Losgooien, pony loopt niet.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

AH_scim

Losgooien, pony loopt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 15:49

Ik wou vandaag mijn pony losgooien, maar dit heb ik dus nog nooit van een paard gezien. Hij loopt niet. Zelfs stappen is ze te beroert voor, lat staan draven of galloperen. Ze kan niet eens even lekker gek doen! Hetzelfde geldt met longeren, ze kan wel op de volte, maar absoluut niet in draf, laat staan in draf blijven. En als het haar even verveeld kapt ze er mee, en denk maar niet dat ze dan nog verder loopt. Hoe krijg ik mijn pony nou ze ver dat ze wel loopt? Op de zweep reageert ze niet, rijzweep loopt ze niet van, longeerzweep ook niet. Erg apart Vork

it_is_me

Re: Losgooien, pony loopt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:55

Dan ga je toch iets doen wat de pony wel leuk vindt?!

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:00

it_is_me schreef:
Dan ga je toch iets doen wat de pony wel leuk vindt?!

misschien wil ik wel dat mijn pony geweging krijgt, en aangezien mijn ruitertje alleen op zaterdag (normaal gesproken) er is, ik voor de rast iets anders moet verzinnen. Om er zalf naast te rennen, kan, buiten, maar of ik dat lang volhou? Nee, en opmijn pony dan lang blijf draven, Nee. Of ze galopeert aan de hand? Nee.

Ik vind dit trouwens een te simpel antwoord, zo wordt mij niks duidelijk, als ik alles doe wat mij pony leuk vind, hangt haar buik op de grond en valt ze er bij neer van het eten en stilstaan. Weet verder nog iemand iets?

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:01

Laat de pony tijdens het losgooien gewoon zelf bewegen. Als hij wil stilstaan doet hij dat en als hij wil stappen stapt hij. Losgooien wordt vaak gebruikt om de pony eens flink de bak door te jagen, naar mijn mening overbodig en nutteloos. Laat je pony zelf bewegen, en waarschijnlijk zal hij als je hem binnenhaalt niet meer op dezelfde plaats staan. Knipoog

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:05

Tijgertje86 schreef:
Laat de pony tijdens het losgooien gewoon zelf bewegen. Als hij wil stilstaan doet hij dat en als hij wil stappen stapt hij. Losgooien wordt vaak gebruikt om de pony eens flink de bak door te jagen, naar mijn mening overbodig en nutteloos. Laat je pony zelf bewegen, en waarschijnlijk zal hij als je hem binnenhaalt niet meer op dezelfde plaats staan. Knipoog

Klopt, er liggen een paar hooitjes in de bak Knipoog

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:10

Misschien kun je aan de hand gaan wandelen, dat doe ik ook met mijn 21 jarige merrie. Gewoon een stevig staptempo en dat gedurende 30 minuten. Zijn jij en je pony er samen even gezellig uit geweest en hebben jullie beide beweging gehad! Knipoog

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:15

Tijgertje86 schreef:
Misschien kun je aan de hand gaan wandelen, dat doe ik ook met mijn 21 jarige merrie. Gewoon een stevig staptempo en dat gedurende 30 minuten. Zijn jij en je pony er samen even gezellig uit geweest en hebben jullie beide beweging gehad! Knipoog

Ik wandel heel veel met haar, een stevig staptempo bestaat niet, we kennen wel rustige langdurige stap Gestoord

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:17

Als jou pony niet uit zichzelf lekker af en toe uit zijn dak gaat is dat omdat....het een HELE oude pony is, hij ergens pijn heeft, zich niet gelukkig voelt in zijn omgeving, hij te weinig eten krijgt waardoor de energie ontbreekt, hij een kameraadje mist, hoefproblemen heeft, spier bevangen of ergens iets op slot zit..... vanuit hier is het natuurlijk heel moeilijk te zeggen. Kijk even naar al deze dingen en misschien gaat er wel een lampje branden en zeg je...he...dat zou best eens kunnen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:19

Komt de pony wel gewoon elke dag uit de boks? Staat ze op het land?

Als ze op het land staat zou ik haar niet gaan losgooien.

Longeren zou ik gewoon serieus aanpakken, hoofdstel in, longeerlijn eraan, longeerzweep erbij en eventueel bijzetten. Niet laten lanterfanten.

Daarnaast: wat voor pony is het? hoe oud? hoe groot? Hoe is de graad van africhting?

Een pony kan trouwens ook niet uit zn dak gaan omdat die daar gewoon geen behoefte aan heeft Knipoog.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:24

Apple schreef:
Komt de pony wel gewoon elke dag uit de boks? Staat ze op het land?

Als ze op het land staat zou ik haar niet gaan losgooien.

Longeren zou ik gewoon serieus aanpakken, hoofdstel in, longeerlijn eraan, longeerzweep erbij en eventueel bijzetten. Niet laten lanterfanten.

