Tips gevraagd: Paard heel bang van...Koeien

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Tips gevraagd: Paard heel bang van...Koeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:41

En het is lente he, en dan gaan ze weer de wei in. Mijn paard is nu drie en er wordt mee gewandeld aan het touw en tussen de lijnen. Hij geeft niks om vrachtwagens, andere paarden, honden, brommers noem maar op. Maar koeien daar is meneer dus echt niet langs te lootsen. Hoe kan ik hem nou wennen aan koeien?

Tessa

Re: Tips gevraagd: Paard heel bang van...Koeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:01

Als mijn paard ergens bang voor is, dan probeer ik hem af te leiden dmv tegen hem praten oid. Als dat niet werkt dan probeer ik ook nog even met snoepjes/wortels/appels oid.
Had je al geprobeerd om samen met een ervaren en bomproof paard erlangs te gaan?

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:39

Mijn paard is ook niet bepaald gecharmeerd van koeien.
Toen ik haar net had staakte ze gewoon, achteruit lopen was het enige wat ze kon.
Als ik alleen was, stapte ik af en liep met haar langs de koeien, ze liep mee, al was ze wel héél bang.
Met een ander paard liep ze nog wel door, dat paard was totaal niet bang voor koeien en die van mij blijft toch liefst bij dat andere paardje.
We gingen dan wel een paar versnellingen hoger Knipoog maar ze ging er tenminste langs.
Nu vind ze het nog steeds niet leuk, maar het blijft nu bij wat blazen en zich groot maken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:39

Ken je een boer? Vraag eens of je paard samen met een ander paard bij een paar koeien in de wei mag. Binnen 3 dagen zijn ze van de angst af.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:41

Zit er een hek tussen je paardje en de koeien, of staan ze direct bij elkaar? Om te beginnen is een hek ertussen handiger, zodat er op aftsand kennis gemaakt kan worden. Je kunt ook proberen een vriendje (andr paard dus) van je paard er eerst langs te lijden en je paardje er achteraan te leiden.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:58

Paard in de wei bij koeien vind ik nog steeds de beste oplossing (moet dan wel een goede ruime weide zijn waar ze elkaar ook goed uit de weg kunnen gaan)
Verder behandel ik al mijn paarden/pony's altijd het zelfde in geval van iets eng vinden, krachtig optreden. Ik ga absoluut geen lieve woordjes spreken, niet aanhalen en zeker geen snoepjes geven o.i.d. want daarmee bevestig je alleen maar dat het iets angstigs is en zal je paard er alleen maar meer moeite mee krijgen. Niet kwaad worden natuurlijk maar gewoon streng toespreken, ik roep altijd dat ze zich niet zo belachelijk aan moeten stellen Haha! en zo heb ik tot nu toe de grootste angsthaas nog tot een redelijk bomproof paard kunnen omvormen. Hoeft natuurlijk niet bij ieder paard te werken maar tot nu toe hier dus nog wel Clown

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 16:58

Ik ben het met je eens T@nj@, ik hou ook van aanpakken en niet zeuren. Maar dit is toch wel ernstig. Wat een scheitert is hij met koeien zeg. De optie om hem een paar daagjes bij koeien te laten logeren vind ik helaas niet zo'n goeie. Ocho kennende breekt hij de weide af om naar huis te gaan of wordt hij uiteindelijk zo nieuwsgierig dat hij de koeien over de rooie helpt. Nee iets te veel risico. Met een ander paard is een optie, een goede optie, maar ik rijd het liefst alleen, dus er moet wel naar toe gewerkt worden dat hij het ook alleen durft. Meer tips??

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:44

Andere oplossing, heb je misschien Tinkers in de buurt? Hoe reageert hij daarop?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 16:36

Nee, geen tinkers in de buurt, maar daar had ik nog niet aan gedacht. Sorrie alle tinkergekken, ze worden hier dus even vergeleken met koeien. Dat moet wel te organiseren zijn, een kijken wat er dan gebeurt.
Ik heb nu het plan opgevat om maar zo vaak ik kan een rondje om de koeien te lopen terwijk Ocho gewoon aan het halster is zodat hij als hij wat op zijn gamak raakt een beetje kan grazen. Dat moet toch een prettige associatie geven...

Kaileh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 16:38

haha de mijne is het ook
en niet om je te ontmoedigen, maar na een jaar lang van alles proberen is het nog niet opgelost Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:46

Met Tinkers (of andere bonte paarden) hedb ik dit probleem al vaker opgelost zien worden, dus wie weet dat het zo te doen is voor je.

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:53

bij ons er eentje op winterstalling geweest, we hebben een melkveehouderij, niet meteen bij de koeien in de wei gezet hoor, ze was al vrij snel gewent, eerst was ze panisch later stond ze zelfs samen met een koe. Hierbij een foto. Dus het kan wel van de angst af helpen.

Afbeelding

Afbeelding
Knipoog

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:42

haha gave foto's
bij ons op de manege zijn er ook een paar bang voor koeien, vooral de bonte haha ik denk dat praten en vertrouwens geven met benen wel helpt

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 15:47

Deze fjord was ook bang voor koeien, daarom kwam ze bij ons op winterstalling, niet meteen bij de koeien gezet hoor, maar op een gegeven moment kwam ik een weilandje koeien tegen toen ze er niet bang voor was en toen wou ze er zelfs naar toe, zo van daar moet ik zijn Haha! Haha! Haha! en eerst panisch

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 16:31

Geweldig zeg, ik wou dat ik iemand kon vinden waar mijn paard een poosje mocht logeren.
Maar het gaat al ietsje beter. Dat wil zegen als je op de terugweg naar huis zijn, op de heen weg zijn alle dingen waar hij aan de hand totaal niet bang voor was monsters geworden.

car_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:51

je mag je paardje wel bij ons brengen...
is alleen een beetje uit de richting denk ik?

Tong uitsteken

maar hij is van harte welkom

gerinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:38

wij hebben ook een pony die niet langs de koeien durft wel als ze op 5 meter afstand zijn. maar niet als ze midden op het pad staan.
we hebben namelijk een pad noemen we van hek tot hek en daar lopen de koeien vrij rond is nu vooral leuk met de kalfjes.
maar je moet gewoon doorlopen en zelf net doen of er niks aan de hand is

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 13:58

ik heb dit probleem ook alleen mijn paard heeft geen problemen met tinkers ofzo en heeft zelfs bij een bruin bonte NRPS er gestaan, alleen koeien dan flipt ze helemaal en streng toespreken of aaien of laten grazen werkt niet

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:14

fjordnina schreef:
Ken je een boer? Vraag eens of je paard samen met een ander paard bij een paar koeien in de wei mag. Binnen 3 dagen zijn ze van de angst af.

Dit vind ik echt een heel goed idee!

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-07 14:27

mrie schreef:
Geweldig zeg, ik wou dat ik iemand kon vinden waar mijn paard een poosje mocht logeren.
Maar het gaat al ietsje beter. Dat wil zegen als je op de terugweg naar huis zijn, op de heen weg zijn alle dingen waar hij aan de hand totaal niet bang voor was monsters geworden.

wie weet is er altijd wel iets te regelen voor een korte periode Haha! maar ja ik woon in breda Haha!