.Ik ben een aantal jaren geleden gestopt met paardrijden en heb sindsdien nog maar heel af en toe contact gehad met paarden. Nu heb ik sinds kort een verzorgpaard, een 2-jarige Haflinger. Ik moet er sowieso aan wennen om weer om te gaan met paarden, maar ik merk dat ik ook een soort angst heb ontwikkeld, waarschijnlijk door nare ervaringen in het verleden (paar keer gevallen omdat ik geen controle meer had etc). Ik doe met hem tot nu toe niet veel meer dan binnenzetten en borstelen en dergelijke, maar dat is eigenlijk al een hele onderneming voor mij
.Ik heb geen doodsangst natuurlijk, anders zou ik niet er naast durven te lopen of de box in durven te gaan, maar tijdens die momenten ben ik wel altijd bang dat hij me iets doet: slaan, bijten, losrukken, wat dan ook. Hoewel ik erg mijn best doe om zelfverzekerd over te komen naar hem toe en mijn angst niet in mijn lichaamstaal te laten uitdrukken, weet ik wel zeker dat hij dat aan me merkt. Als ik hem namelijk aan het halstertouw leid, begint het er nu op te lijken dat hij mij aan het leiden is in plaats van andersom, en dát wil ik dus voorkomen.
Heeft iemand tips voor mij om hiermee om te gaan? Ik bedoel daarmee aan de ene kant tips om mijn angst te overwinnen en aan de andere kant tips voor het opbouwen van een vertrouwensband met mijn verzorgpaard. Ik doe het sowieso allemaal rustig aan en het gaat nu wel een stuk beter dan eerst, maar ik zou toch graag advies willen hebben.
Daarnaast heb ik nog een andere vraag die er mee te maken heeft... Wat betekent het eigenlijk als ze knabbelen of wrijven met de bovenlip? Als ik hem een borstel voorhoud gaat hij er overheen wrijven als een gek, als er geen borstel is wel over mijn jas, maar dan gaat hij wel ritssluitingen en andere dingen zoeken om tussen zijn lippen te nemen. Ik vind het op zich wel aandoenlijk
, maar als het kan resulteren in bijten is het een ander verhaal...
. Ik wil het juist als een manier gebruiken om mijn eigen angst te overwinnen en om ervaring op te doen. Ik hoop niet dat dat onmogelijk zou zijn, ook al is hij nog jong.
Als ik vanmiddag terug ben zal ik uitgebreider antwoorden.