Paardensport..Zit het tussen de oren???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Born2BCrazy

Paardensport..Zit het tussen de oren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 12:36

We hadden het er laatst, toen we naar concours reden, over het feit dat paardensport zich toch wel voor een groot gedeelte 'tussen de oren' afspeelt..(bedoel hier bij de mensen Knipoog )
Ik doel hier op zaken als:
Hoe ga je om met stress/zenuwen/slechte punten? Hoe ga je om met goede punten? Wat zijn de punten die je wilt onthouden van deze wedstrijd?
Hoe ga je om met 'concurrenten'? Hoe rijd je je paard los?
Ook moet je jezelf steeds weer bijschaven/corrigeren om beter te worden..
Ook denk je tijdens het trainen naar een wedstrijd vaak na over hoe je de training opbouwt en tijdens de training zelf staan je hersenen ook niet bepaald op 'non-actief' Knipoog

Wat vinden jullie hiervan??

Begrijp me niet verkeerd: je moet natuurlijk ook wel een redelijk tot goed paard tot je beschikking hebben en je moet zelf ook wel enige mate van rijkunst (evt talent) hebben..Maar toen we het er zo over hadden, viel het me best op dat je veel dingen 'mentaal moet oplossen/verwerken'.

Is dit herkenbaar of heb je zoiets af men, wat bazelt zij allemaal? Clown

EDIT: mocht het hier verkeerd staan..sorry! Bloos

Lowara

Re: Paardensport..Zit het tussen de oren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:39

jup, ik heb het er regelmatig over met mijn instructrice. het is zo'n beetje 50% talent en 50% psychisch.
doordat ik bepaalde dingen moeilijk dnek te vinden, gaanz e ook minder goed, terwijl het best kan zijn dat de keer erna ik er niet bij nadenk en het ineens foutloos uitvoer ( wat mij dan weer fijntjes wordt verteld Clown )
ook op concours zie ik het heel vaak. mensen die in mijn les van de club rijden rijden normaal heel netjes en relaxed, maar dan zie ik ze op concours ineens de bak doorstuiteren.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 12:51

Citaat:
doordat ik bepaalde dingen moeilijk dnek te vinden, gaanz e ook minder goed,

Zie dat bedoel ik (o.a). ..echt irritant af en toe!

Zo had ik een keer dat mevrouw rechts niet aan wou springen vanuit stap..met als gevolg dat ik de keren daarop me er teveel op ging focussen en het weer fout ging Gestoord

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:27

Lowara schreef:
jup, ik heb het er regelmatig over met mijn instructrice. het is zo'n beetje 50% talent en 50% psychisch.
doordat ik bepaalde dingen moeilijk dnek te vinden, gaanz e ook minder goed, terwijl het best kan zijn dat de keer erna ik er niet bij nadenk en het ineens foutloos uitvoer ( wat mij dan weer fijntjes wordt verteld Clown )
ook op concours zie ik het heel vaak. mensen die in mijn les van de club rijden rijden normaal heel netjes en relaxed, maar dan zie ik ze op concours ineens de bak doorstuiteren.

Jep dat heb ik ook! Ik zie dan al op tegen een onderdeel omdat ik weet dat mijn pony dat moeilijk vindt waardoor ik al ga verstijven of slordig wordt (hoe sneller gedaan hoe sneller ik er vanaf ben Knipoog) Terwijl als ik voor mezelf rijd ik deze oefeningen keurig kan uitvoeren omdat je niet op dat moment hoeft te presteren (je kan beste een rondje later aangalopperen ipv direct in de hoek).

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:07

Ik denk dat het mentale gedeelte best wel veel invloed heeft. Gelukkig heb ik met mijn pony op een hele fijne manier de eerste wedstrijdervaring opgedaan, dat scheelt veel stress.

