Angst (onnodig) naar paard toe, hoe mee om te gaan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Felice

Angst (onnodig) naar paard toe, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 10:54

Ik weet niet zeker of dit topic in dit forum goed staat. Dit is mijn eerste bericht sinds jaren dat echt over paarden gaat, dus excuses voor mijn onwetendheid Haha!.

Ik ben een aantal jaren geleden gestopt met paardrijden en heb sindsdien nog maar heel af en toe contact gehad met paarden. Nu heb ik sinds kort een verzorgpaard, een 2-jarige Haflinger. Ik moet er sowieso aan wennen om weer om te gaan met paarden, maar ik merk dat ik ook een soort angst heb ontwikkeld, waarschijnlijk door nare ervaringen in het verleden (paar keer gevallen omdat ik geen controle meer had etc). Ik doe met hem tot nu toe niet veel meer dan binnenzetten en borstelen en dergelijke, maar dat is eigenlijk al een hele onderneming voor mij Bloos.

Ik heb geen doodsangst natuurlijk, anders zou ik niet er naast durven te lopen of de box in durven te gaan, maar tijdens die momenten ben ik wel altijd bang dat hij me iets doet: slaan, bijten, losrukken, wat dan ook. Hoewel ik erg mijn best doe om zelfverzekerd over te komen naar hem toe en mijn angst niet in mijn lichaamstaal te laten uitdrukken, weet ik wel zeker dat hij dat aan me merkt. Als ik hem namelijk aan het halstertouw leid, begint het er nu op te lijken dat hij mij aan het leiden is in plaats van andersom, en dát wil ik dus voorkomen.

Heeft iemand tips voor mij om hiermee om te gaan? Ik bedoel daarmee aan de ene kant tips om mijn angst te overwinnen en aan de andere kant tips voor het opbouwen van een vertrouwensband met mijn verzorgpaard. Ik doe het sowieso allemaal rustig aan en het gaat nu wel een stuk beter dan eerst, maar ik zou toch graag advies willen hebben.

Daarnaast heb ik nog een andere vraag die er mee te maken heeft... Wat betekent het eigenlijk als ze knabbelen of wrijven met de bovenlip? Als ik hem een borstel voorhoud gaat hij er overheen wrijven als een gek, als er geen borstel is wel over mijn jas, maar dan gaat hij wel ritssluitingen en andere dingen zoeken om tussen zijn lippen te nemen. Ik vind het op zich wel aandoenlijk Haha!, maar als het kan resulteren in bijten is het een ander verhaal...

Jmc

Re: Angst (onnodig) naar paard toe, hoe mee om te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:04

Ken je niet iemand die je zou kunnen helpen? Die jou laat zien dat je angst eigenlijk overbodig is. Die jullie samen verder op weg kan helpen? Die jou kan helpen op de punten waarover jij onzeker bent en daar met jou over praat en je begeleid? Ik denk dat je zoal een heel stuk verder komt.

Vooral bij een 2jarige moet je namelijk duidelijk, correct en consequent zijn, maar vooral heel zeker wil je straks verder in de toekomst een mak hanteerbaar paard hebben. De meeste jonge paarden zullen je toch op een gegeven moment wat gaan uitproberen namate zij verder in de pubertijd komen, en zullen dan misbruik maken van jouw onzekerheid.

Doe stapje voor stapje, rustig aan en op jouw tempo!

Heel veel succes!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:13

Bij een 2 jarige moet je proberen niet je 'angst' te laten zien. De stap om over je heen te willen lopen en het ook te doen is klein. Je moet dus goed zelf weten waar je mee bezig bent in de dingen die je doet. Weet je het niet zeker, dan doe het niet. Dus ga idd op jou tempo.

Je moet idd consequent zijn, correct en heel duidelijk. Het dier zal je wellicht ook niet snappen, en als je dan ook nog eens in twijfel uitspreekt wat je wil wordt het allemaal heel onduidelijk voor hem/haar.

Als je te onzeker bent, vindt ik dat je tegenover jezelf en het dier eerlijk moet zijn, en em in handen moet geven van iemand die wel duidelijk kan zijn naar het dier. Of dat je het samen doet met iemand die het wel kan/weet.

Niet om je af te vallen, maar een 2 jarige kan zonder goede opvoeding een dier worden waarvoor je een gegronde 'angst' moet hebben. (onberekenbaar, dominant)

Succes

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 11:25

Dat weet ik, maar ik denk dat ik te weinig met hem doe om de oorzaak te zijn van dat het later een onhandelbaar dier wordt Knipoog. Ik wil het juist als een manier gebruiken om mijn eigen angst te overwinnen en om ervaring op te doen. Ik hoop niet dat dat onmogelijk zou zijn, ook al is hij nog jong.

