Poll "Stallingscontract"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maakt de pensionstal waar jij staat gebruik van een stallingscontract?

Ja, ik heb een stallingscontract ondertekend.
49 (47%)
Nee, ik heb geen stallingscontract hoeven ondertekenen.
54 (52%)

Totaal aantal stemmen: 103

kuss

Poll "Stallingscontract"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 12:25

Vroeger werden er in de paardenwereld afspraken gemaakt op basis van goed vertrouwen. Bij het aangaan van afspraken omtrent de stalhuur werden er een aantal mondelinge afspraken gemaakt. Deze gingen dan voornamelijk over de opzegtermijn, de weidegang, het voer, etc.

Tijden zijn veranderd en in de wereld van nu worden contractuele afspraken gemaakt. Met een stallingscontract worden de rechten en plichten van de staleigenaar en de pensionklant vastgelegd. Dit gebeurt om o.a. risicoaansprakelijkheid te beperken en onderlinge conflicten te vermijden. Enkel binnen de paardenwereld gebeurt dit nog weinig.

Ik ben benieuwd hoeveel van jullie een contract hebben ondertekend voor de huur van een stal.

Alvast bedankt voor je reactie!!
Groetjes Kuss

kaatje77

Re: Poll "Stallingscontract"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:28

Ik ben bezig met het opzetten van een pensionstal en ik laat het een en ander vast leggen in een contract wat de pensionklant tekent voordat ze het paard komen brengen.
Ik ben bij vele stallen wezen kijken en dit werd mij echt aangeraden.
Daarom heb ik de eerste maar aangekruist!

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 12:55

Ik heb geen stallingscontract , sta op een kleine privestal waar alles gezellig en gemoedelijk gaat.

We weten wat er kan en mag. Alles mag je onbeperkt pakken, hooi stro water enzo, en hij voert en zet ze buiten.

Geld betaal je elke maand, maar wanneer maakt hem niet zoveel uit, soms betaal ik de 12e soms de 1e Haha!

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:47

Ik heb wel een contract getekend. Ook al is het nog zo gezellig en gaat het allemaal zo gemoederlijk, het kan nooit kwaad om afspraken op papier vast te leggen, zo weten beide partijen van tevoren waar ze aan toe zijn en kunnen ze elkaar evt. ook aanspreken op de afspraken/ regels die in het contract zijn vastgelegd.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:51

Ik heb ook niets ondertekend.
Ik sta ook particulier, en daar is het nog dat "gemoedlijke", er zijn duidelijke afspraken gemaakt,en ik zie (nu) geen problemen, of iets wat tot een probleem kan komen.

Bij mijn vorige stalling heb ik wel een een a4-tje vol met regels gekregen, maar omdat dat ook niet echt eerlijk ging ben ik daar weg gegaan.

En mijn ervaring is ook, hoe simpeler, hoe beter de sfeer en hoe minder gezeik...
Maar daar zijn natuurlijk ook nog uitzonderingen van Knipoog

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:36

Tot op heden heb ik eigenlijk op alle pensionstallen waar ik heb gestaan een contractje moeten ondertekenen. Opzich stellen ze niet veel voor maar toch.. Er kan in ieder geval nooit onduidelijkheid ontstaan over het een of ander. Meestal wordt er enkel vermeld wanneer de stalhuur moet worden betaald en wat de pensionhouder daarvoor doet. Verder nog wat regels over de aansprakelijkheid en een opzegtermijn, that's it.

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:39

ik op sommigen maar het is veel beter je hebt wat regels en afspraken en van de eene en andere zijde komt geen gezeur van beide kanten..
zo is alles gewoon duidelijk eigenaar en pensioenklant..
en je weet ook waar je aan toe bent..

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 08:42

ik heb van mn eigenstal een box verhuurt,
de huurster heef inderdaad een contractje moeten ondertekenen...

Creamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:14

nee ik heb geen contract hoeven tekenen. Alle regels en dergelijke is allemaal in goed vertrouwen besproken. wel heb ik borg moeten betalen voor mijn stalling

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:16

Ja, ik heb ook een contract moeten ondertekenen en vindt dat ook normaal, is goed voor beide partijen. Het is gewoon een goed contract en wij hebben ook een leuke club met zijn allen, lekker gezellig gewoon! Haha!

lindje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 10:59

Ik heb op mijn oude stal geen contract hoeven tekenen. Het was een hele gemoedelijke stal. Iedereen kent iedereen. Je krijgt ook niet zomaar een plek. Het ligt er denk ik ook aan op welke stal je staat.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 11:55

Ik sta niet op een stal met mijn pony's..