Met mijn paard merk ik nog wel vaak, zelfs als ik gewoon een proef oefen. Zodra er voorgelezen wordt krijgen we allebei last van een bepaalde spanning. Laatst heb ik een keer uit het hoofd gereden op wedstrijd, toen ging het ineens veel beter. Blijkbaar reageer ik zo op dat lezen dat ik niet meer aan het rijden ben. Ik denk dat ik een soort overgeconcentreerd ben met rijden. Als ik ook nog moet denken welke kant ik op moet en wat er komt, kan ik me iets minder focussen op het rijden en daar wordt het voor mij beter van.

Het lastige is dat ik niet het gevoel heb dat ik gespannen ben. Als ik gestresst ben voor een belangrijke toets ofzo is dat veel duidelijker te merken. Op wedstrijd moet ik me helemaal focussen op het ontspannen om te merken dat ik toch wel zenuwachtig ben.

Ik probeer wel veel na te denken over hoe ik los wil rijden, hoe ik een training op wil bouwen en ik zoek na een proef altijd eerst naar goede punten voordat ik verder wil met de slechte punten.
Verder kies ik meestal tijdens het losrijden in een training een punt waar ik die dag extra aandacht aan wil besteden. Zo kunnen we alles stukje voor stukje aanpakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:54

Ja dat klopt ja,je moet ook kunnen begrijpen waarom je iets doet en waarom een paard zo reageert,en leren herkennen wanneer je gespannen bent en hoe je reageert. Ik denk eigenlijk dat je van goed paardrijden een slimmer mens word,want wat je dan leert kun je ook omzetten in de omgang met andere mensen.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 20:59

Vind ook dat je tijdens een dressuurproef zoveel tijd hebt 'onderweg' om na te denken..Bij springen heb je daar geen tijd voor! Tenminste niet zoveel..
Niet dat ik stijf sta van de zenuwen..
heb inmiddels wel 'geleerd' dat het gewoonweg geen effect heeft en vaak zelfs een negatief effect..en dat houd ik dan vaak in mn achterhoofd! Maar denk dus ook na over het feit dat ik mezelf niet zenuwachtig hóef te maken..
Al dat gedenk Gestoord

Kylan schreef:
verder kies ik meestal tijdens het losrijden in een training een punt waar ik die dag extra aandacht aan wil besteden.

Klinkt bekend.. Knipoog

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:04

Ik ken t wel een beetje.

Zeker als je zelf spanning opbouwt blokkeer je je gevoel en echt aan t rijden kom je dan niet meer.
ik kan nu zeggen dat ik redelijk zonder spanning op concours kan. Ben nooit echt een zenuwpees geweest maar op mn vorige stage leerde ze me proefgericht rijden zoals zij dat noemde Tong uitsteken
gewoon netjes geproef door komen en van onderdeel naar onderdeel rijden, als dr iets mis gaat: boeied! gewoon volgende onderdeel beter proberen.
Nu kan ik hele fijne proeven rijden.
Met springen is het soms nog wat lastiger, maar nu word het ook steeds meer, een slechte afstand: mn paard red me vaak goed en anders rijden we de volgende hindernis beter aan!

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:12

Maar bedoel eigenlijk niet alleen qua zenuwachtigheid..

maar gewoon het 'hele paardrijden' zeg maar..
Alles moet worden doordacht..tenminste best veel..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:17

Das waar,
je bent altijd aan t denken, hoe t beter kan, waarom t niet lukt. of waarom juist vandaag wel.
en dan heb je t nog niet eens over die kleine dingen van owja, iets meer buiten hand, of iets meer dit of iets meer dat..

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 21:21

precies!
of van goh..hij loopt vandaag niet echt..hm waar zou het aan kunnen liggen?
Gewoon een slechte dag, of juist in verzet, of teveel gedaan, te weinig afwisseling, zelf over de zeik gereden etc etc..
en dan: wat de volgende dag? wat strenger rijden? evt slof? of juist een sprongetje/buitenrit/longe..

