4 jarige doet hoofdstel niet in

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Renee91

4 jarige doet hoofdstel niet in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 13:06

De titel zegt het al. Ze gooid haar hoofd omhoog en komt er dan makkelijk onderuit.
Weten jullie raad, ik heb geprobeerd niet op te geven, ben anderhalf uur bezig geweest maar toen toch de moed opgegeven.

Mvg Renee

tamara16

Re: 4 jarige doet hoofdstel niet in

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:08

ik heb ook een vzpony van 3,5 a 4 jaar oud,
ook bij deze heb ik eerst 20 min werk om het hoofdstel in te krijgen,
hij gooit ook het hoofd omhoog en draait er voor weg, probeer hem soms te lokken met een handje biks of een stukje hooi, maar voor de rest weet ik ook niet precies wat ik er aan moet doen.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:09

het kan wel wezen dat je paard aan het wisselen is, en dan is het gewoon erg pijnlijk voor ze.(kan pijnlijk zijn)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:10

ehm, teugels over het hoofd (op de hals) en een suikerklontje/snoepje, beetje biks oid in de hand samen met het bit. Beetje handigheid en je hebt het hoofdstel binnen no-time in als je paard uit je hand eet.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:10

Misschien eerst een halster omdoen en daar overheen het hoofdstel? Als je het hoofdstel omdoet, houd dan je hand boven het hoofd, zodatdeze neit zo makkelijk naar boven gegooid kan worden. Succes!

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 13:12

Bedankt voor de opties, met wat lekkers zat ik ook al aan te denken.
Halster zit er al steeds onder, waarschijnlijk heeft ze ooit eens een klap op haar hoofd gehad want ze is al onwijs schuw.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:13

eerst even de tanden nakijken, voor je verder gaat emmeren

als de tanden goed zijn weet ik een simpele manier om een gevecht te voorkomen
namelijk, je maakt het bit aan de linkerkant van het hoofdstel even los, doet het hoofdstel, zonder bit dus, over het hoofd, hoge neusriem losjes vastmaken, en dan heel rustig het bit vanaf de rechterkant in de mond doen, even met je vinger over de tong kietelen, en hoppa, bit zit erin.
juist niet met snoepjes en dergelijke gaan hannessen, als je dat te lang doet, krijg je het bit dalijk niet meer in zonder snoep Knipoog
wel kun je eventueel een klein beetje stroop op het bit smeren, zodat het bit ineens heel lekker lijkt,

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 13:16

Dat vind ik een hele goede, bedankt!

jeanet01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:17

appelstroop Vingers aflikken . Geeft wel een hoop geklieder maar werkt(e) bij die van mij geweldig.

Spaqunel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:21

is er mss ooit iets gebeurt waardoor ze schrik heeft gekregen? zo ja, geduld, veel geduld....

Volgens mij lijkt het beste het niet zelf te doen.
Laat het door iemand groter doen die wel nog bij haar hoofd kan als ze het omhoog gooit (ik weet niet hoe groot je paardje is dus hopelijk is iemand groot genoeg) en blijf kalm, straf ze niet, het laatste dat je wilt is dat ze schrik krijgt van dat hoofdstel, maar wees wel kordaat.
Het is een beetje een rot-probleem he en ik ben er zeker van dat je niets verkeerd doet, maar als jij er niet meer bijkan als ze haar hoofd omhoog gooit, moet je gewoon hulp vragen. Als het elke keer meer dan een uur gaat duren voordat ze dat hoofdstel aan heeft, is de kans groot dat ze er mss een spelletje van zal maken en dat moet je ook vermijden
Na verloop van tijd zal je paard doorhebben dat hij niet er niet onderuit kan komen door zijn hoofd omhoog te gooien en laat hij dat wel achterwege

Ik zou haar ook in de stal zetten zodat ze niet wegkan en niet naar achter kan gaan lopen

Ik zou zeker niet met snoepjes gaan werken en ook geen halster onder het hoofdstel aandoen, dat moet volgens mij vreselijk lastig zitten voor het paard in kwestie

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:22

ah crossmonster was me voor Haha!

let alleen op een ding, je moet het bit zowel rustig indoen als rustig uitdoen! Juist omdat veel ruiters het bit uit de mond van het paard rukken of laten vallen worden de paarden hoofdstelschuw!
als je het bit uitdoet hou dan haar neus vast met je rechterhand en laat het bit langzaam uit haar mond glijden!