Daarnaast: wat voor pony is het? hoe oud? hoe groot? Hoe is de graad van africhting?

Een pony kan trouwens ook niet uit zn dak gaan omdat die daar gewoon geen behoefte aan heeft Knipoog.

Dat zijn even genoeg vragen denk ik Lachen ff kijken.

Ze stond in de wei, het land word nu bemest, dus staat ze in een stal, elke dag gaat ze er wel even uit, samen et de andere shet.

Met longeren heb ik een hoofdstel in (en een longeerlijn eraan Vork ) en ik heb ook een longeerzweep erbij. Maar niet dat ze daar wakker van licht ofzo Clown die reageert er niet helemaal op.

Het is trouwens een shetlander, van ong. 1m. Ze is rond 11/13 jaar. Hoe is de graad van de africhting snap ik niet helemaal Bloos

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:27

Is ze bereden, zoja op welk niveau? Doe je aan dressuur of aan Springen, of buitenritten? Of misschien wel western? etc

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:34

paardpony schreef:
Tijgertje86 schreef:

Ik wandel heel veel met haar, een stevig staptempo bestaat niet, we kennen wel rustige langdurige stap Gestoord

Met stevig staptempo bedoel ik dat je vlot met d´r stapt, arbeidstempo.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:36

Ach, misschien vind zij het wel lekker om gewoon stil te staan Lachen. Beetje rollen wellicht.

Niet elk paard hoeft uit zn dak te gaan. Liever niet dan wel eerlijk gezegd Haha!.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:40

Haha ,ik ken dat ...mijn fokmerrie's staan iedere dag (in de winter) enkele uren in de buitenbak. Als ik ze daar neerzet en kom na een uur of 2 terug om ze te halen "lijkt" het alsof ze niet bewogen hebben. Ze zijn gewoon te lui. Maar ach ze hoeven toch niet te rennen....als ze er behoefte aan hebben doen ze het heus wel. Vroeger waren ze zo gek als een deur. Nu rollen ze een keer en staan de hele tijd met elkaar te kroelen. Best toch. In het land eten ze ook alleen maar en zie ik ze nooit rennen. Zo blijft mijn grasmat keurig! Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:41

MMMM ik vind het juist een heerlijk gezicht als zelfs de hele oude dieren af en toe de kolder in hun kop krijgen. En eerlijk gezegd staat er hier ook geen een die het niet doet. Kan me trouwens voorstellen dat, als je een paard van 20.000 euro hebt je het ook liever niet ziet, maar het blijft een paard,toch???

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:43

Apple schreef:
Ach, misschien vind zij het wel lekker om gewoon stil te staan Lachen. Beetje rollen wellicht.

Niet elk paard hoeft uit zn dak te gaan. Liever niet dan wel eerlijk gezegd Haha!.

het probleem is, ze is nogal dik Clown dus moet ze condite, en dat werkt niet als ze op geen elkele manier lekker rent Knipoog het is mijn bedoeling niet dat ze rond gejaagt wordt door mij, maar ik wil wel dat ze gebewging krijgt, en omdat longeren ook al niet egt gaat.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:45

Aerdenhout: Tuurlijk, best leuk hoor als ze het doen.
Maar kostte wat kost opjagen totdat ze gek doen hoeft van mij ook niet.
Ik zet knollie in de paddock en dan merk ik vanzelf wel wat hij wil gaan doen.

Paardpony, ze moet dus afvallen, wat voor voer krijgt ze? Dan kun je haar op dieet zetten en wellicht dmv wandelen, longeren, wat vaker laten rijden conditie opbouwen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:50

Ja natuurlijk...ben ik het helemaal mee eens, maar dat bedoel ik ook, uit zichzelf, dus niet opjagen. Ach gosch die arme beesten van in de 30!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:51

Gooi je shet helemaal los in de bak, geen halster of wat dan ook. Pak een rijzweepje en ga hiermee bij haar kont staan. Aan 1 van beide zijden dus. Stel je gaat aan de linkerkant staan, dan pak je je zweep in de rechterhand en met je linkerhand wijs je in de richting waar ze heen moet. Vervolgens zwiep je een keer met de zweep achter haar kont langs. Als de verhoudingen goed zijn, zal ze onmiddelijk gaan lopen. Loopt ze niet onmiddelijk, dan mag je strenger worden en je eigen ruimte voor je opeisen door met het zweepje rondom je heen te zwaaien. Dan no geen reactie? Geef dan maar een tik, zo hard als nodig is. Uiteindelijk zal zij dan verkiezen om toch te gaan lopen.

Hoe hou je haar aan het lopen? Door constant bij de achterhand te blijven. Dit hoeft er niet pal naast, dit kan ook al vanuit het midden van de bak. Je moet er alleen voor zorgen dat je niet bij de voorhand beland, want dan rem je af.

