Welk haster? Paard trekt het halster kapot in de trailer!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

girlgirl109

Welk haster? Paard trekt het halster kapot in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 16:52

Hallo,

Ik heb een probleem met mijn paard en de trailer, erop lopen gaat prima maar als hij erin staat niet. Hij gaat dan met zijn benen over de voorstang, om dit te voorkomen wil ik hem heel kort vastzetten aan de stang. Dit werkt goed tot hij het halster kapot trekt.

Mijn vraag is dus welk halster wel heel sterk is. Een tijd terug stond er zo'n test in de Bit, maar ik heb die bit niet meer, dus als iemand dat artikel nog heeft... Wil je mij dan zeggen welk halster het sterkst is?

Ik heb al geprobeerd met ruitersport zaken en leveranciers te bellen maar die weten het ook niet Boos!

Als je een andere oplossing voor het over de voorstang gaan hebt mag je het natuurlijk ook zeggen!

Groetjes Irma

Vjestagirl

Re: Welk haster? Paard trekt het halster kapot in de trailer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:08

Ik denk dat je beter het voorste gedeelte vol kun bouwen met strobalen ofzo... Dan kan hij z'n benen niet meer over de stang gooien... Het probleem met zo kort vastzetten is, dat ze ook niet meer een beetje kunnen verstappen, of kunnen ontspannen, hun hoofd op kunnen tillen als ze iets horen en dat het dan alleen maar panniek word...

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:18

Misschien is een halsband ook wel een idee?
en idd misschien voor volbouwen ofzo,
weet het anders ook niet

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:34

Mischien een goed leren halster? deze zijn wel duurder maar ik denk niet dat ie een goede kwaliteit lederen halster zo maar even kapot trekt.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 23:46

het lijkt me niet zo verstandig om je paard vast te zetten met een halster wat niet stu gaat
en al helemaal niet zo kort
het lijkt me dat je paard dan niet meer fantsoenlijk zijn evenwicht kan bewaren en zichzelf zal ophangen
(zoek maar eens op bokt rond dan zul je wel wat topics vinden over halsters die niet breken en de gevolgen)
de ideeen die hierboven geopperd zijn wat betreft hooi voorin leggen zodat je paard zijn benen niet meer over de stang heen gooien lijkt me nog wel goed

een leren halster op de trailer is altijd een goed idee
die breekt dan wel maar je paard kan niet gaan hangen en zich dus verhangen

een andere oplossing heb ik helaas niet voor je
behalve ook dat met het stro

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 00:05

Lara_Silver schreef:
Mischien een goed leren halster? deze zijn wel duurder maar ik denk niet dat ie een goede kwaliteit lederen halster zo maar even kapot trekt.

Ja dat dacht ik ook Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 00:27

Wanneer begint je paard met dat "kunstje" ?
Als ie net op de trailer staat en je de stang erachter doet?
of
Als ie op de trailer staat, voor vertrek, en het duurt nog even voor je vertrekt?
of
tijdens de rit?
of
als je aangekomen bent en je uit wilt laden?
of juist op de terug weg?
hoe groot is je paard, en hoe groot is je trailer?
Probeerd je paard het iedere keer als ie op de trailer staat of is het 1 keer voor gekomen, (benen over de stang).
En halster stuk trekken? wanneer?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 00:42

Een nylon halster is doorgaans sterker dan een leren halster. De onderste ring van het halster is sterker van de ringen aan de zijkant.

Ik zou persoonlijk even het lijstje van Alane afwerken om erachter te komen wanneer hij deze kunsten uithaalt. Daarnaast zou ik het paard aan beide kanten met een trailerlijn onder de stang door vastzetten maar niet aan de stang zelf vastzetten. Hij moet wel enige bewegingsvrijheid hebben met het hoofd om goed het evenwicht te kunnen bewaren.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:03

Ik zou idd ff het lijstje van Alane afwerken en bij de welkoop verkopen ze oranje koeien halster deze zijn gemaakt van een speciaal touw en zodra een paard gaat hangen doet dit zo'n zeer achter zijn oren dat hij heel gauw stop met hangen.

De kosten van dit halster is een paar euro dus je kun het altijd proberen als je het lijstje heb afgewerkt Knipoog

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 10:13

Is het geen mogenlijkheid om hem in een anderhalf (of 1) paards trailer te vervoeren en de voorstang er lekker uit te halen? Heeft ie ook niets om overheen te klimmen.
Verder ben ik het met de anderen eens dat kort vastzetten me niet verstandig lijkt. Ken je die oranje schuifhalsters? Er zit geen keelriem aan en je kan ze achter de oren verkorten door het uiteinde door te schuiven (beetje vaag, sorry) Die heb ik werkelijk nog nooit zien breken. Ze zijn eigenlijk voor koeien bedoeld. De brandweer gebruikt ze ook wel.

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 15:03

Ik zou persoonlijk liever investeren in een cursus trailerladen/vervoer met je paard misschien op basis van natural horsemanship of zoiets dergelijks.