vergeet trouwens niet om haar te belonen als ze het bit in en uit heeft (dmv stem en een klopje)
succes ermee

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:28

ik denk dat het gewoon een questie van handigheid is.
ik weet wel een trucje maar weet niet hoe ik dat uit moet leggen Clown... ik kan mn moeder wel ff vragen of ze morgen foto's wil maken?? zeg maar als je het wilt weten Knipoog
dan ga ik het proberen uit te leggen Clown

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:28

die van mij is 3.5 en had dit ook ..

meteen tandarts er bij gehaald .. en die heeft er 3 tanden uit gehaalt
hij was aan het wisselen met de voortandjes en als die los zitten en jij slaat het bit tegen die tanden aan doet dat zeer ..
de volgende dag deed hij keurig ze bitje in ! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 21:56

even een tandartsbezoekje, en dan vertrouwen opbouwen. vóór je met het hoofdstel begint, moet je haar hoofd overal normaal kunnen aanraken. niks forceren, gewoon rustig aan.

ikzelf heb een merrie die niet van het bit houdt, ze laat het wel toe maar ik zie aan haar dat ze het niet fijn vindt. ik heb bij haar (net als bij mijn anderen trouwens) het bit dan ook afgeschaft. ik gebruikte het voor het mennen overigens.

Tyler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 22:07

crossmonster schreef:
eerst even de tanden nakijken, voor je verder gaat emmeren

als de tanden goed zijn weet ik een simpele manier om een gevecht te voorkomen
namelijk, je maakt het bit aan de linkerkant van het hoofdstel even los, doet het hoofdstel, zonder bit dus, over het hoofd, hoge neusriem losjes vastmaken, en dan heel rustig het bit vanaf de rechterkant in de mond doen, even met je vinger over de tong kietelen, en hoppa, bit zit erin.
juist niet met snoepjes en dergelijke gaan hannessen, als je dat te lang doet, krijg je het bit dalijk niet meer in zonder snoep Knipoog
wel kun je eventueel een klein beetje stroop op het bit smeren, zodat het bit ineens heel lekker lijkt,

precies ja, zo heb ik het ook gedaan met het zadelmak maken

Arlette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:24

idd, halster omdoen en als dat nog niet helpt kan je het halster ( of het halstertouw ) achter de oren doen, zo kan ie z`n hoofd moeilijker omhoog doen... maar zorg wel dat je het voorzichtig doet want het kan voor de eerste keer schrikken zijn voor je paard, maar bij mijn oude verzorgpaardje hielp het wel...

Sonjaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 12:28

Vroeger had ik dat probleem ook een tijdje met mijn pony. Omdat de tandarts niet dezelfde week kon komen heb ik eerst een paar dagen alleen maar met haar hoofd staan kroelen om te zorgen dat ze daar plezier in kreeg ipv vechten over een bit. Snoepjes e.d. zou ik nooit doen, wat al eerder gezegd is straksblijf je dit probleem houden. Een tijdelijke oplossing kan ook zijn even een rubberbit gebruiken. Als dat probleemloos ingaat kan het of angst voor het metalen bit zijn ( slechte ervaringen ? ) of tandarts werk.

Succes ermee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:24

Arletjuhh schreef:
idd, halster omdoen en als dat nog niet helpt kan je het halster ( of het halstertouw ) achter de oren doen, zo kan ie z`n hoofd moeilijker omhoog doen... maar zorg wel dat je het voorzichtig doet want het kan voor de eerste keer schrikken zijn voor je paard, maar bij mijn oude verzorgpaardje hielp het wel...

het werkt misschien wel, maar waar is dan de vertrouwensbasis? daar moet je beginnen, niet mee eindigen na de nodige dwang. éérst oefenen met het hoofd op zich, hoofdstel eens omdoen zonder het bit, later oefenen met bit maar zonder te rijden, gewoon even om en weer af.

en verder... tja er zijn nou eenmaal paarden die echt niet van het bit houden, zoals mijn merrie dus. bitloos rijden is dan een fijne oplossing.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 17:36

Om eerlijk te zijn heb ik hier bij beide pony's waarmee ik het heb meegemaakt nooit problemen ondervonden. Uiteraard moet de pony van te voren al het halster gewoon gewend zijn en moet je dit zonder problemen om en af kunnen doen. Beide pony's waren heel nieuwsgierig.... teugels om te hals, bit voor de mond houden en ze openden hun mond gewoon, de kauwden wat ongewennig... maar daar bleef het bij. Zoals ik al zei is een goede basis natuurlijk belangrijk. Ik weet niet wat je pony al wel en niet kent... maar bij ons was het vertrouwen en de gewenning van het halster er zeker al wel.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 18:05

uiteraard, anders zou je het hoofdstel ook niet aan kunnen doen. het is ook niet het hoofdstel, maar het bit. sommige paarden hebben nou eenmaal een hekel aan het bit, en door dit af te dwingen beschaam je het vertrouwen.

