Juridisch, wie is er dan aansprakelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Juridisch, wie is er dan aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:48

Als ik op eigen terrein op mijn eigen paard zonder cap rijdt en ik heb les van een instructrice en ik val eraf.

Kan zij dan aansprakelijk gesteld worden?

fjordjes

Re: Juridisch, wie is er dan aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:25

nee want rijden zonder cap is eigen risico

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:33

Precies, het is op eigen risico en ook nog eens op eigen terrein. Die instructrise heeft jou toch niet laten vallen? Het is immers jou paard.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:17

Weten jullie dit 100% zeker? Ik zie hier nl. niet echt juridisch onderbouwde antwoorden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:32

PP-->TAO Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:33

Charos schreef:
Weten jullie dit 100% zeker? Ik zie hier nl. niet echt juridisch onderbouwde antwoorden.

Haha, nee die zie ik ook niet!

Maar als het eigen risico is betaald jou verzekeraar dan ook alle kosten?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:38

Charos schreef:
Als ik op eigen terrein op mijn eigen paard zonder cap rijdt en ik heb les van een instructrice en ik val eraf.

Ik vind het eigenlijk een beetje een domme vraag, niets persoonlijks naar de TS toe hoor! Maar wanneer het eigen keus is zonder cap te rijden op je eigen plek, en dan les te hebben, dan lijkt me toch vrij duidelijk dat je instructrice niet aansprakelijk is? Al helemaal niet wanneer je meerderjarig bent Lachen

Sowieso dus iets meer info graag! Maar ik denk dat het ook vooral om je eigen verantwoordelijkheidsgevoel gaat.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 04-04-07 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:39

dit hangt van zooooveel dingen af, oa gevaarzetting en diploma's... op basis van deze info kan daar niets over gezegd worden..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:57

Nou ik had vanmiddag een proefles van een instructrice die wilde dat ik mijn cap op zette omdat zij anders aansprakelijk gesteld kon worden zei ze.

Ik ben inderdaad meerderjarig, ze had een Orun diploma dacht ik.

@Cayenna, wat betreft een domme vraag, domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:44

Charos, dat zou wel eens kunnen wat die instructrice daar zegt hoor. Alleen, ook ik kan het niet onderbouwen. Bloos Maar het lijkt me niet zomaar uit de lucht gegrepen.

Ik denk dat het 'm zit in het feit dat zij instructrice is en daarmee zowiezo voor jou 'verantwoordelijk' is. Vanuit haar functie zeg maar.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:00

als ik in de manegeles meerijdt op mijn eigen paard dat daar niet gestald staat , moet ik mijn cap op (nou heb ik dat sowieso, maar toch). Vanuit de verzekering van de manege moet dat dan.
Hoe dat dan weer op eigen terrein zit, weet ik eerlijk gezegd niet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:53

*gaat even nadenken of een kort antwoord mogelijk is* Haha!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:11

nee jij bent en blijft zelf aansprakelijk.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 19:16

Als jij kwaad zou willen en haar aansprakelijk zou stellen voor jouw schade die je oploopt in een les van haar, dan kan zij aansprakelijk zijn.
Je hebt als instructeur ook een bepaalde voorbeeldfunctie (dus zeggen dat je een cap op moet doen) en zorgplicht.
Er staat me bij dat de HR dit bepaald heeft in een geval van skeelerles, dat ongeval was wel met dodelijke afloop, maar je kunt hieruit wel een les trekken voor paardrijles.

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 13:58

friesiszwart schreef:
nee jij bent en blijft zelf aansprakelijk.

Kun je dit antwoord dan ook even onderbouwen friesiszwart? Verward

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 14:49

Charos schreef:

Aansprakelijk stellen kan altijd, of iemand het ook is is een tweede.

Daarnaast is het risico dat zij aansprakelijk is omdat jij eraf valt niet erg groot, eigen terrein maakt daarbij niets uit. Mocht ze wel aansprakelijk zijn voor jouw val, dan zal haar schadevergoedingsverplichting verminderen o.a. omdat jij er voor kiest zonder cap te rijden en jij hiermee 'eigen schuld' krijgt toegerekend, zeker voor het deel hoofdletsel.

