aangekondigd te verhuizen,krijg ik een schimmelpaard naast m

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

aangekondigd te verhuizen,krijg ik een schimmelpaard naast m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 07:50

Heey,

Naar aanleiding van mijn topic een tijd geleden 'Betaal ik te veel voor deze stal?'
zie topic ---> viewtopic.php?f=13&t=712505&hilit=betaal+ik+te+veel+voor+deze+stal+madeleine16

Heb ik besloten om eind van de maand naar een andere stal te vertrekken, waar ik ook nog goedkoper uit ben en een binnenbak heeft.
Nu het probleem, de eigenaresse heeft een van haar paarden een tijd mee laten gaan naar Deurne, nu pasen eraan komt, komt deze weer terug naar stal voor een paar dagen, samen met een logee paard die ook op deurne staat maar de paas dagen bij ons overnacht.
Het paard van de eigenaresse (even te noemen paard A). staat normaal naast mijn paard in de stal, het is een kleinschalige pensionstalling. Toen ik vertelde dat ik van stal ging wisselen was de eigenaresse niet echt onder de indruk, ze deed er nogal luchtig over en het was wel best. Terwijl ik er zelf best moeite mee had om het te vertellen. Terwijl ik nu denk van, gelukkig dat ik die keuze heb gemaakt om te verhuizen met mn paardje! Gistermiddag vertelde de eigenaresse aan iemand anders dat haar paard A en loggee B voor pasen terug komen. Ze hadden wel een schimmelinfectie opgelopen, 1 keer gewassen met die speciale shampoo en het is volgens haar niet meer besmettelijk.
Ik ving dit gesprek dus op en vroeg aan haar, hoe moet dit nou? Ik vertrek van stal 28 april en straks wordt mijn paard besmet, ze staan natuurlijk naast elkaar en kunnen elkaar aanraken door de tralies en in de paddock. De eigenaresse reageerde nogmaals luchtig hierover, mensen maken volgens haar heel veel ophef over schimmel maar het valt allemaal wel mee. En ja, als je paard schimmel krijgt, dan blijf je nog maar een tijd langer hier staat melde ze lachend. Ik had echt zoiets van Koe
Discussie voeren met deze vrouw heeft totaal geen zin, altijd beter weten, en dit is ook één van de redenen dat ik er geen zin meer heb om hier te staan. Ik dus naar huis en met mijn ouders overlegd en hun op de hoogte gebracht. Op internet en bokt hebben wij informatie opgezocht over schimmel, paard moet 3x gewassen zijn , spullen ontsmet, eventueel stal, en 3x weken geen contact met andere dieren. Wij voelden ons gewoon in de zeik genomen! Mijn vonden het niet netjes van haar dat ze dit zo deed en besloten haar op te bellen. Natuurlijk was de eigenaresse het hele telefoongesprek weer aan het praten, altijd beter weten, ik had de keus om mijn paard naar de andere stallengang te verplaatsen, majah dit doe ik hem niet aan, even voor 20 dagen ergens anders staan en dan weer verhuizen. En het paard met de schimmel stond er nu toch al naast zei ze Vork
Ook de opmerking: 'Het is mijn stal dus ik doe wat ik wil', vonden wij erg grappig.
Hierop antwoorde mijn moeder dat wij klanten zijn en dat als ons paard besmet word de rekening naar haar gaat en wij geen stalgeld zullen betalen voor de periode dat mijn paard ten onwille ergens langer moet verblijven!!

Wat vinden jullie ervan? Is het te doen wat de eigenaresse doet of is het niet rechtvaardig?
Ik zit te denken om al mijn spullen te isoleren, dus alles van mijn deken rek af, in mijn kast, buiten bereik van haren etc van schimmelpaard. Straks kom ik op de nieuwe stal en breng ik schimmel mee, lekker begin!

Lynn_Nikita

Re: aangekondigd te verhuizen,krijg ik een schimmelpaard naast m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:52

idd niet erg netjes, Ik heb gelukkig geen ervaring met schimmel, maar ik zou paard dus wel verzetten naar ander pad, dan maar even wennen, maar ik zou geen risico lopen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 07:53

Kun je niet nu meteen al verhuizen?