Het houd je gewoon steeds bezig..die hersentjes ratelen maar door Knipoog

en dan heb ik nog niet eens over die kleine dingetjes idd..want die details, die bepalen toch best veel!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:27

dat ken ik wel, en dan lukt iets niet: naja dan proberen we het zo nog een x.
en dan gaat het helemaal niet meer. en dan denk ik: misshcien moet ik maar afstappen en het laten voor vandaag, ja maar wil ook niet zo afstappen, oke stap lange teugel.

probeer nu heel veel af te wisselen in mn training, niet vaker als 2 x iets doen achterelkaar, zodat ik niet teveel op een ding focus..

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 12:20

Interessant topic. Effe volgen

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:48

Jammer dat er alleen nog niet zoveel reacties zijn Knipoog

@Rhodos: Waarover denk jij, zo'n beetje allemaal na bij/tijdens het rijden en de dingen erom heen??
Blond

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:50

Je hoort nl nooit echt van mede-amazones/ruiters hoe zij het zien mbt tot het 'nadenken'...
Terwijl zij het toch ook wel eens doen, lijkt me?

(oke de onserieuze rondhobbelaars etc daargelaten..) Doel meer op de mensen die toch wat willen presteren/bereiken met hun paard/pony Knipoog

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:19

Inderdaad! We denken er veel over na, over die dingen. Ik zelfs te veel. Heb ook altijd ZO veel zenuwen als ik op concours ga (springen), dat het meestal gewoon daarom al mislukt.
Mijn ouders zeggen altijd: volgens mij doe je dit niet graag. Omdat ik altijd met een bijna huilend gezicht op m'n paard zit, meestal ben ik dan na aan het denken:" na het stijltje, naar recht, opletten, moeilijke bocht, daar klein tikje, daar dit daar dat, ..." Dan kom ik in het parcours: EEN brok zenuwen, paard = ook zenuwen, in galop, sprong 1 gaat goed, sprong 2 redelijk, en dan hup: paardje ervandoor (te veel zenuwen zelf, te veel in haar bek, ...), en wedstrijd weer omzeep. Resultaat: volgende keer nog meer zenuwen !

Dan denk je, hmm moet toch eens meer op m'n handen gaan letten tijdens de training, dan doe je dat, en dan gaat de training perfect ! Later kom je op wedstrijd: weer om zeep.

Dit haat ik aan mezelf en aan wedstrijden !
Heb nu maandag weer wedstrijd, en ben me nu al zorgen aan het maken. Gelukkig gaat m'n trainer voor één keer is mee !

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 09:22

inderdaad, ook dat is de psychische kant ervan en hoe je jezelf kan tegenzitten. want zo'n parkoers is niets anders dan wat je thuis zou kunnen rijden. maar toch onbewust ga je denken erover.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 11:27

Teveel nadenken is ook niet goed dus Knipoog

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 12:27

teveel nadenken is zeker niet goed Haha!
met trainen gaan de dingen goed en in de ring kan ik ze ineens niet meer.

als ik ermet mijn hoofd niet bij ben, doet willem ook niets. ben ik echt geconcentreerd bezig, doet meneer ook zijn best. ben ik boos of driftig, is meneer ook boos en dwars.

op wedstrijden heb ik de zenuwen inmiddels onder controle en slechte punten rijden is een paar uur vloeken, maar daarna weer loslaten.

ik weet ook dat als mijn vriend aan de zijkant tijdens het losrijden niet zegt dat het er goed uitziet of als hij er niet is, dat ik dan heel onzeker ben en er in de proef dan nix uitkomt.

ik heb een stalgenootje die ook teveel bezig is. als ze lekker aan het babbelen is, loopt haar ponie als een natte krant, maar wordt je boos op haar en zeg je nu serieus, gaat die knop om en dan is het echt een super combi. zij heeft nogal last van onderlinge concurrentie van een leeftijdsgenootje en zodra ze weer eens op de kast gejaagd is door de ander merk je dat bij haar heel goed in het rijden. terwijl ze dondersgoed weet dat ze het goed doen in de ring en met training.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:27

Ik denk tijdens het rijden enkel aan het rijden. Over het algemeen kan ik goed de concentratie van mijn paard bij mij houden totdat IK bedenk dat hij misschien iets eng kan gaan van wat IK eng vind.

