Wanneer beginnen met springen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rozanne

Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 16:56

Ik heb een nieuw paardje (Wannabe). Een in mei 4 jarige merrie van Elcaro x Wolfgang.

Nu had ik een vraag. Wanneer kan ik beginnen met het springen? Vrijspringen heeft ze wel is gedaan.
Ik wil graag beginnen met springen als ik weet dat ze het "aan" kan. Niet dat ik er extra belast ofzo omdat ze zo jong is.

Info over het paard:
Ze is al behoorlijk "volgroeid" er mogen nog wel wat meer spieren komen. Voor foto's zie mijn profiel.

Dus wanneer raden jullie het aan om te gaan beginnen met springen/ balkjes etc.?

Ps: Ik weet niet of dit hier goed staat Clown

plotie

Re: Wanneer beginnen met springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:48

Ik denk dat je nu stilletjes aan mag beginnen hoor, met balkjes e.d. en langzaam opbouwen.
Veel plezier nog met je paard Lachen

grtjs
xxx

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:52

als ze nog geen 4 is zou ik nog niet eens op haar willen rijden. laat staan springen. ik zou nog even wachten...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:23

Scheelt maar een maandje hoor ikenindi Clown.
Onze sprong al wedstrijden toen ze net 4 was Knipoog, eens in het halfjaar maar dat maakt verder niet uit.
Als je het gewoon rustig opbouwt, niet te vaak springen (1 keer in de week halen we lang niet), en niet te hoog, dan kan het allang Ja.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:32

Ik zou het op vijfjarige leeftijd zoetjes aan gaan oppakken. Balkjes lopen en kleine huppeltjes maken, even een in-uitje kan voor die tijd wel.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:26

Ezumii schreef:
Scheelt maar een maandje hoor ikenindi Clown.
Onze sprong al wedstrijden toen ze net 4 was Knipoog, eens in het halfjaar maar dat maakt verder niet uit.
Als je het gewoon rustig opbouwt, niet te vaak springen (1 keer in de week halen we lang niet), en niet te hoog, dan kan het allang Ja.

ja, er wordt ook op paarden van 2 jaar oud gereden. dat betekend toch ook niet dat het al goed is? ik blijf er bij dat ik bijna 4 jaar te jong vind om al onder de man mee te gaan springen. balkjes lopen noem ik geen springen...

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:31

Misschien dat je nu kan beginnen met maximaal 1 keer in de 2 weken wat balkjes lopen , een laag hindernisje met drafbalkje ervoor en kleine in-uitjes. Meer dat soort oefeningen. Meer zou ik niet doen. Ik zou het springen pas wat meer oppakken over een jaar op vijfjarige leeftijd en dan nog rustig aan. Ze zijn pas volgroeid op zijn vroegst op z'n zesde dus tot dan zou ik het rustig aandoen. Je kan op zijn vijfde wel beginnen met springen natuurlijk maar niet te vaak (niet 1 keer per week dus)en niet te hoog.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:48

Cassidy schreef:
Ik zou het op vijfjarige leeftijd zoetjes aan gaan oppakken. Balkjes lopen en kleine huppeltjes maken, even een in-uitje kan voor die tijd wel.

helemaal mee eens. dan zijn de betreffende botjes (groeiplaten) gesloten, en is ze dressuurtechnisch ook een stuk verder.

Tyler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:19

precies ja.

Zelf heb ik met mijn paard ook gewacht tot ze 5 was. Toen ben ik pas begonnen met springen.

mriell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:50

bij ons worden alle paarden die in het voorjaar 3 worden in de zomer ingereden..
als ze sterk genoeg zijn beginnen we ook met springen..
maar deze hengsten hebben al wel keuringen gelopen en dus al vrij gesprongen op 1.20 m
ze kennen alles al dus onder de man is ook een eitje voor ze

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:32

merrieveulen schreef:
Cassidy schreef:

helemaal mee eens. dan zijn de betreffende botjes (groeiplaten) gesloten, en is ze dressuurtechnisch ook een stuk verder.