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 08:00

Ik kan nu wel meteen al verhuizen naar de nieuwe stal, maar ik moet zelf nog wat dingetjes regelen en ik ga ook een weekendje op vakantie dus het valt allemaal weer ellende.

Ik twijfel erover om hem voor 20 dagen in een andere stal te zetten.

O ja nog wel leuk, paard is dus 2x gewassen, eigenaresse verteld aan mijn ouders dat ik maar 1% kans heb op besmetting Koe

X_mareitje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:10

aaahh zielige impje straks krijgt hij het ook:( en dat net voor het verhuizen moet er niet aan denken..

we vinden snel een oplossing

xx(L)

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:16

verzetten naar een andere box in dezelfde stal heeft geen zin, de stalhoudster zal de schimmel gewoon over brengen door contact met de paarden tijdens haar werkzaamheden (voeren, binnen buiten zetten ezv)

je kan alleen maar hopen dat jou paard het niet krijgt
en zelf zo veel mogenlijk maatregelen nemen zoals alles goed schoon houden.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 08:42

Het is niet zeg maar dezelfde stal, er zit wel iets van 150meter tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:44

Of hij er nou wel of niet direct naast staat, kans op besmetting loop je toch wel. Zoals Alex al zegt: met voeren ed is de kans net zo groot als met neuzen door de tralies.

Persoonlijk vind ik ook dat er meestal veel te veel ophef over schimmel of welke aandoening dan ook wordt gemaakt als je bokt.nl als referentiekader gaat gebruiken Bloos

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:47

Kun je jouw vakantie niet eventjes uitstellen, je zaken regelen, je paard verhuizen en vervolgens met een rustig gevoel vertrekken?

Ik weet niet of je moet vliegen?
Als dat niet hoeft is het uitstellen vaak niet zo'n probleem. De horeca is daar vrij coulant mee, zeker zo aan het begin van het seizoen. Dan zijn er vaak nog genoeg mogelijkheden.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:47

Ik vind het een goeie set van je als je alles alvast weghaald bji de spullen van het schimmelpaard, dat moet je niet hebben als je naar een andere stal gaat. Trouwens ook niet als je daar zou blijven.

Ik vind wel dat die vrouw erg raar doet, ik vind haar eigenlijk wel vervelend in hoe ze doet en reageert.

veel plezier op je nieuwe stal Lachen

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:51

wegwezen daaro, gewoon naar je andere stal gaan...

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:53

150m veranderd niet veel als de stalhoudster zelf denkt dat het niet besmettelijk is.
schimmel is wel besmettelijk maar mijn ervaring is dat een gezond paard het niet zo snel krijgt.
was voor de zekerheid je eigen paard vlak voor en vlak na de verhuizing en vergeet je spullen niet, dan zal het allemaal wel loslopen.

schimmel is vervelend maar geen ramp Knipoog

Wienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:57

ze mag opzich doen wat ze wil, het is haar stal, maar het mag NIET tenkosten gaan van anden, en al helemaal niet van klanten! het is idd belachelijk en ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden, en veel plezier bij je nieuwe stal!

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 09:59

Ik kan niet nu vertrekken naar de nieuwe stal, aangezien ik een weekend weg ga met mijn schoonouders.. en er is nog geen plek op de nieuwe stal.
Ik denk dat ik vanmiddag mijn paard verhuis naar de andere kant van de stallen voor die 20 dagen, ik was hem voor vertrek, en ik doe een andere deken op in de nieuwe stal als ik daarheen verhuis.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:42

Als jou paard gezond is en je je spullen netjes allemaal
schoonmaakt voordat je van stal verhuisd en je paard
een aantal keer voor de zekerheid wast kan er weinig
kwaad aan denk ik..
Het is natuurlijk niet leuk dat het zo moet en dat de stal
eigenaar zo tegen je doet, maar je kunt er toch niks
aan veranderen helaas.. Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:49

Is je paard kerngezond?
Dan is hij waarschijnlijk minder vatbaar... voor de zekerheid vaak je spullen wassen (met imaverol of biotex)
Goed je paard schoonhouden. No Cheer

