie was altijd ruim twee weken hengstig en dan weer een week niet en dan begon het weer opnieuw. Heel lastig was dat. niet dat ze heel vervelend of gemeen werd maar als je het been aanlegde of de zweep gebruikte kwam ze vooral terug..

Dit herken ik ook zeker! Mijn merrie is heel het najaar een beetje van slag geweest. Ik kon 2 weken aardig rijden om vervolgens weer 2 weken niets voor elkaar te krijgen. Toen ik mijn va er naar vroeg zei hij dat het wellicht aan het vreemde weer lag, meer merries schijnen van streek te zijn geweest.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-07 08:09

aerdenhout1 schreef:
Had je maar een ruin moeten nemen dan had je dit probleem niet!! Nee hoor geintje! Kan het toevallig zijn dat de merrie voor ze bij jou kwam niet bij ruinen stond en nu wel? Ik begrijp n.l dat je haar pas hebt? Het is bekend dat merrie's dan veel hengstiger zijn ineens. Ik heb het hier al div. malen meegemaakt als er een nieuwe merrie kwam en die zag ineens al die verleidelijke kerels om zich heen. Daarbij opgeteld het rare warme weer, en de dame's denken nog maar aan een ding.....jawel! In de mensenwereld is dat meestal net anders om.

Hihi tsjah, maar vond der zo leuk! en kan der niks onder plakken natuurlijk he Knipoog dus moet het maar voor lief nemen..
hahaha ja in de mensenwereld is dit vaak andersom Tong uitsteken maar dat terzijde...

De hengstigheid van mijn merrie is langzaam aan het verdwijnen, maar er komt een nieuw "probleem" opduiken...
De knuffeligheid verdwijnt en ze begint om het minste geringste te miepen alsof ze barstensvol spanning zit... (dit als je der op bepaalde plaatsen aanraakt, als een vreemde dit doet is het nog erger)
Wilde der sowieso van de zomer eens meenemen naar eric laarakker gewoon om door te meten en kunnen we ook zien waar die spanning vandaan komt.
Met rijden gaat het al wel stukken beter! Ze is erg werkwillig en goed voor het been! dus ja de positieve en negatieve dingen lopen wat door mekaar heen haha...
Maar we komen er wel uit!!