Paard 'springt weg' bij honden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kirja

Paard 'springt weg' bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 23:37

Ik ben nu een aantal keer met mijn 4 jarige paardje naar het bos geweest..
Het probleem is alleen dat er aan het begin van het bos een huis staat, de tuin is helemaal afgezet maar er staan veel bomen en struiken in..
Iedere keer als ik (of iemand anders) er met een paard langs kom dan beginnen die honden van die mensen te blaffen, dan word mijn paardje al wat zenuwachtiger..
Maar: dan komen de honden naar het hek gerend, de ene is een kleine hond die alleen maar wat blaft, de andere is een boxer die flink hard blaft en de derde....dat is een rottweiler die tegen het hek omhoog springt zn tanden laat zien en het liefst door het hek heenkomt!!

Als die honden dus naar dat hek komen gaat mijn paardje er vandoor omdat ze ze ,door die bomen en struiken in die tuin,niet aan ziet komen
Als ik het bos in wil gaan is dat niet zo'n probleem omdat het begin 1 lang breed zandpad is..
Maar als ik terug naar stal wil is het wel een probleem omdat ze dan een grindpad oprent waar vooral in de zomer 10-tallen auto's geparkeerd staan en wegrijden omdat er een tuincentum is..

Het is 1x gebeurd dat ik niet kon blijven zitten (op de terugweg) en mijn paardje bijna de weg opgerent is..

Bij ons op stal lopen ook honden, die vind ze niet eng..
Maar als ze de hond(en) niet ziet omdat ze uit de bosjes komen, of ineens van achteren achter haar aanrennen gaat ze er vandoor of trapt ze naar die hond(en)...

Als dat gebeurd dan verstijf ik helemaal omdat ik niet wil dat die hond getrapt word, en ik wil natuurlijk niet dat mijn paardje de weg op rent...
Op zo'n moment is ze dan ook heel erg sterk en lukt het maar met veeeel moeite om haar terug te nemen..

Hoe kan ik dit probleem oplossen??

Zappa

Re: Paard 'springt weg' bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:49

afstappen en met je paard erlangs lopen
tegen haar praten en haar aandacht afleiden (dus niet op de honden richten)
voordeel is dat jij niet verstijfd waardoor zij zoiets heeft van dat is inderdaad eng
dit blijven herhalen en herhalen
tot ze doorheeft dat het niet eng is en dat de honden echt niet achter dat hek wegkomen
waarschijnlijk zal ze blijven schrikken maar niet meer zo erg dat ze op de kletter gaat
en dan zodra ze het wat minder eng vind weer er langs rijden

als jij zo verstijfd laat je merken dat er iets aan de hand is
voor haar dus een bevestiging dat het daadwerkelijk eng is

veel succes en gaat vast wel goedkomen
de aanhouder wint

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:20

Ik ga met zydeco mee, en als er honden loslopen proberen haar met haar hoofd naar de honden te laten kijken. Honden gaan juist altijd naar de kont/achterbenen en honden vinden het minder leuk als zo'n groot beest ineens op hun afkomt (meestal gaan ze dan wel weg, maar je hebt dan ook minder kans dat je paard ze een trap geeft).
Misschien kan je eerst een paar keer oefenen met andere mensen met paarden erbij, om express juist een minuut of 30 voor dat huis met de honden rond te gaan wandelen met haar?

Mandy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:47

paarden vinden het ook altijd erg eng als opeen een hond op hun af komen rennen... misschien als je hem aan honden wil laten wennen kan je het best hem maar gewoon eerst heel vaak langs honden laten lopen en jij en naast lopen... dat is net zoals je hem wil laten wennen aan auto´s zo moet je het eigelijk ook doen alleen dan bij honden!!! hoop dat je wat met mijn hint kan succes!!!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:14

Zie hierboven. Wat ook goed helpt is met een ervaren paard erbij die er juist niet van schrikt.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:52

veel oefenen en ik ga met de rest mee. aan de hand langs de honden lopen desnoods met een ervaren paard erbij. laat je paard rustig naar de honden kijken (of in ieder geval die kant op). probeer je paard er rustig naar toe te brengen, laat haar snuffelen. je paard geeft zelf wel aan als je te dichtbij met hem wilt en dat hij wat meer tijd nodig heeft. zelf rustig blijven is heel erg belangrijd

Ineke__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:42

Miss kan je de volgende keer iemand meenemen, die kan je paard dan ook vasthouden aan het halstertouw. Veel succes Knipoog