gedrag tijdens keuring

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pollux

gedrag tijdens keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 23:32

hallo,

Ik heb een heel erg leuk paardje op het oog. Ik moet het beestje nog bekijken en uitproberen, maar ben door de foto's (heb er veel gezien) eigenlijk wel erg verliefd geworden. Ik heb aan de eigenaar gevraagd of hij bezwaar heeft tegen een keuring vóór een evt. aankoop. Hij heeft geen bezwaar, maar hij zegt dat het paardje de boel afbreekt tijdens een keuring. Blijkbaar heeft hij het beestje bij hun aankoop ook laten keuren en "vlogen de apparaten door de lucht". Verder schijnt het een heel braaf dier te zijn, wat wel temperament heeft. Ik heb nog niet eerder een keuring laten doen bij de aankoop van een paardje (paardje wat ik vroeger had, hebben mijn ouders op goed vertrouwen gekocht en daar heb ik jarenlang plezier van gehad). Ik wil grondig te werk gaan maar weet niet hoe zo'n keuring (kl. en ront) in zijn werk gaat en vroeg me af of het normaal is dat een paard zo hysterisch kan worden van zo'n keuring of dat het hier gaat om een paard dat qua karakter niet heel betrouwbaar kan zijn. Eigenaar wil dus wel meewerken aan kl. en ront. keuring, maar vreest dat het beestje kalmeringsmiddel moet hebben. Wat zouden jullie doen in mijn geval? Ik ben wel benieuwd naar het paardje, maar ben ook op mijn hoede...

Ecudes

Re: gedrag tijdens keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:55

Mijn paard staat bij mij op stal bekend als 'de sukkel waar je alles mee kan uitvoeren'.
Ook met enten etc. is er helemaal geen probleem. En tòch hebben ze er met het maken van bronchoscopie alvast iets sterkers gegeven, + de praam erop... Haha!

Zij is er gewoon 1 die alles goed vind, maar zodra het haar niet meer bevalt loopt ze naar buiten, praam erop of niet, apparaat in haar neus of niet...
Ze was zo ver heen en dat ze bijna omviel, maar schopte tijdens de scopie nog een aardige stennis...

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:56

Daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken hoor, op veel klinieken is een lichte verdoving standaard, als ze lastig zijn geven ze 'm gewoon iets meer om 'm rustig te houden.

Fnenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:20

Ik zou er gewoon voor gaan. Jullie kunnen het aangeven, en dan kunnen ze het paard (licht) verdoven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 08:33

Tja, ik heb er ook 1 gehad die alles heeft afgebroken.
incl een D.A in opleiding bewusteloos geslagen.
Die PONY (150) was ook goed verdoofd, omdat ik had gezegd dat hij bang was van o.a de D.A. Hij wou daar ook de trailer niet uit. Hij rook het denk ik al, omdat hij normaal gewoon de trailer uit liep.
Met die wetenschap is het dus alsnog behoorlijk misgegaan.
Gelukkig had de pony weinig opgelopen, omdat verder behandelen ook zeer lastig was. De D.A in opleiding heeft er ook niks aan over gehouden
(is mij verteld)

Je kan het proberen, maar stop op tijd als het niet gaat. Het kan erg traumatisch worden.
Heeft de eigenaar geen foto's van toen? (dat zou wel moeten dan, of de kliniek)

Is hij bij de hoefsmid wel braaf?

succes!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 15:45

voor röntgen (en de meeste andere dingen om een paard van binnen te bekijken) worden paarden 9 van de 10 keer standaart gesedeerd (wat suf gemaakt) zn apperaat om zich heen en precies goed staan kan nl wel wat stress opleveren...
als het paard verder wel goed te hanteren is gewoon laten keuren.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 19:11

Persoonlijk denk ik erover:

Als het paard niet te hanteren is tijdens een keuring (vooral klinisch): niet kopen! Mij teveel risico dat er dan een schroefje niet helemaal vastgedraaid is.
Een paard wat welopgevoed is, dient zich normaal te laten betasten en na te laten kijken. Is dat niet mogelijk, dikke kans dat er dus iets mis is.

Ik ga tegenwoordig voor zowel klinisch, röntgenologisch én bloed trekken, omdat ze me bij het laatste 1 keer flink genaaid hebben en ik daar geen trek meer in heb.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 21:13

imker schreef:
Persoonlijk denk ik erover:

Als het paard niet te hanteren is tijdens een keuring (vooral klinisch): niet kopen! Mij teveel risico dat er dan een schroefje niet helemaal vastgedraaid is.
Een paard wat welopgevoed is, dient zich normaal te laten betasten en na te laten kijken. Is dat niet mogelijk, dikke kans dat er dus iets mis is.

Je haalt me de woorden uit de mond..............