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 01:34

doe het halster los (dat schuifding) en doe het rond de hals zo kan ie niet ver lopen he of kan ie ook niet te hoof gooien! niet opgeven en hard werken. neem het neusbeen en trek naar beneden lukt het niet hang eraan! (klinkt inderdaad erg) en neem het bit in je hand zit het bit erin is het ok. lukt dat niet aleen vraag hulp in het begin! suc6

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 07:35

lana_te schreef:
doe het halster los (dat schuifding) en doe het rond de hals zo kan ie niet ver lopen he of kan ie ook niet te hoof gooien! niet opgeven en hard werken. neem het neusbeen en trek naar beneden lukt het niet hang eraan! (klinkt inderdaad erg) en neem het bit in je hand zit het bit erin is het ok. lukt dat niet aleen vraag hulp in het begin! suc6

onzin. op deze manier krijg je een paard dat uit angst voor jouw agressie met je meewerkt. er is ATLIJD een reden dat een paard niet mee wil werken. is ze bang, doet het bit pijn, vindt ze het rijden niet leuk, en waarom? neem de oorzaak van het probleem weg, ipv je paard dmv dwang op te leggen toch dat bit in de nemen. zo veroorzaak je probleemgedrag, en het is zéker niet bevorderlijk voor het vertrouwen van je paard in jou.

oefen het rustig, en probeer erachter te komen wat de oorzaak van het gedrag is. het bit moet leuk worden, als je het wilt gebruiken, en niet gezien worden als dwangmiddel of straf, maar als communicatiemiddel. daar is het uiteindelijk voor bedoeld.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 15:55

heb vandaag de manier geprobeerd met het bit aan 1 kant los te hangen, heb toen het kopstuk over de oren gedaan, en zo het bit naar binnen geschoven, dit ging super !!!!

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 16:54

merrieveulen schreef:
uiteraard, anders zou je het hoofdstel ook niet aan kunnen doen. het is ook niet het hoofdstel, maar het bit. sommige paarden hebben nou eenmaal een hekel aan het bit, en door dit af te dwingen beschaam je het vertrouwen.

Ja, maar een pony die het bit de eerste keer weigert doet het niet omdat hij er een hekel aan heeft. Hij weet immers nog niet wat het bit inhoudt....pas nadat hij het bit eens in heeft gehad kan dit een oorzaak zijn. Wat wel een rol kan spelen is de leergierigheid en het enthousiasme.... wellicht kun je vantevoren lekker bezig zijn in de wei waardoor het paard wat enthousiaster wordt.... ik heb trouwens nergens beweerd dat je het af moet dwingen.. en geloof me, er zijn zat mensen die zonder een goede (!) vertrouwensbasis het bit in doen.. mogelijk is het dan dus zeker wel

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 17:42

KimWelsh schreef:
merrieveulen schreef:

Ja, maar een pony die het bit de eerste keer weigert doet het niet omdat hij er een hekel aan heeft. Hij weet immers nog niet wat het bit inhoudt....pas nadat hij het bit eens in heeft gehad kan dit een oorzaak zijn. Wat wel een rol kan spelen is de leergierigheid en het enthousiasme.... wellicht kun je vantevoren lekker bezig zijn in de wei waardoor het paard wat enthousiaster wordt.... ik heb trouwens nergens beweerd dat je het af moet dwingen.. en geloof me, er zijn zat mensen die zonder een goede (!) vertrouwensbasis het bit in doen.. mogelijk is het dan dus zeker wel

ik meende dat het hier niet om de eerste keer ging. als dat wel zo is, is er des te meer reden om eerst het vertrouwen goed te krijgen. het is immers niet niks wat je van het paardje vraagt, en bijna geen enkel paard vindt het bit de eerste keer leuk. als ze het al eng vindt als je het hoofdstel om wilt doen vóór ze het kent, is ze er nog niet aan toe. zo eenvoudig is het.