gemeen bij eten geven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marieke84

gemeen bij eten geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 19:05

Ik heb nu al 7 maanden een haflingermerrie, die is nu 1 jaar oud. In de gewone omgang is ze braaf, als ik haar kuis, geen problemen, voetjes geeft ze goed,... Maar als ze eten krijgt wordt ze echt gemeen. In het begin was dit niet zo. Het is begonnen met een proef die de da moest doen. Ze had een nekprobleem en de da wou haar nek buigen door met voeder haar te lokken, daarop heeft ze haar echt goeie mep verkocht. Ik wist niet wat ik zag, dat had ze nog nooit gedaan! Ook wat later in de dierenkliniek juist hetzelfde, ik kreeg nogal wat naar mijn hoofd, dat ze veel te verwend was met voedsel enzo. Ik was echt boos, mijn meisje krijgt alleen maar wat krachtvoer en voor de rest voordroog en gras, ze had nog nooit een appel of een wortel gezien. Tussendoor krijgt ze niks, alleen op haar vaste uren haar eten. Sindsdien is ze alleen maar slechter geworden als ik haar eten geef. Als het niet rap genoeg gaat begint ze te dreigen en zelfs te slaan. Ik moet een paar meter lopen door haar paddock en dan in haar stal en op dat moment kan ze echt venijnig zijn.

Ik weet niet goed hoe ik hiermee moet omgaan en sta een beetje met mijn rug tegen de muur. Vandaag heb ik haar gebonden tot haar eten in haar bak lag en ik heb haar pas losgemaakt als ze terug rustig was, want ze deed namelijk heel lelijk.
Wat moet ik doen, als ik streng optreedt krijg ik alleen maar een ergere reactie. Als ik niks doe zie ik het ook niet goed komen, negeren lukt ook niet echt. Iemand tips voor mij?

Lise81

Re: gemeen bij eten geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:03

Ze heeft blijkbaar snel een flinke voedernijd ontwikkeld. Eigelijk moet ze respecteren dat jij voer hebt en zij even niet. Misschien beginnen met een cursus grondwerk/paardentaal. Maar...het aller belangrijkste is...het paard is 1 jaar...zet het zo veel mogelijk bij soortgenoten!! Paarden onderling wijzen elkaar ook terecht, zo leert ze manieren zonder dat jij gevaar loopt. Een paddock is voor een jaarling eigelijk niet genoeg, een grote wei met andere jaarlingen is een stuk gezonder, m.n. geestelijk!

*edit* is niet aanvallend bedoeld hoor, maar het lijkt mij iig leuker voor je jaarling Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 22:43

Het probleem is tweedelig: ik begrijp idd dat je paard niet ingeschaard is, en haar plek niet gewezen krijgt door soortgenootjes? Dan zou ik zo snel mogelijk een plekje voor haar zorgen. Inscharen zorgt voor sociale paarden (doorgaans dan toch) en ik krijg de indruk dat je merrie hard op weg is om een asociaal paard te worden.

Tweede probleem is dat jij degene bent die het voer geeft en aansluitend aan je paard afstaat. In de kudde mag eerst de dominante merrie eten, en daarna pas de paarden die lager in rang staan. Door haar bij het voer te laten, toon je haar als het ware dat jij haar hoger in rang acht.
Vastzetten tot ze zich gedraagd bij het geven van voer is iig al iets. Maar het beste is dat je haar loslaat en voorkomt (met behulp van lichaamspositie en lichaamstaal) dat ze bij haar voer mag. Haal je handen er doorheen, doe alsof je eet. Hou in de andere hand een zweep vast en geef haar ongenadig van katoen als ze je wel aanvliegt. Pas als jij toestaat dat ze mag eten, mag ze bij haar voer. Doe dit elke dag, en bij iedere maaltijd, en ze gaat geduldiger worden.

Als ze eenmaal eet, probeer dan ook eens bij haar voer te komen. Duw haar weg, en ook in dit geval, ongenadig corrigeren als ze ook maar waagt om een zuur gezicht te trekken. Ik ben normaal ook een voorstander van het met rust laten van een paard dat aan het eten is, maar bij deze merrie werkt dat averechts.

