Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Charos schreef:Weten jullie dit 100% zeker? Ik zie hier nl. niet echt juridisch onderbouwde antwoorden.
Charos schreef:Als ik op eigen terrein op mijn eigen paard zonder cap rijdt en ik heb les van een instructrice en ik val eraf.
Kan zij dan aansprakelijk gesteld worden?
Maar het lijkt me niet zomaar uit de lucht gegrepen.
friesiszwart schreef:nee jij bent en blijft zelf aansprakelijk.
Charos schreef:Als ik op eigen terrein op mijn eigen paard zonder cap rijdt en ik heb les van een instructrice en ik val eraf.
Kan zij dan aansprakelijk gesteld worden?

Charos schreef:Omdat ik een cap heel onprettig vind zitten.
maar goed dat is een andere discussie
LDRD schreef:Daarnaast is het risico dat zij aansprakelijk is omdat jij eraf valt niet erg groot, eigen terrein maakt daarbij niets uit. Mocht ze wel aansprakelijk zijn voor jouw val, dan zal haar schadevergoedingsverplichting verminderen o.a. omdat jij er voor kiest zonder cap te rijden en jij hiermee 'eigen schuld' krijgt toegerekend, zeker voor het deel hoofdletsel.
Het enige probleem waar zij verzekeringstechnisch tegenaan zou kunnen lopen (ik zeg het voorzichtig!) is dat er in de voorwaarden van haar aansprakelijkheidsverkzekering kan zijn opgenomen dat zij clienten dient te verplichten een cap te dragen. Bij niet dragen geen dekking.
Dat kán dus, maar hoeft helemaal niet.