Ik wil best consequent en duidelijk zijn, en dat kan ik, vind ik zelf, ook best. Ik weet alleen soms niet hóe ik iets duidelijk moet maken. Bijv bij het leiden, wat zou ik kunnen doen om dat te verbeteren?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:28

Eerlijk gezegd zou een 2 jarig haflinger kereltje (is hij nog compleet?) niet helemaal mijn keuze zijn voor iemand met wat angst die net weer met paarden begint. Omgaan met angst is bij zo'n jong dier gewoon veel moeilijker, want zijn opvoeding is nog volop aan de gang. Persoonlijk zou ik je adviseren om met een fijn opgevoed paard eerst weer wat routine te krijgen, voor je met zo'n kereltje bezig gaat.

Wrijven met lipje is waarschijnlijk bedoeld als uitnodiging om te "kriebelen". Het is aan jou te bepalen of je dat OK vindt, tandjes mag absoluut niet, moet je ook duidelijk in zijn. Hij zal zich af en toe best eens "vergissen" in zijn enthousiasme als je het lipje wel goed vindt, direct aangeven dat dat dus niet mag. Kunnen ze vrij snel leren. Bedenk ook dat hij af en toe last kan hebben van zijn tandjes in verband met wisselen, dan willen ze ook graag dingen vastpakken. Het kan dan handig zijn om daar bijvoorbeeld een oud halstertouw voor beschikbaar te hebben.

Jmc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:32

Felice schreef:
Ik wil best consequent en duidelijk zijn, en dat kan ik, vind ik zelf, ook best. Ik weet alleen soms niet hóe ik iets duidelijk moet maken. Bijv bij het leiden, wat zou ik kunnen doen om dat te verbeteren?

Juist met iemand die je hiermee kan verder helpen! Juist een beetje wegwijs in dit soort dingen.
Die jou tips geeft op de momenten dát je het niet goed doet en ook als het het wél goed doet zodat jij een goed en duidelijk overzicht krijgt.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:40

Waratje schreef:
Eerlijk gezegd zou een 2 jarig haflinger kereltje (is hij nog compleet?) niet helemaal mijn keuze zijn voor iemand met wat angst die net weer met paarden begint. Omgaan met angst is bij zo'n jong dier gewoon veel moeilijker, want zijn opvoeding is nog volop aan de gang. Persoonlijk zou ik je adviseren om met een fijn opgevoed paard eerst weer wat routine te krijgen, voor je met zo'n kereltje bezig gaat.

Dit bedoel ik dus ook !!!
Of vraag goede begeleiding !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:41

Felice schreef:
Heeft iemand tips voor mij om hiermee om te gaan? Ik bedoel daarmee aan de ene kant tips om mijn angst te overwinnen en aan de andere kant tips voor het opbouwen van een vertrouwensband met mijn verzorgpaard.

Ik zou grondwerk gaan doen, eventueel Parelli (als de eigenaar van het paard daarmee akkoord gaat) Verder vind ik persoonlijk de omgang met een jong dier dat alles nog moet leren niet de geschikte manier om over je angst heen te komen. Ze gaan je op een gegeven moment toch uitproberen, hun grenzen verkennen, puberen. Je ziet het nu zelf al: het lijkt erop dat hij nu leidt, ipv jij. Maar een ding is al heel positief. Dat je beseft dat dit verkeerd is.

Felice schreef:
Daarnaast heb ik nog een andere vraag die er mee te maken heeft... Wat betekent het eigenlijk als ze knabbelen of wrijven met de bovenlip? Als ik hem een borstel voorhoud gaat hij er overheen wrijven als een gek, als er geen borstel is wel over mijn jas, maar dan gaat hij wel ritssluitingen en andere dingen zoeken om tussen zijn lippen te nemen. Ik vind het op zich wel aandoenlijk Haha!, maar als het kan resulteren in bijten is het een ander verhaal...

Als je paarden onderling bekijkt die elkaar aan het kroelen zijn (en dat gaat er soms ook hardhandig aan toe, tot gebruik van tanden aan toe) dan gaat er eentje kroelen en de andere doet het dan terug. Dus als jij aan het borstelen bent, wil je paard dat bij jouw ook doen. En dat is wel schattig, en doet niet zeer als je een jas aan hebt of alleen zijn bovenlip gebruikt, maar op een gegeven moment kunnen ze ook hun tanden gebruiken, en als jij in een T-shirt loopt is dan niet handig. Dus wil hij kriebelen, dan mag hij dat doen aan de wand of op een deur, maar niet terug bij jouw.

