Kosten eigen paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa22

Kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 21:33

Hoi,

Ik heb een paar vragen:

Ik wil graag een eigen paard kopen maar ik vroeg me af wat de kosten ongeveer
per maand zijn.

En wat het voordeel van ijzers bij je paard is, hoeveel een pensionstal gemiddeld kost en waar je het best kan zoeken voor een paard.

Dit zou mijn eerste paard worden wat voor paard kun je dan het beste kiezen? (qua ras, leeftijd enz.)

Sorry als dit niet hoort Lachen

ikke

Re: Kosten eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:59

Lisa22 schreef:
Hoi,

Ik heb een paar vragen:

per maand zijn.

Als niet niet fluitend 400-600 euro per maand kunt missen, begin er niet aan. Dit is een beetje afhankelijk van de plek waar je woont, de randstad is duurder dan pakweg de achterhoek. Ook de eisen die je stelt kunnen bepalend zijn voor de prijs.
Lisa22 schreef:
En wat het voordeel van ijzers bij je paard is, hoeveel een pensionstal gemiddeld kost en waar je het best kan zoeken voor een paard.

Paardenvoeten zijn een vak apart en als je niet eens een paard hebt, is het vrij zinloos om over hoefverzorging te praten; dat is namelijk volledig afhankelijk van het individuele paard.
Koop bij voorkeur een paard wat je al enige tijd kent, wat je aanstaat en waarvan je de (medische) voorgeschiedenis kent, zeker bij een eerste paard. Blijf weg bij handelaren, tenzij je een zeer ervaren paardenmens beschikbaar hebt, om je te behoeden voor alle valkuilen waar sommigen steeds weer intrappen. Kijk evengoed uit met particulieren en trek de integriteit van een fokker na voordat je met ze in zee gaat.
Lisa22 schreef:
Dit zou mijn eerste paard worden wat voor paard kun je dan het beste kiezen? (qua ras, leeftijd enz.)

Sorry als dit niet hoort Lachen

Wat ouder paard, 10 - 14 jaar, goed gezond en passend. Ras en papieren hebben geen waarde, leer eerst maar eens wat een eigen paard is, daarna kun je je wel eens druk gaan maken om afstamming, prestaties en andere flauwekul.

Lisa22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 22:18

Dank je voor je reactie meer mensen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:21

hangt er vanaf wat je wilt, op een pensionstal, met veel luxe, of 24/7 in een weiland enz.
je moet rekening houden met de verschillende prijzen, en onverwachte kosten, ik betaal nu 40 euro per maand aan stalling (24/7 buiten) daar komt het biks nog overheen (15 euro per 2 maand) wormenspuiten, hoefsmid, mischien onverwachte kosten zoals de DA enz.. het is moeilijk te zeggen zo, ik weet niet wat je wilt, en waar.. en wat je er allemaal bij wilt hebben?

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:23

Zoek eens even goed, hier zijn al heeel veeel topics over.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:40

hier betalen wij 150 euro per maand, goede stal, rijbak, paddocks en nabij bos. het voeren en binnen en buiten zetten wordt gedaan. Buiten deze kosten heb je hoefsmid (bekappen 25 euro en dit 5x per jaar), influenza tetanus vaccinatie (1x per jaar) en je wormenkuren ca 70 euro per jaar. Verder heb ik gelukkig gezonde paarden en nauwelijks medische kosten op gezondheidgebied. Maar goed dit laatste kan natuurlijk heel variabel zijn. In ieder geval kijk eerst welk type paard je het meeste aanstaat en ga uitgebreid op zoek. Indien het paard niet in je budget past spaar dan maar door ik heb in mijn nabije omgeving al teveel meegemaakt dat er dan een ander paard gekocht werd en deze werd na een paar maanden weer doorverkocht voor weer een ander tijdelijk paard. Dit kost verschrikkelijk veel en dan kun je beter het bedrag aan stalgeld maandelijks opzij zetten voor het paard wat je uiteindelijk zou willen hebben. Succes met je beslissing en eventuele zoektocht.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:14

Kijk ook eens bij Bokt wiki..

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:14

Onderhoudskosten
Van Bokt
Ga naar: navigatie, zoek
[bewerk]Onderhoud
In onderhoud van het paard is ook veel variatie van de kosten, maar toch minder dan in de aanschaf van het paard. Het onderhoud maakt het houden van paarden duur in de meeste gevallen.