Maar als de schimmel eenmaal oprukt kan je er weinig aan doen.
Naar een andere box verhuizen in de stal heeft ook geen tot weinig zin.
Het verspreid zich zo vreselijk snel
Wij hadden een jaar of twee terug ook last van schimmel op stal, binnen twee weken hadden alle paarden wel hier of daar een vreemd plekje... ook degene met een lege box naast zich.
(waarschijnlijk door lieve mensen die de paardjes aaien, en de bordjes met "niet aaien i.v.m. schimmel" negeren Hamer

Heb je de mogelijkheid om hem 'even' te stallen op een weiland oid? kost waarschijnlijk wel meer geld, weer erbij samen met je verhuising.
Maar schimmel kan ook veel geld gaan kosten, vooral als ze er moeilijk weer uit komen Ach gut

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 11:49

Hmm vorig jaar had een paard bij ons op stal het ook, die zat echt helemaal onder, maar de andere paarden kregen het niet. Ik denk dat als je zorgt dat je dekens, dekjes en borstels apart en schoon blijven dat er niet zo heel veel kan gebeuren, toch?

Mijn eigen paard heeft het zelf ook eens gehad (een tijd voordat dit paard het kreeg), maar toen hadden de andere paarden het ook niet overgenomen. Dus mijn ervaring is niet dat het zocih zo vreselijk snel verspreid, ja wel als je dezelfde borstels en dekjes gebruikt.
Ik zou hem gewoon goed wassen als je vertrekt en je spullen goed schoonhouden, misschien valt het mee?

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:23

Voorkomen is beter dan genezen. Om maar even een doomscenario te beschrijven: stel dat je paard allergisch is voor schimmel? Als je je paard weg kunt halen zou ik 't doen en anders sowieso de spullen mee naar huis nemen. Als nieuwe staleigenaar en stalgenoten zou ik ook flink pissed zijn als er 'n nieuw paard op stal komt die (net) schimmel heeft (gehad), terwijl je 't had kunnen voorkomen en 't risico neemt dat ie 't meeneemt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:56

Ik zou het paard de komende 20 dagen regelmatig preventief wassen met Imavorol, preventief wassen kan geen kwaad. Wij hadden er ook eentje staan met ringworm, de rest van de stal is regelmatig preventief gewassen op aanraden van de DA.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 06:50

jee schimmel is niet zo erg hoor Knipoog
en het is inderdaad zo dat t wel besmettelijk kan zijn,maar alleen alsjouw dier een slechte weerstand heeft.

ik heb een tijd op een handelsstal gestaan waar wel paarden binnenkwamen met schimmel, en geen enkel ander paard heeft het ooit opgelopen.
gewoon je dier laten staan,waarschijnlijk gebeurd er helemaal niks ergs

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:33

Nou nou, wat een ophef!! Zoals ellepel ook al zegt, het valt reuze mee. Zolang je je paard niet met dezelfde borstels gaat poetsen als waar het schimmelpaard mee gepoetst wordt en je niet dezelfde singel/dekje/deken gebruikt als schimmelpaard, en je paard is gezond, is er echt niks aan de hand.

Ikheb op diverse stallen gewerkt, regelmatig een paard met schimmel, maar nog nooit meegemaakt dat ze het via de tralies of het voeren kregen hoor.

hiawattah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 07:49

Mijn paard nam het mee van de stal waar ze vandaan kwam toen ik haar kocht. Gelijk gaan behandelen met imaverol, alle andere paarden op stal zijn ook gelijk behandeld en de stallen zijn ontsmet. Er heeft 1 ander paard het gekregen, de rest niet. Heb mijn paard laten enten. Heb het namelijk al eens eerder gehad dat we een loge paard hadden die onze paarden besmette.

De dierenarts zei bij mij dat het door de lucht verspreid en dat als de weerstand van een paard verlaagd is ze het op kunnen lopen. Uitvoorzorg zorgen dat je het besmette paard niet aait en dergelijke en je spullen gescheiden houdt. Je kan desnoods je borstels en evt stal ontsmetten met detol. Schimmel is geen ramp, maar wel gewoon heel vervelend, ook voor je paard.

Wat betreft de eigenaresse; dat er een paard schimmel heeft kan ze niet veel aan doen, maar ze kan jullie op zijn minst goed tewoord staan.

Ik ben tevreden over de enting die ze gehad heeft, het was idd ook weg daarna. Maar er schijnen ook mensen te zijn minder goede ervaringen.