Op die manier begrijpt het paard beter wat er van hem verwacht wordt en wat de bedoeling is.

Een sterk halster kopen is volgens mij niet de oplossing, de oplossing moet je zoeken bij de oorzaak...
Wie weet wat voor capriolen hij gaat uithalen als hij strak wordt vastgezet met een halster wat niet stuk kan, hij kan zichzelf ook erg beschadigen daarmee.

Succes!

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 17:40

Heel veel reacties:) bedankt allemaal!

Volbouwen met strobalen lijkt mij juist heel gevaarlijk omdat als hij er dan overheen springt hij vast kan komen te zitten. Dus dat lijkt mij geen oplossing.

Een halsband had ik ook aan zitten denken ja, dat ga ik misschien is proberen.

Een leren halster gaat ook kapot, het is niet het nylon wat breekt maar het sluitwerk zeg maar.

Ik zal nu eerst het lijstje van Alane even invullen:
Mijn paard gaat met zijn benen over de stang als hij vind dat het te lang duurt, vooral bij het stilstaan, tijdens het rijden heeft hij het wel geprobeerd maar is het nog nooit gelukt gelukkig

Het halster trekt hij stuk voordat hij over de stang springt, zodat hij meer vrijheid heeft. Hij staat redelijk kort aan 2 kanten vast met het touw onder de stang door dus met touw vast kan hij het niet doen.

Mijn paard probeert het niet elke keer gelukkig, hij probeert allerlei trucjes om uit de trailer te mogen. Bijvoorbeeld bokken tegen de achterstang, heen en weer gooien met zijn gewicht enz. En als dat trucje dan niet werkt probeert hij iets anders, nu gooit hij dus zijn benen over de stang.

Belangrijk om te weten is dat mijn paard absoluut niet in paniek is. 3x kan hij heel braaf zijn, maar als hij dan in zijn hoofd heeft dat hij eruit wil.... dan wordt hij heel boos lijkt het wel.

Als hij over de stang is gesprongen en wij de stang weer hebben losgemaakt is hij volkomen relaxt. Ook als hij over de stang hangt is er geen paniek, hij is uiterst kalm en wacht tot wij hem komen losmaken.

Het over de stang spring gebeuren is pas 2x gebeurt gelukkig, maar omdat hij over het algemeen stopt met dat trucje als hij ontdekt dat het geen zin heeft/ niet kan ben ik op zoek naar een sterk halster.

Ik vind het hem heel vaak laten doen en er niet op reageren bij dit trucje veel te gevaarlijk. Zijn benen kunnen flink stuk gaan dan ondanks alle bescherming die ik erom hang. Gelukkig heeft hij er nog niets aan over gehouden.

Ik heb een twee-paardstrailer en een 1 paards of 1,5 paards trailer lijkt me niet echt een oplossing. Zonder voorstang vervoeren lijkt me ook heeeel erg gevaarlijk! Stel je voor dat je een keer goed moet remmen (kan soms nodig zijn in het verkeer, het is niet de bedoeling natuurlijk ik rijd altijd heel voorzichtig) dan vliegt hij straks zo door de voorkant van de trailer ofzo.

Ik ben al met hem op een cursus trailerladen geweest bij petra vlasblom. Dit hielp niet goed genoeg, hij gaat er wel in maar verder... Zij had ook nog nooit zo'n moeilijk paard gezien, hij is ongelooflijk dominant in alles, zo ook in de trailer. Het is dus geen angst! Als wij erbij blijven gaat het prima, het probleem is als hij alleen is.

Ik heb ook al zitten denken om met een ander paard te gaan reizen, maar vind maar is iemand die zijn paard bij de jouwe wil zetten als hij zo doet.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:43

Ik weet nog uit mijn hoofd dat het beste getest de halster van premiere waren. Deze halsters zijn niet duur.

Dus ik zou het uitproberen met bovengenoemde trucjes en daarbij ook een halster van dat merk aanschaffen Lachen

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:53

Ik denk dat je paard uiteindelijk ieder halster (de sluitingen), danwel het touw (de sluiting) kapot zal trekken. Daarin zit de oplossing niet volgens mij. Waarin wel? Daar heb ik echt geen idee van... Sorry... Bloos Het lijkt me een ontzettend moeilijk en vervelend probleem.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:01

Nu heb ik nog geen idee hoe groot je paard is.
Als je paard dat incidenteel doet uit, lijkt uit verveling...
opties zijn dan:
hooinet, in jouw geval zou ik dan gaan voor een hooizak zodat je paard er niet met de benen in kan komen.
Zou ik hem vast zetten aan 2 kanten, zowel links als rechts, het zorgt ervoor dat hij zijn evenwicht beter kan bewaren en voorkomt het springen.
Ben je ter plekke, laad hem dan gelijk uit... ben je klaar, vertrek gelijk als hij op de trailer staat.

girlgirl109

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 09:51

Mijn paard is 1,70m en heel rank gebouwd hij is ook kort. We hebben al extra gaatjes gemaakt om hem korter te kunnen zetten van achteren.