Ik begrijp dat dit paardje nog hengst is? Dan moet je helemaal uitkijken dat het zoeken naar knopen, ritsen, touwtjes ed, of het terug willen kriebelen als jij hem aan het poetsen bent, idd niet gaat uitaarden in bijten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:47

Zorg dat je met leiden net voor hem loopt, niet naast hem. Jij hebt de leiding, dus jij loopt (schuin) voor. Als hij je voorbij gaat kun je verschillende dingen doen: als je een wat langer halstertouw hebt kun je met het losse uiteinde voor je gaan draaien. Als hij je voorbij loopt, krijgt hij vanzelf het touw tegen zijn neus. Andere methode is om op het moment dat hij voor je uit wil gaan linksaf te slaan zodat hij vanzelf weer achter je is, maar daar moet je dan wel ruimte voor hebben Knipoog
Leiden kun je heel goed in de bak oefenen met steeds van richting veranderen, stoppen, weer aanstappen, pasje achterwaarts, etc.

Felice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 11:53

Bedankt voor de reacties.
Ik snap wat jullie bedoelen dat een 2-jarige wellicht geen juiste keuze is. Ik moet er wel bij zeggen, ik heb niet alle mogelijkheden in de wereld... Er zal denk ik niet veel overblijven voor mij als ik ermee zou stoppen.

Ik zal vanmiddag dit bespreken met de eigenaar, mijn vraag om begeleiding maar ook mijn twijfels of ik eigenlijk wel geschikt ben hiervoor (of het paard geschikt voor mij).

Ook bedankt voor de verdere tips Lachen Als ik vanmiddag terug ben zal ik uitgebreider antwoorden.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:53

Waratje sorry, maar ik ga je even tegen spreken. Sinds wanneer ga je voor een jong spring in het veld lopen ???

Gewoon op schouder hoogte lijkt mij prima !!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:00

Ludora schreef:
Waratje sorry, maar ik ga je even tegen spreken. Sinds wanneer ga je voor een jong spring in het veld lopen ???

Nou, ik snap Waratje wel. Op schouderhoogte kan voor het paard overkomen alsof hij de leiding heeft en kan hij jou gaan leiden ipv andersom. Voorop lopen is beter, want dan geef je een teken van dominantie af. Maar (uit eigen ervaring *auw*) weet ik dat dat ook slecht kan aflopen bij een 2-jarige hengst. Je kunt beter is nog om een paar meter voor hem te lopen met een leadrope. Mocht hij dan een aanloop nemen, kun je je snel omdraaien en hem terugzetten (Parelli).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:11

Als hij dan al niet over je heen is gewalst. Jonge hengsten moet je niet uit het oog verliezen. Als betekend dat dat je de eerste keren achteruit moet lopen (en dan proberen om niet te vallen Haha!)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:26

Ludora schreef:

Op schouderhoogte is juist niet goed bij een kereltje dat aan het kijken is wat hij kan. Daar loop je namelijk op "veulenpositie" en dat is niet echt hoger in rang.
Neus naast je hebben is ideaal, dan kun je hem goed in de gaten houden en direct reageren. Recht achter je is absoluut niet aan te bevelen, want dan heb je geen zicht op hem.
Denk er ook aan dat als je door een opening moet (hek of deur) jij eerst gaat en hij moet wachten tot jij hem zegt dat hij mag komen. En ja, dat kan betekenen dat je soms achteruit moet lopen Knipoog
Vergat inderdaad erbij te zeggen dat je zo'n kereltje continu in de gaten moet houden, vind ik nogal vanzelfsprekend Haha!

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:18

ik zou als ik jouw was opzoek gaan naar een wat ouder paardje doe een avertie op mplaats ga naar de dichtst bij zijnde manege...
Neem een paard dat geen vlieg kwaad doet en op die manier kun je wat zelf vertrouwen op bouwen.
Ik heb zelf een 3 jaarige haflinger merrie en een ex manege paard van 15 ... En het verschil tussen die 2 is mega groot kwa omgang.
Bij een jong paard moet je steeds bezig blijfen met duidelijk maken wat wel en niet mag soms zal een jong paard hier tegen protesteren om je de baas te worden en dan moet jij sterk genoeg in je schoenen staan om dit de kop in te drukken...
Ik zou zeggen als je niet weer een terlur steling wilt zoek een wat ouder makelijker paard en probeer op die manier weer in de paarden te groeien dingen te leeren en ervaaringen op doen.