nu al zonder deken naar buiten/ op stal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elmiran

nu al zonder deken naar buiten/ op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 08:22

Hoe doen jullie dat met dit weer?
Mijn paard is in november geschoren draagt nu een 220gr winterdeken.
Bij een temperatuur van ongeveer 16 graden gaat bij mij de deken af (in de zomer dan...nu vind ik het onverstandig omdat er nog van alles kan gebeuren) Dus deze maand laat ik gewoon de winterdeken op.
Iemand die ik ken doet de pony nu al wel eens zonder deken naar buiten of met een regendeken op, dan vind ik het nog te koud en t waait dan nog teveel (voelt fris aan) deze week heeft het een paar keer gevroren, niet veel maar je ziet het wel aan de drinkbak buiten. De pony heeft toen gewoon een paar keer zonder deken op stal gestaan, ik vind dit zelf erg onverstandig vooral omdat ie geen dikke wintervacht had, en hij de ene keer weer een dikke winterdeken op krijgt en dan weer niks.....
Ben wel benieuwd hoe jullie dit doen met dit weer. En wat als de pony toch ziek wordt is dat dan besmettelijk voor mijn paard?Ik heb hem namelijk al een paar keer horen hoesten. Ik bemoei me er verder niet mee, maar we hebben al een paard met chronische brongitus dus wil graag mijn andere paarden gezond houden. Het gebouw waar ze in staan is van steen, de bovendeur bij de ingang staat nu altijd open dus het zijn eigenlijk gewoon buitenboxen het is er altijd heel koel.

Dekens wisellen doe ik meestal gewoon op gevoel. Deze maand blijft hij zeker op. In mei / eind mei ga ik pas over op een ongevoerde deken.

Unfaithful

Re: nu al zonder deken naar buiten/ op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:27

De mijne heb ik sinds vandaag onder een 150 grams winterdeken staan. Als er niet zoveel wind staat en het is lekker warm gaat hij wel zonder op naar buiten (overdag). Maar verder hou ik hem gewoon nog onder zijn 150 grams. Als het nog warmer wordt haal ik hem helemaal af.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:28

nou mijn pony is ook geschoren, in oktober, maar zit nu gewoon in zijn zomervacht. Ik heb hem sinds deze week zonder deken hoor. In de winter had ik een 220 grams winterdeken op, twee weken terug ben ik overgegaan naar zomerdeken en sinds deze week staat hij zonder deken. Overdag op het land en 's avonds op stal. Van de week ben ik 's avonds nog wel even naar stal gereden om de deken voor de nacht op te doen omdat er toch wel wat vorst aan de grond was...maar vanaf nu gaat de deken toch echt thuis de schuur in hoor. Het ligt natuurlijk ook een beetje aan je paard. Ook ik doe dekens op gevoel...als ik eind mei nog een deken op heb staat mijn paard echt te zweten eronder..

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:32

overdag lekker af en omdat de nachten nog fris zijn een dekentje(ook geschoren)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:33

Mocht er een airborn virus op stal hangen dan is dit besmettelijk, maar ik weet niet of er bij jullie op stal veel wisselende paarden komen, of veel concourspaarden staan? Op zich wordt een paard niet ziek van kou, hij stopt gewoon al zijn energie in het zichzelf warm houden waardoor hij geen energie meer heeft om virussen (een verkoudheid Knipoog ) van zich af te houden. Dat virus is dan dus wel besmettelijk maar was dan al op stal aanwezig. Als de weerstand van je paard hoog genoeg is moet dat geen problemen op gaan leveren.

Ik heb zelf een 220 grams deken op nu (hij komt van een 380 met een ongeveer 100 grams staldeken eronder). Vind het wel rotweer. 's Nachts is het vrij koud en heeft hij die echt wel nodig maar toen ik gisterenmiddag aankwam had hij het hartstikke warm eronder want toen was het bij ons alweer bijna 20 graden in de zon en dan mag hij van mij toch echt wel zonder deken.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:34

Die van mij heeft sinds een dikke week alles af. Binnenkort gaat ze ook 's nachts naa buiten en ik denk datik haar dan weer het dek op doe.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:35

Onze paarden zijn niet geschoren. De 1 had een 220 grams dek op, is pas geleden naar een zomerdeken gegaan en staat nu zonder.

Op stal is het warm genoeg en buiten in de zon is het heerlijk warm Lachen

Mijn eigen wedstrijdpaard droeg een vrij dun winterdek, is ook pas geleden naar een zomerdeken gegaan en heeft nu ook niets op.

Zij staat ook 's nachts op stal Lachen

Ze zijn ook mooi kort in het haar overigens.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:36

Mijn haflinger is wel geschoren (ookal is het al weer flink aangegroeit Tong uitsteken ) en ez heeft nu ook een deken op..een vrij dikke (weet niet hoeveel gram Bloos ). Maar als ik zo naar buiten kijk mag ie er volgens mij ook al wel weer af..

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:52

die van mij staat al sinds een aantal weken onder een tussendeken van 100 gram, maar als het zo dit weer blijft dan krijgt ie z´n zomerdeken op.