Maar anders zou ik zeker een contract willen tekenen, vooral als het een grote stal is..

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:21

Ik heb geen contract moeten ondertekenen, zou wel handig zijn imo, bespaart hoop onduidelijkheden.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:56

Ik heb geen contract moeten tekenen.

Ik sta op een privé stalling, die ondertussen is uitgegroeid met ong 80 paarden.
Duidelijke afspraken zouden soms beter zijn met zovelen...
We hebben wel een bord waar veranderingen of afspraken worden opgeschreven door de eigenaren..

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:11

ik heb geen contract ondertekent. Toch denk ik dat het beter is, als er een contract is. Goede afspraken maken goede vrienden. Bij ons op stal is er veel ruzie, net omdat er geen goede afspraken zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:11

Mijn stalbaas overlegd als hij dingen anders wil. Als wij iets anders willen, dan overleggen we dat. Gewoon als volwassen mensen.
Zoals de waard is, vertrouwd hij z'n gasten..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 22:15

die van mij staat bij mijn bijrijfriezen, hij huurt het land van de gemeente, en ik betaal gewoon contant elke maand, dus wij hebben ook geen contract, ik vertrouw hem volledig, voert ze smorgens, en brengt ze naar een andere wei wanneer nodig (als ik kan help ik natuurlijk wel) wij overleggen ook, bijv met wormenspuiten, hoefsmid enz, ik ben nu ook de enige die er staat, van mij hoeft het niet, vind het wel goed zo, ik vertrouw hem wel Ja

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:29

Ik heb ook een contract ondertekent. Ik sta op een super gezellige, kleine pensionstal maar het is toch altijd handig dat er iets op papier staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:19

VSW --> TAO.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:55

Wij staan op een kleine pensionstal (ong 20 paarden) en hebben ook een contract ondertekend. Wel zo fijn dat je weet waar je aan toe bent en wat je rechten/plichten zijn.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 07:35

Ik heb geen contract moeten teken, maar wel de stalregels, hierin staan ook de regels mbt opzeggen ed. Ik vind het wel verstandig, zo weet iedereen van te voren waar ie aan toe is.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:01

Ik heb wel een contract ondertekend. Ik sta op een kleine pensionstal met nog 2 mensen.
In het contract staan alle basisregels, maar eigenlijk wordt daar nooit wat meegedaan. (Onder andere dat de wei 's winters op rust moet, maar we staan er het hele jaar in) Dat is verder prima, en het is hier ook nog ´lekker gemoedelijk´.
Ik ben er toch erg vóór, omdat het iedereen een houvast geeft áls er toch eens wat mocht gebeuren. Lachen
En ook een mondelinge afspraak is bindend en kan aldus een ´contract´ inhouden. Knipoog

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:13

ik heb geen contract hoeven tekenen, maar zou het denk wel een fijn iets vinden.
Je hebt toch net wat meer duidelijkheid, iedereen dient de regels te weten, en jij kan duidelijker aangeven waar de pensionstal houder te kort schiet als er iets mis gaat.

Met een contract kan de stalhouder niet zeggen ik ga van 3 keer op een dag voeren naar 2 keer op een dag.

Mocht ik later ooit een eigenstalletje hebben, en 1 of meerdere stallen verhuren, dan zal er zeker een contract komen.
Ik denk dat het erg belangrijk is om er duidelijk in te zetten wat de klanten van jou mogen verwachten (bak onderhoud, onderhoud van het weiland, vanaf wanneer het land in, hoeveel uur in de paddock overdag, hoevaak uitmesten ect)
Maar ook wat de pensionhouder van de klanten verwacht (zoals de 1e week van de maand betalen, je eigen troep opruimen, je poep uit de bak halen, ontwormen, inenten ect)
Ook algemene regels meoten duidelijk zijn, bijvoorbeeld geen honden los, maand opzegtermijn (vanaf beide kanten) en de tijden dat je op stal mag komen.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:16

hai,

Op vorige stal heb ik wel wat moeten ondertekenen , en op de stal waar ik nu sta niet.

het is wel zo of je nou wel of niet tekent een opzegtermijn is wettelijk geregeld dus ook al heb je niets getekend ben je verplicht aan een opzegtermijn te houden.

er zijn vaak nog wat meer regels en lijkt mij toch wel duidelijk om toch iets te ondertekenen.

gr

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:16

Ik sta op een FNRS-manege, daar moeten ze volgens mij sowieso contracten laten ondertekenen. Ik heb er één ondertekend, dus (of nou ja, mijn moeder)...