Het enige probleem waar zij verzekeringstechnisch tegenaan zou kunnen lopen (ik zeg het voorzichtig!) is dat er in de voorwaarden van haar aansprakelijkheidsverkzekering kan zijn opgenomen dat zij clienten dient te verplichten een cap te dragen. Bij niet dragen geen dekking.
Dat kán dus, maar hoeft helemaal niet.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 15:21

Toch makkelijk dat LDRD verstand heeft van dit soort zaken Haha!
Maar waarom zou je niet met cap rijden dan als die instructrice dit liever wel heeft?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 18:16

Omdat ik een cap heel onprettig vind zitten.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:26

tja dat kan wel zijn maar als je problemen verwacht (anders niet deze vraag) dan zou ik toch een fijne cap aanschaffen. Ik wilde nog iets anders zeggen maar weet even niet meer wat. Komt nog wel denk ik. Verder niks aanvallends hoor

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 18:59

Charos schreef:
Omdat ik een cap heel onprettig vind zitten.

Dan heb je geen goede cap, een cap die goed zit heb je geen last van overigens ook wel zo veilig zeker nu je moeder bent Bloos maar goed dat is een andere discussie Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:02

LDRD schreef:
Daarnaast is het risico dat zij aansprakelijk is omdat jij eraf valt niet erg groot, eigen terrein maakt daarbij niets uit. Mocht ze wel aansprakelijk zijn voor jouw val, dan zal haar schadevergoedingsverplichting verminderen o.a. omdat jij er voor kiest zonder cap te rijden en jij hiermee 'eigen schuld' krijgt toegerekend, zeker voor het deel hoofdletsel.

Het enige probleem waar zij verzekeringstechnisch tegenaan zou kunnen lopen (ik zeg het voorzichtig!) is dat er in de voorwaarden van haar aansprakelijkheidsverkzekering kan zijn opgenomen dat zij clienten dient te verplichten een cap te dragen. Bij niet dragen geen dekking.
Dat kán dus, maar hoeft helemaal niet.

Maar iets algemener; hoe kun je als instructeur (M/V) aansprakelijk zijn voor het eigen handelen van een paard waar je op z'n minst 5mtr vanaf staat?? Zelfs al zie je dingen aankomen bij het paard, heb je nog steeds tijd nodig om te reageren, waarna de ruiter pas kan reageren. Die ruiter ligt al in de kreukels voordat je halvewege je een-lettergreep reactie bent........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:07

om wat voor een gezeur dan ook voor te zijn bij een eventuele val, moeten al mijn lesklanten ALTIJD een helm op, geen helm, geen les Lachen

Sterker nog ik heb standaard mijn BP in de auto, en als ik denk dat het wat lastiger kan worden of iemand rijd zijn eigen paard onder mijn begeleiding in, dan mag de BP ook aan.

Veiligheid voor alles

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-07 08:12

Ik heb een prima cap hoor, maar heb hem haast nooit op (alleen op wedstrijd en andere locatie) vandaar dat ik er niet aan gewend ben en het irritant vind zitten.

Maar dat was de vraag ook niet, ik zet nl. gewoon geen cap op thuis in mijn eigen bak.

Overigens was dat een eenmalige les, want voor de rest klikte het ook niet tussen mij en de instructrice en ik verwacht niet dat volgende mij ook verplicht een cap op te zetten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:13

Als ze verstandig is wel Haha! Haha! Haha!

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 08:41

Volledig met kiwiko eens(niet voor de eerste keer)

Maar als je hem voelt zitten, heb je toch echt geen goed passende cap(vss merken wil ook wel eens schelen in pasvorm) en je moet eens weten hoe "irritant" een hersenschudding is.(maar goed, genoeg gezeurd)

Ik geef dan enkel les aan mijn nichtje op mijn superbrave knol, maar zij kan het ook vergeten als ze geen cap opzet. Eigenaar van het paard is altijd verantwoordelijk, maar ik heb mijn instructrice ook horen zeggen, dat zij verantwoordelijk is, als het met haar paarden OF in haar les is, dacht dat mijn verantwoordelijkheid dan "verviel"(beetje krom, maar er zijn wel krommere dingen in het rechtssysteem, net zoals als iemand ongevraagd op mijn paard stapt en eraf valt zonder dat ik er bij ben, ben ik nog steeds verantwoordelijk.)