mijn paard is op wedstrijd vreselijk gestresst en zenuwachtig. ook is het nogal een 'wegspringer'.
nu wordt dit door juryleden nogal wisselend beoordeeld.
stel:
het volgende onderdeel is M-C-H overgang arbeidsstap. mijn paard springt weg bij de M. Ik negeer dit wegspringen, rij verder en maak alsnog een nette overgang tussen C en H. kan ik dan nog een 6 of hoger scoren, of heb ik die al verspeeld door het wegspringen?
ben erg benieuwd hoe dit 'officieel' zit en hoe jullie zo iets beoordelen.
Je kan best een nette overgang rijden, maar dat wegspringen telt natuurlijk ook mee, dat is in feite gewoon verzet.
Dat denk ik dus ook. Als jij een overgang rijd voor een 8, dan kan je bijvoorbeeld nog wel een 6 of 7 overhouden voor het onderdeel. Zonder dat wegspringen had je dus ook wss wel hoger gehad, maar wil niet zeggen dat je perse een onvoldoende hoeft te scoren puur om het pasje opzij
Ik vind dat het erg begrijpelijk is als je een onvoldoende krijgt. Je paard is namelijk op dat moment niet op jou gericht maar op van alles en nog wat anders. Al is je overgang daarna nog zo goed, het paard geeft zich niet 100% dus de uitvoering is niet goed (genoeg).
Het zal aan de situatie zelf liggen hoe eea beoordeeld wordt. De ene jury zal het wegspringen zwaarder aanrekenen als een ander. En het ligt er ook aan hoe de proef verder loopt.
Het is en blijft natuurlijk verzet en dat mag nooit 'beloond' worden met een voldoende op dat onderdeel. Maar dat is hoe ik het achter een pc beschrijf. Het ligt er ook aan op welk niveau je rijdt, hoe de rest van de proef gaat en hoe de omgeving is.
Kijk; als de proef verder goed loopt, het is B/L1 niveau, een van de eerste wedstrijden buiten... dan reken ik het persoonlijk wat minder zwaar aan. Mocht je richting L2 of hoger zitten, dan mag dit verzet eigenlijk niet meer voorkomen in de proef. Dan wordt het een onvoldoende.
Maar nogmaals.. dit is een beoordeling van achter een computer. In een proef beoordelen is heel wat anders. Maar ik kan me voorstellen dat je de ene keer een 4 kunt scoren en de andere keer een 7. Je moet dan niet alleen naar het onderdeel kijken, maar ook naar andere factoren.
ergens snap ik wel dat ik minder punten krijg, maar aan de andere kant baal ik dan ook wel als ik hem netjes herstel en de oefening netjes afmaak binnen de genoemde bordjes en dan toch gewoon een 4 krijg.
het is trouwens L1 en het is juist vooral in de binnenbak. ben dan ook heel erg blij dat het buitenseisoen weer begonnen is. hij is al gestresst op wedstrijden en in een binnenbak ziet hij overal spoken
naja thuis hebben we het al heel erg kunnen verbeteren en springt hij nog zelden weg. misschien komt het op wedstrijd ook nog ooit goed
Het ligt ook een beetje aan de reden van het wegspringen. Als ik zie dat er echt iets raars gebeurt waar een paard echt van schrikt, dan wil ik zoiets nog wel door de vingers zien. Maar als een paard gewoon ongehoorzaam is dan zal je het toch echt mee moeten nemen in het cijfer, ook als het ergens in een grijze zone gebeurt.
Ik denk dat het er veel aan ligt of de jury uitgaat van een 10 (wat zou moeten) of van een 6 wat helaas meestal gebeurd. Immers als jij in jou geval na het wegspringen een overgang maakt voor een 8 en je krijgt voor het onderdeel een 4, dan krijg je 4 punten aftrek voor het wegspringen wat redelijk veel is.
Nu ligt het natuurlijk aan de omstandigheid, waarom springt hij weg (is het een voor de jury waarneembare storing dan kan daar best rekening meegehouden worden).
Ik moet zeggen dat ondanks dat ik zo vanachter de computer een mening geef het moeilijk beoordelen blijft, soms zit het mee en soms zit het tegen moet je maar denken.
Mijn instructeur zegt altijd, je moet 10 wedstrijden rijden en dan het gemiddelde nemen van je gereden punten en je weet waar je staat.