Stalling: een paard wat aan huis gestald kan worden is goedkoper dan een paard wat ergens op pension staat. Pensionstallen zijn er van heel simpel bij een boer, tot zeer uitgebreide, luxe All inclusive stallen. De kosten van een pensionstalling varieren van 75 tot 600 euro per maand, afhankelijk van de luxe en de plaats in Nederland. In de randstad kost het houden van een paard nou eenmaal veel meer dan in Friesland.
Voer
Brok: de gemiddelde zak brokken van 25 kg kost zo'n 10 euro. Dan heb je een redelijke kwaliteit, niet overdreven goed. Een gemiddeld paard eet 2 tot 3 kg brok per dag.
Hooi: afhankelijk van de kwaliteit van het hooi en het aanbod kost een baal hooi 2 tot 5 euro. Een goede kwaliteit hooi (stofvrij) is erg belangrijk, daar dit vele problemen in de toekomst kan voorkomen. Een gemiddeld paard doet 3 / 4 dagen met een baal hooi. Het is ook mogelijk om grotere balen hooi in te kopen, dit is zeker aan te raden wanneer men meer dan 3 paarden heeft.
Kuilvoer
Strooisel
Hoefsmid
Dierenarts: natuurlijk kan er altijd wat gebeuren, ongelukjes zitten immers in kleine hoekjes. Als paardeneigenaar ben je verantwoordelijk voor de gezondheid van je paard. Geld mag dan ook nooit een reden zijn om de dierenarts niet bij je paard te halen. Zeker bij beenblessures of een koliekoperatie kom je snel aan duizenden euro's aan dierenartskosten. Wees hierop voorbereid en zorg dat je hiervoor een voldoende grote spaarpot hebt of zorg dat je paard goed verzekerd is.
Wormenkuren: een wormenkuur kost 8 tot 24 euro, afhankelijk van de kwaliteit en de werkzame stoffen. Om de zes weken moet een paard ontwormd worden, maar ook dit hangt af van de wormenkuur die je geeft. Hierop mag ook nooit worden bezuinigd, want wanneer je paard wormen heeft ben je heel wat verder van huis.
Inentingen: de jaarlijkse tetanus / influenza enting is verplicht wanneer je met je paard naar wedstrijden wilt of wanneer je naar een club wilt. Deze enting is er vanaf 18 euro, afhankelijk van de kliniek. De eventuele voorrijdkosten van de dierenarts komen daar nog bij.
Harnachement
Zadel
Hoofdstel
Dekens
Longeermateriaal
Teruggeplaatst van "http://www.bokt.nl/wiki/Onderhoudskosten"

Is van Bokt Wiki af..

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:35

Tsja ligt eraan waar je woont... in de randstad is een goede stal al snel tussen de 250 en 400 in de maand.
Daarbij nog de vaste dokters en smid kosten.

En vergeet, heel belangrijk! de lessen niet Lachen
Minimaal 600 per maand moet je wel kunnen ophoesten Haha!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:46

Citaat:
Hoi,

Ik heb een paar vragen

per maand zijn.

Stalling ligt tussen 200-350 € als je een beetje een goede piste wilt. Reken per maand nog eens 50 € hoefsmidkosten, 50 € dierenartskosten , 100 € lessen en 50 € materiaal die kapot gaat of die je nodig hebt = 450 - 600 € per maand

Citaat:

Voordelen dat moet je zelf uitmaken, de één is voor de ander is tegen.

Paard zoeken kan op verschillende manieren : particulier of via handelsstal. Ik ben eerder voor de particuliere aanpak maarja de keus is aan jou. je kan zoeken via bokt, internet, kapaza, marktplaats, sportpaarden.nl keuze genoeg hoor, of via via of de manege in jou buurt.

Citaat:
dit zou mijn eerste paard worden wat voor paard kun je dan het beste kiezen? (qua ras, leeftijd enz.)

Weeral, dat hangt van jou af. Wat is je ervaring, wil je een leerpaard of niet, wil je wedstrijd, wil je springen of dressuur of western,... Mijn eerste paard was een 4,5 jaarse die een half jaar onder zadel was, is perfect gelukt. Heb je minder ervaring of niet zoveel zelfvertrouwen, kies dan eerder voor een heel braaf,ervaren paard.

Alvast veel succe met je zoektocht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:58

hoefsmid hoeft niet elke maand te komen, dierenarts ook niet, en 100 per maand om te lessen vind ik wel heel veel.. als je 1 keer per week gaat lessen, dan kom je niet op 100 euro uit, hangt er natuurlijk wel vanaf waar je lest, maar 25 euro per les vind ik behoorlijk wat.. en de stalling hangt er helemaal vanaf wat je wilt, hier is het 40 euro als ze op het land staan, sta je op een pension 24 uur per dag buiten, is het 50 euro, staan ze binnen rond de 160 geloof ik, en dan heb je een buitenbak, longeerbak, ruime stallen, wasplaats, en biks en kuil zit erbij, sta je bij een boer met een buitenbak, stallen, en verder niet te veel luxe is het 90 euro per maand, heel verschillend dus..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:10

Vergeet AUB niet het lesgeld mee te rekenen in je onkosten.
Zeker bij je eerste paard heb je (veel) les nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:15