Vrachtwagentje, waar op letten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilandje

Vrachtwagentje, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 10:13

Dit weekend ga ik naar een B-rijbewijs vrachtwagentje kijken. Ik droom al lang van vervoer voor mijn paard, maar had eigenlijk gepland om in de toekomst onze huidige auto te verkopen en een zwaardere auto te kopen, en dan op termijn nog een trailer erbij te kopen. Over een vrachtwagentje heb ik eigenlijk nooit nagedacht, omdat ik het veel te riskant vind zoiets te kopen van een wildvreemde.

Nu verkoopt een betrouwbare kennis echter zijn vrachtwagentje, omdat hij een grotere vrachtwagen voor C-rijbewijs gekocht heeft. Het is een oud vrachtwagentje (15 jaar oud), een Volkwagen, qua gewicht geschikt voor één paard.

Het is bedoeld om er mee naar de bossen in de omgeving te kunnen rijden en af en toe eens naar een binnenpiste, en misschien één keer per jaar wat verder als we op buitenrijvakantie gaan. Nooit verre afstanden dus.

Nu is mijn vraag waar we op moeten letten? Het zou uiteraard wel gekeurd moeten worden voor verkoop, maar als we zelf al het één en ander kunnen controleren en het is niet ok, dan kunnen we ons die moeite alvast besparen.

Hoe kan je bijv controleren of de bodem in orde is?

Iemand tips?

Alvast heel hard bedankt!! Lachen

ikke

Re: Vrachtwagentje, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:54

LAADVERMOGEN!
Ik kan marktplaats niet openen of ze staan er wel, die B-rijbewijs vrachtwagentjes met laadvermogens van ver onder de 800kg.
Per paard moet je rekenen op 800kg aan paard en bijbehorende spullen, inkl z'n mens. Om twee paarden veilig te vervoeren, moet je dus minimaal 1600kg laadvermogen hebben. Die ben ik nog nooit tegen gekomen.
Bedenk dat één paard een erg ongelijke belasting van je wagen geeft, met bijbehorend rampzalig rijgedrag. Bovendien zijn de meesten of schandalig duur of slecht onderhouden of zo rot als een mispel en meestal nog allemaal tegelijk ook.

Ieder z'n meug, ik heb destijds ervoor gekozen om mijn C-rijbewijs te halen en een solide vrachtwagentje te kopen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 18:15

Dat wist ik al, dat ik op het laadvermogen moet letten, dat is idd belangrijk Lachen

Ik heb trouwens een pony van 1m50 en weeg zelf 55 kg. Ik wil geen twee paarden kunnen vervoeren, gewoon mijn eigen pony.

Maar ik bedoelde meer technische aandachtspunten.

Als ik na dit weekend nog geïnteresseerd ben laat ik het helemaal nakijken in een diagnosecentrum. Maar dat is niet goedkoop, dus het zou handig zijn om te weten waar ik zeker moet op letten, zodanig dat ik me de tijd, moeite en geld kan besparen als ik zelf al iets zie dat niet ok is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 18:32

Als je bij die auto bent, voel dan of de motor koud is. Als dat zo is, kijk dan bij het starten hoe hij rookt. Een Diesel mag even een blauw of zwart-blauw walmpje geven, maar moet daarna gelijk lichtgrijs zijn. De motor moet een gelijkmatig geluid maken. Afwijkende of overmatig tikkende en rammelende geluiden duiden vaak op interne problemen. Indien een oliedrukmeter aanwezig, dan moet er oliedruk zijn, ook bij stationair. Geef je een beetje gas, dan moet de oliedruk gelijk oplopen.
Let op voldoende motorvermogen. Indien minder dan 85kW laten staan, die komen niet vooruit.
Ga rijden. De motor moet vlot oppakken en de wagen moet lekker doortrekken. Rem kort en heel hard, de wagen mag niet uitwijken naar links of rechts (doe dit op een lege parkeerplaats of andere plek waar veel ruimte is. Sturen moet strak en vlot gaan. Het mag niet zo zijn dat je het stuur 1/4 moet draaien voordat de wagen reageerd, dan heb je een vet probleem in de stuurinrichting.
Kijk voor roest rondom ramen, deurophangingen en montagepunten van de cabine op het chassis.

Sundancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:16

Neem geen vrachtwagen die te hoog is.

Ik zie vaak genoeg van die hele hoge dingen die zwieberen over de weg....