Sinds lang weer wedstrijd: zenuwen :s !

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Sinds lang weer wedstrijd: zenuwen :s !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 09:09

Ik heb sinds kort een nieuw paard (ik heb haar nu ongeveer een maand, iets minder).
Ik ga met haar maandag op wedstrijd, het is geen heel belangrijke wedstrijd, maar wel officieel.
Het niveau op die wedstrijd is ook niet zo hoog (er wordt max. 110 gesprongen).

Maar, het is gewoon super lang geleden dat ik nog op wedstrijd ben geweest, en dan meteen met dat nieuwe paard :s ! Twee weken geleden kon ik haar nog niet eens gestuurd krijgen Bloos .
Ik start met dit paard in de 95 cm.

Dan heb ik nog een paard wat ik nu een jaartje heb, en het springen gaat zo met ups en downs. Soms dan doet ze erg haar best, en hebben we zelfs al in de 110 cm goed gesprongen, en soms dan maait ze op 85 de balken al naar beneden... Dus veel vertrouwen heb ik daar momenteel ook niet in.

Ik heb nu dus super veel zenuwen ! Ik wil me ook zo goed mogelijk voorbereiden.
Iemand misschien tips tegen de zenuwen ofzo ?

oosterhoff

Re: Sinds lang weer wedstrijd: zenuwen :s !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:21

Ik snap eignelijk niet waarom je start als je nog maar zo kort een combinatie bent en je er geen vertrouwen in hebt.
Als er vorige week nog niet eens een stuur op zat?

Waarom starten? je kan het geld beter uitgeven aan leuke lessen en een of twee maanden wachten.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:33

Tja, ik zou je graag bemoedigend toespreken, maar ik snap ook niet helemaal waarom je met een paard dat je twee weken geleden nog niet kon sturen op concours gaat. Als het een braaf paard is en je hebt mazzel dan gaat het goed. Maar als het fout gaat is gelijk het hele vertrouwen bij jou en je paard weg en heb je een groot probleem. Ik zou zeggen: ga nou eerst eens even lekker thuis aan de slag, leer elkaar wat beter kennen en laat wedstrijden even voor wat het is. Zo belangrijk zijn die wedstrijden niet, dat komt allemaal wel.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 09:34

Het paard kent alles. Ik heb met vorige paarden ook al 1.10 cm gestart.
Ik krijg twee x per week springles.
Vorige week parcours geoefend met een driedubbel erin enzo, alles stond op 1 m. En dat ging netjes.
Dus thuis zijn we er in principe wel klaar voor.

Maar op wedstrijd word ik altijd gek van de zenuwen, zeker nu met dat nieuwe paard (maar ik moet toch ooit eens starten). En dan ga ik me te veel opjutten en te veel beginnen nadeken, en dan lukt het gewoon niet meer.
Daarom dat ik tips vroeg Lachen.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 09:36

En het is ook omdat het een wedstrijd is op niet zo'n hoog niveau. De bedoeling is dat we wedstrijden starten op een hoger niveau (in belgie is het systeem anders).
Anders had ik nog niet gestart, maar m'n trainer vond me er klaar voor.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:40

Hmmm, bijzondere trainer..... Als bij mij iemand vorige week het paard nog niet fatsoenlijk rond kon sturen adviseer ik diegene een week later niet maar een parcours van 95 cm te gaan springen. Maar goed, ieder z'n eigen mening........

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 09:43

Dat sturen kwam vooral omdat ik te veel met m'n handen in der bek zat (waar ik nu hard op let), hebben ze ondertussen ook een ander bit gegeven (geen sterker !!!), waar ze veel beter op loopt. Toen liep ze ook gewoon nog een beetje te klieren met me, ondertussen heb ik ze goed tussen m'n benen zitten, en is sturen echt geen probleem meer. Echt, thuis gaat alles netjes, maar heb zo'n bang dat ik het op wedstrijd weer ga verprutsen.
Maar idd, trainer is ook raar Clown .

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:52

d'r bek? Is dat belgisch?

Nou ja, je moet het zelf weten wat je doet. Ik vind het verbazingwekkend dat het rijden in een week zo kan veranderen van "nog niet kunnen sturen" tot "thuis gaat alles netjes" maar misschien doe ik dan iets verkeerd.....

Succes op je wedstrijd!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 09:56

Ik rijd elke dag met begeleiding, al een maand lang, waarom zou dat dan niet kunnen ? In het begin reed ik haar los, meer vw-nw, enkel grootte voltes, toen ben ik haar echt aan het werk beginnen zetten, en kwam er protest, daar ben ik nu door, onze miscommunicaties zijn opgelost. Dus waarom zou dat niet kunnen ? Als je iets fout doet waardoor het sturen niet lukt (naar één kant wel te verstaan), en je let daarop, en doet het voortaan goed, waarom kan dat dan niet ?

vonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 17:15

Wat ik als tip heb gekregen tegen zenuwen is in ieder geval zorgen dat je goed eet van te voren. Dit klinkt logisch maar vaak door de stress denk je dat je geen honger hebt. Maar je hebt toch voedsel nodig om te verbranden en vaak voel je je daardoor weer iets beter. Het neemt de zenuwen natuurlijk niet weg, maar zorgt dat het niet erger wordt dan nodig. Vork

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 22:02

Oh, dat is zo ik eet normaal idd niks op heel die dag ! Enkel nadien ! (heb dan vaak nog geen honger)
Bedankt voor de tip Haha! !

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:56

Bij mij is het toch ook een 5tal jaar geleden en volgende week ga ik weer voor het eerst op wedstrijd. Ook voor het paard de eerste keer en pas de 2de op vreemd terrein, wordt behoorlijk zenuwen denk ik.