Ja,,, balkjes lopen zijn niet echt springen maar zorg wel dat het voor een paard leuk blijft...

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:43

Ik rij nu een 4-jarige merrie. Ze wordt in mei 5. Met haar ben ik nu rustig aan begonnen met springen. Dus tegen haar 5de jaar aan. Wat wel belangrijk is, is dat je je pony eerst dressuurmatig helemaal onder controle hebt, zo kun je de sprongen ook wat gecontroleerder maken, iets wat natuurlijk (helemaal bij een jonge pony) wel belangrijk is. Verder heel rustig opbouwen en rustig kennis laten maken met balkjes... succes! De eerste keren zul je nog wel lachen om de gekke sprongen die ze uit enthousiasme of onwennigheid ooit maken.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:02

zowiezo is het verstandig om bij het aanvangen met het springen, eerst vrij te springen, en daarvóór lage huppeltjes (of balkjes) aan de hand. zo krijg je een rustige introductie, en kan je paardje eerst leren wat afzetten, basculeren en landen is, voor hij het met ruiter (wat toch altijd moeilijker is) doet.
je pony zal er zeker zijn voordeel mee doen!

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 01:36

opbouwen! eerst balken op de grond en dan op een autovand of dwars balken heel laan erover lopen! en wel verlichte zit oefenen dat ze die houding van jouw gewoon word suc6

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 08:04

Oké.. Ik was zelf van plan af en toe balkjes te draven en af en toe een sprongetje (onder begeleiding 1 x in de maand ofzo)

En ik wil de dressuursport in. Dus echte parcouren etc beginnen we toch niet aan Knipoog

rokylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 15:34

Ik zal het doen vanaf een jaar of 5, en gewoon rustig opbouwen Knipoog

mriell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 16:03

rokylo schreef:

het ligt er ook net aan wanneer je paard is ingereden...
die van ons worden met 3 jaar ingereden.. en springen met 4 jaar op concour (zijn vorige week begonnen toen mog het pas ivm de leeftijd)
hebben ze een jaar om te trainen en het gaat super.. ook komen ze bijna elke dag onder de man
en we springen 1x in de week met ze.. + de wedstrijden
en natuurlijk hebben ze allemaal al op de keuring vrijgesprongen.. op 1.20
dat scheelt ook een hele boel Knipoog

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 16:09

Das waar Knipoog Mijne is in November ingereden ofzo..

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 17:12

miej_monty schreef:
rokylo schreef:

het ligt er ook net aan wanneer je paard is ingereden...
die van ons worden met 3 jaar ingereden.. en springen met 4 jaar op concour (zijn vorige week begonnen toen mog het pas ivm de leeftijd)
hebben ze een jaar om te trainen en het gaat super.. ook komen ze bijna elke dag onder de man
en we springen 1x in de week met ze.. + de wedstrijden
en natuurlijk hebben ze allemaal al op de keuring vrijgesprongen.. op 1.20
dat scheelt ook een hele boel Knipoog

van hun derde tot vierde jaar zijn paarden nog flink in de groei, onder andere de 'bovenbenen', het bekken en de heupen zijn nog niet volledig 'klaar'. dit gebeurt pas rond de 4,5 tot 5 jaar, voor die tijd is het dus niet erg gezond om een paard dusdanig te belasten, al zijn ze nog zo goed in de sport.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 14-04-07 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-07 17:13

Mee eens.. Ik denk dat ik het allemaal nog even uitstel.. En af en toe een mini kruisje spring Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-07 23:23

Ik zou idd ook nog even wachten, min 5 jaar zeg ik altijd. Tuurlijk laat ik ze zo af en toe voor de afwisseling wel vrijhuppelen/springen maar het echte springwerk bewaar ik altijd lekker.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-07 13:15

Oké Dankje!