Paard niet voor zichzelf opkomen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Abantos

Paard niet voor zichzelf opkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 12:06

Hallo,

Ik had een vraagje: Ik heb een pony, het is een ruintje van 5 jaar. Hij staat in het land met best wel veel andere paarden. Maar sommige paarden trappen en bijten mijn pony elke keer en hij komt maar niet voor zich zelf op, hij blijft gewoon staan !! Verdrietig Zoals vandaag ook, ze krijgen elke dag hooi in het land en alle pony's staan te eten en hij laat zich gewoon weg jagen. Ook is hij erg verlegen denk ik (weet niet of het kan) want als ze naar binnen gaan moeten ze door de longeer bak en daar moeten ze dan ff wachten tot dat ze binnen worden gezet. Dus al die paarden staan al in de longeerbak en die van mij staat dan nog achter in het land en komt pas als laatste. Hij heeft ook elke keer wondjes enzo omdat hij elke keer word getrapt en gebeten Boos! Het kan misschien komen omdat hij bij zijn oude eigenaar bijna nooit buiten kwam alleen 's avonds soms. Kan het dan zijn dat hij het gewoon nooit geleerd heeft ??

Het is dus een beetje en rare vraag maar weet hij egt niet wat hij moet doen, en kunnen paarden verlegen zijn ?? Bloos

Groetjes Charissa
p.s Ik weet niet of het hier goed staat !

zaury

Re: Paard niet voor zichzelf opkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:14

hoi
mijn paard had dat probleem ook en dat kwam omdat ze medisch iets mankeerde en dan worden ze verstoten uit de kudde.
toen ze opgeknapt was kwam ze ook weer voor zichzelf op.

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:16

Gebrek aan zelfvertrouwen. Dus moet jij hem gaan geven; geef hem lekker veel aandacht; beloon hem veel enz.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:17

Laat jouw pony zien dat hij de beste is. Leer hem dingen, laat hem dingen doen, dan groeit z'n zelfvertrouwen en ligt hij ook beter inde groep uiteindelijk.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:20

Het kan idd komen dat hij vroeger geen contact had met andere paarden.
Ik heb een paard gereden die een flessenveulen was en hij laat ook alles over hem heen komen, hij weet gewoon niet hoe een paard precies gedraagt in de kudde. Hij heeft dus ook soms wonden die worden gehecht omdat hij gewoon vriendjes met alle paardjes wil zijn en dat niet echt wordt gewaardeerd.

Het is lastig maar kun je hem niet met nog een paard (vriendje) in 1 stuk land zetten.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:21

Ik rij ook op een watje... veruit de grootste in de wei, maar de allerlaagste in rang. Hij krijgt nu, nu hij van mij zoveel aandacht krijgt, steeds meer zelfvertrouwen en gaat de confrontatie zelfs soms aan met de anderen. Gewoon lekker veel aandacht geven en geduld hebben... les in sociale vaardigheden is er helaas niet voor paarden Haha!

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 12:22

Okée allemaal bedankt voor de reacties, ik ga dan aan zijn zelfvertrouwen werken! Ik geef hem al veel aandacht enzo maar dat zal ik dan wel nog meer gaan doen haha !

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:48

Dat heeft mijn pony ook bij de andere ijgnaars gahad. Toen is ze bij mij terecht gekomen samen met een andere pony en nu gaat het wel weer goed. Misschien kunnen paarden ook pesten?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:51

Zoals hier al is gezegd; geef hem zelfvertrouwen. Dat ga ik niet meer gaan herhalen. Maar even iets anders, je verteld dat je pony ook geschopt word, de paarden hem gewoonweg verstoten etc. Hou je dit wel in de gaten? Want tenslotte kan 1 trap nog steeds fataal zijn. Is er geen enkele mogelijkheid om een nieuwe kudde te maken, (als dit zo niet kan opgelost geraken natuurlijk.) Bv een groepje met drie, of zelfs met twee.

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 13:48

Soet schreef:
Zoals hier al is gezegd; geef hem zelfvertrouwen. Dat ga ik niet meer gaan herhalen. Maar even iets anders, je verteld dat je pony ook geschopt word, de paarden hem gewoonweg verstoten etc. Hou je dit wel in de gaten? Want tenslotte kan 1 trap nog steeds fataal zijn. Is er geen enkele mogelijkheid om een nieuwe kudde te maken, (als dit zo niet kan opgelost geraken natuurlijk.) Bv een groepje met drie, of zelfs met twee.

Jhaa ik hou het zeker in de gaten ! Néé dat kan helaas niet want hij ons zijn er 2 koppels en in dat andere koppel word hij echt helemaal in elkaar getrapt want dat zijn de grotere paarden ! Er word nu ook gras ingezaaid in het land waar ze normaal staan, maar ik hou het echt in de gaten en anders gaan ik en de stal eigenaar een echte oplossing zoeken. Maar mijn pony is niet de enige hoor, ook nog een andere pony. Maar ik ga hem nu ook echt meer zelfvertrouwen enzo geven ! Knipoog

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 23:46

Wat vreemd dat hij "zich in elkaar laat trappen"? Mijn paard was ook watje eerste klas. Liet zich door andere paarden wegjagen. Ik had hem samen met een merrie en zij was echt de baas.

Toen ik hem 2 jaar terug met vakantie een maand in een koppel bracht, hield ik echt mijn hart vast. Wij hadden toen nog een 1.5 paards trailer en de paarden moesten 1 voor 1 gebracht.

Eerst de merrie, maar die stond haar mannetje. Zij gilde en sloeg en had binnen 10 minuten(leek het) haar plekje verworven. Toen mijn ruin gehaald en die liep het hek door( waar natuurlijk al die 14 paarden voorstonden), om zijde links langs hen naar achter te lopen. Ze keken hem allemaal na, maar lieten hem met rust. Met zijn houding gaf hij dat aan, denk ik!!!

Niet gemerkt dat hij "in elkaar getrapt werd". Wat mij wel opviel, is dat de merrie tussen de kudde en hem inliep. Zij stond niet toe dat de ruin naar de kudde ging en de kudde niet naar de ruin. Misschien was dit zijn redding??