Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
it_is_me schreef:Dan ga je toch iets doen wat de pony wel leuk vindt?!
Tijgertje86 schreef:Laat de pony tijdens het losgooien gewoon zelf bewegen. Als hij wil stilstaan doet hij dat en als hij wil stappen stapt hij. Losgooien wordt vaak gebruikt om de pony eens flink de bak door te jagen, naar mijn mening overbodig en nutteloos. Laat je pony zelf bewegen, en waarschijnlijk zal hij als je hem binnenhaalt niet meer op dezelfde plaats staan.
Tijgertje86 schreef:Misschien kun je aan de hand gaan wandelen, dat doe ik ook met mijn 21 jarige merrie. Gewoon een stevig staptempo en dat gedurende 30 minuten. Zijn jij en je pony er samen even gezellig uit geweest en hebben jullie beide beweging gehad!
. Apple schreef:Komt de pony wel gewoon elke dag uit de boks? Staat ze op het land?
Als ze op het land staat zou ik haar niet gaan losgooien.
Longeren zou ik gewoon serieus aanpakken, hoofdstel in, longeerlijn eraan, longeerzweep erbij en eventueel bijzetten. Niet laten lanterfanten.
Daarnaast: wat voor pony is het? hoe oud? hoe groot? Hoe is de graad van africhting?
Een pony kan trouwens ook niet uit zn dak gaan omdat die daar gewoon geen behoefte aan heeft.
ff kijken.
) en ik heb ook een longeerzweep erbij. Maar niet dat ze daar wakker van licht ofzo
die reageert er niet helemaal op.
paardpony schreef:Tijgertje86 schreef:Misschien kun je aan de hand gaan wandelen, dat doe ik ook met mijn 21 jarige merrie. Gewoon een stevig staptempo en dat gedurende 30 minuten. Zijn jij en je pony er samen even gezellig uit geweest en hebben jullie beide beweging gehad!
Ik wandel heel veel met haar, een stevig staptempo bestaat niet, we kennen wel rustige langdurige stap
. Beetje rollen wellicht.
. 
Apple schreef:Ach, misschien vind zij het wel lekker om gewoon stil te staan. Beetje rollen wellicht.
Niet elk paard hoeft uit zn dak te gaan. Liever niet dan wel eerlijk gezegd.
dus moet ze condite, en dat werkt niet als ze op geen elkele manier lekker rent
het is mijn bedoeling niet dat ze rond gejaagt wordt door mij, maar ik wil wel dat ze gebewging krijgt, en omdat longeren ook al niet egt gaat. Apple schreef:Aerdenhout: Tuurlijk, best leuk hoor als ze het doen.
Maar kostte wat kost opjagen totdat ze gek doen hoeft van mij ook niet.
Ik zet knollie in de paddock en dan merk ik vanzelf wel wat hij wil gaan doen.
Paardpony, ze moet dus afvallen, wat voor voer krijgt ze? Dan kun je haar op dieet zetten en wellicht dmv wandelen, longeren, wat vaker laten rijden conditie opbouwen.
maar ik probeer het nog wel telkens.fjordnina schreef:Gooi je shet helemaal los in de bak, geen halster of wat dan ook. Pak een rijzweepje en ga hiermee bij haar kont staan. Aan 1 van beide zijden dus. Stel je gaat aan de linkerkant staan, dan pak je je zweep in de rechterhand en met je linkerhand wijs je in de richting waar ze heen moet. Vervolgens zwiep je een keer met de zweep achter haar kont langs. Als de verhoudingen goed zijn, zal ze onmiddelijk gaan lopen. Loopt ze niet onmiddelijk, dan mag je strenger worden en je eigen ruimte voor je opeisen door met het zweepje rondom je heen te zwaaien. Dan no geen reactie? Geef dan maar een tik, zo hard als nodig is. Uiteindelijk zal zij dan verkiezen om toch te gaan lopen.
Hoe hou je haar aan het lopen? Door constant bij de achterhand te blijven. Dit hoeft er niet pal naast, dit kan ook al vanuit het midden van de bak. Je moet er alleen voor zorgen dat je niet bij de voorhand beland, want dan rem je af.
Zo kun je je paard iedere gewenste richting opsturen en in iedere gewenste gang. Tussen door beloon je haar een aantal keer door haar naar je toe te laten komen en een snoepje te geven. Op het goede moment stop je ook.
Dit is leuk en ook goed voor de rangorde.
mijn pony is niet zo makkelijk, die heeft schijt aan een zweep en blijft lekker staan. draven kan ze al helemaal niet, stappen word ook beroert. jOyss schreef:Mijn verzorgshet krijg je ook niet gelongeerd; wat je ook doet; meneer blijft lekker staan en geeft niks om de zweep.
Ik ga altijd gewoon lekker stukjes wandelen. Of ik ga soms door een springpaadje met hem in het bos, of zet wat sprongetjes op in de bak; vind ie helemaal geweldig en dan wil ie dus wél lopen. misschien een idee?
Of ga met hem aan vd doen, vind ie misschien ook wel leuk. (al is dat niet echt 'beweging').