Dat van een hooizak is een goede! Ik durfde inderdaad geen hooinet meer te doen. Ik deed nu hooi in een voerbak maar een zak is beter dan kan hij er tenminste goed bij. Ik heb hem nog nooit zien eten onder het rijden maar als hij wil kan dat in ieder geval.

Ik laad hem inderdaad gelijk uit, en we vertrekken ook gelijk.

Bedankt voor je reactie!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 11:39

Is het geen oplossing een halster van sterk touw te maken, als hij dan gaat hangen kan het niet kapot gaan, en zo een touw heeft toch wel een scherpe inwerking achter de oren en daardoor zal hij mischien minder gaan hangen.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 18:47

Hoi Irma,

Misschien is een beter idee om het probleem proberen op te lossen in plaats van het te accepteren. Mijn paard had ook kuren in de trailer. Ik ben toen benaderd door Wendy Misran. Zij zorgt ervoor dat het paard jou als leider gaat zien, dmv wat oefeningen. Daardoor zal hij enge dingen in de trailer niet meer "eng" vinden omdat jij er ook niet meer op reageert. Bij mijn paard heeft dit super geholpen en staat nu als een huis in de trailer. Niet geschoten is altijd mis toch?

groetjes, Margot

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:15

Als bij mij een paardje wat regelamtig op de trailer staat meent te moeten klooien.. dan gaat het raampje open, en roep ik een keer ..
bij de volgende poging (tijdens dezelfde rit) van peerd, gaat het raampje weer open, roep ik wederom en trap een keer goed op de rem... resultaat, staan ze te klooien op de trailer tijdens een rit is een keer roepen vaak voldoende.... laden mijn paardjes allemaal gemakkelijk (= door 1 persoon te laden: peerd op de traier, vast zetten, langs paard uit de trailer, stang erachter en klep dicht, afladen= klep open, stang erachter weg, langs paard naar voren, losmaken en trailer uit... ongeacht welke trailer, heb zelf 1,5 paards...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:23

Da's een lastig probleem zeg! Maar ik zou eerder op zoek gaan naar een oplossing van de oorzaak dan het proberen op te lossen met een halster van staal Knipoog . Dat is best gevaarlijk. Een halsband is volgens mij al helemaal geen optie, als je 'm daarmee kort vastbindt en hij struikelt een keer, dan breekt 'ie gelijk z'n nek. Hoe is hij verder in de omgang? Ook zo dominant? Dan zou ik dáár beginnen te werken aan de oplossing.

@Alane, het is veiliger voor jou en je paard om eerst de stang erachter te doen, en dán pas vast te binden (ivm hangen)!

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:33

is het geen optie om een weefrek boven de voorstang te maken? met van die smalle spijlen. Dat hij er dus ook niet met zijn benen in kn komen.het ontmoedigd hem in ieder geval wel.
misschien een optie om een spanband of iets dergelijks van links naar rechts in de trailer te spannen, wat dan net boven zijn schoft hangt. Op het moment dat hij springt (lijkt mij dat ie dat moet doen om over die stang te komen) voelt hij dan iets op zijn schoft drukken, waardoor hij misschien naar beneden komt.
kun je de voorstang ook niet hoger hangen, voorbenen voorzien van kluisters?
Dit zijn zomaar wat wilde ideeen. Ik ben ook niet van het vastbinden, maar een paard met zijn benen over de voorstang van een rijdende trailer vind ik persoonlijk nog veel erger!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:41

Ik zou geen sterker halster nemen... als je paard het kapot wil hebben lukt het toch wel, anders kan het helemaal in paniek raken en zichzelf beschadigen of zelfs verhangen.

Ik zou dat weefrek een keer proberen, of toch met veel oefening het af proberen te leren. Steeds opnieuw de trailer in... stukje rijden... gaat het goed; belonen.
Begint die te kloten even op z'n punten zetten.

Ik ken iemand (die had weliswaar een veewagentje) die had een camera erin hangen... en haar ene paard probeerde altijd over de schotten heen te kruipen. Eerst even flink schreeuwen door het raam... lukte dat niet, dan gooide ze meestal iets wat voorhande was door het raampje richtin Calibra Clown

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 09:47

Als alle bovengenoemde tips het probleem niet oplossen, zou ik toch serieus naar een andere trailer of een vrachtwagen kijken. Eentje waar de paarden schuin in komen te staan (heb je namelijk ook geen voorstang).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 16:27

Ik heb voor mijn paard voor het inladen een koeienhalster (zo'n mooie oranje Tong uitsteken )
Werkelijk niet stuk te krijgen.
Mijn paard wist namelijk precies dat als ze ging hangen het halster brak en ze "vrij" was!

Kijk er wel mee uit, ze kunnen het paard ook beschadigen, ik ben er ook geen voorstander van maar had helaas geen enkele keus.
Bij mij krijgt mijn paard in de trailer dus ook een ander "normaal" halster om.
Het is echt puur alleen voor het laden....