Zo kun je je paard iedere gewenste richting opsturen en in iedere gewenste gang. Tussen door beloon je haar een aantal keer door haar naar je toe te laten komen en een snoepje te geven. Op het goede moment stop je ook.

Dit is leuk en ook goed voor de rangorde.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:55

Apple schreef:
Aerdenhout: Tuurlijk, best leuk hoor als ze het doen.
Maar kostte wat kost opjagen totdat ze gek doen hoeft van mij ook niet.
Ik zet knollie in de paddock en dan merk ik vanzelf wel wat hij wil gaan doen.

Paardpony, ze moet dus afvallen, wat voor voer krijgt ze? Dan kun je haar op dieet zetten en wellicht dmv wandelen, longeren, wat vaker laten rijden conditie opbouwen.

ik voer haar zelf niet omdat ze niet aan huis staat, ze krijgt voer van mijn kennissen, op het moment krijgt ze alleen hooi (komt waarschijnlijk PAVO brokken bij voor vitaminen).

Wandelen doe ik heel veel.
Longeren begint onmogelijk te worden Clown maar ik probeer het nog wel telkens.
rijden, licht helemaal aan het meisje, die zit tot half 4 op school en tegen die tijdben ik al weer bij mijn pony weg meestal. Dan hou ik alleen het weekend over.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:59

fjordnina schreef:
Gooi je shet helemaal los in de bak, geen halster of wat dan ook. Pak een rijzweepje en ga hiermee bij haar kont staan. Aan 1 van beide zijden dus. Stel je gaat aan de linkerkant staan, dan pak je je zweep in de rechterhand en met je linkerhand wijs je in de richting waar ze heen moet. Vervolgens zwiep je een keer met de zweep achter haar kont langs. Als de verhoudingen goed zijn, zal ze onmiddelijk gaan lopen. Loopt ze niet onmiddelijk, dan mag je strenger worden en je eigen ruimte voor je opeisen door met het zweepje rondom je heen te zwaaien. Dan no geen reactie? Geef dan maar een tik, zo hard als nodig is. Uiteindelijk zal zij dan verkiezen om toch te gaan lopen.

Hoe hou je haar aan het lopen? Door constant bij de achterhand te blijven. Dit hoeft er niet pal naast, dit kan ook al vanuit het midden van de bak. Je moet er alleen voor zorgen dat je niet bij de voorhand beland, want dan rem je af.

Zo kun je je paard iedere gewenste richting opsturen en in iedere gewenste gang. Tussen door beloon je haar een aantal keer door haar naar je toe te laten komen en een snoepje te geven. Op het goede moment stop je ook.

Dit is leuk en ook goed voor de rangorde.

Ging dat maar Clown mijn pony is niet zo makkelijk, die heeft schijt aan een zweep en blijft lekker staan. draven kan ze al helemaal niet, stappen word ook beroert.

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:10

Mijn verzorgshet krijg je ook niet gelongeerd; wat je ook doet; meneer blijft lekker staan en geeft niks om de zweep.
Ik ga altijd gewoon lekker stukjes wandelen. Of ik ga soms door een springpaadje met hem in het bos, of zet wat sprongetjes op in de bak; vind ie helemaal geweldig en dan wil ie dus wél lopen. misschien een idee?
Of ga met hem aan vd doen, vind ie misschien ook wel leuk. (al is dat niet echt 'beweging').

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:15

Die van mij gaat ook echt niet uit zichzelf rennen hoor, als ik haar los gooi. Zal ze wel geen behoefte aan hebben. Is toch geen ramp, moeten ze zelf weten vind ik.
Het is wel een ander verhaal als jij met haar wilt gaan longeren. Dan moet ze gewoon aan het werk als jij dat zegt en mag ze er niet onderuit komen.

AH_scim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 17:19

jOyss schreef:
Mijn verzorgshet krijg je ook niet gelongeerd; wat je ook doet; meneer blijft lekker staan en geeft niks om de zweep.
Ik ga altijd gewoon lekker stukjes wandelen. Of ik ga soms door een springpaadje met hem in het bos, of zet wat sprongetjes op in de bak; vind ie helemaal geweldig en dan wil ie dus wél lopen. misschien een idee?
Of ga met hem aan vd doen, vind ie misschien ook wel leuk. (al is dat niet echt 'beweging').

Toen ik met haar wandelde tilde ze haar hoefje al niet op voor een dikkere tak laat staan voor een hindernis. En eigelijk heb ik er ook geen veilig materiaal voor. VD ben ik mee bezig trouwens.

@ mara_lover, mevrouw krijgt het wel voor elkaar, op geen elkele manier krijg ik het niet meer vor elkaar om haar op de volte te krijgen (blijft ze maar mee draaien) dus dat gaat niet 100% goed.
Laatst bijgewerkt door AH_scim op 07-04-07 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:20

als ik ga rennen gaat Farouche in galop met me mee, dus doe zelf ook eens wat en misschien spoor je zo je opny aan, maak er een spelletje van Knipoog