Voorbeeld: ik rij in de bak en (ik had het nog nooit eerder meegemaakt) de vrachtwagen met bix komt om de silo te vullen. Ik oooojeeee.... dit gaat ie heeeel eng vinden.. Dat gesis van de vrachtauto en het lawaai van het storten van het bix. Ik ga me spannen en mijn paard denkt: OJEE.. VROUWTJE VIND IETS ENG... WAT ZAL HET ZIJN... WAAR MOET IK NAAR KIJKEN... Gelukkig was mijn instructrice bij mij die mij vermanend toesprak en mij als de sodemieter liet rijden. En het ging hartstikke goed!

Omdat ik zo goed ben ik het bedenken van wat er wel niet mis kan gaan durf ik niet op wedstrijden te gaan. Ik vind dit een erg lastig probleem. Ik weet namelijk dat als ik het niet spannend maak, mijn paard het ook niet eng vind maar ja.... dat is soms weleens heel lastig, vooral omdat mijn paard bijna extreem op spanningen van mij reageert.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:34

Nog even een aanvulling op mijn post.

Tijdens het trainen ben ik wel continue aan het nadenken over wat ik voel en waar ik naar toe wil. In de tijd dat ik nog wedstrijden reed merkte ik wel dat ik slecht met tegenslagen om kon gaan. Ik wilde op concour net zo goed, zo niet beter presteren dan thuis en door omstandigheden lukt dat niet altijd. Je kan je dag niet hebben, je paard kan zijn dag niet hebben. De bodem kan niet prettig zijn, etc. Het allerlastige vind ik nog dat je soms hoge punten kan krijgen terwijl je voor je gevoel slecht gereden hebt en andersom.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 19:49

Ik heb er nog eens over nagedacht Haha! en er wordt ergens gezegd dat teveel nadenken ook niet goed is maar ik kan het daar niet mee eens zijn. Ik vind dat je je continue moet afvragen:
waar ben ik mee bezig
hoe zit ik
hoe is mijn verbinding
is mijn paard ECHT aan mijn been
waarom reageert hij zoals hij reageert
hoe krijg ik hem nieuwe oefeningen geleerd
etc etc etc

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 21:26

daar ben ik het niet mee eens..
Je moet ook wel nadenken, maar niet téveel..zoals de voorbeelden hierboven..

of je moet denken..dat je juist dát niet moet denken..dan heb je wel weer gelijk..volg je het nog? Clown
Ik denk nl zelf ook wel eens..van goh..ik pieker weer veel te veel, denk téveel na over bepaalde dingen, nu gewoon even doen en rijden en niet zoveel denken..dan gaat het stukken beter Haha!

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 21:56

Idd !

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 22:29

Nou dan zal ik ook maar even in dit topic binnen vallen Tong uitsteken

Ik denk bijna nooit na maar voel altijd wel heel veel en ik vind dat hij er wel klaar voor moet zijn in de categorie wat ik dan moet starten.
Daarbij vind ik ook dat een paard het op de wedstrijddag niet meer hoeft te leren en dat je hem dan wat los moet rijden en dan lekker starten.
Het enige waar ik zenuwachtig om ben is het opstappen omdat mijn vorige paard dan erge zadeldwang kon hebben en ik er ook een keer afgelanceerd ben. Verdrietig
Dat stukje zit dus nog wel tussen mijn oren..Maar ik moet zeggen dat dit paard wel gespannen is maar toch supergehoorzaam.
Thuis oefen ik heel weinig mijn proef, alleen wat onderdelen eruit.