Succes, hou het veilig, maar wees hier ontzettend streng in!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 09:26

Dank je voor de reacties, ik heb er wel wat aan.
Mijn paardje staat inderdaad alleen, daar is niks aan te doen, jammergenoeg. Ik heb nog 2 andere paarden maar deze staan ergens anders waar een piste is en zij staat op de boerderij van mijn vriend. Zij heeft een stal met paddock en nog een grote wei, maar daar mag ze een paar weken niet op wegens een nek probleem. Dus ik moet me zo behelpen. Ook mag ze vanwege haar nekprobleem de eerste maanden niet bij andere paarden komen zegt de da ivm met afweerbewegingen die ze moet vermijden.
Ik heb vorige zomer een van mijn paarden even bij haar gestoken, maar dat ging echt niet goed. Hij viel er aan en ook toen ze zich mooi aan die andere overgaf. Hij zat er achteraan te crossen en ze is zo goed als door de draad gegaan. Ik probeer een oplossing te zoeken om haar toch een maatje te geven, maar het is niet makkelijk. De buur heeft ook 2 jaarlingen, maar dat zijn hengsten, niet goed dus.
Ik weet dat die situatie niet ideaal is, maar het is nu zo.

@ Cassidy: Over het eten geven, als haar eten in haar bak ligt dan mag ik haar overal aanraken als ze aan het eten is. Daar reageert ze totaal niet op. Ik mag zelfs aan en tussen haar achterbenen komen. Als ik haar loslaat en zo probeer tegen te houden drumt ze me gewoon omver en draait ze haar kont en slaat, totaal geen respect dus. Ik zal het proberen om er zelf eerst in te prutsen en dan pas haar te laten eten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:37

Als je maatjes voor haar gaat zorgen, zorg voor leeftijdsgenootjes, of misschien voor volwassen paarden die kleiner zijn dan zij. Een shetje kost de wereld niet, en als ze bij een kennis van je op de boerderij staat, is er misschien ook wel plek voor een tweede jaarling.

Je probleem is zeer zeker op te lossen, desnoods zorg je voor een andere stal.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 13:06

Ik had gedacht aan misschien een wat oudere pony die inderdaad wat kleiner is maar toch baas kan zijn. Ik ben eens aan het kijken of er niemand in de buurt eentje staan heeft die wat kan komen logeren, want nog een paardje bij is toch wat veel. We hebben nu al 3 paarden waarvan er 2 op pension staan, ik studeer nog en mijn ma de enige kostwinner. En we zijn zo ingesteld dat als er iets met de dieren is we tot het uiterste gaan om ze te helpen.(onlangs nog 15OO euro moeten neertellen voor onze jaarling vanwege zijn nek, maar ja)
Eentje bijkopen is voor het moment geen optie, eentje lenen misschien wel.

Ik ga vanavond eens je methode proberen, de eerste keer zal ze ook wel lelijk doen zeker? Ik hou je op de hoogte.

Ik had ook een boek besteld om wat meer te leren over grondwerk, van Inge Teblick maar het komt maar niet binnen! Daar zouden we allebei wel deugd van hebben. Het is mijn eerste veulentje en dan stoot je natuurlijk wel op problemen.

Als er nog tips zijn, ik leer graag bij...

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:32

Misschien kun je een advertentie plaatsen om een kameraadje te zoeken..er zijn best mensen die een oudere pony niet willen verkopen maar wel weg willen geven aan een goed adres, met duidelijke afspraken.gaat het niet, dan weer terug enz. zo dat je niet met een pony opgescheept zit en extra kosten maakt.een soort vriendje leasen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:58

mstrubbe schreef:
Ik had ook een boek besteld om wat meer te leren over grondwerk, van Inge Teblick maar het komt maar niet binnen! Daar zouden we allebei wel deugd van hebben. Het is mijn eerste veulentje en dan stoot je natuurlijk wel op problemen.

Alle boeken van de wereld kunnen niet de vervanging zijn voor een maatje erbij.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 19:36

Ik heb ze daarjuist eten gegeven en het lukt op die manier. Ik bind ze vast tot ze gemest is en het eten in haar bak ligt. Dan neem ik haar mee en zit ik wat in haar eten te vroeten. Ik heb de zweep niet moeten gebruiken. In het begin was ze wel wat ambetant, maar ze ging het toch aanvaarden. Dank je voor de tip!