Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

. Geeft wel een hoop geklieder maar werkt(e) bij die van mij geweldig.
... ik kan mn moeder wel ff vragen of ze morgen foto's wil maken?? zeg maar als je het wilt weten 

crossmonster schreef:eerst even de tanden nakijken, voor je verder gaat emmeren
als de tanden goed zijn weet ik een simpele manier om een gevecht te voorkomen
namelijk, je maakt het bit aan de linkerkant van het hoofdstel even los, doet het hoofdstel, zonder bit dus, over het hoofd, hoge neusriem losjes vastmaken, en dan heel rustig het bit vanaf de rechterkant in de mond doen, even met je vinger over de tong kietelen, en hoppa, bit zit erin.
juist niet met snoepjes en dergelijke gaan hannessen, als je dat te lang doet, krijg je het bit dalijk niet meer in zonder snoep
wel kun je eventueel een klein beetje stroop op het bit smeren, zodat het bit ineens heel lekker lijkt,

Arletjuhh schreef:idd, halster omdoen en als dat nog niet helpt kan je het halster ( of het halstertouw ) achter de oren doen, zo kan ie z`n hoofd moeilijker omhoog doen... maar zorg wel dat je het voorzichtig doet want het kan voor de eerste keer schrikken zijn voor je paard, maar bij mijn oude verzorgpaardje hielp het wel...

lana_te schreef:doe het halster los (dat schuifding) en doe het rond de hals zo kan ie niet ver lopen he of kan ie ook niet te hoof gooien! niet opgeven en hard werken. neem het neusbeen en trek naar beneden lukt het niet hang eraan! (klinkt inderdaad erg) en neem het bit in je hand zit het bit erin is het ok. lukt dat niet aleen vraag hulp in het begin! suc6
merrieveulen schreef:uiteraard, anders zou je het hoofdstel ook niet aan kunnen doen. het is ook niet het hoofdstel, maar het bit. sommige paarden hebben nou eenmaal een hekel aan het bit, en door dit af te dwingen beschaam je het vertrouwen.

KimWelsh schreef:merrieveulen schreef:uiteraard, anders zou je het hoofdstel ook niet aan kunnen doen. het is ook niet het hoofdstel, maar het bit. sommige paarden hebben nou eenmaal een hekel aan het bit, en door dit af te dwingen beschaam je het vertrouwen.
Ja, maar een pony die het bit de eerste keer weigert doet het niet omdat hij er een hekel aan heeft. Hij weet immers nog niet wat het bit inhoudt....pas nadat hij het bit eens in heeft gehad kan dit een oorzaak zijn. Wat wel een rol kan spelen is de leergierigheid en het enthousiasme.... wellicht kun je vantevoren lekker bezig zijn in de wei waardoor het paard wat enthousiaster wordt.... ik heb trouwens nergens beweerd dat je het af moet dwingen.. en geloof me, er zijn zat mensen die zonder een goede (!) vertrouwensbasis het bit in doen.. mogelijk is het dan dus zeker wel