Overdag staat ie wel zonder deken, maar s´nachts niet daarvoor is het nog te koud.

Tyron

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:54

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:56

Hier op stal is niks geschoren, maar alles staat inmiddels al zeker 3 a 4 weken bloot, wel 's nachts op stal.

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:18

Onze paarden zijn 1 week geleden voor de 2e keer geschoren (1e keer in okt.) en daarom hebben ze weer een dunne deken op 's-nachts. Wat betreft dekens en paarden moet je niet te veel op de menselijke maat af gaan. Als jij je paard pas een deken af doet als het 16gr. is ga je uit van wat jij koud vindt, niet van wat je paard prettig vindt. Het is nu, overdag zeker, als je paard buiten staat en dus kan bewegen, niet nodig om er een deken op te doen. 's-Nachts en in een echte buitenstal kun je er wel een dunne opleggen.
Chronische bronchites krijg je van stoffig hooi, stoffige stal ed.
Mij lijkt dat je stalgenootje niet iets doet wat verkeerd is. Voordat wij ze geschoren hadden liepen onze paarden al zonder deken. Dat scheren was nodig omdat ze voor de SGW wedstrijden toch nog te dik in hun haar zaten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:36

Mijn verzorgpony stond eerst in een buitenstal met een dikke deken op. Een paar weken geleden hebben we de deken al verwisseld voor een dunnere, en sinds kort staat ze ook in een binnenstal dus ze staat ook al een paar weken zonder deken. Ze staat nu ook gewoon op de wei (een paar uurtjes nu nog maar) zonder deken. Heb niet het idee dat ze het erg koud heeft, ze is trouwens niet geschoren maar heeft ook geen overdreven dikke wintervacht.
Vannacht gaat ze voor het eerst een nachtje de wei op, ook zonder deken. Ze staat in een wei naast een huis met een stel bomen dus vrij beschut. Met dekens willen we bij haar toch niet proberen omdat ze nogal eens gekke dingen doet.

Ik zou gewoon doen wat jij het beste vindt ,en kijken naar je paard. Gewoon goed in de gaten houden of jy het idee heeft zo ze het koud heeft o.i.d.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:43

Die van mij heeft tot vandaag snachts nog met een 200 gram dekentje op gestaan. Dekens gaan bij mij af vanaf 10 graden, nu is het snachts nog zo'n 7 a 8 graden dus krijgt ze een zomerdekentje op en overdag zonder..

Hoe ga jij op je gevoel af? of vind je het raar om je paard in april al zonder deken te hebben? van het weekend wordt het over de 20 graden dan is het toch echt te warm overdag met deken..

Normaal gesproken probeer ik haar altijd zonder deken te hebben voordat ze de wei weer op gaat.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:49

mijn haffie staat dag en nacht buiten en heeft nog nooit een deken opgehad Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:50

Hier staan ze overdag zonder deken, mijn niet geschoren bijrijdpaard heeft s nachts nog 150 gram op. Mijn eigen paard heeft de hele winter nog geen deken op gehad Knipoog

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:32

Volgens mij is 16 graden voor een paard al best warm. Mijn pony is heel snel in zijn zomervacht gekomen (ook erg kort) en staat met niks om buiten. Ik dacht dat paarden het zelf het lekkerst vonden tussen 0 en 10 graden?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:41

Die van mij is in november geschoren en loopt sinds een week dag en nacht zonder deken. Een paard bij ons op stal heeft al zomervacht dus het kan met gemak, zolang ze maar niet op de tocht staan natuurlijk en het paard moet ook geen kouwkleum zijn denk ik.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:46

De paarden en pony's van de manege waar ik rijd gaan sinds een paar dagen ook weer naar buiten zonder deken. Meestal als het de nacht koud word, doen ze de dekens weer op voor de nacht maar ze gaan naar de wei en staan op stal zonder. Tenzij het koud is natuurlijk. Maar de paarden en pony's met een dunnere vacht die krijgen dacht ik wel gewoon een deken op.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:17

de meeste paarden bij ons op stal lopen alweer zonder deken buiten en op stal. Ik ga gewoon op de temperatuur af. Laatst had ze de deken af, maar werd het toch weer koud. Toen heb ik de 150 grams weer op gedaan voor een paar dagen. Nu met dit super lente weer staan ze zonder deken. Mocht het straks weer ineens kouder worden, dan gaat toch de deken weer op. De meeste paarden hebben geen dikke wintervacht gekregen en ze zijn ook niet geschoren. Ik voel aan de paardenhuid: voelt tie koud aan en staat ze er wat zielig bij, dan heeft ze het koud en doe ik de deken weer op.

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 19:25

Inderdaad ja, het word vanacht 10 graden, heb de deken vandaag ook voor het eerst ook 's nachts af Bloos . 10 graden is niet koud voor een paard, dit moeten ze makkelijk aankunnen. Overdag stond hij al zonder deken... Haha! Veelste warm om nu een dik dek op te hebben,